Jump to content

Super 7. Ehster.


Recommended Posts

Ny här,och hade tänkt lägga upp ett projekt.

 

Kom över ett projekt, super seven, ehster.

 

Idag färdig för sin andra SFRO byggbesiktning.

motor alfa Romeo 2,0 ts

låda bakaxel/axlar alfa.

har dessvärre inget elsystem till den som är att prata om.

ska dra allt nytt, vilket nästan kommer gå som smort förutom tändningen till motor som jag är helt lost på.

någon som kan och vet hur jag kan koppla in denna. 4 cyl, 2 fördelare, 8 stift. Ska tillägga att den är konverterad från insprutning till förgasare.

Måste man köra med original ECU etc…


kommer bilder

 

 

Link to comment
Share on other sites

Välkommen till byggträsket! 

De flesta bygger med nån sorts custom styrning till motorn, mega squirt max ecu speedunio etc. Mestadels tror jag att det beror på att moderna styrningar gör så mycket annat som du i så fall måste hitta vägar runt.

Link to comment
Share on other sites

Välkommen!

Om det är fördelare för förgasare behöver det inte vara många sladdar till motorn (sen kanske man vill ha mer som instrumentering, choke osv).

Plussmatning till tändspolen och tändspolens minus till terminalen på fördelaren samt startpossition på nyckeln till startmotorn. 
Sen batteri till generator och startmotor.

Men övergången från brytarspetsar till elektronisk tändning var snirklig med många hybrider. Hur många sladdar går det till fördelarna?
Sitter det brytarspetsar eller någon form av brytarlös tändning?
Fick du med en tändmodul?

/T

Link to comment
Share on other sites

Tackar !

Drygt då det är två fördelare, inga brytar spetsar/ kondingar. Endast tändkabel in från tändspolen. Ska inte heller sitta något där.

har fått delar av original elsystem, vet inte om jag får rätt på detta.

tänkt att köra detta som egen krets.

Resterande elsystem har jag inga problem att bygga upp, dock uppdelat i olika kretsar.

Link to comment
Share on other sites

On 2022-03-18 at 06:35, Kjelland28 sade:

Välkommen till byggträsket! 

De flesta bygger med nån sorts custom styrning till motorn, mega squirt max ecu speedunio etc. Mestadels tror jag att det beror på att moderna styrningar gör så mycket annat som du i så fall måste hitta vägar runt.

Tack Kjellander, verka vara något på spåret här, har vi något uppslag kanske på någon man kan kontakta som är brinnande duktig på detta.

Bygget har stannat upp helt vid denna punkt. När detta är klart utförs byggbesiktningen. Jag vet att det går att genomföra den ändå, men principfast som man är….

Link to comment
Share on other sites

On 2022-03-18 at 06:36, Mats Karlsson sade:

Välkommen. 

Köpte du projektet med byggbesiktningen redan gjord av förra ägaren? I så fall måste den göras om då den är bunden till byggaren.

Jajamensan, därav den andra byggbesiktningen. Blir samma bes man då jag kan åtgärda de små anmärkningarna från tidigare besiktning👍

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Eftermarknadsstyrsystem för motorer är inte sådär jättekomplicerat som det känns från början. Har du ett hyfsat grepp om fordonsel fixar du det också.

Det finns ett fåtal sensorer som måste vara där, köper man en färdig kabelpiska från styrenhetsleverantören blir det relativt mycket att ansluta rätt färg till rätt givare.

Väljer du dessutom att köra av styrenhetsleverantören rekommenderade givare så fungerar de ofta rakt ur lådan.

Ett bra exempel på hur enkelt man kan hålla en eldragning till motorstyr hittar du här: http://www.msextra.com/doc/general/ms1external.html

Jag kör MegaSquirt men har lite svårt att rekommendera MS på grund av prisläget, dom är lite dyra för vad man får. Speeduino gör samma sak men har bättre prisbild.

Vill du ha bra support kolla in MaxECU: https://www.speeding.nu/p/motorstyrning-el/motorstyrning-4623/maxxecu-styrsystem-tillbehor/maxxecu-street/maxxecu-street-premium-motorstyrning-paket.html

Vet inte om vår klubbrabatt gäller på det priset. Men om det är styrenhet, kabelpiska och bredbandslambda för de pengarna är det svårslaget. Att de har svensktalande support är ett plus.

Det är inte konstigt att koppla upp ett styrsystem för att styra hela motorn och låta förgasarna leverera bränsle. Du kommer behöva större delen av alla grejer för att köra bara tändning som för att även köra bränsle. Men du slipper högtryckspump, swirlpot, spridare osv.
Skulle du sen vilja ändra till insprutning är det bara 3-5 sladdar som skiljer på elsidan.

En bredbandslambda ger dig möjlighet att justera förgasarna själv och ha kontroll på hur din motor går.

För att få full nytta av Twin Spark behöver du lite extrafunktioner verkar det som, verkar vilja ha lite fördröjning till ena tändstiftet. Samtidigt finns det flera på MS forumet som verkar köra båda stiften parallellt utan problem.

Vi har mycket medlemmar i Göteborgstrakten men även i Skåne som säkert gärna visar sin bil och resonerar om sina val. Om vi får ihop tillräckligt med folk till Superstage lär det vara ett bra tillfälle att se många sjuor och prata med klubbmedlemmar.

Hör av dig via PM om du vill resonera.

/T

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
42 minuter sedan, Mattisan sade:

Nej, finner den inte i den enorma högen.

SFRO lär väl ha kopior på första besiktningen som var gjord, kan ju eventuellt finnas dom dokument du söker där

 

//Nisse

Link to comment
Share on other sites

Problemet att de inte har det därav att jag söker med lyckta efter ett dokument från en av de andra ramarna eller allra bäst telefon nummer till Magnus eller Lars som tillverkade dem, hittade några nummer men når ej fram tyvärr, vill bara få rätt på detta nu så jag kan bidra med ytterligare en typ 7:à till på vägarna och träffarna i sommar.

Link to comment
Share on other sites

11 timmar sedan, Mattisan sade:

 

Undrar om någon vet

materialspecifikation på en Esther super seven ram från grabbarna i Ugglerum. Eller kanske var man kan söka ???

Det går att ta reda på vilket materiel det är i rören . Som en pistol som bestrålar materialet och visar stål/sammansättning på en skärm. 

IMG_20201215_145233976~2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har letat mer.

Kan det stämma med att en ram är tillverkad av precionsstålrör sort S235JRG2, din2395 25x25x1,6 samt Din2394 runt 25x2.  Tillverkade av kallvalsade band motsvarande ss1142.

Är detta material godkänt att bygga med idag ??

Detta är inte min starka sida därav frågorna.

Link to comment
Share on other sites

S235JRG2 är i sig helt OK, däremot är 1,6 mm gods inte det som rekommenderas i svenska bilar och jag har svårt att tro att Esther byggde med det (inte en standarddimension i Sverige). Jag hittade materialspec på en annan Esther i SFROs databas och där är det angivet att ramen är byggd i EN10305-3 (DIN2394) S235 (sträckgräns 235 N/mm2, brottgräns 340 N/mm2) i dimensionerna 20x20x2 och 25x25x2 mm.

Jag tror knappast man ändrat material. SFROs besiktningsmän har normalt sett tillgång till utrustning för att verifiera materialet, det som kan behövas är att man kommer åt att mäta materialtjocklek någonstans på ramen.

Material är inte så enkelt men det kan vara bra att veta att DIN-standards (som DIN2394) inte säger något om material, det är bara formen (runt, fyrkantigt osv).

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Lasse Svenssons äldsta grabb, Anton, har en byggtråd för sin bil, Klorofyll här på forumet. De bor grannar, så du kan nog nå Lasse den vägen. Och om inte det finns dokumenterat någonstans så heter ursprungliga byggaren Johan Borg och han bor i Hovmantorp, så det kan kanske spåras på det sättet istället?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...