Jump to content

Luego V6 (fd R1)


BoA

Recommended Posts

Nu börjar det bli tid att presentera mitt bygge.

Mig själv: En glad dansk som numera bor här i Sverige. Jag har aldrig rigtigt intreserat mig för bilar förrut, bara mc men nu blir det bil :D fakta : Jag kan inte svetsa..... :icon_oops:

Bilen: En Luego Velocity med Yamaha R1 motor.

Bilen har individuel hjulupphängning med delar från en Sierra (bromsar, kardan, diff osv.)

Motorn är en Yamaha R1 motor på 150hk, väger ca 65kg incl 6 växlad låda.

Bygget har kommit så långt som att bilen nu står själv och jag skal til grannen och ha svetsat motorfästen mm.

Bilder kommar sen.

Edited by BoA
Link to comment
Share on other sites

Bilen: En Luego Velocity med Yamaha R1 motor.

Bilen har individuel hjulupphängning med delar från en Sierra (bromsar, kardan, diff osv.)

Motorn är en Yamaha R1 motor på 150hk, väger ca 65kg incl 6 växlad låda.

Bygget har kommit så långt som att bilen nu står själv och jag skal til grannen och ha svetsat motorfästen mm.

Det är inte så att du kan ställa ut din bil på mässan ?

Hur långt har du hunnit med bygget, Den kanske redan är klar till sommaren?

Link to comment
Share on other sites

Jag skal ta lite bättre bilder att lägga upp i kväll. (jag lovar) ;) Problemet med bilder är att jag byggar i ett vanligt ettbilsgarage med ganska kass belysning....

Men här syns iaf bakvagnen.

Ställa ut, varför inte.......

Planen var/är att den skal bli färdig till sommern. men hur långt jag hinnar får vi väl se. just nu står den på "egna ben" men motorn är inte monterat. just nu jobbar jag med att få dit rattstången utan att den går på något...... :blink:

post-6-1102444319.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Ja, här var det väääldigt länge sen nånting hände :wacko:

Nu börjar det äntligen bli lite aktivitet i garaget igen, efter flytt och allt möjligt sk*t.

Mc-motorn är såld. Idag har jag handlat....... 1 stk 3,0L Alfa V6, 1 stk 2,5L Alfa V6, en Ford typ9 växellåda, en Alfa 164 växellåda som redan liggar i 140.000 bitar på garagegolvet (det var bara sprängkåpan jag behöver :D )

Imorn, blir det rengöring av motorer, och mäta upp till en adapter till lådan.

Är det någon som har tips på vart man kan få lättat ett svänghjul i Skåne ?

bilder kommer (kanske) :hypocrite:

Link to comment
Share on other sites

AlfaRonny, klart att jag sparar ritningar och sånt. Och om de inte är för dyrt att få gjort adaptern, tänkte jag få gjort et par stycken med en gång.

Så här ser det ut i garaget just nu.

post-229-1157967788.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu sittar motorn på plats, med växellådan osv, monterat med en väldigt temporär adapterplåt.

post-229-1159172636.jpg

post-229-1159172689.jpg

Det går åt rätt håll nu. :unsure:

Fundering, generatorn sittar på vänstra sida av motorn, och är i vägen för styrstången, skal jag flytta generatorn till höger sida, eller göra en ny styrstång ? På höger sida sittar ett fäste till nånting som jag inte vet vad är. Vad tycker ni ?

Link to comment
Share on other sites

Hade samma problem men jag gjorde en ny rattstång med extra leder över grenrören. Finns bilder på min hemsida.

Tänkte också först flytta generatorn men bedömde att det skulle ta längre tid.

Misstänker att fästet du menar är till för någon hydraulpump eller liknande.

Fint bygge! När får man höra den? :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Idag..... köpte jag en ny bil.......

Dvs ännu en donorbil till bygget, egentligen helt sjukt att man kan få en fungerande 164 med V6 och skinnklädsel, AC och allt för 4500 :blink:

Anyway, det fattades lite saker på den andra motorn (generator och startmotor bl.a) och det var billigare att köpa en bil än delar på skroten.

ha det.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...