Jump to content

När blev ni "frälst"?


drzero

Recommended Posts

Ja hur och när blev ni inpirerade att börja bygga locost?

Själv köpte jag boken på micro i mellandagarna och tänkte "att det kan ju vara kul att läsa"

samma kväll så bestämmde jag mig för att bygga en locost

och nu 38dagar senare ligger xxxx antal delar i garaget och ramen är påbörjad

/Kim

Link to comment
Share on other sites

Det var en kille på ett annat forum, inriktat på helt andra saker, som presenterade sitt bygge. Eftersom jag behövde någon ny hobby, så tog det inte lång tid förrän jag fastnade. Sedan surfade jag runt lite, kollade på andra byggen, och hamnade slutligen här.

Link to comment
Share on other sites

Efter att jag snubblade över detta forum i Januari 2004

tog det inte många dagar innan det stog ett Dalat chassi i garaget :D

Sedan har det gått av bara farten! Nu är det 2 byggen på gång i vårt garage! :thumbup:

Frälst... är ett milt uttryck.. Fast i träsket är ett annat!

Att bygga Seven tillsamans med andra på detta forum är en "tripp" som

är beroendeframkallande!

Link to comment
Share on other sites

Det var inget självklart val.

Jag har varit egentligen ute efter en Jaguar XJ6 SIII i bra skick och besökte bl.a AutoMotor Sports utställning i Rosersberg 2002. Där hade Bosse på Roadster med sig ett par Westfields som jag provsatte av en ren slump.

Farsan ville köpa ett kit på plats :D men jag avvaktade.

Vi tog med oss reklam om bilarna, men det föll i glömska och jakten på Jaggan fortsatte istället.

2003 var jag på Rosersberg igen för att titta på alla fina bilar. Denna gång var inte Bosse närvarande med sina Westfields, däremot dök det upp en tysk Rush, Caterham och andra Westfields.

Det var nog då jag bestämde mig att överge Jaguartankarna (tillfälligt) och se vad man kunde bygga för roligt istället.

Väl hemma i Västerås igen så styrdes stegen mot Pressbyrån och Which Kit Magazine och Kit Car Magazine inhandlades. Hittade även det engelska Locostforumet som är välbesökt.

Då började undersöka vilka av de olika engelska leverantörerna som fick minst dålig kritik och rekommenderades av de engelska byggarna.

Valet föll då på MK Engineering som de flesta tyckte var bra i den prisklass jag hade satt.

Ramen beställdes i början av december 2003 och anlände 15 februari till Västerås. Sen var det en trevligt jobbig tid innan bilen stod klar i september :D

Men tanken om att äga en Jaguar kommer aldrig försvinna. Målet är en E-type :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Jag sprang över boken av en slump ungefär samtidigt som jag blev singel, därefter gick det fort !!

När jag sedan ej längre var singel :wub: så gick bygget långsammare :blink: :blink:

Tog för mig 4 år från byggstart till 1:a provturen.

Link to comment
Share on other sites

min "resa" började redan 1993 då jag fick tag i en tidning med en artikel om en RUSH..

Artikeln hete "RUSH- Som att sätta sig på en landmina"... och handlade om Bo-Inge Gustavssons Turbomatade Cosswort RUSH...

( ni hittar scannade bilder av reportaget här Artiklar )

tidningen blev mer eller mindre sönderbläddrad under åren som följde.. :icon_oops:

sedan tog det 10 år innan det blev att få tummen ur vagnen...

min mamma dog å ja fick gå hos en betendevetare för att få ordning på skallen å han tyckte jag skulle göra något jag tyckte om på dagarna..

Jag var ju sjukskriven å bara gå hemma å deppa är ju inget bra..

så då jag inte har något riktigt garage, kan svetsa eller hade tålamodet att bygga en blev det att köpa en klar...

inget jag är ledsen för idag för varje gång ja åkte ut me bilen så blev humöret på topp och man kom hem å såg ut som man var 7 år igen och fått en timme ensam i en godisbutik.. :wohow:

dock blev det lite att bygga om nu med motorbytet och hade jag vetat hur mycket jobb de har blivit hade jag nog byggt en helt ny istället.... :)

men de får bli ett senare projekt... :D

Link to comment
Share on other sites

Frälst blev jag för över tio år sedan när jag fann mig stående bredvid en "riktig" seven på en mässa i Jönköping med tårfyllda ögon, ( :wub: ), över den lilla bilen. Dåvarande sambon tyckte att det var utomordentligt fånigt att bli förälskad i en bil, och en så liten till råga på allt.

Då fanns varken utrymme eller pengar att göra något åt saken.

Nu, med ny fru, hyfsat färdigrenoverat hus och två småbarn så har jag fått ett utomrdentligt stort behov av avkoppling och egen tid.

Eftersom min fru är så förstående så har jag en början på ramen i mitt garage!

Snabbt går det inte att bygga, men det är nästan lika roligt som att köra.

Och ja, jag vägrar att prova andras bilar eftersom jag vill hålla kvar ovanstående tes.... :D

-- Jonas

Link to comment
Share on other sites

För mig började det faktiskt med att jag tänkte bygga en T23 budgethotrod för några år sedan.

Men då jag även gillar att använda ratten någon gång ibland så var

kanske inte den biltypen helt optimal. Därför började jag spåna lite

på hur man skulle förbättra väghållningen på en sådan. Ungefär samtidigt

gjorde tidningen Wheels ett reportage om olika seven-kloner som sades

ha enorm väghållning. Då började min lilla hjärna tänka att ett sådant chassie borde man ju kunna sätta en modifierad rodkaross ovanpå.

Den tanken har jag faktiskt inte släppt helt och hållet.

Link to comment
Share on other sites

Jag har altid gillat små bilar och sporthojar. Hadde motorcykel i et par år, tills vi fick en dotter, sålde den och köpte en Miata, men kom snabbt på at det blev väldigt dyrt at få bra prestanda i den, så efter det utveklades ide'n om en Locost.. Jag behövde helt enkelt et billigt, snyggt alternativ til Miata'n med bra prestanda. :D

Link to comment
Share on other sites

En kväll i raggargaraget för 15 år sen så kom det en kille som hade petat ihop ett kit (westfield kanske).

Jag blev superimpad för den var oerhört välbyggd, och gick som en motorcykel....en sån vore kul.

Sen vette fan hur det gick till, jag råkade köpa boken, läsa den och tänka "shure lätt att bygga en bil för 3 papp..."

Med andra ord bidde det inget förräns jag av en slump råkade hitta detta forumet och än en gång av ren slump köpte en rödrostig halvfärdig ram.

Ett halvår har väl gått och jag är med på tåget, kanske en av de bakre vagnarna men ändå med:)

H borken

Link to comment
Share on other sites

För snart 25 år sedan körde jag min kompis Ginetta G4R med ledad bakvagn (den har ett banrekord i england)

Vi satte i en sugTurbomatad Volvo B20 Rallycrossmaskin i den ca 280hkr. 560kilo

Själv hade jag en mycket lättad Amazon med likadan motor

Sedan var jag med en annan kompis och hämtade en Dutton Phaeton S1 från england och där var en lotusmotor i o den kastade vi iväg, i med en B20 Turbo 260hkr 520kilo hej o hå.

sedan har man åkt volvo kombi o Audi turbo o familjebilar ombyggt P1800 med 3,3ltr rak volvo 6;a jaggas fram o bakvagn m.m. motorcyklar m.m. ville nu ha en bil som är nära MC samt lätt att få in nosen i kurvorna d.v.s. ej för hög vikt. så det är en Dutton B+ jag bygger på med ny egentillverkad ram och opel ascona axlar

och opels 16c 2,0xe maskin. jag gjorde första sfro i juni den gick bra, sedan har luften lite gått ur, blev sjukskriven p.g.a. "väggen"

Thomas.

Link to comment
Share on other sites

För mig var det ursprunget, en artickel i tidningen automobil någon gång sent 80-tal, de testade eb Caterham seven, med såvitt jag minns en 130 hkr fordsnurra, och bilderna och texten var underbar, automobils texter var oftast underbara på den tiden. poetiska epitet som "En av få bilar som får en M3 att se ut som en ledbuss i kurvorna" gjorde ju inte en äldre tonnåring direkt avtänd, minns sent 80 tal när M3 var M3, det tuffaste man kunde ha att svänga med.

Sen passerade flera bilar, men man tittade lite extra var gång en seven syntes i media, minns tv reportaget om esther-bilarna, såg det flera gånger, och tänkte att en sån skall jag bara ha.

Så när jag ble självständig för ett år sedan, och jag fick en slant över i samband med en företagsförsäljning så började jakten på bil, tittade först på Caterham, då de var vad som gick att hitta på nätet, men efter att jag sett ackes ester på ett annat forum, och frågade honnom om vart jag skulle leta så hittade jag till det här forumet. Köpte reggad bil på försommaren, och håller nu på med planer, dels uppgradering på min nuvarande DD7'a dels planerar jag nästa bil som kommer att bli lite mer annorlunda än många.

Link to comment
Share on other sites

Börja åka mc när jag var 16 och fortsatte med HD -78 som man byggde om varje vinter och for på träffar hela sommrarna. Började även att resa och skaffa familj så åkandet avtog med åren. Man har ju haft suget efter nåt att skruva med och efter att barnen flyttade ut fanns helt plötsligt tid och pengar över för att kunna hitta på nåt. HD igen fanns ju i tankarna och även en Cobra. Samtidigt kom jag ihåg ett program jag sett från England hur de byggde och körde 7:en kopior och hade kul. Så efter massor av tid framför skärmen fastnade jag för Westfields SEIGHT. Den har både den stil och motor jag vill ha. Beställde från Roadster-Bosse och besiktar till sommaren.

Conco

Link to comment
Share on other sites

Själv har jag varit intresserad av att bygga en Se7en sedan slutet på 80-talet/början på 90-talet när jag stötte på ett antal hemmabyggen i samband med SSM på Knutstorp på somrarna - dock kändes det länge som ett för stort projekt att ge sig på. Hittade boken våren -99 och kollade i den och drömde mååånga gånger men även med boken i hyllan kändes det som ett lite för tufft projekt att dra igång på egen hand (då fanns bland annat inte detta forum! ;) ).

Det som till slut fick mig och farsan att bygga var att han följt serien "A race-car i born" på Discovery och att jag råkade ramla in här på Locost-forumet... :D

Link to comment
Share on other sites

Jag läste en artikel i teknikens värd på den tiden tidningen gjorde skäl för namnet. Jag tände på alla cylindrar :wohow: men då detta var under den tidigare hälften av sjutiotalet och körkortet fans några år fram i tiden så var det endast läge att drömma :icon_sleep: . Drömmen har dock gjort sig påmind då och då under de följande åren (över 30) fram tills jag såg Mark bygga en Cobra :wohow: :wohow: :wohow: :wohow: :wohow: :wohow: . Alla minnen kom tillbaka och jag tog upp iden att bygga bil på nytt. Jag började drömma om en Cobra men kom fram till att biltypen ej var något för mig så min gamla dröm om en sjua kom upp igen. Ekonomin tillät ej att börja bygget direkt men i höstas så hämtade jag min MK från England.

Lev väl

Michael W

SJÖVIK

Link to comment
Share on other sites

Jag läste ett inlägg från en kille på rejsa.nu och blev du lite fundersam över vad detta va för någon bil... har ju alltid drömt om sportbilar och man har ju haft idéer om att bygga ihop något eget så småningom...

sen så hittade jag detta forumet och nu är ju nere i träsket så att säga :D ....

jag har inte kunnat komma ut på internet på 2 dagar å då har ja fått väldig abstinens när jag inte kan komma till detta forumet... det är helt underbart :wub:

Just nu så är ja i den perioden då donatorbil ska köpas in och alla rör å såna grejer ska fixas.... har hittat en del intressanta sierror ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag läste en artikel i teknikens värd på den tiden tidningen gjorde skäl för namnet. Jag tände på alla cylindrar :wohow:  men då detta var under den tidigare hälften av sjutiotalet och körkortet fans några år fram i tiden så var det endast läge att drömma :icon_sleep: .

Lev väl

Michael W

SJÖVIK

Intressant!

Undrar om det är samma artikel som fick mig på kroken? Det var då jag bestämde mig. Men jag var bara en pojkspoling på elva år då så det fick vänta. Lång väntan från 1977. Artikeln finns upplagd någonstans på forumet. Jag har kvar tidningen, det var Teknikens Värld 1977 och kitet kostade under 40.000 om jag minns rätt. Bilen som jag äger nu tänkte jag köpa redan när den var till salu 1998-99 men en annan kille hann före, sen var den till salu igen nu och då slog jag till.

i samma veva föddes min andra bildröm. Jag stod ofta runt busstorget i Falun och kollade på raggarna. En bil stack ut från de andra, en Ford Mustang Mach I 1970. Den drömmen förverkligade jag redan för nästan 15 år sedan så det var dags att fixa dröm nummer två.

Link to comment
Share on other sites

Jag satt och surfade på nätet efter ett nytt modellprojekt, byggt ett antal båtar och ett par radiostyrda bilar..

Hittade ritningar på en Cicitalia formelbil och började leta delar.. Så en lunch var jag inne på Micro och råkade se "boken", tänkte här är ju ritningar på en bil.

Mina kollegor tyckte jag skulle bygga en fullskala bil istället för en dammsamlande modell. Så jag började leta donatorbilar och tanken var från början en escort MK2:a men dessa fanns inte att uppbringa nånstans just då men sierror slängde dom efter mig.

Köpte en sierra och började rensa samtidigt som jag ritade om alla ritningarna från boken...

Link to comment
Share on other sites

Det var det inte. Jag har läst artikeln och känner inte igen den. Det var en artikel om en ren provkörning. !977 hade jag för övrigt slutat att läsa tekninkens värd för flera år sedan. Då ägnade jag mig mest åt att göra omgivningen mycket osäker i en Amazon från 65. Artikeln som jag kommer ihåg torde vara typ minst 5 år äldre.

Lev väl

Michael W

Link to comment
Share on other sites

Har gillat seven sedan jag första gången såg en på bild, då var jag åtta år, vi hade en bok hemma som hette "motoråret 65" där de presenterade alla bilar de året, inklusive då Seven, som det året ännu gick att köpa ny som Lotus...

Cirka ett år senare såg jag en "på riktigt" på parkeringen på Pite Dragway... Då vart jag ännu mer frälst när jag VERKLIGEN fick se hur häftiga de var...

Droppen var nog när jag fick se reportaget om Esther på Trafikmagasinet... Sedan dess har det bara snurrat Seven i skallen på mig, men som 14-åring hade man ju inte direkt vare sig pengar eller kunskap att bygga en. Men nu, snart, kanske... Måste bara få PV:n klar först... :wub:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

"Lotus" har varit synonymt med "riktiga bilar" för mig så länge jag kan minnas, då jag växt upp med farsans Lotus Europa S2 1969, som han köpte ny och har kvar ännu. (Nu ska det byggas nytt avgas och extratank till den. Gubben har gått i pension, så nu ska det ut och åkas på sommrarna igen.)

Diverse roliga saker byggdes det när jag var liten; bl a en bil med rörram och två ihopkopplade gräsklipparmotorer, men sedan tonåren har ju datorer, musik och annat tagit upp det mesta av tiden, så det har inte blivit så mycket byggande, trots regelbundet återkommande konstruktionsabstinens. Trimma gatbilar och sådant har känts närmast löjligt med tanke på hur mycket man får göra för att man ska kunna använda ratten också. Kostar mycket, händer lite...

Lotus och Caterham Sevens har jag naturligtvis sett några var gång vi varit ute, och jag kan inte ens minnas första gången deras blotta närvaro framkallade det där välbekanta öra-till-öra-smilet. Det är liksom en självklarhet. Mycket har jag sett, men det är bara Seven som gett ett bestående intryck.

Farsan har en Mondeo med Zetec-fyra. Jag har en Mondeo med Duratec V6. Farsan har en Lotus Europa. Jag har... inte mycket mer att komma med! Det håller ju inte. Jag vill också ha en riktig bil! :D Har väntat (och gjort en massa annat) i många år nu, så det är väl dags att ge efter för det där suget... Man lever ju *nu* - inte i någon diffus framtid.

Så nu är planen att bygga ihop en Westfield i sommar, gärna med just en Duratec V6:a, om det inte är orimligt svårt att få den godkänd. (Lite för mycket effekt där...) Bara ljudet från den motorn är ju värt mycket pengar och arbete bara det, och tillsammans med Westfields "V8-bubbla" och vindavvisare, Brittish Racing Green + detaljer i krom/silver/rostfritt, delad bakaxel och - givetvis - MiniLite... Ett interaktivt konstverk, lika vackert som brutalt. :wub:

Link to comment
Share on other sites

Jag vart genast nykär när jag började på scanias industrigymnasium där ett utav projekten är att bygga en lotus super7..

Och före vi äns hade börjat bygga där så startade jag bygga en egen hemma i garaget.. :) + att åren efter bygde jag samtidigt på skolans bil men min egna låg helatiden steget före :twisted: o i plugget var vi ändå en 20 pers som höll på me bilen medans jag själv fick slita hemma i garaget :prop: vart nästan ett slags race att lyckas bygga en snabbare själv :hypocrite:

Link to comment
Share on other sites

Har sen 8-10 årsåldern varit intresserad av bilar och att bygga dem. Men locost-tankarna tog riktigt fart nån gång på våren 2004 när jag såg ett repotage på MJ om några som byggt en locost på en Sierra, jag vart heltänd :wub: på locost och samma vecka beställdes Boken. Som fattig student utan riktigt garage finns inte riktigt tillfälle att bygga nu men 2006 hoppas jag att de ska vara igång ett bygge tillsmmans med brorsan.

/Rba

Link to comment
Share on other sites

Har sen 8-10 årsåldern varit intresserad av bilar och att bygga dem. Men locost-tankarna tog riktigt fart nån gång på våren 2004 när jag såg ett repotage på MJ om några som byggt en locost på en Sierra, jag vart heltänd :wub: på locost och samma vecka beställdes Boken. Som fattig student utan riktigt garage finns inte riktigt tillfälle att bygga nu men 2006 hoppas jag att de ska vara igång ett bygge tillsmmans med brorsan.

/Rba

Det var Friberg här på forumet som var med i MJ även Real 7 var med med sin orginalare..

Link to comment
Share on other sites

Har sen 8-10 årsåldern varit intresserad av bilar och att bygga dem. Men locost-tankarna tog riktigt fart nån gång på våren 2004 när jag såg ett repotage på MJ om några som byggt en locost på en Sierra, jag vart heltänd :wub: på locost och samma vecka beställdes Boken. Som fattig student utan riktigt garage finns inte riktigt tillfälle att bygga nu men 2006 hoppas jag att de ska vara igång ett bygge tillsmmans med brorsan.

/Rba

Jag ser att du lagt in ditt första inlägg...känn dig välkommen :thumbup: till forumet och hoppas få se dig som medlem i klubben oxå så småning om. :D

Eddy "Kassör´n"

Link to comment
Share on other sites

--klipp--

Det var Friberg här på forumet som var med i MJ även Real 7 var med med sin orginalare..

Det avsnittet missade jag.... Urghhh... Det är inte så att någon kan låta mig få se en Digital repris ? ;)

Link to comment
Share on other sites

--klipp--

Det var Friberg här på forumet som var med i MJ även Real 7 var med med sin orginalare..

Det avsnittet missade jag.... Urghhh... Det är inte så att någon kan låta mig få se en Digital repris ? ;)

Jag har nog det inspelat på vanlig VHS - orkade bara kolla på fanskapet en gång... Det är duktigt jobbigt att se och höra sig själv på TV kan jag meddela. :icon_oops:

>>Rba

Kul att det inspirerade till ett bygge - hoppas att du kommer igång! :thumbup: Bygget som var med på MJ håller numera på att provmonteras med alla komponenter, elsystem, bromsar etc för att kunna provköras innan den demonteras igen för lackering. Förhoppningsvis skall den kunna rulla till sommaren eller i alla fall i början av hösten.

Mitt eget bygge ligger låååångt efter tyvärr! :(

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Jag har länge gillat brittiska sportbilar men det har aldrig riktigt blommat ut. Sedan blev det en diskussion på jobbet om någon om Mark Evans serier (tror det var "A Car is Born" där han bygger en Cobra-replika). Jag började kolla runt lite vad det fanns och det var så jag hittade Locost (inte direkt, först hittade jag t.ex. Locust).

Något bygge har det inte blivit ännu. Jag blev distraherad av en SAAB 99L -73 som (fortfarande) håller på att renoveras. Sedan har jag numera två barn så mina tankar går till en lite annorlunda konstruktion. Jag lutar nu åt en framhjulsdriven 2+2. Fast det lär väl aldrig bli av, men det är kul att fundera ut olika lösningar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...