Jump to content

Halvcentrerad tumme och en 442E med B230?


Recommended Posts

Hej på er!

Jag har tjuvkika på detta forum i ett halvår. Det började med lite tankar, sen kom shoppingen i fel ände av att jag köpte en ECU (EMU). I höstas snubblade jag även över ett påbörjat projekt. Det var en påstådd McSorley 442 med drivlina från en Volvo 940ltt som medföljde, tillsammans med en hel del smått och gott. 🙂

Sagt och gjort blev det affär.

 020210905_102515.thumb.jpg.257b65c4f1894a3ce3c535518e364aad.jpg

Efter lite om och men var den inne i garaget men det var jävulskt trångt. En hoj fick avyttras och den andra får bo i källaren så länge.

20210906_195937.thumb.jpg.09b7af363697e66b7958a0fac4edb8d8.jpg

Ramen ser dock ut att vara en E med tanke på breda fronten, men noskonen är snyggt anpassad så det stör mig inte. Den ska vara tvilling till en ram som är reggad med V8 så jag hoppas den är okej. Men jag är lite fundersam till svetsarna, hög råge, blir det godkänt tro?

20210922_202635.thumb.jpg.7f79750162c15f6273f20c1696296e18.jpg

Målet då?

En kul glassätarbil som kan komma ut på lite lättare bankörning också. Tanken är att motorn (B230F) ska få behålla sin turbo och reggas med det. Stel bakaxel känns tacksamt och billigt för en amatör som mig. För övrigt är förhoppningen att hålla nere kostnaderna på en halvrimlig nivå. Hellre ett projekt som blir av men kanske inte är fullt så vackert/extremt som man ville än ett projekt man bara drömmer om. 😀

 

Garaget

Garaget var väl inte optimalt så det första som gjordes var att ordna en krok i taket för att kunna lyfta ur motorn som var isatt (inte ordentligt monterad men motorn vägde lika mycket för det!). Steg två var att få ordning på en lite bättre svetshörna som jag kan lära mig svetsa i.

 

Bakvagn

Ska man vara lite mer strukturerad så är det 4-länk+panhard som är näst på tur. Dessa görs av 25*3mm hydraulrör med 38*3mm som "hylsor" för 850-bussningar.
Nedre länkarmar blir fasta och övre ska bli justerbara med M14-uniballs i en ände tänkte jag. Panhard blir nog också justerbart med en uniball. Tanken är att den ska få olika höjdlägen att kunna skruvas i för att justera RC (vilket är ett relativt nytt begrepp för mig).

Jag har börjat göra några länkarmar men är inte helt nöjd med min svetskunskap så jag får öva vidare. Tyvärr missade jag att ta bild på det men det kanske är bra, hehe.

Dessa blir ju inte helt enligt SFRO men jag har sett många göra kortare länkarmar än rekommenderade 600mm. Jag har nog faktiskt inte sett någon ha så långa på en sjua. Jag hamnar kring 390-400mm.

Framvagnen

Här är jag lite fundersam. Framvagnen är redan byggd med 140-spindlar som ska vara lämpliga. Men hur mäter jag upp den effektivast för att kunna utvärda RC och annat nödvändigt?

Sedan har vi styrväxelplaceringen. Det är en 240 utan servo som behöver kortas.

Först; Hur kortar man den, är det något man kan klara själv eller är det bara att lämna iväg?

Andra: Hur ska den placeras med hänsyn till bump steer och Ackerman?

Här har jag en del att forska på!

 

En rörig summering av nuvarande status, men ändå något som grund för byggdagbok. 😀

Visa nåd, jag är bara en glad amatör. Men fyll gärna på med tankar och varningar för kommande fallgropar! Väl mött! 

 

 

Edit: Kort efter denna tråd blev jag, helt i onödan, sjukskriven. Så det har inte hänt så mycket och jag försöker nu sälja projektet i väntan på att hitta något som kräver lite mindre ansträngning innan det är på vägen. 

Edited by Erik Nilsson
Nedläggning pga utmattning, tyvärr.
Link to comment
Share on other sites

Tja och välkommen i byggträsket då ! 

Vad ja har förstått så går det inte påverka RC bak med stel axel. Det jag fått till mig är så långt och så lågt panhardstag som möjligt få så bra rörelse geometri på stel axel bak. Det man kan labba med bak ska tydligen vara anti-squat dvs att bilen sätter sig på ändan vid kraftigt gaspådrag. Och som sagt välkommen ! 

Link to comment
Share on other sites

6 timmar sedan, Kjelland28 sade:

Tja och välkommen i byggträsket då ! 

Vad ja har förstått så går det inte påverka RC bak med stel axel. Det jag fått till mig är så långt och så lågt panhardstag som möjligt få så bra rörelse geometri på stel axel bak. Det man kan labba med bak ska tydligen vara anti-squat dvs att bilen sätter sig på ändan vid kraftigt gaspådrag. Och som sagt välkommen ! 

Nu är jag på tunn is, men vad jag förstått går det att labba en hel del. 

Hur en wattlänk påverkar vet jag inte men RC sägs vara mitt i ett panhardstag vilket är varför man ofta vill ha det så lågt som möjligt. Och med Mumford-länk kan man få RC under marken till och med men de är mer komplicerade att göra och komplexitet brukar ofta gå hand i hand med en ökning av pris och/eller vikt. 😬

Link to comment
Share on other sites

Japp du hade rätt, kollade i min "Chassis engineering av Herb Adams" RC stel axel är i mitten av axeln men i höjd med panhardstagets infästning i axeln. Wattlänk eller mumford länk är för att ta bort axelns sidoförflyttning vid fjädring som man får när man använder panhardstag

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Kjelland28 sade:

Japp du hade rätt, kollade i min "Chassis engineering av Herb Adams" RC stel axel är i mitten av axeln men i höjd med panhardstagets infästning i axeln. Wattlänk eller mumford länk är för att ta bort axelns sidoförflyttning vid fjädring som man får när man använder panhardstag

Det låter inte som en dum bok om man får döma den efter titeln. Är den bra? 🙂 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...