Jump to content

Bränsletrycksregulator problem ?


Recommended Posts

Hej

Jag startade upp och körde en runda med min bil som stått stilla inomhus hela vintern. 
Jag noterade att bränsletrycket ökade med motorvarvet, vid tomgång 3,0bar vid 3000rpm. 4,0 bar. Jag körde hela förra sommaren med denna BTR och få höll sig trycket på 3,0 +- 0,2 bar.

Vad kan det vara för fel på BTR ?

Vad är era erfarenheter av denna typen av BTR?

CC0E9BC8-472F-4B67-BB33-345743D97874.jpeg.681fae118e757113a6009916b3895f85.jpeg

 

Link to comment
Share on other sites

54 minuter sedan, Tomas m sade:

Har du en vakuumslang inkopplad på regulatorn?

Då ska trycket ändra sig mot insugstrycket.

 

/Tomas

Ja, jag har en vacuumslang kopplad.

Om vakuumslangen läcker visar sig då felet med att bränsletrycket stiger med varvtalet ?  
 Vad blir feleffekten om membranet i BTR är trasigt?
 

 

Link to comment
Share on other sites

40 minuter sedan, Göran Nilsson sade:

Ja, jag har en vacuumslang kopplad.

Om vakuumslangen läcker visar sig då felet med att bränsletrycket stiger med varvtalet ?  
 Vad blir feleffekten om membranet i BTR är trasigt?
 

 

Ändrar sig trycket om du tar bort vakuumslangen från regulatorn när den går på tomgång?

Link to comment
Share on other sites

Vakuumsignalen till bränsletrycksregulatorn är för att justera railtryck så att tryckdifferensen mellan rail och insug förblir konstant.

Det ger att dina spridare blir mer förutsägbara.

Har du dessutom överladdning så ökar railtrycket med laddtrycket i insuget för att bibehålla tryckdifferensen över spridaren.

Så vid tomgång borde du ha ditt basbränsletryck minus insugsvakuumet.

Tar du bort slangen borde trycket återgå till bastrycket.

Bilderna i den här annonsen är ganska bra https://m.aliexpress.com/i/4001362280966.html?gatewayAdapt=Pc2Msite

Jag har svårt att förstå varför bränsletrycksregulatorn skulle öka trycket med varvtal de är liksom inte kopplade, det närmsta jag kan komma på är att du har bättre laddspänning i generatorn vilket gör att pumpen snurrar snabbare och en returventil i regulatorn som inte hänger med (kanske t.o.m. kärvar)

En kontrollfrågan, kan det vara så att du ser skillnad på sänkt tryck vid tomgång pga insugsvakuum och jämför med tryck vid fullgas som då är bastryck och kan vara nästan 0,9 bar högre.

/T

 

Link to comment
Share on other sites

57 minuter sedan, tpau sade:

returventil i regulatorn som inte hänger med (kanske t.o.m. kärvar

Tack för förklaring 🙏

Som jag nämnde så har ju bilen stått ett halvår och när jag sen startar den så är bränsletrycket annorlunda.  Jag har en uppfattning att BTR skulle hålla inställt tryck oavsett belastning/flöde, det är ju vitsen med en regulator, givetvis inom dess spec.

’Jag börjar med att lyfta locket på BTR å se vad jag hittar. Det tråkiga är att den sitter taskigt till 

Link to comment
Share on other sites

Notera att flödet ut ut spridaren är beroende av difftrycket mellan rail och plenum. Om du har 3 Bar(g) dvs 4 Bar(a) i railen. Vid fullgas har du atmosfärstryck dvs 0 Bar(g) eller 1 Bar(a) och difftryck över injektorn på 3 Bar(a).

Vid tomgång har du ett insugstryck på -90 kpa dvs -0,9 Bar(g) eller 0,1 Bar(a). Så difftrycket över spridaren ökar till nästan 4 bar eller nästan 33% och därmed flödet med 33% samtidigt som du vill försöka få ner öppettiden på injektorn för att ha bra AFR på tomgång.

Så det din bränsletrycksregulator är gör är att reglera till ett konstant tryck fast över injektorn inte gentemot atmosfär.

Om du rycker vakumslangen borde du får ett platt bränsletryck refererat till atmosfär istället.

/T

Edited by tpau
Link to comment
Share on other sites

36 minuter sedan, tpau sade:

Notera att flödet ut ut spridaren är beroende av difftrycket mellan rail och plenum. Om du har 3 Bar(g) dvs 4 Bar(a) i railen. Vid fullgas har du atmosfärstryck dvs 0 Bar(g) eller 1 Bar(a) och difftryck över injektorn på 3 Bar(a).

Vid tomgång har du ett insugstryck på -90 kpa dvs -0,9 Bar(g) eller 0,1 Bar(a). Så difftrycket över spridaren ökar till nästan 4 bar eller nästan 33% och därmed flödet med 33% samtidigt som du vill försöka få ner öppettiden på injektorn för att ha bra AFR på tomgång.

Så det din bränsletrycksregulator är gör är att reglera till ett konstant tryck fast över injektorn inte gentemot atmosfär.

Om du rycker vakumslangen borde du får ett platt bränsletryck refererat till atmosfär istället.

/T

Min trycksensorn sitter på railen och mitt svaga minne säger mej att jag alltid haft 3,0 +-0,2 Bar men nu ser jag 3,0 på tomgång och 4,0 bar vid ca 3000rpm


Skall det vad konstant 3,0bar eller skall det följa insugets tryck - så om jag laddar 2bar skall jag 5bar i fuelrailen 

Vad är rätt och vad är fel med mitt bränsletrycket ?  

Link to comment
Share on other sites

Precis, för om du har 2 Bar(g) laddtryck så behöver du 5 bar(g) railtryck för att ha 3 bar(g) difftryck över givaren.

Om du inte ökar trycket får du bara 3-2=1 Bar(a) drivtryck över spridaren och bara en tredjedel av önskat flöde när det behövs som mest.

Har du någon logg sparad sen förra året?

För att förvirra allt lite mer så har biltillverkare på senare år börjat köra med fixt railtryck, jag kan gissa på varför men vet inte exakt.

/T

Link to comment
Share on other sites

12 minuter sedan, tpau sade:

Har du någon logg sparad sen förra året?

Tänkte inte på att kolla gammal logg - där ser jag att bränsletrycket inte är konstant 3,0bar så då är det ingen ko på isen - jag oroade mej i onödan.

Eller vad tror du Torbjörn ?

 

C1DB4CD4-8ED6-40BE-92F1-57AE76FEE69D.thumb.jpeg.70a206fc3f8e43081afe6042a7434242.jpeg

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, tpau sade:

Precis, för om du har 2 Bar(g) laddtryck så behöver du 5 bar(g) railtryck för att ha 3 bar(g) difftryck över givaren.

Om du inte ökar trycket får du bara 3-2=1 Bar(a) drivtryck över spridaren och bara en tredjedel av önskat flöde när det behövs som mest.

Har du någon logg sparad sen förra året?

För att förvirra allt lite mer så har biltillverkare på senare år börjat köra med fixt railtryck, jag kan gissa på varför men vet inte exakt.

/T

När jag jobbade med bilar för ca10 år sedan ställde jag frågan till en tillverkare.

svaret var att datorn i styrenheten till motorn blivit snabbare och kunde utföra fler beräkningar.

Var enklare att beräkna spridaröppningen när bränsletrycket följer insugstrycket.

Så med bättre dator kan man sätta regulatorn i tanken och slippa en returledning.

vilket sparar en slant per bil som ger någon miljard pår år.

Link to comment
Share on other sites

Det viktiga är ju att ha korrekt med vacuumet sett till hur motorn är mappad. Original är det oftast med vacuum anslutet på BTR. Om ett eftermarknadssystem är mappad utan och trycket skall vara konstant måste bilen också köras så sedan

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...