Jump to content

Bultcirkel


stesun

Recommended Posts

Jag tänkte köra med spindlar från Ford granada och bakaxel från volvo

240. För att slippa köra med olika fälgar fram och bak undrar jag om det

på nåt enkelt sätt går att ändra bultcirkeldiametern, och i så fall om det är

enklare att göra det på spindlarna eller på bakaxeln.

Link to comment
Share on other sites

Bultcirkeldiametern ska väl va samma på Volvo och Ford, 108 mm. Däremot så har du 4 bult på Ford och 5 bult på Volvo, eller ? Att byta från 4-bult till 5-bult är lite knepigt. Om du borrar om så hamnar några hål nära varandra. Antingen får du göra nya nav eller om du kan lägga igen de gamla hålen med svets, om det är svetsbart material och sen borra nya hål. Så hel enkelt är det inte....

Link to comment
Share on other sites

Hej

Granada (och Scorpio tom 1994) har 5x112, finns förmodligen plats att borra 5x108 bredvid, det är ett ganska stadigt nav. Det skulle vara mitt förstaval.

Fyrbultade Ford har 4x108 och att borra 5x108 i de naven går rätt bra. Man återanvänder ett hål och de andra brukar klara sig.

Spacers som byter bultmönster funkar om det är rätt gjorda, men jag tycker att det är att komplicera saker och ting.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren :thumbup:

Jag fick idag reda på att det inte är speciellt svårt att göra om bultcirkeln på en volvoaxel.

Han som sade så har därmed förbundit sig att bevisa detta ;)

Link to comment
Share on other sites

När jag kollade på det för längesen så har jag för mig att man fick så lite material mellan de nya och gamla hålen. Mn när jag tänkter efter så skulle jag nog byta bultcirkel då också, då går det ju inte att återanvända ett hål. Minnet är bra men kort.... :whistling:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Väcker en gammal tråd, då jag har lite ytterligare funderingar. Jag har en liten udda kombination av Opel fram med 4/100 samt en helt komplett (ny!) Volvo V90 bakvagn med 5/108. Det ger mig ett litet dilemma med fälgarna och jag behöver antagligen byta bultcirkel bak. Har hittat en mycket snygg fälg, Rial Nogaro hos stop1.com och då måste jag upp på 5/120 bak då det finns en 17x9" fälg med ET 40 (V90 har ET 43 original). Snackat med Manton och dom har spacers som byter bultcirkel men dom bygger 20 då skulle mitt ET bli 20..... Vet inte riktigt vad SFRO säger om det? Antar att alternativet med omborrning är bättre, men går det att borra om 108 till 120 på en V90?

/J

Link to comment
Share on other sites

Jag borrade om Volvo 140 nav till 4x114.3. Finns lite bilder och resonemang i Tråden här. När diametern är annorlunda och man skall ändra från 5 till 4 bult så går det inte att återanvända något hål. Dessutom krockar minst ett hål delvis med något av de gamla varpå borret kan dra sig något om materialet i pluggen i gamla hålet inte är exakt lika hårt som navet (och det är det inte).

Om V90 navet har tillräcklig diameter för 120 vet jag inte. Blev inte onödigt mycket gods kvar på 140 naven utåt när man ökade till 114,3.

/Peter

Link to comment
Share on other sites

Det finns special bult med försjutna koner på det rekomenderade min gummi verkstad mig när jag sökte fälgar till min bruks bil.kommer tyvärr inte ihåg hur mycket det gick att ändra i bult cirkel med dessa,kostade cirka 30-40kr st om jag mins rätt.

Link to comment
Share on other sites

Specialmutter från OCL Brorson ( www.ocl.se ) har dessa muttrar och ändrar +/- 2.6mm

Dessa går att beställa från de flesta Däck firmor runt om i landet för ca 50:- st ink moms.

Länk: -----> OCL.SE

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...