Jump to content

Smålänsk Mk


JonteN

Recommended Posts

Då var det dags....

Jag citerar Gert Fylking: ÄNTLIGEN! :wohow:

Jag har efter mycket velande slutligen bestämt mig för att en mk är det bästa för mig,

Chassi och lite andra delar är beställt och en donatorsierra är inköpt.

(Lägg märke till att avataren är något mer laddad än tidigare) :D

:icon_bach: RECEPT: :icon_bach:

* Chassi: Mk Indy

* Kaross: Mk skärmar,nos och scuttle, övrigt egen tillverkning

* Motor: Ford zetec med org. sprut, (ev inspr.-pinto om zetecen skiter sig)

* Växellåda: Ford typ9

* Bakaxel: Delad från Ford Sierra

* Bromsar fram: Ventilerade sierra skivor

* Bromsar bak: Solida sierra skivor

* Instrument: Förhoppningsvis egentillverkade digitala med div. inbyggda mätfunktioner typ 0-100, osv.

Nuvarande status(050327): Fordslakten påbörjad, kardan och spindlar demonterade!

(050221): Mk beställd, Donator inköpt, demontering av donator kommer snart (beroende på väder och garagetillgång)

Bilder finns inga ännu i brist på instressanta saker att visa upp, men de kommer när bygget startar

Skall försöka att uppdatera här ofta!

Med Vänliga Hälsningar Jhonatan

Edited by JonteN
Link to comment
Share on other sites

Kul är rätta ordet :D Det ser nästan ut som du har varit hemma hos mig och kollat våra anteckningar ;) Det stämmer i nästan 100%. Vår Mk kit är klar och vi väntar att den skall dyka upp på garageinfarten när som helst. Vi får väl hålla kontakt under bygget.

Kassör´n

Link to comment
Share on other sites

Tja Anders!

Efter att ha undersökt de flesta locostkitstillverkarnas priser insåg jag att det mest prisvärda var mk:s kit,

Deras startkit kostar 1295 pund men det skulle tydligen höjas i mars. tillsammans med en donator och ett coiloverkit har man i princip allt som behövs för att bilen skall stå på egna ben(hjul) :D

Angående frakten så fick jag kontakt med en annan kille som ville köpa ett mk-kit och fick erbjudande om att hämta grejerna tillsammans med stor bil i england.

Detta blir väsentligt mkt billigare än att skicka med ett fraktbolag, tror det skulle kosta minst 6-7 tusen,

Resa med färja till england kostar några hundra per person och drygt 1000 för bil, så det lönar sig ganska bra!!!

Så bara där har man ju sparat in till coiloverkittet :D :D

Nackdelarna med detta är ju att det tar 24h enkel resa.....

---------- ÄNDRADE PLANER! ---------

För er som undrar tar mk £ 250 för frakt till sverige vilket är ganska

billigt jämfört med andra importörer, dessutom klart konkurrensmässigt

i förhållande till en båtresa

Edited by JonteN
Link to comment
Share on other sites

Detta blir väsentligt mkt billigare än att skicka med ett fraktbolag, tror det skulle kosta minst 6-7 tusen,

Resa med färja till england kostar några hundra per person och drygt 1000 för bil, så det lönar sig ganska bra!!!

Så bara där har man ju sparat in till coiloverkittet  :D  :D

Nackdelarna med detta är ju att det tar 24h enkel resa.....

Schenker ville ha 1800kr för att hämta mitt kit. Tyvärr kan inte privatpersoner använda sig av dem så jag frågade en åkare och han matchade deras pris :thumbup:

Däremot ville DAX ha 5000kr för lådan att pakitera prylarna i :icon_blink:

Link to comment
Share on other sites

Hallå där....JonteN !!

du är inne på iallafall både mitt och Heralues geografiska revir och skruvar....

Skulle du kunna ange mer exakt geografisk placering...

Det skulle kunna resultera i kaffetermos med kaka i garaget när bitarna har anlänt..... :)

Ellerhur Heralue??

Link to comment
Share on other sites

Jajamänsan!

Jag bor inne i Växjö stad, vill inte skriva ut address och sånt på nätet men det kan vi ta via pm.

Har fått vissa önskemål om dylika aktiviteter från det hållet också ;)

Dessvärre skruvas det inte så mkt än även om delar finns...

Sierran som står utanför på gatan har dock sett sitt sista trafikljus :twisted:

Måste vänta ut kylan lite till så att garaget hemma blir ledigt och så man slipper förfrysa sina fingrar.

Men vänta nån månad så skall vi se vad vi kan ordna, :)

Då har jag förhoppningsvis hunnit hämta kittet också :wohow: :wohow: :wohow:

Edited by Jocke E
Link to comment
Share on other sites

Hallå där....JonteN !!

du är inne på iallafall både mitt och Heralues geografiska revir och skruvar....

Skulle du kunna ange mer exakt geografisk placering...

Det skulle kunna resultera i kaffetermos med kaka i garaget när bitarna har anlänt..... :)

Ellerhur Heralue??

Givetvis !!! Nybakta bullar är aldrig fel :thumbup:

Även otto zx-7r håller ju oxå till på nämnda revir och är även han inviterad !!

Link to comment
Share on other sites

Då är vi fyra i trakten .....

finns det fler i reviret runt växjö? någon som vet ?

med i forumet eller ej....

jag har lite lösa namn men ingen vidare koll.....

själv bor jag halvvägs till kalmar från växjö räknat

två i växjö tätort (jonteN och Heralue)

Otto zx i Åryd var det väl?

finns det fler?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

är kaffet klart snart ?????

här hemma i åryd lär det dröja då jag stoppat en bulle i ugnen på tanten

men allt har sin tid o jag har inte brottom

ska alla till elmia ??? och i så fall vilken dag ???

Link to comment
Share on other sites

Lite uppdateringar om läget!

Först ett dystert besked :( Zetecmotor sket sig, var på skroten idag och skrotnissen sa att den var kass... Tyckte han borde sagt det förra gången jag tittade på den :blink:

Får bli pinton att börja med för att få bilen besiktigad och körbar så får vi se om det dyker upp nåt annat motoralternativ i framtiden...

Chassit är klart, ska betala härligheten imån och sen dröjer det nån vecka innan man får ett väldigt skojigt paket :D :wohow: :D :wohow: :D :wohow:

Hoppas fortfarande att folk här i trakten är sugna på garagebesök, skulle verkligen uppskatta att få ta mig en titt på hur ni som kommit lite längre har byggt!!

Mvh Jhonatan

Link to comment
Share on other sites

Härligt härligt!, solen skiner och sierran har börjat att demonteras!! :)

Ingen skönhet direkt, lägg gärna märke till den välgjorda lagningen av rost i dörren med hjälp av silvertejp.(Övermålad i matchande kulör dessutom) :D

EDIT: attans, bilden funkade inte :(

Edited by JonteN
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tjena Jonte!!

Kan du göra mig en tjänst?

Iså fall kan du mäta höjden på störtbågen från fjäderbens fästet och till högsta punkt. För jag är lite osäker på mina bågar jag har satt de till 350mm. och nu undrar jag om det är en bra höjd.

mvh Leffe

Link to comment
Share on other sites

Jag kunde ju pusta ut när jag fick dom om man säger så... ;) Det var rätt!!

ingenting fattades som tur var, det enda som störde mig lite var att övre främre bärarmsinfästningen var böjd, så den måste jag böja tillbaka(antagligen en transportskada)

i övrigt måste jag säga att grejerna gav ett bra kvalitetsintryck, svetssömmarna såg riktigt gedigna ut.

Leffe: jag återkommer med mått på bågen imorgon!

Link to comment
Share on other sites

Tjena Jonte!!

Kan du göra mig en tjänst?

Iså fall kan du mäta höjden på störtbågen från fjäderbens fästet och till högsta punkt. För jag är lite osäker på mina bågar jag har satt de till 350mm. och nu undrar jag om det är en bra höjd.

mvh Leffe

Höjden på bågen från dess infästning (dvs"plattorna") är på mk:s båge ca 40 cm, tror att 35 kanske kan vara i minsta laget..

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nu var det ett tag sen det hände nåt men man har varit upptagen med annat tråkigt. (jobb, trädgårdsarbete och garageröjning) men nu finns det lite bättre förutsättningar :)

Ägnade kvällen åt att ta bort alla grader på bärarmarna och provmontera dessa!!

Gjorde även en tur till skroten där jag fick tag på lite baklysen från en landrover defender, 50 kr/st känns som ett bra locostpris :)

Här kommer bilder:

bärarmar...

post-6-1115152723.jpg

Link to comment
Share on other sites

Gjorde även en tur till skroten där jag fick tag på lite baklysen från en landrover defender, 50 kr/st känns som ett bra locostpris :)

Låter väldigt bra. Jag frågade runt efter sådana för ett tag sen och en skrot ville ha 500 kr för dem. Förklarade vad de kostade nya men det ville han inte ens lyssna på. :blink:

Conco

Link to comment
Share on other sites

dylika, fast moterade med dämpare Bild

Spelar det ngn, roll hur de bakre nedre bärarmarna sitter monterade?... har hubbarna en hö - vä sida ?

När man tittar på det diagonala staget i de nedre bärarmarna som går från ena inre bärarmssidan över till andra yttre. Skall dessa peka bakåt eller framåt ? |/| eller |\| ( Bilens riktning --> )

Jag har nämligen sett alla tänkbara monteringar.....

Blir det Toe- in på bakvagnen ? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Samma här...

Skulle ha sidoblinkers, skroten skulle ha 80spänn för Audiblinkisar, köpte nya för 69kr och då fick jag hela sladden också...

Det blev ändå en variant från Opel...

Link to comment
Share on other sites

Tommy i byggmanualen till MK står det att man kan montera dem efter tycke och smak. Manualen finns för nedladdning på MK s hemsida

Bygg väl

Michael W

Link to comment
Share on other sites

dylika, fast moterade med dämpare Bild

Spelar det ngn, roll hur de bakre nedre bärarmarna sitter monterade?... har hubbarna en hö - vä sida ?

När man tittar på det diagonala staget i de nedre bärarmarna som går från ena inre bärarmssidan över till andra yttre. Skall dessa peka bakåt eller framåt ? |/| eller |\| ( Bilens riktning --> )

Jag har nämligen sett alla tänkbara monteringar.....

Blir det Toe- in på bakvagnen ? :blink:

Så här satt mina när jag var en sväng till garaget ikväll

|\|

----> framåt

|/|

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu har det hänt lite till...

Diffen är bortplockad och imonterad i chassit med drivaxlarna. Måste säga att den svåra biten med donatordelarna är inte att få loss dom, utan det är att rengöra dom... :D

Hela diffen var nämligen inkletad i en härlig blandning av grus, sand och olja. Det tog sin lilla tid...

Lyfte även ner bilen på egna hjul idag för första gången. hade dock lyckats med att slarva bort 4 hjulbultar så jag fick nöja mig med tre hjul. :whip:

Det som står på tur att göras är förlängning av styrstång samt motorfästen, sen hoppas jag på 1:a SFRO.

Tror inte att det skall behövas nåt mer, nån som vet??

Såg förresten att mina spindlar har uttag för abssensor, den borde väl gå att ha som hastighetsmätargivare??

Här kommer lite bilder med!

bakifrån:

post-6-1115933684.jpg

Edited by JonteN
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hej då fåååården!!! :D

Har äntligen gjort mig av med min donatorbil, fick helt otroligt nog 600 spänn för den!

Tyvärr har det inte hänt särskilt mkt i garaget den senaste tiden pga mycket arbete...

Det som är gjort är motorfästen svetsade,styrstång förlängd, resterande delar av donatorn bortplockade, samt inköp och upputsning av 4 st mikuniförgasare(kunde inte låta bli nu när man slipper miljöavgiften :D )

Frågan är ju bara hur man kopplar in dem, finns fyra anslutningar till utöver bränslet :blink: , ser ut som nån slags vaccumhistoria.

En annan fundering jag har är varför jag inte fick nåt växellådsfästa svetsat på mitt chassi när ALLA andra mk har det.... hmmm...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Är visst lite slö med att skriva här...

Det har ju hänt lite till sen sist iaf

# Motorn genomgången och målad, bla nya ventiltätningar

# Växellåda målad

# Bromsok bak(ford scorpio) införskaffade

# Rör till insug införskaffat

# Växellådsfäste tillverkat och ditsvetsat

# Spindlar rengjorda och snart färdigmålade

# Växellåda och sprängkåpa målad

# Oljetråg kapat och snaaaaaaaaaart svetsat.

Skulle efter många timmars slipande svetsa ihop mitt pussel till oljetråg, då funkade inte svetsen.

Kan man bli mer lack :icon_angry: :icon_angry:

Måste vänta tills på måndag innan nån svets-tekniker kan laga den, om den nu går att laga öht.

suck....

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Liten uppdatering!

Fortfarande trasig svets.... efter 3 veckor, reparatören har haft semester :mad:

Jaja,

idag har jag målat färdigt spindlar, mätt och kapat upp extra stag till kardantunneln, fästplattor för baksträvor till bågen samt rengjort drivaxlarna.

Mitt bygge måste ha drabbats av evig olycka på sista tiden, förutom den trasiga svetsen upptäckte jag vid rengöring att 2 av 4 fästen på diffen hade genomgående sprickor. jättekul....

Dessutom visade sig drivaxlarna läcka olja!? efter att jag tagit bort lite rost från dem.

Så dessa måste ju såklart också renoveras nu(hade endast tänkt rengöra dom)

:icon_angry: :icon_angry: :icon_angry:

Som bonus på det hela flyttar man till linköping om en vecka så bilbyggandet kommer väl att gå lite sakta i höst/vinter...

Extra stag:

post-6-1123352134.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...