Jump to content

Bränslepumpen går inte

Recommended Posts

Har tidigt under sommaren och nu råkat ut för ett fel som jag inte kan lösa. Bränslepumpen vill inte gå under startfasen. Felet har uppkommit efter det att jag har stängt av motorn. För övrigt har allt fungerat utan problem. Första gången det skedde bytte jag sensor för vevaxeln, ny tändspole och tändmodul. Kollade upp alla säkringar och relä. Relät slår till och slår av, men ger ingen ström till pumpen. Matade bränslepumpen med 12v direkt och den gick. Anslöt styrboxen till PC och kollade runt i inställningarna men ändrade inget. Lät kabeln sitta kvar och motorn startade!!!. Nu har felet kommit igen (fan fan fan) och jag står där med tom blick och tömd på energi, vid första felet hade jag mail konversation med box byggaren som frågade om jag har 5v mot TPS, vilket jag har. Styrboxen är en Megasquirt 2 v3.57 med extrakod. Börjar tro att det är glapp/fel i boxen. Några tips som kan hjälpa??
/bengt

Efter att ha bytt relä flera gånger samt meckat med TPS och testat, så gick äntligen bilen igång. Ut och kör en liten sträcka i hettan, nära 30 grader. Stannar till en kort stund och efter stoppet går inte bränslepumpen . Tar loss reläet som är bra varmt och byter med fläktreläet och bensinpumpen går igen och jag kan köra hem. Kan relä lida av värmeslag??? Jag lider i alla fall.

Ett relä kan svetsa fast om det överbelastas, men inte hört talas om att de får värmeslag. Reläer är i grunden ganska enkla vackra små anordningar

AC74EDB3-F6E5-4670-8292-E84D8EDBBB73.png.b165cd25f34e7a38e22c04840bbc415e.png

bild härifrån: https://www.12voltplanet.co.uk/relay-guide.html

Har ditt bränslepumpsrelä någon form a frihjulsdiod för att hantera strömspikar från det kollapsande magnetfältet, om så kanske det har gjort sitt?

Men det känns som att har du provat flera för ändamålet avsedda reläer borde inte nått av det här vara ett problem?

När det bråkar, har du manöverspänning till reläet? Det kanske går att få in en diod eller en testlampa på baksidan för att se om styrboxen skickar signal? Om det är styrsignalen som bråkar kanske du kan koppla in en manuell brytare parallellt för att kara sommaren och fortsätta diagnostisera.

Hur mycket ström drar din pump, ligger du innom specen för reläet?

/T

PS

Jag blev nyfiken och började söka på överhettning av reläer, det är tydligen en grej… ett relä som är klassat för högre ström minska r tydligen kylbehovet.

Edited by tpau