Jump to content

Räcker 1mm2 kabel till dom flesta förbrukarna.


Recommended Posts

Det har säkert varit uppe förut men jag hittar inte nåt bra svar. Jag har köpt kabel med 1 kvadratmillimeters diameter. Alltså själva kopparen. Är det lite för lite? Jag tänker mig det till det mesta utom kylfläkt, bensinpump och helljus. Där tänker jag mig 1,5 mm2. Vad säger ni?

Link to comment
Share on other sites

Sträckorna i en bil är ofta rätt korta, så tar du med längd i kalkylatorn ovan så märker du snabbt att det går att pusha gränserna lite mot vad vissa lathundar säger.
Med det sagt så räcker ändå inte 1mm² speciellt långt.
Men du kan alltid lägga dubbelt om anslutningen tillåter det eller använda grövre ledare helt enkelt.

Edited by swedishGT40
Link to comment
Share on other sites

När jag får tummen ur och drar om delar av elsystemet och samtidigt installerar PDM:n så siktar jag på

att använda mycket 0,5 kvadrat, blir att byta ut dom flesta lamporna till Led.

 

//Nisse

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Sören K sade:

Vad är drivkraften i att spara på mm2 vad gäller elkablar ?
 

Vikt? Onödigt o köra runt med onödig dödvikt. Men ännu onödigare o dimensionera för klent och få elproblem 😆

Link to comment
Share on other sites

Jag har börjat använda tunnväggig kabel så mycket jag kan, denna;

https://www.vehiclewiringproducts.co.uk/c-1-home/c-48-cables/c-198-single-core-pvc-thin-wall-cable

Lite jobbigt att köpa från UK nu (tull och sånt) men den är smidig och jag tycker att det är betydligt trevligare att göra lite mer komplexa kabelhärvor med den, än med standardkabel. För enstaka förbrukare spelar det mindre roll kanske men med denna behöver man rätt sällan gå över 1 mm2 (den klarar ju 16A).

Gustaf

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, therealpinto sade:

Jag har börjat använda tunnväggig kabel så mycket jag kan, denna;

https://www.vehiclewiringproducts.co.uk/c-1-home/c-48-cables/c-198-single-core-pvc-thin-wall-cable

Lite jobbigt att köpa från UK nu (tull och sånt) men den är smidig och jag tycker att det är betydligt trevligare att göra lite mer komplexa kabelhärvor med den, än med standardkabel. För enstaka förbrukare spelar det mindre roll kanske men med denna behöver man rätt sällan gå över 1 mm2 (den klarar ju 16A).

Gustaf

För att vara tydlig här så vill jag påpeka att det är farligt att påstå att en kabel "klarar 16A" bara sådär rakt av, det har o göra med kabellängden och vilken temperatur som isoleringen tål.
Dock är det koppararean som primärt styr spänningsfallet som är intressant, du kan köra 50A genom 1mm² kabel om du vill, men extremt kort sträcka och tid isf. (överdrivet exempel för att påvisa vad jag menar).

T.ex. så är det troligen helt ok att köra 10A genom en 1mm² upp till en 15m+, men ska du köra 16A som det står att "kabeln klarar" så skulle jag hålla mig under 10m, helst under 5m.

Nu blir det sällan långa sträckor i en bil, iaf om man tänker till lite gällande kabeldragning på det som drar tunga laster (pumpar, lyse, laddning, matningsstammar osv.)
Och istället styr om så att det som ska färdas sträckor bara blir signaler eller låga laster för att dra reläer, där man kan med lätthet hålla ner arean till 0,5mm².
 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Du har förstås rätt men applikationen här är ju bilar och dessutom relativt små bilar. Så att hålla sig under 5 meter är nog inte ett problem och sedan gäller det ju att välja belastningarna smart...som du säger.

Link to comment
Share on other sites

15 timmar sedan, swedishGT40 sade:

Vikt? Onödigt o köra runt med onödig dödvikt. Men ännu onödigare o dimensionera för klent och få elproblem 😆

Man dimensionerar så klart kabel arean efter vad förbrukaren drar och lägger till lite för säkerhet.

 

Och då jag har tänkt att köra med en PDM så börjar jag med att beskriva vad det är då alla kanske inte har koll på vad det är.

PDM är förkortningen av Power Distribution Modules, och i den finns det x-antal in och utgångar beroende på modell allt

är mjukvarustyrt med andra ord inga relän eller säkringar allt är inbyggt i boxen.

 

När man programmerar den och testar utgången så ser man i realtid strömförbrukningen och ställer då in 

vid vilket A utgången skall trippa, på min är det 1A steg så betydligt mycket mer exakt än bilsäkringarna som

har 5A mellan varje storlek. Har bara testat halv/helljuset än och en sån lampa drar kring 5,5A och det är

på 60w.

 

//Nisse 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...