Jump to content

kapning med vinkelslip


magpe

Recommended Posts

jag har en liten fråga finns det något bra Kapstativ till vinkelslip som tar alla vinklar som chassit behöver samt är tillräkligt noggrant för att ställa in på 10 dels grad? omdetta finns var kan man köpa ett sådant Kapstativ hittar bara ett på clas ohlson

men jag vet inte om detta är tillräkligt noggrant för byggetkapstativ

Edited by magpe
Link to comment
Share on other sites

Öhh.. lite OT, men när jag försöker gå in via länken hamnar ja på aftonbladet... :blink:

även om jag klipp-klistrar länken i nytt fönster så blir det aftonbladet...

men me lite pulande me URLen så förmodar ja att de va denna länken du menade.. :)

http://http//www.clasohlson.se/shop/store/...%3A03+PM#q14309

å tack för länken btw.. jag visste inte att det fanns.. jag har funderat på att bygga något liknande själv, men nu slipper jag.. :)

Link to comment
Share on other sites

Finns metallbandsågar å metallkapar på jula.se En kinesisk bandsåg kostar ca 2500 och borde väl funka hyfsat om man byter till ett bimetallblad. Jag har för mig att jag sett samma såg på Harald Nyborg för 1600 pix...

Jag har ett gammalt lik till kallsåg som jag fick för 500 pix hos den lokala skrothandlaren, han hade en gigantisk kallsåg också, en thule om jag inte minns fel den kan man säkert få för en 500 pix också (fast den har stått ute några år).

H Borken

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Bifogar en bild på vår lösning. Ett enkelt stativ kombinerat med två slaktade kakelskärare, allt från Biltema, ger oss möjlighet att göra långa snitt med mycket god precision. På spånskivan som vi monterat kapen på mäter vi upp på tiondels grad lekande lätt. När avståndet blir tillräckligt stort, i vårt fall en halv meter, så blir en tiondels grad ganska mycket. Vi har en Excel-mall med mått för alla vinklar.

Anordningen har fungerat utmärkt för oss och vi är nu på gång att starta vårt tredje egna chassi.

Hälsningar,

Bengt

post-2-1108331948.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag hittade en begagnad bandsåg från Servicehuset.com

för några hundra.

Men idag körde jag av bladet så imorgon blir det att åka och köpa ett nytt blad.

Den fungerar bra för vinklar upp till 45 grader men det det är lite pillrigt att få till rör med mer än 1 vinkel tex LA och LB.

Link to comment
Share on other sites

Det är ju helt underbart!! Så många bra och finnurliga människor här finns...

kanske något vi lägger till i ritningstråden sen??

Den som kläckte idén var leto (äras den som äras bör...)

Passar den i ritningstråden så "be my guest".

Jag tycker mig annars ha sett ett och annat Excel-ark från andra forumdeltagare, så det kanske rent av borde vara en separat tråd för "Övriga bra att ha"-filer!?!

Som synes i skissen blir det vid större vinklar snabbt väldigt praktiskt (läs nödvändigt) att kunna förflytta kapmaskinen i snittets ländrikting. Vi löste det som sagt med två slaktade kakelskärare nyinköpta för en mycket billig penning från "FelTema".

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Hej! Jag har också funderat lite på kapning o bla kollat på Clas Ohlsson-modellen som Jula också säljer. Det jag har kommit fram till än så länge är en såglinjal som Jula säljer för runt 139 kr som man använder ihop med tex sticksåg. Den har art.nr 190018. Kanske inget för proffs, men det ser ut att fungera. Verktyg är ju bland det roligaste som finns att köpa och äga, men allt kostar ju. :)

Mvh

Kent

Lidköping

Link to comment
Share on other sites

Klipp.

Som synes i skissen blir det vid större vinklar snabbt väldigt praktiskt (läs nödvändigt) att kunna förflytta kapmaskinen i snittets ländrikting. Vi löste det som sagt med två slaktade kakelskärare nyinköpta för en mycket billig penning från "FelTema".

Bengt

Klipp.

Jag stog och tittade på en kakelskärare på Överskott i dag, jag tror den kostade 149:- om jag inte missminner mig.

Link to comment
Share on other sites

jag har en liten fråga finns det något bra Kapstativ till vinkelslip som tar alla vinklar som chassit behöver samt är tillräkligt noggrant för att ställa in på 10 dels grad? omdetta finns var kan man köpa ett sådant Kapstativ hittar bara ett på clas ohlson

men jag vet inte om detta är tillräkligt noggrant för byggetkapstativ

Stopp Stopp Stopp

Köp inte sånt skit!!!

plattan består av plåt tunnare än plåten till VW golf java script:emoticon(':D')

att försöka spänna fast ett 25mm's rör i den är ett hån

sen när du försöker starta vinkelslipen och ser att hela skiten

vibrererar loss då förstår du att du har fått svarte petter.

Om du nu skulle tänka dig att prova systemet "toolbox" som finns på

samma länk till klas i sjön kan jag berätta så du slipper stå där med

svartepetter nr 2 att det också är skit om du nu köper rätt storlek 125mm

tror klas har 115 så kan du nästan komma igenom ett 20mm's rör java script:emoticon(':icon_angry:')

sen att du efter 10 snitt märker att röret blir glödgat så kan jag tala om för dig

att skivan är slut (20kr/snitt) och jag hade ändå inte max varvtal och var väldit lätt på handen

Ett annat tips, skippa kaparna ala slipskiva (jula har en för under 2000 diam 355mm 4mm tjock) har en helvetisk kapacitet men passar bäst utomhus där man inte riskera att dränka porschar och alpinor i ett gnistregn passande nyårsafton. kan också effektivt starta en stor garagebrand

ok, jag sitter med 3 svartepetter :-))

men det blev en kallbandsåg från verktygsboden i borås 1810 spänn för en kinesisk powercraft billiga blad också men beställ på samma gång.

Har klarat mig långt på ett blad.

och du, vinklar på tiondels grader :-)) undrar jag vilka toleranser som används av proffsen

efter att skurit ner en bil med tigersåg så kan jag säga att du får känna dig bättre än proffsen om du klarar på mm'ern

mvh

/Sten

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...