Jump to content

Vill börja bygga!


_coffe_

Recommended Posts

Jag hade tur att hitta en 160A Telwin-MIG som tar både Flux och NoFlux-tråd på K-Rauta för 1895:-, ordinarie pris 3400:-, de hade utförsäljning av förra årets modeller. Så min är blå istf röd :icon_blink:

Sen har jag en 180A:s pinnsvets oxå, och jag håller med, det är svårare att svetsa med en sån. Fast helt utan bakomliggande undersökning misstänker jag att det blir bättre genombränning med den :prop:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 208
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag hade tur att hitta en 160A Telwin-MIG som tar både Flux och NoFlux-tråd på K-Rauta för 1895:-, ordinarie pris 3400:-, de hade utförsäljning av förra årets modeller. Så min är blå istf röd :icon_blink:

Sen har jag en 180A:s pinnsvets oxå, och jag håller med, det är svårare att svetsa med en sån. Fast helt utan bakomliggande undersökning misstänker jag att det blir bättre genombränning med den  :prop:

Det är ju riktigt lyxigt måste jag erkänna...

Jag spanar varje dag på annonsguiden.se... någon gång måste det ju dyka upp något intressant... har hittat en som jag mailat till.... hoppas att den är kvar... en litem mig för 1600 spänn.... billigt och bra tycker jag....

Link to comment
Share on other sites

Försök att få en på 140-150A för det lönar sig i längden..

Du får nog räkna med ca 2000kr för flaskan om du inte har tur att hitta en beg. Hört att man kan lämna tillbaka flaskan igen och få tillbaka sina pengar... men osäker.

Link to comment
Share on other sites

Pinnsvets är inte så ,ycket svårare, det är svårare att få dåliga svetsar att se bra ut, men det är ju något som jag anser vara mer av godo än av ondo.

Och med billiga mig-svetsar är det väldigt enkelt att inte bräna igenom riktigt ordentligt.

Skall man däremot svetsa tunplåt, som vid rostlagning, då är det lättare att undvika att plåten får värmeslag med en mig-svets. Men skall man bränna i ganska kraftiga material skall det till en lite kraftigare mig, och då drar priset iväg.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade tidigare en 1-fas mig med möjlighet att köra pinne också den var helt okej. om man har bra kontakt och inte över 2mm även då fick man fasa i somras "snubblade" jag över en 180a 3-fas för 800:- på loppmarknad och det vär mycket jämnare ström i den.

Link to comment
Share on other sites

nackdelen är ju att det är så grymt dyrt att köpa en "värre" mig-svets... för en student som jag, som bara får 950:- i månaden så tar det en liten stund innan jag kommer upp i dom summor som behövs för att kunna köpa en svets... men vi får se... jag har hittat två olika nu som jag ska kolla lite närmare på.... den ena är på 120A den andra på 95... 1600:- respektive 800:-.... så vi får se... det ligger ju lite mer i min prisklass...

Link to comment
Share on other sites

Hej

Ska du svetsa ram tycker jag att du kan glömma "småsvetsar" på under 125-160A i alla fall. Speciellt om det är enfassvetsar för flusstråd...

Svetsrekommendationer finns på andra håll i forumet, rätt läsvärt tror jag. Och ja, det kostar pengar att köpa svets. Det är en rätt tuff utgift, tyckte även jag.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Skall man räkni ihop : (Tid), Material, Svetstråd, Gas, Hjälm, svets så blir det en peng.....

Det finns personer här på forumet som säljer färdigsvetsade chassin! :D

Chassin i olika utföranden med alla bärarmar mm. Det kanske kan vara något ?

Link to comment
Share on other sites

nja, det håller sig inte riktigt inom min budget... plus att det inte är lika kul som att bygga allt själv ;)

ska leta lite mer efter svets, jag kanske får gå upp något snäpp i mina prisberäkningar....

Link to comment
Share on other sites

Ett litet tips, kolla efter begagnade maskiner.

Farsan fick tag på en beg kemppi 250A för jag tror 600 spänn, (utan tub) snorbilligt :D

(Att den sen var så tung att vi fick betala extra för att få åbäket hemkört är en annan sak....)

Tråkiga är bara att man inte lärt sig svetsa ännu.... :icon_sleep:

Link to comment
Share on other sites

Det jag skulle rekomendera för den som inte har råd att köpa en riktig svets, och inte heller svetskunskaper sedan tidigare är att punkta ihop ramen med vad ni har råd till.

Och sedan låna in en riktig svets gjärna med någon som kan hantera den för att helsvetsa.

Att helsvetsa ramen tar inte många timmar. så det räcker förmodligen att låna svets och svetsare en lördag, och bjuda på nån lämplig maltprodukt eller liknande som tack för lånet.

Link to comment
Share on other sites

Har du inte en gammal släckting eller något som har en stående hemma i garaget som ändå inte tänker använda den på flera år som kan låna ut den mot att få provköra :icon_blink: :thumbup:

finns säkert någon som vill..

Link to comment
Share on other sites

Har du inte en gammal släckting eller något som har en stående hemma i garaget som ändå inte tänker använda den på flera år som kan låna ut den mot att få provköra :icon_blink:  :thumbup:

finns säkert någon som vill..

det var faktiskt en bra idé... jag har nog en morbror som jag kan knycka en svets av... tack :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

För att fortsätta att kasta lite idéer och tankar mot alla otroligt kunniga på detta forum:

En sierra 2.9i GL -89:a har jag hittat för 3500:-... mina funderingar är då ifall någon här har byggt med den motorn? det är väl en v6:a va?? funkar det att bygga med den, eller blir det åt helvete för tungt??

ang. min morbrors svets, så va det visst en gassvets... det har jag absolut ingen lust med... så det blir till att fortsätta att leta runt efter svetsar...

Link to comment
Share on other sites

Ja den är tung och tänk på ju mer hästar din motor har ju tyngre måste bilen vara

det är bättre att bygga på lättare motor o ev. trimma den sedan. vid kurvor vill vikten rakt fram enl. centrifugalkraften. sedan är väl inte denna motor känd för att vara rapp precis men törstig.

Link to comment
Share on other sites

Titta t.ex. på Opelmotor eller Ford escort CVH t.ex. -88 , toyota o övriga motorer

t.ex. Ford CVH är liten o nätt o Burton i england har mycket godis till dem.. ps den fanns även i Escort RS turbo o den passar direkt på Ford:s växellådor för bakaxeldrift. Ang. Opel där har du Omega 2,0 bakhjulsdriven

Link to comment
Share on other sites

en annan sak jag kom och tänka på nu när jag sitter här och drömmer :)

ni som kör med megasquirt oc har erfarenhet av dohc-motorn... hur bra lirar det ihop och vilket megasquirt ska man välja?? hur mycket måste motorn modifieras för att det ska lira ihop på bästa sätt??

Link to comment
Share on other sites

Hej

Använde Megasquirt&EDIS, plocka EDIS-modul och spole från Zetec eller CVH. VR-givare och triggerhjul sitter som sagt redan på DOHC och de kan du använda rakt av såvitt jag vet.

MS&EDIS bygger man enklast på ett MS V2.2.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Hej

CVH är motorn som sitter i Escort, till exempel. Cirka 1989/90-92 hade de EDIS.

Beställer man MS nu, är det V2.2 man får. Det är den senaste släppta versionen även om 3.0 är på väg. Det är dock "bara" kretskorten som skiljer, jag kör till exempel med ett "gammalt" V1.1-kort.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

på de viset ;)

när kommer 3.0 släppas, och hur mycket kommer det att skilja sig?

jag kommer även att köra med en ms på min saab senare när den blir klar... ska bli skitskoj och spännande att mappa den sen :D

Link to comment
Share on other sites

Hur ligger det föresten till med hondas vtec-motorer?? har hittat en från en crx som han ska ha 3500 för... finns det någon rolig låda som den passar ihop med??

vtec-motorerna har ju en grym utvecklingspotential...

Link to comment
Share on other sites

"alla" Hondas motorer snurrar åt "fel" håll utan S2000 motorn (F20C1) eller CTR motorn (K20)...

båda ligger nog runt 20 loppor och uppåt en 60-80k beroende på hur mycket de sitter på motorn... :(

ja vet att de finns F20 i staterna från runt 3000$ vilket e billigast...

Link to comment
Share on other sites

Hej

Vet inte hur långt bort 3.0 är, gissar på "flera månader". Skillnaderna är mest att det finns stöd för en del MS-extrafunktioner direkt på kortet, plus en "experimentyta".

/Gustaf

Det blir bra...jag planerar för MS-bygge nästa vinter

Link to comment
Share on other sites

Vissa bakaxlar verkar ju till och med tåla att vändas upp och ned helt.

Men hur blir det om man har diffbroms, tål den att gå baklänges? Förvisso tål den det ju när man backar, men hur blir det om man kör långt och den dessutom får arbeta hårt?

Link to comment
Share on other sites

Diffbromser är konstruerad så att det spelar ingen roll vilket håll den går.

Däremot ska man inte vända upp o ner för då driver den på baksidan av kronhjulet och det är den i gjord för mer än korta sträckor som vid backning.

men finn det plats så vänd på diffen så kronhjulet hamnar på andra sidan

Link to comment
Share on other sites

En annan skilnad blir att växellådan kommer snurra åt andra hållet, jag vet inte hur det blir, de snedskurna dreven gör ju att draven pressas åt ena sidan där det sitter ett lager som skall ta upp den kraften, och det kan ju vara så att det sitter motsvarande lager på andra siden, eller inte.

Sen vet jag att smörjningen på en del lådor delvis har funktionalitet hur oljan plaskas iväg av draven, och det borde ju bli annan riktning på oljesprutet inne i lådan då.

Men jag vet de som byggt jankemotorer med omvänd rotation, och helt enkelt vänt bakaxeln uppochner. Ni anar inte hur förbryllad näste ägare på en sån bil blev efter ett motorbyte, då bilen gick åt fel håll ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

En snabb fråga, för att ta upp denna döda tråd igen :lol:

Vad är skillnaden på en OHC-motor och en DOHC-motor?? är det dubba kammar på ohc'n??

Varför är det alltid så svårt att hitta en billig donationsbil nu när man har pengar?? när ja inte hade pengar hittade ja 2-3 st. :(

Link to comment
Share on other sites

SOHC har enkel överliggande kam

DOHC har dubbla överliggande kammar

DOHC Är högre än SOHC (inte så lämpligt i en Seven)

Det fins inte heller så mycket trim till DOHC

Edited by SJUAN
Link to comment
Share on other sites

Var på Elmia i helgen o ställde ut min Miata.

Men nu blev man ju sugen på en seven istället. Eller ska det heta locost??

Eftersom man är Miatafrälst så faller det ju naturligt att vilja bygga på Miatagrejer.... :prop:

Absolut inte detta år, ska byggas hus osv...

Men nästa år ska mitt garage stå klart så då kanske... :twisted:

Någon lurade ju ner mig i bilen o sen var det kört... :wub:

Tills vidare, pass upp på en röd o vit Miata

Link to comment
Share on other sites

SOHC har enkel överliggande kam

DOHC har dubbla överliggande kammar

DOHC Är högre än SOHC (inte så lämpligt i en Seven)

Det fins inte heller så mycket trim till DOHC

så OHC=SOHC????

från vilket år komm DOHC'n?? -88??

Link to comment
Share on other sites

okej.... tur att det finns folk som kan förklara allt :D

jag har hittat en sierra från -89, han som säljer den är inte alls säker på om det är en DOHC-motor... Bilen har beteckningen CLX, vet man om det är den motorn då? Kan man finna ut vad det är för någon genom att kolla på motorn??

Link to comment
Share on other sites

Gå in på www.mekonomen.se

http://www.mekonomen.se/katalog.asp?butik=...354-000&sprak=S

Och skriv in bilnumret på den bil du vill veta så kommer det upp vilken motor det är åtminståne i KW/HK.

Annars så har ju DOHC motorn en ganska bred ventilkåpa i (aluminium tror jag) 20-25 cm vill jag minnas medans SOHC motorn har en ganska smal ventilkåpa i plåt ca 15 cm.

Edited by SJUAN
Link to comment
Share on other sites

74 kW DIN har vi kommit fram till att det är i motorn, det innebär väl Pinto-motorn om jag inte har helt fel?? Har ju blivit inspirerad av både Pixbo och Jonte som bygger med den motorn. Har ju sett Jontes bil live nu... så fet :D

Den motorn blir det!!

Link to comment
Share on other sites

74 kW DIN har vi kommit fram till att det är i motorn, det innebär väl Pinto-motorn om jag inte har helt fel?? Har ju blivit inspirerad av både Pixbo och Jonte som bygger med den motorn. Har ju sett Jontes bil live nu... så fet  :D

Den motorn blir det!!

74 KW ska vara SOHC

DOHC är väl på ca: 88 KW

Link to comment
Share on other sites

:icon_oops: :whistling:

underbart att du hjälper en borttappad :D

hur stora är möjligheterna till trimning i en pinto jämfört med DOHC??

Edited by _coffe_
Link to comment
Share on other sites

Hejsan

Om du ska trimma så ska du nog välja en pinto, det finns hur mycket bitar som helst(i england).

Till dohc finns det knappt något, dessutom lär den vara otroligt tråkig till sin karaktär.

Fast å andra sidan så borde dubbla kammar ge ett något bättre förbränningsrum, så helt omöjligt att trimma borde det inte vara.

H Borken

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle vilja säga att om du vill ha mer effekt, heldre än trimma, så spelar det mindre roll vilken motor du bygger med. när pengarna finns att trimma en pinto så räcker de pengarna till en modernare motor, exempelvis en Z-tec, som borde passa ihop med samma växellåda som både pinto och DOCH, men med betydligt mer effekt original, och ganska mycket lättare med. Så då får du bättre kurvtagningsförmåga, bromsförmåga och acceleration. Baqra genom motorbyte.

Link to comment
Share on other sites

Diravi har helt rätt, men....en DOHC är väl för djäkla hög å stor också(man kan ju tro att jag inte gillar DOHC :-).

Jag tror att du halvägs in i bygget kommer att svära dig blå och sen gå och inhandla dig en zetec för dyra penningar.

Jag tror även att en sur taunus (i andra hand pintosierra) är det bästa alt.

Å tredje sidan så har jag inte hittat nån bra donator än, och då har jag motor, bakaxel och framvagn nästan klara.

MVH Borken

Link to comment
Share on other sites

Har man inte bestämt sig för att Ford är det enda rätta så skulle jag rekomendera Omega som en alternativ donator.

Motorn i 2.0 omegan har samma bottendel(block) som C20XE (kadett 2.0 16V 150 hkr) vilket är en trevlig motor att byta till senare.

Sen finns det förståss 100 olika bra motorer man kan satsa på, beroende på tycke och smak, själv har jag fastnat för Citroen/Peugot XU9J4 (BX19 GTI16Valves / MI16) Men då är det problem att hitta växellåda som passar, så det får bli en adapter, vilket är lite krångligare, men då får man å andra sidan välja växellåda helt fritt.

Link to comment
Share on other sites

jag har bestämt mig för att köra på en Sierra-donator... vem vet, det är väl kanske inte helt omöjligt att man bygger en till och riktigt går ner sig i träsket... då kan det ju bli en helt annan motor ;)

Link to comment
Share on other sites

jaså, okej.... dessa motoralternativ finns på mekonomens hemsida:

Biltyp / Från år - till år / motorkod / kilowatt

1. 2.0 (90hp) / 1983-1986 / NA1 / 66, 0, 0

2. (Ej Inj) (101hp) / 1983 - 1987 / NE1, NE / 74, 0, 0

3. 2.0i / 1987 - 1988 / N4A, N4I / 85, 0, 0

4. 2.0i (115hp) / 1985 - 1986 / NRB / 85, 0, 0

5. 2.0i DOHC / 1989 - 1993 / N9C / 88, 0, 0

6. 2.0i Kat / 1987 - 1993 / N4B / 74, 0, 0

7. 2.8

9. 2.8 XR4i

10. 2.9

11. Cosworth RS

12. Cosworth RS

Då kommer min fråga, vilken motor är vilken?! DOHC'n är ju lätt att lista ut vilken det är ;) ... Jag trodde Pinto-motorn var nr. 6....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...