Jump to content

hastighets mätare, konvertera gammal mekanisk mätare till eldriven ?


Recommended Posts

Vill gärna ha kvar en mekanisk hastighets mätare med rätt utseende.  Tyvärr finns ju ingen källa för att driva vajern. 

Det går att köpa en låda för detta från dakota instrumnet för ca 3500:-    men hur kul eller prisvärt är det 🙂 https://www.dakotadigital.com/index.cfm/page/ptype=product/product_id=886/category_id=-1/mode=prod/prd886.htm

Så plan B  är ju en liten dc motor och någon enkel krets att driva det med (  typ aurdino )   

 

Finns det någon som snubblat på ett sådant projekt .   googlat runt en stund men hittar inget klockrent 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har tänkt tanken och gjort ett försök.

Jag använde en stegmotor, en enkel stegmotordrivkrets och en arduino. Fördelen men en stegmotor är att den snurrar så fort som du ger den pulser, det behövs alltså ingen mer feedback. Med en DC-motor förväntar jag mig lite mer varierande resultat beroende på inspänning, belastning, temperatur etc.

Dock fick jag det inte att funka då min adapter från motoraxeln till wiretappen in i instrumenthuset ville kärva. Jag gjorde inget mer med det utan bytte till en digital display efter detta, mest för att spara vikt...

Jag borde kunna gräva fram det jag försökte använda om det är intressant?

Link to comment
Share on other sites

första frågan är  ju som du säger motor ..... jag antar att det finns någon enkel överförings funktion från 0rpm tll kanske max ,  jänkare verkar ha  (60 MPH at 1,000 RPM ) 

Och hastigheten finns ju redan på CAN bussen så den skall bara göras om till rpm.   Enkel tabell borde fungera.

Har steg motorn 100% koll på vilken hastighet det blir. ?    Det är ju inget krav på super korrrekt utan inom några kph borde räcka 

 

Det mekaniska borde gå att lösa , det verkade snurra väldigt lätt 

 

Du kan väl se vad du hittar 

Link to comment
Share on other sites

13 timmar sedan, LUPUS sade:

Du kan väl se vad du hittar 

Jag använde detta:
Stegmotor
Stegmotordrivare

Lite mer info kring drivaren:
A4988 Stegmotordrivare

Min inkoppling:
image_2022-06-21_070627619.png.e687a6d5fa691247efe4bfc5098a9f0b.png

Arduinokoden för att styra motordrivaren:

void setSpeedo()
{
	byte carSpeed = serialData[2];
	
	if(carSpeed == 0)
	{
		noTone(speedoPIN);
	}
	else
	{
		tone(speedoPIN, carSpeed*128);
	}
}

 

"tone()" är en standardfunktion i arduino, om jag minns rätt så skall den funka på vilken arduinopinne som helst.
tone() info

I teorin gör en stegmotor ett steg när du ger motordrivaren en puls. Alltså, ges motordrivaren en specifik frekvens kommer motorn snurra med ett specifikt varvtal. Dock, om motorn bromsas med för högt moment kommer den missa steg vilket ger felaktigt varvtal eller troligtsvis 0 varvtal. 
Stegmotorer används i typ alla CNC maskiner (fräsar, plasmaskärare, 3d-printers etc.) för att styra positionen så rätt använd bör precisionen blir tillräckligt bra för en hastighetsmätare. 

Link to comment
Share on other sites

får beställa lite prylar 🙂     tror redan det ligger en DC  driver i posten  men den får bli hyllvärmare.  

Det finns dåligt med max varv info på motor ?   Men kanske är  inom vettiga värden,   min "hand" vevade test gav mig 20 kph så borde vara ganska lågvarvigt.  

Link to comment
Share on other sites

Jag körde på tpau's tips till förra bygget där jag ville behålla original instrument, men köra ny styrning etc. Lätt o få igång o funkade väl.(så väl elen på en alfa kan fungera iaf 😅)

Link to comment
Share on other sites

20 timmar sedan, LUPUS sade:

Det finns dåligt med max varv info på motor ?

Datablad motor

Från databladet tolkar jag det som max 1600pps (gissar på pulses per second).
4 pulser för ett varv så 400rps eller 24000rpm. Borde vara betydligt under detta för att driva hastighetsmätaren?

Link to comment
Share on other sites

Jag håller på att konvertera mina mätare i min Fiat från mekaniska till elektriska. 

Jag kör dessa stegmotorer:
https://lawicel-shop.se/elektronik/motorer-servon/stegmotorer/gauge-stepper-motor-x27168/

De drivs direkt (utan stegmotordrivare) av denna arduino-variant:

https://www.electrokit.com/produkt/ast-can485-utvecklingskort-med-at90can128/

Jag kör CANBUS direkt från min ECU så jag har skrivit en sketch som översätter det som kommer från ECU till rätt antal steg på stegmotorn som motsvarar rätt plats på mätaren. Borde inte vara nått problem att göra detta genom att räkna pulser från en givare direkt. 

Har gjort ett test med hastighetsmätaren som fungerar prima. Nu har jag 4 mätare till som ska byggas om!

image.thumb.jpeg.de8b319e3f4cae48197b213796758d65.jpeg    image.thumb.jpeg.83fdc0df7b60ec36c7bedc90b8fbf0d5.jpeg

(Milräknaren är nu fast eftersom den består av scannad original som skrivits ut på fotopapper 😉 )

/Calle 

Edited by rug
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, rug sade:

Jag håller på att konvertera mina mätare i min Fiat från mekaniska till elektriska. 

Jag kör dessa stegmotorer:
https://lawicel-shop.se/elektronik/motorer-servon/stegmotorer/gauge-stepper-motor-x27168/

De drivs direkt (utan stegmotordrivare) av denna arduino-variant:

https://www.electrokit.com/produkt/ast-can485-utvecklingskort-med-at90can128/

Jag kör CANBUS direkt från min ECU så jag har skrivit en sketch som översätter det som kommer från ECU till rätt antal steg på stegmotorn som motsvarar rätt plats på mätaren. Borde inte vara nått problem att göra detta genom att räkna pulser från en givare direkt. 

Har gjort ett test med hastighetsmätaren som fungerar prima. Nu har jag 4 mätare till som ska byggas om!

image.thumb.jpeg.de8b319e3f4cae48197b213796758d65.jpeg    image.thumb.jpeg.83fdc0df7b60ec36c7bedc90b8fbf0d5.jpeg

(Milräknaren är nu fast eftersom den består av scannad original som skrivits ut på fotopapper 😉 )

/Calle 

Det där ser ju snyggt ut och är helt klart ett alternativ till de andra mätarna , temp , ladd ström  etc ,   min lilla hake som jag kanske missa var att oxå försöka få tripp mätaren att fungera då det troligen är ett krav på regbesiktningen.  Det hade ju gått att lösa temporärt med en cykel dator men det får bli plan B 

Link to comment
Share on other sites

17 minuter sedan, therealpinto sade:

Trippmätare är inget krav...

Snygga mätare rug!

Gustaf

Mena inte tripp utan total antal mil , för det är väl krav vid bilprovningen ? 
 

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

On 2022-06-24 at 09:27, LUPUS sade:

Mena inte tripp utan total antal mil , för det är väl krav vid bilprovningen ? 
 

Nej, det finns inget formellt krav på kilometerräknare eller att kunna visa mätarställning, faktiskt. 

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Det var ju bra ( nu har jag lite beställda prylar över 😞)

 

Men har detta i såfall ändrats över åren , har för mig det var stor diskussion för 10+ årsedan då cykle datorer började användas på sjuor och det var svårt att hitta med kilometer räknare som inte nollades.  Men det kanske var mer en  "bra at tt ha"   funktion mer än lag. 

 

Hur som helst blir att beställa mera saker :🙂

  • Rug du vill inte dela sketchen ?  
Link to comment
Share on other sites

5 timmar sedan, therealpinto sade:

Nej, det finns inget formellt krav på kilometerräknare eller att kunna visa mätarställning, faktiskt. 

Gustaf

Enda kravet är väl att det inte tar farten från en GPS

 

//Nisse

Link to comment
Share on other sites

Den formella skrivningen är;

"47 § Fordon ska ha hastighetsmätare som visar hastigheten i kilometer per
timme (km/tim) och som har en felvisning på maximal 10 % av verklig
hastighet. Hastigheter under 20 km/tim behöver inte visas."

Det är felvisningen som ställer till det med GPS, den går inte att verifiera/kontrollera eller är konstant.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Från loggen till insprutning, har både hjulgivare och GPS och det syns ju rätt väl när jag nyss åkt iväg tar ett lite tag innan GPS visar nån

hastighet, sen visar dom samma hastighet.

 

//Nisse

Skärmklipp 2022-06-27 15.48.26.png

Link to comment
Share on other sites

On 2022-06-27 at 12:22, LUPUS sade:
  • Rug du vill inte dela sketchen ?  

Det kan jag göra! Det var ett tag sedan jag mekade med detta så jag ska hitta allt och se att jag själv förstår vad jag gjorde.. 😉

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Hej Rug

jag försöker lösa liknande instrumentlösning där det är motortemp, tanknivå och hastighet som ska få stegmotorer (tanknivå tas direkt från tankarmaturen) Dock är Arduinolösningar nytt för mig. 
Har du möjlighet att dela sketchen på din lösning?

Min motor och ECU är från en nyare GM bil.
Dessutom vill jag ha en touchdisplay med annan viktig info, via CAN bus till arduinon och därefter till displayen. 
GM använder J2411 som CAN protokoll, vilket är deras eget. 
lascarelectronics.com har olika displayvarianter, även ett CAN läsar kort, men den läser inte J2411

Tacksam för tips kring detta

4C3106DE-3375-4FD6-A615-E675673E9B16.png

EEA0F3F4-D92B-4C39-A82B-35FD9B82EE48.png

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hoppar in i denna tråd då jag också ska konvertera min hastighetsmätare från vajer till el, använder en Audi 01e växellåda. Finns det någon GT40 byggare eller annan 01e växellåda byggare som har tips på lösning. Skulle behöva använda min runda mätare för utseendets skull. 

IMG_2303.jpeg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

En följd fråga på användandet av gamla hastighets mätare  ,   måste de visa absolut max hastighet på bilen.   ( regg fråga ) 

 

Det finns ju en text som säger man aldrig får visa för lite hastighet mot verkligheten men gäller det även vid  typ 300 blås eller var går gränsen ?   

 

Jag löser 130kph men inte just nu 145 som är max ( OEM strypt orginal)  

Link to comment
Share on other sites

Detta blev för övrigt min aurdino lösning ,  i min värld en ful lösning  med ett RC servo för 20:- , låter dock lite så stepper är nog klart bäst.   Gör dock jobbet 

 

1CFD2D4D-534B-4EA5-B48E-835F4C41C0A6.thumb.jpeg.183c164a48a5518bb3a30771cff47538.jpeg2CB3633A-0005-4A7C-9589-F39B120887F2.thumb.jpeg.a6aff6edf2862d6da554a153d88a6808.jpeg

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

4 timmar sedan, LUPUS sade:

En följd fråga på användandet av gamla hastighets mätare  ,   måste de visa absolut max hastighet på bilen.   ( regg fråga ) 

 

Det finns ju en text som säger man aldrig får visa för lite hastighet mot verkligheten men gäller det även vid  typ 300 blås eller var går gränsen ?   

 

Jag löser 130kph men inte just nu 145 som är max ( OEM strypt orginal)  

Texten direkt från TSFS:

3 § Hastighetsmätaren ska befinna sig i förarens direkta synfält och ska kunna avläsas såväl i dagsljus som i mörker. Hastighetsområdet ska vara så stort att det omfattar den av tillverkaren angivna högsta hastighet.

"Av tillverkaren angivna högsta hastighet" är ju i sig lite flytande, om du är tillverkare och anger en hastighet som bilen överträffar...vem ska kolla?

Spontant skulle jag tro att en mätare som maxar på 130 km/h kanske inte ifrågasätts i en VW Typ 1, Saab 92 eller liknande men i en GT40 🙂

Link to comment
Share on other sites

5 timmar sedan, therealpinto sade:

Texten direkt från TSFS:

3 § Hastighetsmätaren ska befinna sig i förarens direkta synfält och ska kunna avläsas såväl i dagsljus som i mörker. Hastighetsområdet ska vara så stort att det omfattar den av tillverkaren angivna högsta hastighet.

"Av tillverkaren angivna högsta hastighet" är ju i sig lite flytande, om du är tillverkare och anger en hastighet som bilen överträffar...vem ska kolla?

Spontant skulle jag tro att en mätare som maxar på 130 km/h kanske inte ifrågasätts i en VW Typ 1, Saab 92 eller liknande men i en GT40 🙂

Nä tillverkar data är ju alltid korrekta (  vw med flera ) 🤫

Men är väl egentligen  inget jätte problem om det blir påbackning , räcker ju att lägga till en lös  LCD display eller helt enkelt rita om sista 120 siffran till 180,  skala som inte är linjär på slutet finns ju hos många biltilverkare. 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...