Jump to content

Byggplaner super seven


MagnusAlm

Recommended Posts

Hej på er,

Har varit på forumet och läst under en längre tid, men nu är det kanske dags att skriva första inlägget.

 

Har under säkert 10 år varit sugen på att bygga en bil, men barn, hus och annat har kommit emellan.

 

Byggde tillsammans med frun en Saab 99 cab för ca 12 år sedan, besiktade den som ombyggt fordon via SFRO med öppningsbara dörrar.

 

f080156147e3d7650dd25779a8f71e15.jpg

 

Nu har jag nyligen byggt nytt garage och det har kommit ett väldigt sug att bygga igen.

 

Har kikat på massor av byggen och det känns som att en super seven av någon variant är högst på listan.

 

Kikat på ritningar till 442E, tycker den ser vettig ut och bra med dokumentation/ritningar. Är ganska lång och gillar inte att sitta för trångt.

 

Senaste tiden har jag funderat en del på drivlina, jag är väl insatt i Saabs motorer så det känns som det naturliga valet, en B204 t.ex. Har mycket delar och verktyg till dem.

 

Men så köpte jag nyligen en ny bil, en xc60 T8 -22. Insåg att eldriften är ju rätt trevlig och spännande. Hade ju varit tufft med en elmotor i en seven. Typ från en Leaf eller liknande.

 

Vad tror ni, är det något att spinna vidare på eller är det bättre att gå på ett beprövat koncept?

 

Ha det fint!

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Eldrivet är framtiden👍

Sök efter Midlana, den har motorn bak.

Då kan du ta hela drivpaketet från en framhjulsdriven bil.

Funkar även för förbränningsmotorer.

Edited by Tomas m
Stavning
Link to comment
Share on other sites

Eldrivet är absolut framtiden. Dock bygger nog de flesta en sjua för den ultimata körupplevelsen och det blir inte samma sak utan vibrationerna och ylandet från en förbränningsmotor. 

Väljer du ändå att bygga eldrivet så är Leaf-grejer ett välkänt och vettigt alternativ. Går att styra invertern direkt via några CAN-bus signaler. Jag kör Leaf med egen CAN-styrning i min Clio Electrique -97 för tillfället.
Ett annat alternativ kan vara bakre motor/inverter från Mitsubishi Outlander PHEV. Där sitter motorn bakom diffen så det blir svansmotor. Går också att styra via CAN men jag har personligen ingen erfarenhet av detta.
Tesla är också välkänt men kostar en hel del och är enligt mig overkill i en sjua.

Mer info gällande eldrivlinor:
https://openinverter.org/forum/

Jag har en kontakt som har både Leaf motor/inverter samt begagnade batterier från diverse bilar. Hör av dig om det blir aktuellt.

Link to comment
Share on other sites

Om man har en bakaxelbrygga med elmotor borde det gå in en ganska rejäl batteri i fronten under huven.

Jag tror att har man 15-20 mil räckvidd på en sjua kan man göra ganska mycket glassåka, och att slippa stanna och tanka var tredje resa vore en härlig lättnad.

Däremot tror jag att sjuans linjer kan vara svåra att förena med ett befintligt batteripack att ha under bilen, tex ett Leaf pack. Att få ner förarpositionen lågt nog är en utmaning i sjuor, det är en sån utmaning att nästan alla firmer som säljer byggsatser har ett tillval att bygga en låda ner i golvet för stolarna (lowered floor).

/T

Edited by tpau
Link to comment
Share on other sites

Jag kör elbil till vardags och det är jättetrevligt, speciellt när bensinen är dyr. Det finns också mycket kraft vilket kan vara kul. Jag har dock svårt att släppa hur mycket roligare det är att köra en bil med förbränningsmotor. Ljudet och känslan hur kraften levereras går inte att bortse ifrån. Jag tittar gärna på Formula 1 men jag har jättesvårt för Formula E. Jag kanske är konservativ... För mig ska en hobbybil fortfarande ha en förbränningsmotor. I dagsläget skulle jag dock se till att man kan köra den på E85. 

/C 

Link to comment
Share on other sites

Såg att Westfield verkar ha en elektrisk modell på gång och det vore ju verkligen intressant att bygga en. Motorn bak med en fast utväxling som de flesta elbilar har idag och batteripack fram 

Link to comment
Share on other sites

Kul med så mycket respons :)

Det är ett svårt val, jag har kikat på midlana, är det vägen att gå tror ni? Jag hade tänkt en rakställd elmotor fram sen kardan och konventionell bakaxel. Sedan att man kan dela upp batteriet i delar och placera både fram och bak för att fördela ut vikten.

Håller med att en hobbybil bör ha förbränningsmotor, det är därför jag är lite kluven. Elmotor vore ju häftigt, men det kan ju vara så att det är överkurs nu.

Jag misstänker att det kommer ta ett tag för mig att bygga. Så det kan ju ske ändringar på infallsvinkel flertalet gånger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...