Jump to content

T5 suite och Canusb krånglar


Pedalen

Recommended Posts

Jag har plockat ur Trionic boxen ur bilen och kopplat upp den med de pinnar som ska strömsättas respektive jordas samt high och low signalen enligt schemat men lyckas inte koppla upp mig mot boxen och känner att jag behöver lite hjälp vidare nu.

Till saken hör att det var länge sedan jag höll på med PC och råkade installera 64 bitars drivrutinerna för canusb också och vet inte om det kan påverka. 

När jag går online i T5 suite så står det i menyn att den är uppkopplad men inget händer när jag försöker ladda ner flash filen. Se bilden nedan. 

Är det någon här inne som är bra på t5 suite och PC som kan tänka sig hjälpa mig komma rätt här?

Sören

t5suite.thumb.png.a968eadff6f0b4ee16e5012d5890294b.png

Link to comment
Share on other sites

nu kör jag en urgammal dator och troligen en ganska gammal t5 version oxå  för att inte behöva krångla med nya drivrutiner , men den delen borde trionic forumet ha bättre kolla på än jag 

första frågan är kanske , har du någon kontakt alls med t5 ?    jag hade bara läst ut mjukvaru versionen med  någon av de små verktygen först . 

Man behöver först se att man har som du säger kontakt innan du drar på fullt med allt , t5 vill ju helst ha samma sw i datorn som i bil för minimalt med problem , jag brukar göra bara EN sak i taget. 

Och även om det går att flasha och läsa filer ut t5 suit tycker jag can flas vertyget är stabilare , det fina med detta verktyget är att det nästan som första sak bara frågar efter sw ID och läser UT sw ,  funkar det funkar res.     (  lite osäker på om du försöker läsa ut adaptionen i din fråga ) 

https://txsuite.org/download/t5canflasher2/

Ska oxå erkänna jag inte flashat något på flera år nu ,  ändrar bara i batteri minnet nu för tiden , för lat att plocka ur boxen för spännings höjningen vid flash  ( sitter dumt till ) 

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Hej Lupus

Tack för tips om t5canflasher istället. provade att installera detta och nu får jag i alla fall ett felmeddelande när jag försöker ansluta och det är ju på något sätt ett framsteg. Den säger att drivrutinen saknas men om jag försöker installera igen får jag bara följande felmeddelande. Har du någon mer ide om hur man kommer vidare?

Att det ska behöva stupa på helt värdelösa kunskaper i PC 🥲

1769336731_Felcanusb.png.16f63ea35b0ba7c644145371f93d1f7a.png1378065344_Canusbinstall.png.721a94f9187006c5da610e207cc0f3bc.png

Link to comment
Share on other sites

tror du är inne i loopen av installera rätt drivrutin på rätt dator till rätt windows version.      Där har jag inte rotat runt på länge.  (kör xp 32 bit) 

Mina enda tips är ha endast EN sak i gång  =  inte t5suite och flash programet, charsar något , starta om datorn eller döda t5suite manuellt   (  de verkar ta egen kontrol över porten eller vad nu händer, släpper den inte ibland utan dator omstart)   kanske mest ett problem när allt fungerar.  

 

PC  -- >  Trionictuning forat och följ någon av installations hjälpen.     Jag vet jag hade problem med att jag inte var full admin på en jobb dator vid drivrutin installation.  finns många små problem som kan ske. 

 

https://www.trionictuning.com/forum/viewtopic.php?f=20&t=11517

lycka  till 🙂

 

Link to comment
Share on other sites

Jag ger upp nu. Lyckas inte etablera kontakt. Finns det någon vänlig själ i stockholmsområdet som kan tänkas hjälpa mig om jag kommer förbi med ECUn?

 

Link to comment
Share on other sites

Nu var det länge sedan jag pillade med det och dessutom gjorde jag det inte så ofta samt endast i bilen (med extern ström på "upplåsnings-pinnen") så har inte mycket info att ge. @LUPUS är ju en av stjärnorna men finns ju fler med T5 t.ex. @Rikard Larsson men annars är det nog bra på forumet ovan och kanske finns någon i Sthlm-regionen.

Finns även några Facebook grupper runt Trionic..

Link to comment
Share on other sites

@Jocke4U Jag har testat både externt och monterad i bilen nu men får inte till det.Kört 15 v matning på upplåsningspinnen men det hjälper inte.  Blåste hela datorn och installerade om alla drivrutiner men jag tror ändå att det är där felet ligger. Det kan ju vara så att boxen är död också. Därför hade det varit skönt om man kunde hitta någon som kunde hjälpa till och verifiera den. 

Har ställt en fråga på Trionic tuning också men inte fått något napp riktigt där heller.

Link to comment
Share on other sites

15v på pinnen behövs bara vid ner flashning , lugna dig med det inget bråttom  .
Man kan ändra online i den befintliga filen en stund tills man ser allt för fungerar. Så läsa ut det som är i är startpunkten 
 

jag installera allt på en nyare dator för något är sedan och då var problemet faktiskt för nya drivrutiner på datorn tror det var .net något som inte fick va absolut senaste ( men det kan va fixat nu) 

det borde gå att hitta något på trionic forumet med samma problem som du. 

Allt är ju gratis så helpdesken blir ju lite därefter , skulle gissa du ställer samma frågor andra redan ställt många gånger , då kanske responsen blir dålig , ingen hjälp att höra med troligen sant. 
 

du har ingen gammal XP maskin i någon garderob tror det hade varit lite enklare 

Link to comment
Share on other sites

@LUPUS som Mac användare har man ju inte så många gamla pc liggande. Jag har dock lyckats nedgraderat datorn till windows 10 nu och installerat om allt igen. Det är fortfarande problem med att ansluta dock. Den kan inte köra bootload och sedan avslutar den. Det är ju den senaste versionen av .net utgår jag från. Hur lyckas man installera en gammal version av detta?

Link to comment
Share on other sites

Mackan i tråden ovan  (  en av guruna)  säger du behöver 

.net 3.5
.net 4
C++ redist (2008 and 2010)
Usually whats needeed :)

 

 

tror detta är default i lite aldre windows versioner men nya kan behöva han påläggning 😞

Link to comment
Share on other sites

Hej @LUPUS

Tack för tips. Har nu installerat ovanstående och vissa verkade redan finnas men försökt köra igenom allt som admin för att vara helt säker. Startat om datorn ett par gånger men det ger fortfarande boot loader fel när jag provar. 

Provat att vända på High och low samt provade att flytta dem på kontakten för att vara helt säker på att de satt rätt men det gör ingen skillnad. 

Finns det något mer man kan göra?

Link to comment
Share on other sites

Normalt ska du inte behöva köra som admin, men om installationen kräver det så poppar det upp en ruta om utökad access som du får godkänna.

På vissa/många företagsdatorer så har man blockerat så användare inte kan installera sådana paket utan kräver lokal admin men du har ju din egen så det är nog inga problem.

Link to comment
Share on other sites

Gött det funkar 😝

 

tips 

t5 lådorna börjar bli gamla (minnena)  , jag hade inte flashat massor i onödan utan ändrat mycket online när man små fixar ,  kan oxå vara värt att öppna lådan och kolla vilka minnen du har ( finns tre olika)  och processor 16 eller 20.  Jag skriver på mina lådor vad det är. 
Tror i och för sig flash sw blivit smartare men förr fick man ställa in minnes sort för att öka flash stabiliteten liiite . 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Hej,

Jag försöker få kontakt med T5 (via T5SuiteII & Lawicel CANUSB) med min Windows 7 laptop.

Har försökt med de länkar som är angivna ovan, men får bara meddelandet  "Failed to open canbus connection!"

Har helt klart misslyckat med inställningarna i PC, men vet inte vad jag skall göra.......

Det är inte så att någon skulle kunna köra lite TeamView med mig (vid tillfälle)?

 

image.thumb.png.fbd8a7579ef77aec9c0dd58a15a4b4f0.png

Link to comment
Share on other sites

Jag kan säkert koppla upp mig på möte men det är nog 7-8år sedan jag faktiskt koppla upp en ny dator ( hoppas de två jag har lever länge 🙈)  och det vanliga problemet då var  dot net från Microsoft. 
 

Link to comment
Share on other sites

48 minuter sedan, LUPUS sade:

Jag kan säkert koppla upp mig på möte men det är nog 7-8år sedan jag faktiskt koppla upp en ny dator ( hoppas de två jag har lever länge 🙈)  och det vanliga problemet då var  dot net från Microsoft. 
 

Jag skulle vara väldigt tacksam för det :)!

Link to comment
Share on other sites

46 minuter sedan, Pedalen sade:

Har du installerat alla uppdateringar enligt länkarna ovan. De tre sista löste biffen för mig. 

Så otroligt frustrerande när det inte vill...

Jag har iaf försökt.....

MEN, gjorde jag rätt - detvetetusan?
Jag kom till .NET sidan och där var det ju version 7.0 som var nyast - så då tog jag den...
Sedan insåg jag att det stod specifikt 3.5, letade upp den och tog den (med), så nu är antagligen inte något rätt 😞

Link to comment
Share on other sites

Tror mitt problem faktiskt va för ny dot , men som sagt var ett tag sedan. 
 

Pedalen kanske har det färskast i vilken ordning det var man gjorde det så jag vågar inte säga något 🤐 där 
 

Ibland buggar själva hw och uppkoppling oxå 

Link to comment
Share on other sites

52 minuter sedan, LUPUS sade:

Tror mitt problem faktiskt va för ny dot , men som sagt var ett tag sedan. 
 

Pedalen kanske har det färskast i vilken ordning det var man gjorde det så jag vågar inte säga något 🤐 där 
 

Ibland buggar själva hw och uppkoppling oxå 

Jag tog bort de .NET program jag hade, och började om med ovanstående lista (version 3.5),
men jag misstänker att det är något jag missar.

......så nu tar jag kväll ......

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

YES!!!

Tack Tobias för hjälpen.

 

Det var ej korrekt installerade drivrutiner till (min gamla) Lawicel som saknades
Efter att fått in dem så gick allt perfekt (tillsammans med de .NET som angavs tidigare)

Edited by LOLA-Christian
Link to comment
Share on other sites

18 minuter sedan, LOLA-Christian sade:

YES!!!

Tack Tobias för hjälpen.

 

Det var ej korrekt installerade drivrutiner till (min gamla) Lawicel som saknades
Efter att fått in dem så gick allt perfekt (tillsammans med de .NET som angavs tidigare)

Vad skönt att höra! Det är så frustrerande när man fastnar på drivrutiner för datorn...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kolla din hemsida på Lolan och du verkar köra en b202 så då gissa vi nog rätt på t5.2  styrenhet. 
 

tycker för övrigt du kan slänga upp någon bild under övrigt , även om detta  inte är ett vägg bygge 🏎

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...