Jump to content

Koppar vs stål bromsrör


Jonas H

Recommended Posts

Men stålrör då?

Det följde med stålrör när jag köpte mitt kit, så jag använde dom..

Dom är ytbehandlade på nått sätt och med tanke på hur bilen används så känns det som liten risk att dom rostar..

Enda nackdelen jag kan tänka mig är att att dom är lite tyngre att bocka, men det betalar sig i slutändan då dom inte ser byngliga ut överallt istället.

Link to comment
Share on other sites

Alltså, stålrör funkar alldeles ypperligt om man vill, det är bara jag som är för lat för att bocka och kona dem ;-)

/Gustaf

Aha, misstänkte nästan det ;)

Ofta är det nog så...

Annars vet jag inte om det just finns nån fördel med stål istället för koppar?

Iaf så följde det som sagt med rör till mitt kit, en påse med färdiga längder som var konade och försedda med nipplar...

Endast två rör fick jag kona om då jag skulle dit med två huvudcylindrar istället för en som kitet var avsett för.

Tur det inte är så dyrt att bara få rören konade av dom som kan...

Link to comment
Share on other sites

På tal om bromsrör, var får man tag på ett vettigt verktyg att kona dom med?

Jag har gjort mina med den billiga från Biltema. Inget bra verktyg, men den kan kona koppar rör iaf och den är billig........

(Art.nr 19-837)

Link to comment
Share on other sites

På tal om bromsrör, var får man tag på ett vettigt verktyg att kona dom med?

Ett tips är att kapa till alla rör och bocka dom som du ska ha dom.

Sen åker du till någon med riktig utrustning för att kona rör!

Det är nog fler än en som har konat själv med verktyg från biltema med läckande anslutningar som följd...

Link to comment
Share on other sites

På tal om bromsrör, var får man tag på ett vettigt verktyg att kona dom med?

Ett tips är att kapa till alla rör och bocka dom som du ska ha dom.

Sen åker du till någon med riktig utrustning för att kona rör!

Det är nog fler än en som har konat själv med verktyg från biltema med läckande anslutningar som följd...

Vi köpte biltemas rör och kapade till längderna och bockade till rätt form. Sedan gick vi till en verkstad för att kona och pressa nipplar. Han ville inte ha nå´t betalt för han sa att rören var rena sk..en och kunde inte garantera arbetet. :( Efter det så blir det bättre kvalitet när vi ska ha rör till nästa bygge. :whip:

Link to comment
Share on other sites

Tror dock inte att det har med röret att göra för det är nog tätt.... han ville väl bara sälja sina egna. Men visst med ett proffsverktyg blir det säkert ett snyggare och bättre resultat.

Micro skulle ha 10kr/dm för att göra dom.. svindyrt, och samma rör som Biltema.

Ett rent helsike att få ut vissa av rören efteråt när man passat till längden. Har använt budgetverktyget och mina koningar ser okej ut får väl se om de är täta när man har i oljan.

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte både rör, nipplar och billigaste verktyget på Biltema. Har funkat klockrent, inget läckage. :thumbup:

Är man bara noggrann när man pressar så går det bra.

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte både rör, nipplar och billigaste verktyget på Biltema. Har funkat klockrent, inget läckage. :thumbup:

Är man bara noggrann när man pressar så går det bra.

:thumbup: Skönt att höra...då behöver man inte vara rädd att man ska blåsa bromsarna i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...