Jump to content

Vill börja bygga!


_coffe_

Recommended Posts

Zetece´n skall passa på Sierra kopplingskåpa med typ 9 låda och Zetecen´s svänghjul, lameller.

När det gäller urtrampn, lager så vet jag ej.... Men man får tydligen flytta ut startmotorn 12 mm med en distans.

Jag har en uppsättning enligt ovan ståendes med Efi insprut/katalysator och styrbox ståendes i garaget :D

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 208
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Zetece´n skall passa på Sierra kopplingskåpa med typ 9 låda och Zetecen´s svänghjul, lameller.

När det gäller urtrampn, lager så vet jag ej.... Men man får tydligen flytta ut startmotorn 12 mm med en distans.

Jag har en uppsättning enligt ovan ståendes med Efi insprut/katalysator och styrbox ståendes i garaget  :D

Vi kan ju byta lika, du får min trimmade B23 med M47, så tar jag hand om din zetec.

;) har för mig du gillar weebrar och sånt.

Link to comment
Share on other sites

Zetece´n skall passa på Sierra kopplingskåpa med typ 9 låda och Zetecen´s svänghjul, lameller.

När det gäller urtrampn, lager så vet jag ej.... Men man får tydligen flytta ut startmotorn 12 mm med en distans.

Jag har en uppsättning enligt ovan ståendes med Efi insprut/katalysator och styrbox ståendes i garaget  :D

annars kan du ju alltid nämna ett pris :D

Hur stor skillnad rent effektmässigt är det mellan DOHC och Zetec-motorn??

Link to comment
Share on other sites

En till liten sak jag funderar på nu när jag sitter här, vart kan man hitta någon form av tankmätare?? helst en resistorbaserad för då kommer jag att bygga mig en egen mätare emd hjälp av 7-segmentsdisplayer :D ...

går man elektronik på gymnasiet kan man försöka att utnyttja några av dom kunskaper som stannat kvar :thumbup:

vart hittar man hastighetsvisare någonstans?

Link to comment
Share on other sites

En till liten sak jag funderar på nu när jag sitter här, vart kan man hitta någon form av tankmätare?? helst en resistorbaserad för då kommer jag att bygga mig en egen mätare emd hjälp av 7-segmentsdisplayer  :D ...

I princip alla nivågivare till tankmätare är av potensiometer typ...

Edited by TRMaster
Link to comment
Share on other sites

okej, kan man hitta någon försäljare på internet eller är det bara att ta från vilken tank som helst? inom rimliga mått som man tänkt sig då...

måste sen mätaren matas med 12V som, iaf min gör? eller kan man sänka volten och ändå få korrekt mätning... hmm, detta ska jag undersöka...

Link to comment
Share on other sites

Zetec 2.0 har 130-136 hk beroende på årsmodell, och är rätt enkel att trimma uppåt 160-170 hk i alla fall. Den är dock inte så lätt att hitta beggad.

1.8 är vanligare, då i 115hk version. Går rätt bra att vässa den också, uppåt 140-150 hk nånstans är inga större problem.

DOHC har 120 hk men är inte så tacksam att trimma (ont om delar).

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

har kollat runt lite nu på internet och att hitta en zetec för en väldigt billig peng verkar inte alls som ett alternativ...

vet inte vad jag ska ha för motoralternativ.. fan va jobbigt :(

jag vill ha något billig och bra, inte för tungt och med hyffsad effekt...

Link to comment
Share on other sites

Ett alternativ kan ju vara att utgå från en Opel omega, då får du iochförsig bara 115 hkr, men förutsättningarna för att senare byta motor mot en C20XE (kadett 16v 150 hkr) är stora, då de motorerna har samma block, det är delar av innehållet samt toppen som skiljer. (undvik omega med 2.4 liters fyra eller raka sexor då dessa är tunga)

Och en lätt bucklig eller rostig omega borde gå att få billigt.

http://www.blocket.se/view/4224375.htm?cal...&l=0&c=1&city=0

http://www.blocket.se/view/4186195.htm?cal...&l=0&c=1&city=0

http://www.blocket.se/view/4182674.htm?cal...&l=0&c=1&city=0

Link to comment
Share on other sites

hur hittar man en billig sådan?? från vilken bil??

Det finns inga billiga wankel om säljaren vet vad han säljer för något.....

lämpligen letar du efter en Mazda RX modell där wankel är vanligast ( i princip enda)

NSU Ro 80 !!!! (luktar inte så mycket Tokyo)

Link to comment
Share on other sites

I det fallet så föredrar jag nog Tokyo, driftsäkerheten på gammla NSU var ju inte överdriven om man nu så säger, kanske en orsak tillsammans med den generösa törsten på såväl olja som bensin som gör att bristen på NSU R80 är total. ;)

Link to comment
Share on other sites

har kollat runt lite nu på internet och att hitta en zetec för en väldigt billig peng verkar inte alls som ett alternativ...

Har du?

Här finns en som är intressad i så fall!

Om du inte vill ha den kan du väll pm:a mig var eller nåt!

Har för övrigt beställt ett mk kit :wohow: :wohow: :wohow:

Så nu behöver jag grejer att fylla upp chassit med...

Link to comment
Share on other sites

har kollat runt lite nu på internet och att hitta en zetec för en väldigt billig peng verkar inte alls som ett alternativ...

Har du?

Här finns en som är intressad i så fall!

Om du inte vill ha den kan du väll pm:a mig var eller nåt!

Har för övrigt beställt ett mk kit :wohow: :wohow: :wohow:

Så nu behöver jag grejer att fylla upp chassit med...

sök på blocket på just zetec så hittar du rätt mycket, sen är det bara att välja och vraka.... trevligt att du har kommit igång... en liten projekttråd sen kanske?!

Link to comment
Share on other sites

I det fallet så föredrar jag nog Tokyo, driftsäkerheten på gammla NSU var ju inte överdriven om man nu så säger, kanske en orsak tillsammans med den generösa törsten på såväl olja som bensin som gör att bristen på NSU R80 är total.  ;)

Vi hade en i familjen när jag var lite yngre och det jag kan säga om RO80 va att den gick jeeela bra alltså...... :D

Conco

Link to comment
Share on other sites

"sök på blocket på just zetec så hittar du rätt mycket, sen är det bara att välja och vraka.... "

vad söker du på då?

Söker själv på zetec och ford och motor och allt möjligt men hittar typ ingenting..... :blink:

hittar bara en 1.8 med fel växellåda för framhjulsdrift..... :(

Byggtråd blir det senare, kanske en enkel hemsida också. Just nu finns inte så mycket att visa.

Men jakten på donator och delar har börjat :twisted: :twisted: :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Link to comment
Share on other sites

"sök på blocket på just zetec så hittar du rätt mycket, sen är det bara att välja och vraka.... "

vad söker du på då?

Söker själv på zetec och ford och motor och allt möjligt men hittar typ ingenting..... :blink:

hittar bara en 1.8 med fel växellåda för framhjulsdrift..... :(

Byggtråd blir det senare, kanske en enkel hemsida också. Just nu finns inte så mycket att visa.

Men jakten på donator och delar har börjat  :twisted:  :twisted:  :twisted:

jaså :blink: ... om du söker på http:\\www.annonsguiden.nu, så kanske du hittar något... jag hittade en del, men iof så vet jag inte ifall det var rätt, då jag bara såg hur dyrt det va så sket jag i det...

Link to comment
Share on other sites

du är ju helt underbar!! tack så jättemycket :D

Link to comment
Share on other sites

Det mesta verkar vara från scorpios. Såg dessa innan. Vet ej om det satt zetec i dem tror det var DOHC-motorn.

Har för mig att zetec bara satt i mondeo och nyare escort. :blink:

Nån som vet???

jag tror du har rätt, men så många billiga med dohc-motor hittade jag inte då jag senast sökte på blocket... så det gör inte så mycket... jag har funderat en massa och vridit alla idéer och tankar fram å tillbaka en miljon ggr och det blir nog att jag köper mig en skrotig sierra och knycker allt ifrån den... så kommer det nog att bli...

Link to comment
Share on other sites

Knepig lista där i länken. Fanns det alltså en fordmotor som hette DOHC men hade åtta ventiler? Trodde det stod för "Double over head cams"?

Javisst, att man har separat kammaxel för avgas och insugsventiler betyder inte att man har fler än två ventiler per cylinder :)

Link to comment
Share on other sites

Knepig lista där i länken. Fanns det alltså en fordmotor som hette DOHC men hade åtta ventiler? Trodde det stod för "Double over head cams"?

Javisst, att man har separat kammaxel för avgas och insugsventiler betyder inte att man har fler än två ventiler per cylinder :)

Vad är finessen med det? Har g aldrig hört talas om en sån lösning förut.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Scorpio finns med 2.0 16v men minns jag rätt är det en "detunad" variant av RS2000-motorn, som är baserad på DOHC/I4 men med 16v-topp.

Zetec har bara suttit i framhjulsdrivna bilar men som någon nämnt passar den med enkelt pill på Fords vanliga lådor till raka fyror (Sierra/Scorpio).

Dubbla överliggande kammar med 2 ventiler per cylinder är ett klassiskt koncept, har man inte hört talas om det har man läst för lite motorhistoria ;-) Nädå, men konstruktionen fanns till exempel i Fiat/Lancias klassiska twincam, i Alfa och även i Lotus-varianten av Fords "Kent", alltså motorn i Cortina-Lotus, Lotus Elan och lite annat. Det man vinner är dels att man kan vinkla ventilerna mer, dels att man enklare kan variera överlapp etc.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

För att ta upp denna "döda" tråd igen...

Jag har fått tag i en sierra för 500 spänn, om jag vill... Men han säger att det inte är en DOHC-motor, trots att det är katalysator och från -88... Jag har fått den uppfattningen att alla sierror har DOHC-motor från det att dom fick kat.... eller har jag fel??

Link to comment
Share on other sites

För att ta upp denna "döda" tråd igen...

Jag har fått tag i en sierra för 500 spänn, om jag vill... Men han säger att det inte är en DOHC-motor, trots att det är katalysator och från -88... Jag har fått den uppfattningen att alla sierror har DOHC-motor från det att dom fick kat.... eller har jag fel??

Min motor kommer från en 88 Sierra SOHC med katalysator.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Pinto/SOHC med kat har 100 hk och det finns massor av kul trim men som sagt (?) man måste börja med att byta kolvar eftersom den har låg kompression 8.5:1. Årsmodell 1988 finns (som sagt?) både med och utan kat.

JAG tycker inte det är värt att bygga på kattad Pinto om du inte ska turbokonvertera. DOHC anser jag vara ett val för den som inte tänkt trimma alls (det är inte så lätt att hita trim till den).

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

då måste den jag hade (soch pinto) varit en utan kat eller, det var en 88:a men 1988 vart det väl katt på alla bilar eller ,det låter ju konstigr att det ska va olika hk samma år på samma typ av motor, 88 hk 100hk 115hk ,jag har regg pappret kvar och där står det 85kw din (115hk)

Link to comment
Share on other sites

"Krav" på katalysator blev det först 1989. Många tillverkare hade katalysator som tillval 1988, då man också fick "katalysatorrabatt" från staten. Det är därför många såldes även som årsmodell 1988b långt in på 1989...

Det som skiljer Pinto med kat (100 hk) från den utan (115 hk) är som sagt kolvar och förstås styrsystemet - den med kat har ett betydligt mer avancerat system med fler givare och mer "intelligens". Tyvärr inget som är "bra" om man vill trimma...

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

hmm, när ni säger att DOHC-motorn inte är så mycket att ha så blir jag så osäker... jag tycker att det verkar en bra motor att börja med, har rätt mycket att ge och lite hemmapul kan man ju alltid göra på den...

eller va tycker ni??

vad kom vi fram till angående dom 85kw din?? är det en SOHC eller DOHC??

Link to comment
Share on other sites

85kw= 115hk utan kat soch (pinto)

74kw= 100hk med katt soch (pinto) 

dohc tror jag har 125hk med cat ,det ska finnas en variant utan catt också dock inte för svenska marknaden

skitbra ;)

men nu e de så här, jag har hittat en med 85kw med kat... kan det stämma?? en 89:a....

Link to comment
Share on other sites

Hej

DOHC har 120 hk med kat, bör vara 88 kW.

DOHC är en jättetrevlig bruksmotor men det är som sagt ont om trimdelar. Det finns några få kammar att välja på, det är ungefär allt.

/Gustaf

haha, för att vara riktigt besvärlig så blir det nog en dohc-motor ändå.... vad jag håller på :D

jag har hittat ett gäng sierror mellan 500-2000:-... väldigt billigt tycker jag och det är just billigt som jag ska bygga....

jag måste hitta en väldigt billig mig-svets också... det verkar vara desto svårare :(

Link to comment
Share on other sites

En annan tanke som precis kom farandes genom huvudet var, går det inte att turbokonvertera en dohc-motor?? en liten och lätt turbo som inte behöver ge så jättemycket effekt, bara så att den knuffar på lite extra... det enda som jag funderar på är väl mest ifall motorn klarar av det?? funkar det med kolvar o.dyl??

Link to comment
Share on other sites

Bygg bilen först så kan du pilla med motorn sen... det är inte så mycket jobb att byta motor eller peta dit en turbo efteråt... annars kommer ditt projekt att stranda på att du inte kan bestämma dig.... Mitt tips är: Köp en donator som går bra och utgå ifrån den, sen kan du modda bäst du vill..

Det finns tyvärr så många projekt som aldrig blir klara för att man har för mycket ideer under projektets gång, tro mig jag har många vilande idéer.

:thumbup:

Link to comment
Share on other sites

haha, skojar du eller... Jag har så många halvstartade projekt som inte kommer någonstans pga att jag bara får nya idéer hela tiden!!

du har nog rätt... jag få ta mig i kragen och anteckna alla idéer och ta dom senare.... kanske är det bästa :D

Link to comment
Share on other sites

Visst går det att turbokonvertera DOHC men det är lite bökigt. Man måste byta sprut och helst kolvar också. Å andra sidan är Megasquirt ganska plug'n play och Opel Calibra turbokolvar funkar hyfsat...

/Gustaf

så dom kolvarna passar bra i blocket??

Megasquirt kommer jag att köra med nu med en gång när jag bygger, så det kommer det ju bli ändå ;)

vilken av versionerna skall jag använda mig av på DOHC-motorn??

Link to comment
Share on other sites

Hej

DOHC har 120 hk med kat, bör vara 88 kW.

DOHC är en jättetrevlig bruksmotor men det är som sagt ont om trimdelar. Det finns några få kammar att välja på, det är ungefär allt.

/Gustaf

haha, för att vara riktigt besvärlig så blir det nog en dohc-motor ändå.... vad jag håller på :D

jag har hittat ett gäng sierror mellan 500-2000:-... väldigt billigt tycker jag och det är just billigt som jag ska bygga....

jag måste hitta en väldigt billig mig-svets också... det verkar vara desto svårare :(

Ett alternativ till billig Mig-svets so kanske är att föredra är en "pinnsvets" för samma pengar som en billig migsvets får du en hyfsad pinnsvets, och det är betydligt svårare att få en dålig svets att se bra ut med pinne.

Link to comment
Share on other sites

Hej

DOHC har 120 hk med kat, bör vara 88 kW.

DOHC är en jättetrevlig bruksmotor men det är som sagt ont om trimdelar. Det finns några få kammar att välja på, det är ungefär allt.

/Gustaf

haha, för att vara riktigt besvärlig så blir det nog en dohc-motor ändå.... vad jag håller på :D

jag har hittat ett gäng sierror mellan 500-2000:-... väldigt billigt tycker jag och det är just billigt som jag ska bygga....

jag måste hitta en väldigt billig mig-svets också... det verkar vara desto svårare :(

Ett alternativ till billig Mig-svets so kanske är att föredra är en "pinnsvets" för samma pengar som en billig migsvets får du en hyfsad pinnsvets, och det är betydligt svårare att få en dålig svets att se bra ut med pinne.

vad jag har hört är pinnsvets väldigt mycket svårare... iaf för mig som aldrig har svetsat förut...

för det är som sagt väldigt svårt att hitta en mig-svets, billigt för under 2000:-

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...