Jump to content

Fredrik "fege" bygger GT40


fege

Recommended Posts

Nu när jag samlat delar ett bra tag är det väl dags att sparka igång en byggtråd för mitt planerade GT40-bygge. Bygget baseras på ett laserskuret chassie-kit med egna hjulupphängningar, spindlar m.m.

Kommer bli en lång och rolig resa!  Lite bilder kommer allt eftersom... 🙂

Här är den mentala bilden/målet som det ser ut nu.

image.jpeg.e3ff406066c415ded35c97e2010d741e.jpeg

image.jpeg.a631dff2b4f79ea42b56051be6f63f97.jpeg

Edited by fege
  • Like 10
Link to comment
Share on other sites

On 2022-08-17 at 20:24, heralue sade:

Plötsligt händer det !

Som vi har väntat ….

Den som väntar på något gott... 😄

On 2022-08-18 at 07:43, Tomas sade:

Är det GTFortes laserskurna kit eller är det något annat? Ska bli roligt att följa ditt bygge 😊

Japp, det är ett GT Forte chassie med lite tjockare material än vad han normalt levererar. Riktigt smidigt att sätt ihop måste jag säga! Dock är leverantören inte att lita på så min åsikt är att man inte bör ha med dem (honom) att göra. 

20190408_234936.jpg

20190411_063359.jpg

20190423_205902.jpg

20190424_003450.jpg

Edited by fege
  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Kul med ett nytt aktivt bygge när man själv känner att man håller fart på annat håll än i garaget 🙂
Jag var inne på att köra Forte's ram från början, men vart ej så pga. "leveransproblem" om vi säger så.
Och tur var väl det, för det var kul o rita själv, och väldigt lärorikt.

Med tanke på inredningen i garaget så är färgvalet redan spikat eller? 🤣

Med det sagt så följer jag bygget med glädje 😎

Edited by swedishGT40
Link to comment
Share on other sites

18 timmar sedan, swedishGT40 sade:


Med tanke på inredningen i garaget så är färgvalet redan spikat eller? 🤣

 

Det skulle man kunna tro men jag är nog rätt säker på att det blir Linden Green som bilderna ovan. Eller så blir det Ford France färgsättning eller gul eller... 🙂

Link to comment
Share on other sites

Fälgar blir "Halibrand" från Image Wheels

image.thumb.jpeg.fca80fa7d31a1f1b8c650aa99540d120.jpeg 

 

Motorn kom jag över för några år sedan och har sedan pyntats med fina trattar. Växellådan blir en Audi 01E

 

image.thumb.jpeg.ef453f3123bb3fcebd32e08d37cfb8f7.jpeg image.thumb.jpeg.944a50bf9a85ad689590fa29796ea4c5.jpeg

image.thumb.jpeg.1e12a94a8780d0dcfe30ac5d096bbf7b.jpeg

 

 

Edited by fege
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, fege sade:

Nope, det gjorde den inte... Denna kommer från en lokal, mycket trevlig leverantör i Borås. 🙂 

Troligtvis har den också bättre passform så inte 30% av bygget går ut på att plasta om karossen som för oss andra 😉

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 timmar sedan, fege sade:

Nope, det gjorde den inte... Denna kommer från en lokal, mycket trevlig leverantör i Borås. 🙂 

Tänkte väl nästan det 😉  Karossen från "han" i Borås är nog det bästa man kan få tag i 😄

 

Link to comment
Share on other sites

10 timmar sedan, fege sade:

Ja, det är gott att veta att delarna passar ihop från start. Finns ju en del annat att lägga tid på i ett sådant här bygge ändå... 🙂

Tänk den som kunde fått unna sig en sådan lyx under sitt bygge.
Kan villigt erkänna att jag numer hatar glasfiber i alla dess former .

Lycka till med ditt bygge kommer med all säkerhet bli en riktig ögonsten 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Försöker skapa mig en känsla av karossdelarnas passform och hur de lirar med ramen. Strax dags för helsvetsninng av huvuddelen av ramen så att den kan komma ner från byggbordet (kommer vara till salu när jag kommit så långt). Därefter blir det till att få till fastsättning av karossen innan arbetet med hjulupphängningarna tar vid.

image.thumb.jpeg.7d8d4ea60e4d6e307f022725b4f42b38.jpeg

image.thumb.jpeg.91da4f537f84ca28c845f2653086d7dc.jpeg

Har också snickrat lite på en vagn till motor/växellåda med så att de blir lätta att flytta runt i garaget.  

image.thumb.jpeg.612910f8493d3c1f27624f7b7d990001.jpeg

 

Edited by fege
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Nej, nej!!! Det är instrumentbrädan som kom med karossen. Ny med ratten på rätt sida är på gång. Kanske att jag använder ändarna från den på bilden då de är anpassade till dörrarna. 

Så du kan lugnt somna om Micke! 🙂

  • Thanks 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Spagetti !?!? 😀

image.thumb.jpeg.1d1d1b25da8c3a4854f747978ec903d4.jpeg

Inväntar lite delar, renoverar ett rum och svetsar lite på chassiet mellan varven. Planen är att ha huvuddelen av ramen helsvetsad till helgen så att den kan komma ner från byggbordet.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ny instrumentbrädan har anlänt! Nu med ratten på the "right side" så vår kassör kan fortsätta att sova gott... 😁

AK-sportscars (f.d. Southern GT) var var mycket hjälpsamma och tyckte själva att frakten var våldsamt dyr då längden översteg 120 cm. Efter lite funderande bad jag dem kapa den där det var lättast att plasta ihop igen och det ställde de gladeligen upp på. Väldigt bra på att uppdatera och informera var de också så tummen upp för dem!

image.jpeg

Edited by fege
  • Like 4
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Något som slog mig när jag höll på att svetsa var att det spontant kändes som det skulle bli lite tight mellan övre bärarmarna och stötdämparna i bakvagnen. Mycket riktigt, efter lite studerande av bilder på andra byggen så verkar det som flera som byggt GTForte har bärarmarna vinklade något bakåt och dämparna vinklade framåt och trots detta ser det ut att vara liten marginal. Inte optimalt kan jag tycka... 

Så fram med kapen och så blir det lite nya delar så att jag får bak det övre bärarmsfästet något. 

 

image.thumb.jpeg.75b35d48e058bf0e2b5945e5a5f1b31c.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har varit mycket funderande och mätande den senaste tiden men nu har jag äntligen bestämt var karossen skall sitta! 🙂 Placering av B-stolpen och tröskellådorna är nu fastslagen och så får resten utgå från detta. 

image.thumb.jpeg.40f28507f1ca65c47ebcb1e79628e96a.jpeg

 

Fick också svetsat på en liten läpp längs sidorna som blir bra att skruva div. fästen och tröskellådor i.

 image.thumb.jpeg.045db59992f6c5d7034fe585365831a4.jpeg

 

Pluggar till "koppar" för bakljusen har också tillverkats och de väntar nu på lite spackel/slip innan det är dags för laminering. Kommer köra med separata baklkjus och blinkers som på de tidiga Mk 1:orna.

 image.thumb.jpeg.35db2ad17489b2f036bd8d022ffa0a27.jpeg

Edited by fege
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Eftersom ramrören är av mindre dimension än huvudbågen behöver ramrören breddas lite i bågens fästpunkter. Det kändes fel att bara dra dit någon platta så därför blev det komplettering med förstärkningsplattor vilka säkert är helt onödiga och overkill men det ger sinnet frid om inte annat. 🙂

image.thumb.jpeg.99def4ed127adf8eb7c2f8f726eaf863.jpeg

 

Härnäst står inpassning och tillkapning av huvudbågen på tur nu när positionen på mittsektionen är bestämd.

Edited by fege
  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Eftersom jag har en kaross som egentligen inte är anpassad till chassiet så blir lutningen på huvudbågen något mer bakåtlutad i mitt fall. Bra då jag kan få till en lite mer bakåtlutad sittställning. Men eftersom placering av precis ALLT på dessa bilar hänger ihop med varandra kändes det som ett bra läge att testa med motorn på plats. Med lite ingrepp så skall det nog funka (fördelaren jag skall använda har något större diameter än den som är monterad nu). 

image.thumb.jpeg.7e25584e9cd471eaa6563a558cc965bf.jpeg

image.thumb.jpeg.3b4970d2c7a944935823f95cfcbadb81.jpeg

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

På tal om att kolla av mått och inpassning: Finns det någon av er Southern GT byggare där ute som skulle kunna bistå med de lodräta måtten från botten av chassierören till centum av reaktionsstagens främre ledpunkter? Fy f#¤%¤n vad det lät krångligt. Kolla bilden nedan så klarnar det förhoppningsvis... 🙂

image.thumb.png.8e52535f3dd5a94593e48e0fdc1ae337.png

Tack på förhand!

Edited by fege
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag har ett litet urtag för fördelaren i det som motsvarar ditt rör. (För säkerhets skull så har jag ingen fördelare så problemet är dubbel-borta.) Utseendemässigt tycker jag inte det spelar någon stor roll, däremot kan det vara sexigt med tennisbollar i trattarna.😆

Du har bra tempo, kul att du postar & ser fram mot att följa.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 minuter sedan, fege sade:

..........måtten från botten av chassierören till centum av reaktionsstagens främre ledpunkter? .......image.thumb.png.8e52535f3dd5a94593e48e0fdc1ae337.png

 

Tänkte att det liknar SGT väldigt mycket men såg sedan att det ju är min kärra😆

Kollade i pärmen men hade tyvärr inte stoppat in den skissen. Min bil är inte så lätt att mäta på för tillfället men det finns flera, återkommer.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, Arto sade:

.............återkommer.

Bra @Hansol! Jag utgick från att det var SGT-spindlar. (Eller rättare sagt GPD Developments som är lite mer kunniga i aluminiumgjutning än vissa andra 😱). 

Undre 130mm, övre 405mm mätt från centrum hål till vinkelrätt, planet, undersida ram. Det är aldrig fel att göra fästen med tre hål där mittenhålen ligger i utgångsläget. Det kan ju vara kul att prova. Det som är nackdelen är att den här typen av bakvagn är så förbaskat kinkig så det är inte bara att flytta. Så fort man rör något så sticker allt annat åt skogen, har man en gång fått till det vill inte jag iaf. röra det😆. Det kan nog underlätta rejält om man lyckas placerar hålen i en tänkt radie från bakre leden i ride height så man får behålla caster. Det kan verka larvigt men det kommer att påverka.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Hej 

Jag höll på med detta ett bra tag. Det blev typ 10 hål för justering av anti squat. Skruvat fast det och har inte ändrat någon gång än, kanske är jag hyffsat rätt men man vill ju prova och känna skillnad.

Finns lite data program att ladda ner om man vill testa sig fram.

IMG_20171110_104936.jpg

IMG_20171110_105142.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...