Jump to content

MNR växellåda, hjälp med fjäder


Niclas46

Recommended Posts

Hej!

Har precis rivit ner den MNR backväxellåda som sitter i Superbusen och hittat anledningen till att backen inte fungerar, det saknas en fjäder som håller kugghjulen på plats (?). Jag har varit i kontakt med MNR men de slutade tillverka lådan för länge sedan och den underleverantör de hade gick i konkurs för 6 år sedan så det gick inte att få någon information från dem. Det jag undrar är hur ser fjädern ut som ska sitta och styra drevet? Är det någon som vet specifikationerna på fjädern? Det vore väldigt trevligt att kunna använda den lådan som det är tänkt. 

Tacksam för hjälp och förslag.
/Niclas

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej jag har en likadan låda dock har jag satt ihop den igen efter renovering och monterat den i bilen, men jag har hittat lite bilder iallafall på alla delar som sitter i, fjädern är ganska så stark och ca 25-35mm lång och ca 2mm tråd.

Det kan hända att du saknar mer delar än en fjäder, för du ska kunna få i backen ändå men inte ur då det är fjädern som trycker tillbaka en hylsa med spår i som låser drivningen till frammåt läge.

 

Mvh Joakim

IMG_20211222_191505_574.jpg

20211222_190643.jpg

Edited by Joakim Kangas
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej! Tusen tack för svar, ursäkta sena återkopplingen. Vi lyckades få till en fjäder precis så som du säger, blir nog bra. Men som sagt det saknas lite andra delar, bland annat "handtaget" för att trycka ner och kunna lägga i backen. Håller på att fösöka lösa det nu. Du har inte en bild på hur orginal spaken ser ut? 

Link to comment
Share on other sites

On 2022-05-04 at 15:48, Niclas46 sade:

Hej! Tusen tack för svar, ursäkta sena återkopplingen. Vi lyckades få till en fjäder precis så som du säger, blir nog bra. Men som sagt det saknas lite andra delar, bland annat "handtaget" för att trycka ner och kunna lägga i backen. Håller på att fösöka lösa det nu. Du har inte en bild på hur orginal spaken ser ut? 

Jo, du ser den på en av bilderna i burken, det är en platt stång som med hjälp av hävstång trycker ner kolven i mitten som gör att bilen åker bakåt.

Den ska sitta o det främre fästet sedan i mitten och vidare bakåt med en knopp.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Det är väldigt ont om information. Men om jag förstått det rätt så är det ingen olja i den lådan jag har. Har smörjt upp delarna var för sig och misstänker att det är så man får göra lite då och då. Har dock för mig att jag sett något om olja på Quaife (?) lådorna. Tror det fanns någon youtube film om en som byggde ihop sin... Är som sagt ont om info och jag har väldigt lite koll. Vid provkörning så har dock min låda funkat, behöver trimma in spaken och en returfjäder lite mer bara. Inte alltid som "backen" går i eller ur smidigt. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...