Jump to content

Verktygsgnäll


s-o

Recommended Posts

(Ni får ursäkta, men jag måste få skriva av mig lite)

Varför är jag så dumsnål att jag köper billiga verktyg? Jag vet ju bättre, egentligen. Ända sedan mopedtiden har jag fattat skillnaden mellan en äkta Bacho, Kamasa eller liknande och de där billiga, klumpiga verktygsimitationerna tillverkade av sand, tuggummi och blyspån i något lågprisland. Och ändå så går jag på såna här rena nybörjarnitar.

(Scenbyte, snabbt klipp till mitt garage i söndags)

Jag ska lossa en remskiva från motorn till mitt bygge, och tar spärrskaftet från Biltemas 87-delars hylsnyckelssats.

*KRICK*

"Vafan?? Jag köpte ju den i går!"

Småsvärande kastar jag spärrskaftet -- numera utan spärrfunktion -- i "tillbaka till biltema"-lådan och börjar lossa grenröret i stället.

*KNITT*

Där gick pinnbulten. Naturligtvis gick den av jäms med motorblocket. Nåja. Det är ju inte så ovanligt. Och framför allt går det inte att skylla på verktygen.

Fram med borrmaskinen, borrar hål i bulten, drar in en grispitt och börjar försöka få loss bulten.

Grispitten är en biltemaprodukt den också. Härdningen är usel så den tappar sina gängor ganska snabbt. Den enda ljudeffekten från det är att jag flår knogarna mot motorblocket när gängorna släpper.

Mer svordomar.

Jag åker till Clas Ohlson och handlar en ny grispitt. Tillbaka till garaget och drar fast den. Drar mer. Ännu mer. Ännu mer. Svetten börjar rinna. Fan vad det sitter. Drar ytterligare mer. Men nu djävlar!

*KRACK*

Grispitten går av. Hälften av den sitter fast i resterna av bulten. Så nu har jag en avbruten, hårt härdad grispitt sittande i en stålbult i ett motorblock av aluminium. Bara min goda självbehärskning hindrade mig från att skära loss skiten med skärbrännare.

/s-o -- handlade Sandvik Coromantborr och riktiga utdragare för 500 spänn på lunchen i dag ...

Link to comment
Share on other sites

haha...snålheten bedrar visheten ibland! :D

tips: värm blocket innan du försöker få ut bulten

Jag ska se hur mycket jag vågar värma. Det är kanske läge att leka lite med dillonsvetsens luft + accetylenmunstycke. Funkar det för lödning så borde det i alla fall inte ge så mycket värme att det skadar blocket.

/s-o

Link to comment
Share on other sites

Vad blev det för skruvutdragare då?

Själv införskaffade jag och farsan ett RIDGID-kit förra veckan - det klart bästa jag sett på marknaden. Fick låna ett sånt kit för några år sedan då jag drog av en pinnbult i alutoppen på min Saab också den i jämnhöjd med själva toppen och det övertygade mig om att ett sånt kit skulle jag ha i verktygslådan!!! Kostade iofs 1500:- men när man väl behöver det är det välanvända pengar...

I övrigt håller jag med om att man bör skaffa bra verktyg - dock har jag misshandlat vissa av Biltemas "proffsverkyg" (de med 10 års garanti) ganska mycket utan varken *KRICK*, *KNITT* eller *KRACK*.

Link to comment
Share on other sites

aluminium har väldigt hör utvidgningskonsifient(eller hur f-n de stavas).. så du behöer nog inte värma så våldsamt.. en grispitt är dessutom en uppfinning av djävulen funkar sällan.

brukar själv använda torx bits för att dra ut bultar med... funkar kanon bra :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Vad blev det för skruvutdragare då?

Det blev en fyrkantig historia, med skärande eggar i alla fyra hörnen. Vete sjutton vad det var för märke -- jag blev lite bedövad av priset ;)

Själv införskaffade jag och farsan ett RIDGID-kit förra veckan - det klart bästa jag sett på marknaden. Fick låna ett sånt kit för några år sedan då jag drog av en pinnbult i alutoppen på min Saab också den i jämnhöjd med själva toppen och det övertygade mig om att ett sånt kit skulle jag ha i verktygslådan!!! Kostade iofs 1500:- men när man väl behöver det är det välanvända pengar...

Amen! Vid nästa stora tipsvinst ska här handlas verktyg :D

Ridgid? Är det de där runda pinnarna med tunna ränder, eller vilken typ av utdragare är det?

I övrigt håller jag med om att man bör skaffa bra verktyg - dock har jag misshandlat vissa av Biltemas "proffsverkyg" (de med 10 års garanti) ganska mycket utan varken *KRICK*, *KNITT* eller *KRACK*.

Jo, deras proffsverktyg är inte alls omöjliga, och det går säkert att göra fynd bland de billigare varianterna också. Men bland dem finns det nog fler taskiga ljudeffekter också.

/s-o

Link to comment
Share on other sites

aluminium har väldigt hör utvidgningskonsifient(eller hur f-n de stavas).. så du behöer nog inte värma så våldsamt.. en grispitt är dessutom en uppfinning av djävulen funkar sällan.

brukar själv använda torx bits för att dra ut bultar med... funkar kanon bra :thumbup:

Det verkar vettigt. Bara för att djävlas med tillvaron skulle det vara kul att testa med kylspray/kolsyreis på själva bultstumpen när jag värmt området runt den. Vi får se hur desperat jag känner mig innan bulten är ute. Och i värsta fall finns ju alltid helicoil eller liknande nödlösningar :)

Link to comment
Share on other sites

Det är helt otroligt att man gång på gång lyckas intala :icon_angry: sig själv att handla på Biltema, har liknande erfarenheter av verktyg som inte riktigt hållt måttet. Problemet är att det blir mer svordomar och mer jobb när man håller på med dessa skitsaker. :twisted:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

För inte så länge sen skulle underteckand montera sina nya passagerarfotpinnar på hojen. Borrade upp ett fint hål i bakramen för att dra i en bult, upptäckte att det inte var fyrkantsrör utan gedigen aluminium. Då tog jag fram mina gängsnitt från biltema :D givetvis small det av mitt i, iofs var det delvis mitt fel då jag antagligen hade ett hål av lite för liten diameter å andra sidan var materialet mjuk. Nåja, fram med borrsattsen från RUSTA :wohow: 10 minuter senare är 3-4 borrar avbrutna varav 2 sitter kvar i och runt det avbrutna gängsnittet. :twisted: Sätter mig i bilen åker till Gärdin&Person och köper borrar för 400 spänn åker hem och kör av en till av den mindre dimensionen slöar ner ett par till, Dagen efter åker jag tillbaks på vinst och förlust och berättar att jag lyckas fördärva några av mina nyinköpta borrar. Trots att jag medger att jag borrat på frihand och betett mig klantigt får jag 2 st nya borrar av killen vid servicedisken. :D

Sensmoral Ska ni klanta till det gör det med riktiga grejer... Går numera en krok kring billiga verktyg och köper de dyraste jag hittar för jobbet.

Edited by anders_s
Link to comment
Share on other sites

:whistling:  feltema.gif  :whip:

:D :thumbup:

Måste säga att Biltemas grejor med 10 års garanti generellt är mycket bra.

Hylsorna (o satserna) är faktiskt tillverkade av Kamasa och vissa blocknycklar görs av Belser.

Har faktiskt dragit sönder mer Sandvik än Biltema 10-åringar.

jag tillhör de som anser att man kan se/känna på ett verktyg om det är av hyfsad kvalisort.

Och jag håller med; fy faen för skitverktyg! :P

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Om man handlar på Biltema så måste man välja med omsorg! Allt är inte skräp men mycket är det. Dvs man får den kvalitet som man betalar för!

En del av reservdelarna kommer från samma leverantör som leverarar till orginaldelar. Problemet är att man inte vet om så är fallet.

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

En del av reservdelarna kommer från samma leverantör som leverarar till orginaldelar. Problemet är att man inte vet om så är fallet.

Hur kan man få reda på det ?

Några som har info? eller egna erfarenheter om vad man kan eller vad man absolut inte skall köpa på "Feltema".

Link to comment
Share on other sites

En del av reservdelarna kommer från samma leverantör som leverarar till orginaldelar. Problemet är att man inte vet om så är fallet.

Hur kan man få reda på det ?

Några som har info? eller egna erfarenheter om vad man kan eller vad man absolut inte skall köpa på "Feltema".

Hejsan!

Problemet är väl att man inte kan veta! Biltema får ju inte sälja delar som "orginal". Jag har en arbetskamrat vars system arbetar på Biltema. De har varit tvungna att packa om delar som ibland kommit i orginalkartonger, vet inte om det har skett felleveranser. Detta var några år sedan, så hur det är nu vet jag inte. Men det finns ju inte ett allt för stort antal underleverantörer till bilindustrin. Jag antar att det kommer att bli allt svårar i framtiden att köpa piratdelar för nyare modeller i och med att bilindustrin mer och mer mösterskyddar sina komponeter.

m ;o) h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Biltema har som sagt bra och dåligt men de med 10års garanti har jag varit mycket nöjd med . har dragit av både Belzer och kraftnycklar. Grispickar ska man inte använda då de utvidgar pinnbulten så den spänns hårdare i hålet. finns plats så svetsa på en bult på avdragna bulten den krymper när svetsen kallnar (ibland får man göra det flera ggr) istället för grispick ta då hellre en insexa eller torxnyckel o slå in i hålet du borrat i bulten

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...