Jump to content

Kamera i våra bilar


Tommy

Recommended Posts

Jag ha fått lite hjälp av Superswift att köpa lämplig utrustning för att

dokumentera vår framfart med video i bilen. :D

Tycker det vore lämpligt att starta en ny tråd där vi kan diskutera detta!

ex/

Lämpliga videokamera, mic, Kamera i bilen, Installation, Videoredigeringsprogram, Länkar mm

Link to comment
Share on other sites

Jaha, och vad har du köpt då? :)

*asg*

Jag förtod att detta skulle komma! :D

Jag satt på jobbet när jag la in detta och skall återkomma till mer fakta i kväll ... kom inte i håg vad varken kamera till bilen eller videokamran hette. :icon_oops:

Här kommer en länk: http://www.rfconcepts.co.uk/helmet_cameras.htm

Edited by Tommy
Link to comment
Share on other sites

Det var där jag beställde min bulletkamera.

Fungerar hur bra som helst! Mikrofon ingick i ett kit som fanns där.

Jag kopplar den till en Sony med analog ingång (viktigt!)

Och videoredigerar det sedan via Firewire i iMovie i min Mac. Fungerar också klockrent. Motsvarande finns säkert för PC.

Jag ska ta bilder på kamerafäste etc nästa gång jag är i garaget.

EDIT: man ser faktiskt kameran som ett svart streck i hjälmens ovankant i min avatar. Som den är riktad där så syns all intrumentering och ratt samt ett par hundra meter framför bilen.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror jag har sett såna där mindre kameror på clas ohlsson.

Sen tycker jag man bör sätta micen nån stans där det inte blir så mycket vindbrus, det är mycket irriterande tycker jag iaf.

Edited by JohanB
Link to comment
Share on other sites

Jag kopplar den till en Sony med analog ingång (viktigt!)

Vad är det för kamera du har ?

Analog ingång säger du ?

Om man tittar efter en kamera med denna ingång.... Heter det då "analog" eller har ingången en annan teknisk beskrivning typ: DV in/ut , AV in / ut etc ...Jag blir hellt cocko av all teknisk fakta ang kameror! :wacko:

Link to comment
Share on other sites

Jag kopplar den till en Sony med analog ingång (viktigt!)

Vad är det för kamera du har ?

Analog ingång säger du ?

Om man tittar efter en kamera med denna ingång.... Heter det då "analog" eller har ingången en annan teknisk beskrivning typ: DV in/ut , AV in / ut etc ...Jag blir hellt cocko av all teknisk fakta ang kameror! :wacko:

Kameramodellen finns nog inte kvar, ska kolla vad den heter när jag kommer hem.

Av-in heter den nog. Kan man spela in från en TV så fungerar det oftast med en liten kamera också, kan kräva lite mellansladdar bara.

Vindbrus... jag har definitivt inget vindbrus i det jag har filmat då mikrofonen ligger i en skumgummibit stoppad bakom förarstolen. Det som varit ett större problem för mig är att ljudet blir distortionsmättat och slår över (ljudet påminner dock lite om högt vindbrus...).

Kan man skaffa en kamera som kan reglera ljudnivån in på så är det bra eller om man jobbar lite på placeringen av miken. Jag tror jag ska testa att lägga miken längre bak i bilen.

Link to comment
Share on other sites

Det är nåt år sedan jag köpte kitet och då kostade det mellan 1500-2500 kronor för olika ccd-sensorer.

Då ingick väskan, kablar, batteripack (lilla kameran är batteridriven) kamera, olika fästen och mikrofon.

Ett fäste byggde jag om så det passade ovanpå störtbågen.

Jag antar att man kommer ganska långt för en tusenlapp eller två.

Link to comment
Share on other sites

sony hc40 har detta och är en ruggit fin kamera

kostar en slant

men så får man

hybrid lcd

analog in/ut

digital in/ut

megapixel teknik "gör att man kan filma i äkta 16:9"

löst minneskort MS

detta fins i sonys pc serie oxå men tycker greppt i hc

är bettre

mvh otto

Link to comment
Share on other sites

Om ni ska ha en bra hjälmkamera så gå in på w-motoracing.com och titta på deras olika kamera kit.

Har själv ett sådant kitt (480 linjers, dv kvalitet) för strax under 3000:-, går att köpa dom lösa med. :thumbup:

TV4 köpte ett antal kameror av honom för 2 år sedan som användes i produktionen av STCC och som sedan kom i TV rutan :)

Caper :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Väcker liv i en gammal tråd.

Kan en modern webkamera fungera som locostlösning tillsammans med laptopen och en extern mikrofon?

Min videokamera är i och för sig bra, men jag lyckas inte eliminera vindbruset. Dessutom är det inte helt lätt att tillverka ett fäste som är vibrationsfritt, billigt och enkelt att montera/demontera.

Link to comment
Share on other sites

Vindbruset är ett problem men en extern mic in under scuttlen och med en lurvig lovikavante runt borde kunna ge motorljud och mindre vindljud.

Modellflyget har en kamera som är i Locost serien och lätt. Gå till www.hab.se, kliv in i butiken och sök på kamera. Då hittar ni: Kamera - FlyCamOne2

Finns det någon som provat, Söker man vidare på nätet så finns det filmer med både bil och flyg. Filmerna har förvånansvärt skaplig bild, såklart inte som en video men ändå. Jag har en föregångare en pytteliten kamera med trådlös överföring på 2,4 Ghz bandet. Den fungerar mycket bra att flyga med och jag skall prova den på bilen också. Eller är det någon som gjort det redan och kan lägga upp en "provfilm".

Stigge: En webkamera måste också gå lika bra. Åk ut och kör och lägg in några provfilmer, och nu fick ju jag också lite motivation att prova de alternativ jag har.

Till alla: Kan inte någon tipsa om trådlänk eller göra en tråd hur man på bästa sätt kan lägga in en film på YouTube eller liknade. Kvaliterna är så olika. Vilka format, vilken upplösning mm. Ja jag är lite lat , borde kunna ta rätt på det själv men varför när jag vet att det finns folk på forumet som verkligen lagt in bra filmer med bra upplösning.

Kamera - FlyCamOne2

Ny Action kamera framtagen för RC bruk och annat, med sin vikt på 30g kan den monteras på det mesta.

kolla in hur det kan se ut: OBS!! Nu fins nyaste softvaren tillgänglig 20080414 kolla under nyheter.

http://www.youtube.com/results?search_type...d=&filter=1

Kamaerans lins kan vinklas 90 grader , servohorn fins för att ända instälning under flygning.

Kan startas och stoppas från sändaren via specialkabel som kommer inom kort . Spelar in på SD/MMC minnes kort , minst 1Gb storlek ( max 2gb). ( Minnes kort ingår ej)

Kan ta stillbilder , stilbilder utan uppehåll, tar en bild var 3-je sekund, dom äldsta skrivs över.

Video ändlös, det äldsta skrivs över, Video vid rörelse, då kameran är utrustad med rörelse detektor.

I settet ingår: Camera FCO2 , basplatta, servoarm, USB kabel.

DATA:

Storlek: 70x40x14

Vikt: 30g

Upplösning :

Video: 640x480

Camera: 1280x1024

inbygd mikrofon.

Bilder per sekund 25.

focus 0,3m - oändlighet.

Battery Li-Pol 200mAh

Driftstid ca 1timme

Minne : SD cort , minst 1Gb köps separat.

Rörelsedetektor: Värme känslig upp till 5m . 90 grader.

Display: 2 sifrors LCD

Lins : viridbar 90 grader

USB: Mini USB1.1

Laddning : genom USB och externt genom FCO2 basplattan.

inspelnings mode: Video, Ändlös video, Foto, Ändlös foto, Observations video.

spelar alltid in med Ljud.

Link to comment
Share on other sites

Jag har en Cambike CBp2-380 Sportkamera, inköpt från http://www.cyberphoto.se.

Har provat den på MC-hjälmen. Det gäller att inte vrida huvudet för snabbt då blir det inte njutbart! Kameraenheten är i mitt tycke lite för vidvinkligt, åtminstone som hjälmkamera. Om man fäster den på bilens störtbåge får man en översikt av bilen, vilket iofs kan vara kul. Färdvägen framför bilen/mc´n blir lätt liten och plottrig. Det går inte att få allt, hur gärna man än vill!

Bildkvalitén är inte den bästa å andra sidan får man väl inte förvänta sej toppkvalité av en analog enhet heller (spelar in i VHS format).

Ett problem när man kör "järnhästen" är att man måste ha videokameran i ryggsäcken, "linsen" sitter på hjälmen, är att det är svårt om inte omöjligt att komma åt knapparna på videokameran.

Mikrofonen är liten, ca 5x15 mm, och tar upp massor av vindbrus om man har den nära munnen.

I övrigt ät det en kul leksak som krävs i varje modern mans arsenal av "toys".

Solen skiner i Luleå, snön verkar tyvärr ha kallats hem till snöguden

Antas

Link to comment
Share on other sites

Jag har skrivit lite om det här i min tråd förut men kan väl skriva här också. Jag köpte videokamera med A/V-in och bulletcam på ebay för billig peng.

Mick köpte av www.DogCamSport.co.uk, deras sk "zorst mic. Den är gjord för att inte dista och tar upp höga ljud. Här är en filmsnutt med micken monterad inne i luftfiltret. Ska prova att sätta den ute i motorrummet istället.

Bifogar bild på grejorna, samt kamerafästet som jag satt på snedsträvan i bågen.

post-119-1211650944_thumb.jpg

post-119-1211651002_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag har samma mick som Megablade, funkar perfekt. Till inspelningen använder jag en Canon MV960 (tror jag den hette) och en Sony 520 linjers från www.stuntcams.com

Här är en film inspelad med dessa prylar. Tryck på " watch in high quality" så blir det riktigt bra kvalité.

Link to comment
Share on other sites

Någon som provat en sådan här? www.kjell.com Pris 1049 SEK (artno =50728 )

Kamera

Teknisk spec:

Actionkamera

Videokamera med ljud

Extremt tålig videokamera helt utan rörliga delar, vattentät ner till 3 meter. Filma dina äventyr och visa för vänner och bekanta. Välj om du vill spela in med eller utan ljud. Fäst den på styret och filma cykelturen nerför berget, håll den i handen när du åker vattenrutschbana eller berg-och-dalbana, bara fantasi och mod sätter gränserna.

Filmerna kan visas direkt på TV:n med medföljande RCA-kabel eller föras över till datorn via USB. Filmerna sparas i AVI-format, max 640x480 30 fps. Inbyggt 32 MB minne.

Hanterar upp till 2 GB minneskort (SD-kort) vilket ger 1 timmes inspelningstid i högsta kvaliten. Drivs med 2 st AA-batterier, medföljer ej. Vikt ca 200g inkl. batterier. Lev. med tillbehör för montering på styre, hjälm, armen mm.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Odugligt ljud, halvkass bild.

Men smidig är den, tål vatten å skak.

Ljudet sägs kunna bli bättre om man moddar den lite men då är den inte vattentät :(

Ska nog köpa en panasonic sdr sw20 eller liknande till jobbet. Jag tror att kvaliten blir ofantligt mycket bättre, fast det klart det blir tungt som hjälmkamera.

http://www.panasonic.se/servlet/PB/menu/12..._l15/index.html

/Janne

Edited by Borken
Link to comment
Share on other sites

Hittade två filmer på YouTube med Sevenbil som bärare av kameran.

Ljud = Välj stumfilm eller lägg på egen musik.

Bild = Inte lätt att veta för YouTube kan ha komprimerat dessa två filmer. Andra filmer med MC tex är skarpare.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

fick "reklambladsmail" från www.conrad.se idag och där var det med en kamera som skall klara lite sportigare förhållanden..

Låter som något som kan passa våra ändamål.. :) den är även "Vattentät upp till 3 m" vilket kanske är lite overkill.. :P

frågan är hur kvalisorten blir på filmen ?!?

http://www.conrad.se/?ws_tp1=nl&ref=ne...;artikel=860180

Link to comment
Share on other sites

Körde med en sådan där Action cam (köpt på kjell & Co) i Kompisens Racebil.

Var väl hyffsad bild men ljudet var ingen höjdare, om man "issolerar" den inbyggda mikrofonen

så kanske det hade blivit bättre!!

Blir nog en Aiptek AHD Z500 Plus istället, den är dock inte vattentät till 3 meter :)

(Filmer från Action Camen finns om någon är spekulant)

Link to comment
Share on other sites

Vad jag fattar så går det att delvis förbättra ljudkvaliten genom att ta bort gummibiten framför micken men då är den naturligtvis inte vattentät längre.

Jag personligen tycker att bildkvalitén suger. Rejält tålig är den dock.

oops, det hade jag redan sagt i ett inlägg längre upp....

/Janne

Edited by Borken
Link to comment
Share on other sites

Kolla på youtube, jag kikade efter den där igår.

Det finns massor av filmer och några amatörrecensioner av den "nya" (årsgamla) ATC 3k oregon kameran.

Bilden.....tja... MEN LJUDET....ljudet suger som bara den i kamerans std. utförande!!

Edited by Arrowsmith
Link to comment
Share on other sites

Kan man ansluta en extern mic så skall man göra det. Annars blir det mycket blåsljud oavsett vilken kamera man använder. Använder själv ett par bra hörlurar (locost ) som extern mic. Placera micen där det inte blåser, gärna med dämpande ull eller liknande runt.

Funkar kanon !

Edited by AlfaRonny
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jag köpte mig ett kit från GoPro: http://www.goprocamera.com/index5.htm

Dock så är jag inte alls nöjd med varken bild (laggar) eller ljudkvalitén (distar) och batteritiden är usel.

Så jag tänkte släppa den från 500meters höjd också, ner i backen :D

Och nästa sommar blir den nån annan (förhoppningsvis bättre) lösning

http://www.youtube.com/watch?v=qs9t2sJi6jI

MvH P

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Livar upp en gammel tråd :)

Kallt väder ger ganska mycket surftid, och så snubblade man ju in på hjälmkameror, köplusten har slagit till. :thumbsup:

Här har jag tillslut fastnat: http://www.sportscam.se/se/art/gopro-hd-motorsports-hero.php

Möjligheten att filma i HD och det faktum att den är vattentät ner till 60m och har ett extra hölje runt sig talar för den. Gott om fästen finns det också, sen talas det om att det är på gång med en extern skärm och mikrofon, en kul detalj är att kameran känner av om det är kallt ute och värmer upp batteriet automatiskt.

Är detta något att satsa på, eller är det fortfarande bättre att ha en "riktig" vidokamera med en bulletcam ansluten med sladd?

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Ska du ha en gopro så är mitt råd att INTE köpa i sverige. (om du inte vill kasta pengar i sjön)

Från gopro.com köper du en camera inklusive diverse fästen för ca 300 dollar. Om du åker på tull å moms å hela köret så har du nog den hemma för ganska precis 3000:-

Köper du på ebay (från ebay handlare = nytt) kan du få samma kamera för ca 2000 om du åker på tull å moms. Ännu billigare om du har tur å slipper tullen :)

Link to comment
Share on other sites

Hundra lappAR

Att köpa direkt från gopro.com blir ca 3000 SEK inkl frakt tull å moms.

Att köpa från ebay blir ca 2000-2500 inkl frakt tull å moms.

I svenska affärer kostar de ca 3800-4000 + frakt.

Å då snckar jag om GoPro HD motorsports.

Men om man köper här eller i USA är ju helt upp till en själv. :)

Link to comment
Share on other sites

När ni köper kamera tänk på att det finns gopro HD 960. Detta är en enklare variant av gopro HD (därav att den är ganska mycket billigare)

Skillnaden är inte så himmla stor men några saker är att 960 INTE kan filma i 127graders objektiv med 1080 i upplösning som riktiga HD kan utan den kan enbart filma med 170grader.

HD kan även filma i fler bättre kvaliteér med 60 FPS (frames per sec) vilket är kanon om man ska göra slomowtion filmer då det kommer flyta utan att hacka fast man drar ner hastigheten till 50% eftersom det fortfarande håller 30 FPS.

En 3'e sak är ju att köpa motosports versionen då den innehåller ett sugproppsfäste. Kanon eftersom man kan fästa kameran på rutan eller annan del på karossen utan att behöva använda dubbelhäftande tape som kan skada lack m.m :)

Edited by Krolleg
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...

Jamen se på tusan, visste att jag sett den innan någonstans, minnet är bra men kort :)

http://www.locostswe...pic=8556&st=150 <---- Där finns film av baging i HD format.

Baging, är du nöjd med köpet fortfarande?

Oj, den här tråden hade jag missat helt.....

Men som svar på frågan... ja, den är grym! Funkar lika bra i bilen, som på semestern. Har snorklat med den och tom under vatten blir kvaliteten bra.

Nu släpper dom ju displaybakstycke till den och då falller den sista delen på plats :)

Har ett par filmsnuttar på min Youtubesida...

1080p:

Kör med öppna bakstycket. Mindre vindbrus än jag trodde, men det ingår ju ett tätt lock också :)

Under vatten, 720p:

Vill ha en till!! :)

Link to comment
Share on other sites

Snyggt filmat Stefan! Kul att den funkar så bra. :thumbsup:

Det får bli denna kameran, bara det att nya fälgar till bruksbilen är med och slåss om plånboken, vi får se vad som prioriteras just nu.

(18"svarta V70 R-kopior)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...