Jump to content

CEM-svets värt att satsa på?


gka

Recommended Posts

Jag bärgade denna svets ur svågerns lada. Den har inte använts på ett tag. Det verkar som det är dålig kontakt i avtryckaren eller nåt glapp till trådmatarmotorn. Kanske behövs ett helt nytt slangpaket, ska kolla upp vad det kan kosta...

Är det nån som har erfarenhet av märket/modellen? Är den bra när den fungerar? Den borde ju vara kraftig så det räcker iaf.

TriMig250.jpg

Två gamla slangpaket med handtag finns det. Det ena handtaget har grövre "rör" (eller vad det heter) än det andra. Vilken storlek skall jag välja om jag köper nytt? Det borde ju bli lättare att se vad man gör och lättare att komma åt med lite smalare?

TriMig250-2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Är det nån som har erfarenhet av märket/modellen? Är den bra när den fungerar? Den borde ju vara kraftig så det räcker iaf.

Jag har en av samma märke fast 180A modellen, 3-fas. Gav 3000:- för den begagnad utan flaska men med regulator. Har inte haft några problem med den under min tid, därimot hade förra ägaren problem med att oljan i snäckväxeln till trådmatningen läckte ut och kortslöt kretskortet i svetsen (!)

Har bara ägt den i ett år så det har inte blivit mer än en 15kg rulle svetsad. Bränner igenom hyggligt upp till ca. 4 mm gods ialf., är definitivt ingen expert vad det gäller svetsning men jag är nöjd med den :)

Tänkte byta ut mitt slangpaket till ett Binzel med en adapter, men så länge det gamla funkar så kör jag med det.. (trådledaren var nybytt när jag köpte den). Har den smala varianten av handtaget, antar oxå att det är smidigare, kan inte se att det skulle hindra gasflödet nämnvärt heller?..

Kör med 0.8 tråd och kolsyra.

Link to comment
Share on other sites

Finns det alltså färdiga adaptrar till Binzels slangpaket att köpa?

Tja, universal adaptrar ialf., vet att Luna säljer, men har ingen koll på priset.. går ev. att köpa billigare ifrån något annat företag typ Svetsexperten mfl.

http://katalog.luna.se/webspeed/katalog/ka...6&dokid=5105713

Link to comment
Share on other sites

Kör med 0.8 tråd och kolsyra.

"Alla" säger att man ska köra med riktig gas men så har jag hört nån säga "Äh, det går ju lika bra med kolsyra och den är nästan gratis" Är det så? Det sitter flusstråd i svetsen nu men den är lite svår att få det bra med den, det finns vanlig tråd också men ingen gas, kolsyra är ju varken svårt eller dyrt att få tag på med lite kontakter, så det vore ju kalas om det skulle fungera bra.

Vad är gasens uppgift?

Jag har fått för mig att det är för att stänga ute syre och då borde ju kolsyra funka bra.

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte ett universalfäste plus Kempi slangpaket till min svets. Minns inte vad universalfästet kostade men slangpaketet kostade 1100kr (micros reservdels slangpaket till deras svetsar kostade 1200...)

det har funkat klandefritt sen montering...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...