Jump to content

Elektrisk parkeringsbroms


Recommended Posts

Jag har en fråga om elektrisk P-broms på min super 7a, har jag byggt en volvo 940 axel med standard bromsar, efter som jag ska ha krycka så ska ja montera dubbla ok, då tänkte jag ta ok från volvo v70 med EL P-broms, dess utom så har man två separata broms system,,, (inte ABS)  knap med momentan funktion antar jag så man inte kan lägga i broms av misstag, och att man har något som slår i från strömmen den är anlagd så inte motorn tar skada. Är handbromslampa ett krav?,, då blir det klurigare.. vill inte ha en handbromsspak mellan stolarna och volvos dåliga handbroms system (trumbroms),,,, Tacksam för svar..... Benny 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har standard 940 grejer på min och spaken gömd uppe under där handskfacket kommer att vara  std 940 handbromswire och ett litet förlängningsstag en riktningsväxlare och en spak från en focus. El handbroms kräver ju att du ser till att den inte kan gå i under körning = krångligt. om du nu ändå kör på det spåret så borde Volvos ok ha en signal för P-broms i hemma-läge vilken du i så fall kan använda för att tända en lampa med. Såg dom oken på labbet nån gång och har för mig att det satt tre stift i kontakten.

  IMG_20220209_161829736_HDR.thumb.jpg.10813da98295526ee0d6e3f9907c8cdc.jpg

Link to comment
Share on other sites

17 minuter sedan, Kjelland28 sade:

Jag har standard 940 grejer på min och spaken gömd uppe under där handskfacket kommer att vara  std 940 handbromswire och ett litet förlängningsstag en riktningsväxlare och en spak från en focus. El handbroms kräver ju att du ser till att den inte kan gå i under körning = krångligt. om du nu ändå kör på det spåret så borde Volvos ok ha en signal för P-broms i hemma-läge vilken du i så fall kan använda för att tända en lampa med. Såg dom oken på labbet nån gång och har för mig att det satt tre stift i kontakten.

  IMG_20220209_161829736_HDR.thumb.jpg.10813da98295526ee0d6e3f9907c8cdc.jpg

Ok tack för svar, men vet du om det är krav på lampan?

mina bromsok från V70 Är det två kablar på, det är ju bara princip en elmotor som man kör åt bägge håll, ena hållet för att lägga i och andra hållet för att lägga ur,,,

Man bara vänder på polariteten,

kabeldonet har bara två stift.

Link to comment
Share on other sites

11 minuter sedan, Christer J sade:

Varför ska man inte kunna lägga i en elektrisk p broms när man kör? 

Det går på mina vanliga bilar, och på förra 7an. 

Ok intressant!! Vet du vad det är för regler som gäller för detta,,, jag förstår ju att det Kan vara livsfarligt att lägga i en elektrisk handbroms när man ligger på motorvägen,, 

Men hur hade du på din gamla 7a?

det går ju relativt enkelt att göra en dubbelknapp för att detta inte ska hända.

ungefär som en snapoff ratt med två hans fattning för att få loss den.

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Christer J sade:

Hade bara en växlande brytare på den.

Man borde ju kunna förregla via backljudkontakten annars om det är några krav på att man inte ska kunna lägga i vid färd. 

Det låter ju väldigt smart!😃👍🏼
då är det bara problemet att strömmen ska slås ifrån när bromsen ligger an så att det inte ska gå att bränna elmotorerna i oken,,,

alltså godtagbart för besiktningsmannen.

Link to comment
Share on other sites

Krav på lampa. Jag hade Opelok med wire till elmotorn och återfjädrande vippbrytare. Lampa via mikroswitch på elmotorn. Egentillverkad av bla en skruvdragarmotor med växellåda. Blir en annan variant på nya bilen, även den med wire till wilwood bromsok.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 minuter sedan, Christer J sade:

Krav på lampa. Jag hade Opelok med wire till elmotorn och återfjädrande vippbrytare. Lampa via mikroswitch på elmotorn. Egentillverkad av bla en skruvdragarmotor med växellåda. Blir en annan variant på nya bilen, även den med wire till wilwood bromsok.

 

Ja det blir ju lättare att få till en lampa om man har wire,,,

rent spontant förstår jag inte om det är krav på lampa, om parkeringsbromsen ligger i så går ju inte bilen att röra 1 mm typ,,, alltså det märks ju väldigt tydligt att bromsen ligger i,,,🤣

Link to comment
Share on other sites

9 timmar sedan, Benny Gustafsson sade:

Man slipper ju mycket krångel med vajrar och dylikt,,, 

har du haft parkeringsbroms med el ok?

vet du om det är  krav på parkeringsbromslampa?

Med vajrar från Renault Senic

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kollade SFRO 1.2 boken och där stod det bara att elektrisk handbroms var godkänd så länge den bromsade även när strömmen bryts. Inget om lampa eller att den inte skulle gå att använda när bilen rullar t.ex. Nya SFRO-boken 2.0 kommer ju ut i samband med Elmia 15-18 Apr kan vara värt att kolla i den så småningom så att kraven inte ändrats. 

Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, Kjelland28 sade:

Kollade SFRO 1.2 boken och där stod det bara att elektrisk handbroms var godkänd så länge den bromsade även när strömmen bryts. Inget om lampa eller att den inte skulle gå att använda när bilen rullar t.ex. Nya SFRO-boken 2.0 kommer ju ut i samband med Elmia 15-18 Apr kan vara värt att kolla i den så småningom så att kraven inte ändrats. 

Ok tack för tips,,,😃 det ska jag göra!

ja man vet ju aldrig med regler,

 

Vet DU!,,, om man måste ha lampa om man har bara vanlig spak?

Benny //

Link to comment
Share on other sites

Det finns inga krav på indikeringslampa för parkeringsbroms, oavsett om den är mekanisk eller elektrisk. Men har man inte en spak som liksom "fysiskt" indikerar att parkeringsbromsen är ansatt är det ju väldigt smart med lampa...

Ett förtydligande om ansättning i fart - det får man absolut kunna göra, inte ett formellt krav men en rimlig tanke är att parkeringsbromsen ska kunna användas som "nödbroms". Men det gäller då att det på något vis går att dosera bromsverkan eller att det finns en form av abs-funktion.

Mitt grundråd för ett "hembygge" är att det bör vara en knapp eller vippbrytare (återfjädrande) som man måste hålla in för att ansätta parkeringsbromsen. Inte en lösning där man kan råka trycka till på en knapp eller vippa över en brytare och så går den direkt mot full ansättning. Måste man hålla inne knappen är risken för att man använder den oavsiktligt minimal.

Gustaf

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 2022-03-28 at 22:01, therealpinto sade:

Det finns inga krav på indikeringslampa för parkeringsbroms, oavsett om den är mekanisk eller elektrisk. Men har man inte en spak som liksom "fysiskt" indikerar att parkeringsbromsen är ansatt är det ju väldigt smart med lampa...

Ett förtydligande om ansättning i fart - det får man absolut kunna göra, inte ett formellt krav men en rimlig tanke är att parkeringsbromsen ska kunna användas som "nödbroms". Men det gäller då att det på något vis går att dosera bromsverkan eller att det finns en form av abs-funktion.

Mitt grundråd för ett "hembygge" är att det bör vara en knapp eller vippbrytare (återfjädrande) som man måste hålla in för att ansätta parkeringsbromsen. Inte en lösning där man kan råka trycka till på en knapp eller vippa över en brytare och så går den direkt mot full ansättning. Måste man hålla inne knappen är risken för att man använder den oavsiktligt minimal.

Gustaf

Tack för ett jättebra svar Gustaf !!😃

då vet jag lite hur jag ska bygga,,,

att man använder en knapp med momentan funktion, exempelvis som på dörrhissar,,,

och att man kanske inte sätter knappen mellan stolarna utan på instrumentbrädan när man inte kan komma åt den av misstag,

Sen att man bör kanske ha något slags motstånd och som blir varmt när bromsen är anlagd om man nu skulle hålla knappen intryckt längre än den ska så att man inte skadar elmotorerna i bromsoket,,,

smyger man då med den knappen så bör man ju kunna använda den som nödbroms?

Är jag på rätt linje tycker du?

Mvh Benny //

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

53 minuter sedan, Benny Gustafsson sade:

Tack för ett jättebra svar Gustaf !!😃

då vet jag lite hur jag ska bygga,,,

att man använder en knapp med momentan funktion, exempelvis som på dörrhissar,,,

och att man kanske inte sätter knappen mellan stolarna utan på instrumentbrädan när man inte kan komma åt den av misstag,

Sen att man bör kanske ha något slags motstånd och som blir varmt när bromsen är anlagd om man nu skulle hålla knappen intryckt längre än den ska så att man inte skadar elmotorerna i bromsoket,,,

smyger man då med den knappen så bör man ju kunna använda den som nödbroms?

Är jag på rätt linje tycker du?

Mvh Benny //

Jag skulle nog försöka sätta ett mekaniskt stopp så att elmotorerna inte kan dra längre än till en fast punkt. (glöm inte ta hänsyn till slitage på bromsbeläggen)

Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, Mats Karlsson sade:

Jag skulle nog försöka sätta ett mekaniskt stopp så att elmotorerna inte kan dra längre än till en fast punkt. (glöm inte ta hänsyn till slitage på bromsbeläggen)

Hej Mats, jag använder ju bromsok från Volvo V70 med intrigerad elmotor, Kan ju bli lite klurigt att få till något stopp då den är konstruerad så,

så som det är tänkt vad jag förstår så ska elektroniken slå ifrån när till räckt motstånd på motorn är upp nåt,

så där bör man ju hitta på något,

typ ett motstånd eller dyligt som blir varmt istället för att motorn blir varm och tar skada vid en onormal lång knapptryckning...

Benny //

Link to comment
Share on other sites

17 minuter sedan, Benny Gustafsson sade:

Hej Mats, jag använder ju bromsok från Volvo V70 med intrigerad elmotor, Kan ju bli lite klurigt att få till något stopp då den är konstruerad så,

så som det är tänkt vad jag förstår så ska elektroniken slå ifrån när till räckt motstånd på motorn är upp nåt,

så där bör man ju hitta på något,

typ ett motstånd eller dyligt som blir varmt istället för att motorn blir varm och tar skada vid en onormal lång knapptryckning...

Benny //

Aaah jag hade missat att elmotorn satt i oken. Ooops. 🙂

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det jag gillar med en vippbrytare (återfjädrande) är att det blir en viss logik i att man för knappen åt ena hållet för att dra åt, åt andra hållet för att lossa. Jag har sett lösningar med tryckknappar som inte blir lika logiska i användningen. Värt att tänka på.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

9 timmar sedan, therealpinto sade:

Det jag gillar med en vippbrytare (återfjädrande) är att det blir en viss logik i att man för knappen åt ena hållet för att dra åt, åt andra hållet för att lossa. Jag har sett lösningar med tryckknappar som inte blir lika logiska i användningen. Värt att tänka på.

Gustaf

Ett stort tack för dina tips Gustaf !!

jag håller fullkomligt med dig,,,

vad säger du om att man skulle sätta dit ett motstånd när bromsen anläggs, alltså väl utprovat så att bromsen verkligen verkligen läggs åt ordentligt men att när den Är fullt anlagd och motorn inte orkar mer så istället för att motorn blir varm och tar skada så blir ett motstånd varmt istället,,,

Alltså vid en onormal lång knapptryckning (parkeringsbromsanläggning)

Dessa motorer tål säkert en hel del men om man vill vara på den säkra sidan.

Mvh Benny //

Link to comment
Share on other sites

Min uppfattning är nog att det krävs en styrning av elmotorn som ser till att den drar med rätt kraft (inte för lite, inte för mycket). När jag forskade i detta för ett antal år sedan så kom jag fram till att de flesta originalsystem jobbade med att övervaka strömmen som motorn drar, och reglerade på så vis.

Det är alltså (kanske) inte bara att koppla spänning på oken utan det krävs lite elektronik som hanterar detta om inte oket själv gör det.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, therealpinto sade:

Min uppfattning är nog att det krävs en styrning av elmotorn som ser till att den drar med rätt kraft (inte för lite, inte för mycket). När jag forskade i detta för ett antal år sedan så kom jag fram till att de flesta originalsystem jobbade med att övervaka strömmen som motorn drar, och reglerade på så vis.

Det är alltså (kanske) inte bara att koppla spänning på oken utan det krävs lite elektronik som hanterar detta om inte oket själv gör det.

Gustaf

Ok tack för info😃

nej Volvo oket reglerar inte själv,

så det lär vara reglerat elektroniskt,

alltså som du skrev elektronik som känner av när strömmen är tillräckligt hög så bryter den,,,

I princip som på en fönsterhiss för att den inte ska bli farlig, 

ska kolla på styrenhet som reglerar parkeringsbromsen original,,,

det kluriga är att den använder ABS signal skulle jag tro,,,

Link to comment
Share on other sites

Att använda ett enkelt motstånd tror jag inte på. Vet inte hur många A bromsarna drar, men gissar på några stycken. Att begränsa det med ett motstånd kräver ett stort motstånd och säkert några försök med olika värden innan man hamnar rätt. 

Jag tror för övrigt att du övertänker det här med reglering. Tänker att man hör och känner när det spänner.

Link to comment
Share on other sites

6 minuter sedan, Rikard Larsson sade:

Att använda ett enkelt motstånd tror jag inte på. Vet inte hur många A bromsarna drar, men gissar på några stycken. Att begränsa det med ett motstånd kräver ett stort motstånd och säkert några försök med olika värden innan man hamnar rätt. 

Jag tror för övrigt att du övertänker det här med reglering. Tänker att man hör och känner när det spänner.

Jo absolut, jag håller med dig i sak,

men kör man strömmen direkt 12 V så mycket det orkar tills motorn inte orkar längre så är kraften så hög så att det nästan spränger oket i bitar,,,

jag tror säkert man kan bromsa en lastbil med denna kraft,

Jo absolut så hör man när bromskraften är tillräcklit hög,,,

men när man besiktar så måste det ju vara en säker konstruktion!

och jag har inget alternativ med spak och wire,

jag tror detta system bygger på att elektronik ska känna när strömmen är så hög så ska elektroniken slå ifrån,

jag själv har ju inga problem att reglera det med knappen precis som du skrev det hör man...

Benny //

Link to comment
Share on other sites

Jag killgissar bara. Har ingen erfarenhet av elektrisk handbroms. Men ganska mycket erfarenhet av att bygga elektronik.

Är det någon annan med elektrisk handbroms som kör med reglering?

Ska det begränsas ström hade jag valt en sådan här justerbar mojäng:
Max 8 A. Vet inte om det räcker men det finns kraftigare.

https://www.amazon.se/Justerbar-Converter-step-down-Voltage-Regulator/dp/B07M5FCPMD

Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, Rikard Larsson sade:

Jag killgissar bara. Har ingen erfarenhet av elektrisk handbroms. Men ganska mycket erfarenhet av att bygga elektronik.

Är det någon annan med elektrisk handbroms som kör med reglering?

Ska det begränsas ström hade jag valt en sådan här justerbar mojäng:
Max 8 A. Vet inte om det räcker men det finns kraftigare.

https://www.amazon.se/Justerbar-Converter-step-down-Voltage-Regulator/dp/B07M5FCPMD

Tack för kloka ord,

 

Man tycker att det borde finnas något slags eftermarknads enhet som gör det möjligt att använda dessa ok,,,

till Opel Corsa elektriska servostyrning finns det ju prylar,,,

Jag känner en som duktig på att bygga elektronik,,, ska kolla med honom,,,

Benny //

Link to comment
Share on other sites

Finns färdiga enheter o köpa för dessa ändamål som klipper på just strömgräns.
Dom är gjorda för linjärenheter, men det kommer fungera på samma sätt.

Efter tips från @Klubbsson så inhandlades denna, funkade klockrent för min installation iaf. 👍
https://electromen.com/en/products/item/motor-controllers/dc-motor-below-10A/EM-140A

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, swedishGT40 sade:

Finns färdiga enheter o köpa för dessa ändamål som klipper på just strömgräns.
Dom är gjorda för linjärenheter, men det kommer fungera på samma sätt.

Efter tips från @Klubbsson så inhandlades denna, funkade klockrent för min installation iaf. 👍
https://electromen.com/en/products/item/motor-controllers/dc-motor-below-10A/EM-140A

Den låter ju som exakt den som man letar efter😃😃😃, ska bara kolla om mina och kräver mera ström, men det borde ju räcka i alla fall om man sätter en enhet till varje ok i så fall.

beställde du från denna sida?

Tack för ett värdefullt tips!

mvh Benny //

 

Link to comment
Share on other sites

4 timmar sedan, Benny Gustafsson sade:

Den låter ju som exakt den som man letar efter😃😃😃, ska bara kolla om mina och kräver mera ström, men det borde ju räcka i alla fall om man sätter en enhet till varje ok i så fall.

beställde du från denna sida?

Tack för ett värdefullt tips!

mvh Benny //

 

Hittade tyvärr inget bättre alternativ.

Frakten var väldigt dyr sett till vad man fraktade...

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

4 timmar sedan, Christer J sade:

Man lossar ju och justerar tillbaka med ett vanligt 9V batteri om man inte har diagnosinstrument.  Borde ju räcka med en glödlampa i serie för strömbegränsningen vid åtdragning.

Jo men absolut det har du helt rätt i,

men om den ska kunna bli besiktad och godkänd måste konstruktionen vara säker och hållbar,

och det innebär att när bromsen läggs åt och rätt kläm på skivan så ska strömmen brytas där!

En knapp kan ju faktiskt gå sönder också,,,

Benny //

Link to comment
Share on other sites

15 timmar sedan, Benny Gustafsson sade:

Jo men absolut det har du helt rätt i,

men om den ska kunna bli besiktad och godkänd måste konstruktionen vara säker och hållbar,

och det innebär att när bromsen läggs åt och rätt kläm på skivan så ska strömmen brytas där!

En knapp kan ju faktiskt gå sönder också,,,

Benny //

Lite konstig tankeideologi om du frågar mig.
En vajer till traditionell handbroms kan också gå av, och då har du inte heller någon bromsverkan kvar.
Dvs. delarna en konstruktion består utav skall vara dimensionerade för endamålet, men man kan inte räkna på att saker ska funka även om dom går sönder...

Med det sagt så är en linjärenhet till en handbromslösning en bra mix.
Då momentet som blir i enheten är så högt, så blir den självlåsande även strömlöst.
Dvs. bromsen ligger fortfarande an när batteriet dör.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Grejen med strömbegränsningen är enligt min uppfattning att den ska se till att man "drar åt" tillräckligt utan att man för den skull bränner motorn.

En mekanisk spak med vajer är ju dimensionerad (både utväxling och konstruktion) så att den ger tillräcklig bromsverkan med en normal kraft i spaken och så att den inte går sönder om man "drar allt man kan" (inom rimliga gränser). Med en knapp och elektronik så saknas ju helt den "motoriska" återkopplingen om hur hårt man ansatt parkeringsbromsen.

Motsvarande funktion kan förstås lösas på andra sätt i alla fall om man har systemet med en motor som drar i en vajer men det var ju inte aktuellt här.

Gustaf

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Då var min problematik med att styra två stycken parkeringsbromsmotorer från Volvo V70 på korrekt sätt, (okmotorer)

med två linjär enheter för att individuellt kunna  känna av när strömmen är tillräckligt hög för att de ska bryta,

och på det sättet kan man aldrig bränna motorerna för att ström ligger kvar på motorn av misstag, bromsarna kan heller aldrig läggas ur av sig självt tack vare att man måste reversera motorn om detta ska ske.

tack för alla tips och råd!

Benny //

431EF415-77E8-4874-AF78-C8DD13ACDFF0.jpeg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jag byggde min med ett linjärdon som sedan drar i en fjäder med xxkN som är kopplat åp orginal handbroms på 740 axeln. Fjädern är vald så att jag kan dra linjärdonet till sin ände utan att dra sönder något men samtidigt såpass stark att man inte rubbar bilen. Detta sedan med en återfjädrande brytare. 

 

Funkar bra men lite slött kan tyckas. Men det var billigt och byggdes av hemma grejer (Så när som på fjädern som beställdes). 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, daromer sade:

Jag byggde min med ett linjärdon som sedan drar i en fjäder med xxkN som är kopplat åp orginal handbroms på 740 axeln. Fjädern är vald så att jag kan dra linjärdonet till sin ände utan att dra sönder något men samtidigt såpass stark att man inte rubbar bilen. Detta sedan med en återfjädrande brytare. 

 

Funkar bra men lite slött kan tyckas. Men det var billigt och byggdes av hemma grejer (Så när som på fjädern som beställdes). 

 

Ok,,,👍🏼
 

jag har ennu inte provat,

men jag ville ifrån 940ns' dåliga handbroms,,,,

901D1E5B-FC5A-49A1-87CC-B1DC60F7FB8F.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...