Jump to content

Billigare insprutning. Vem har erfarenhet av budgetsystem under 10k?


Recommended Posts

Hej alla Locostbyggare

Jag är väll inte den enda här som tycker att ECU sprut och tändning kostar för mycket.

Själv avser jag att bygga med Volvo B6304 motor och vill inte lägga mer än 10k för sprut och tändning.

Men kostnaden för sprut och tändning hamnar tyvärr på runt 25k för MaxxECU och runt 20k för VEMS inklusive kabelhärva med bredbands-lambda.

Har någon erfarenhet av några budget ECU?

 

Edited by Allan_Sladd
Redan svar på annat forum
Link to comment
Share on other sites

  • Allan_Sladd changed the title to Billigare insprutning. Vem har erfarenhet av budgetsystem under 10k?

Jag har VEMS men har köpt ett LINK då min mappare kan det.
Har tänkt sälja mitt VEMS men inte i sommar- måste du ha det nu? Annars kan du få köpa det till bra pris till vintern, det har allt + lcd displayen.

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag kör begagnat MS1 v3.57 som jag köpte med lambda för 4k, sen kostade nog kabelhärvan lika mycket till i delar. Dock så har jag delar till en till kabelhärva.

MS1 gör allt jag behöver men det märks att det är typ ett 8 bitars Nintendo.

Jag saknar funktionen ITB mode  där man kör dubbla modeller, speed density vid låga insugstryck och alfa-N vid höga insugstryck.

Min vän kör Speeduino är mycket nöjd, han har typ alla funktioner som finns i ett MS3.

Jag är helt klart sugen på att byta till ett speeduino och skulle jag bygga styr igen skulle det bli speeduino. Typ den här: https://www.ebay.com/itm/313801688848?hash=item491009c710:g:1lsAAOSwDgNh-Bpz

Allt bygga själv, typ så här

Ett sånt med billig lambda och återanvänd/modifierad originalkabelhärva borde komma in under 10k allt klart.
 

Men du kommer att få kämpa lite med det, nått kommer bara inte funka och det kommer ta nån vecka innan  du förstår. Hade du då köpt en maxecu så skulle du kunna ringa supporten 

/T

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 7 months later...
  • 3 weeks later...

Hej Allihopa

Tack för alla tips.

Det fick bli en färdig Spark V1.1 Speeduino som jag köpte från  Standalone ECU Store i Turkiet genom AliExpress för 2637 kr inklusive moms och frakt.

Kontakter, Bluetooth och support på Engelska och Turkiska via WhatsApp ingick också.

Programmering och optimering görs via USB eller Bluetooth i den utmärkta mjukvaran EIF Analytics TunerStudio som det finns många utmärkta gratis instruktionsvideor till på YouTube.

Spjällhus fick bli dubbla Triumph Daytona 675 som jag köpte på eBay från Litauen för 1660kr inklusive moms och frakt.

En strikt budgetdisciplin har gjort att det nu fanns pengar över till både Julmat och till en begagnad Weaver Brothers 3-stegs torrsumppump som jag köpte på eBay i Florida för 2490kr  😁

 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Det var ju lysande att du får både grejer och julmat ! Hoppas du dokumenterar ditt bygge väl här för jag är också lite nyfiken på Speedunio och så är det ju kul att du använder en motor från mitt förr förra jobb, motorfabriken i Skövde.  

Link to comment
Share on other sites

Spark V1.1 Speeduino är byggd för 6 sekventiella sprut och 6 tändpunkter så den blir perfekt till min Volvo 6:a med individuella spjäll och trattar samt 6 aktiva tändspolar. Speeduino/TurnerStudio maping har bättre upplösning än VEMS som kostar dubbelt så mycket som Spark V1.1.

Så här ser min Spark V1.1 Speeduino ut inuti.

DSC04475.JPG

DSC04483.JPG

DSC04487.JPG

DSC04488.JPG

DSC04489.JPG

DSC04490.JPG

Edited by Allan_Sladd
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...