Jump to content

Countach Mirage replica


rollexe

Recommended Posts

Har vägt ram och kaross med en våg i fyra hörn för att få ett ungefär vikt, det blev 290kg på det som är på bild. Det blev ganska mycket vikt men då är karossen och ramen stadig med innerskärmar.

5D33B83C-737E-4D57-BAA2-A9736B82CBEC.jpeg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har nu sålt min un1 växellåda och letar nu efter en ny. Har tittat på två olika växellådor och undrar vad ni tycker om de olika växellådorna, för och nackdelar.
 

01E 6 växlad låda från en 2.5 tdi 

Porsche boxster G86/20 6 växlad låda

vilken tror ni på?

Link to comment
Share on other sites

Motorn är en m60b40 och har bestämt att det blir en 01e växellåda. Adaptern tänkte jag göra själv, har hittat en del mått på nätet och börjat med en trämall för att se hur det kan bli. alternativt köpa om det dyker upp en lämplig. Jobba med motorpaketet blir till hösten/ vintern.  Har mycket med chassi och kaross under sommaren.
 

så om någon har en adapter eller ritning till en får ni gärna höra av er.

Link to comment
Share on other sites

Det kan vara något.

det som jag förs kommer att göra är att mäta upp hur jag vill ha kopplingen för att kunna veta hur jag vill ha adapterplattna. Till motorn fick jag med en ny koppling så utifrån svänghjul och trycklpatta får jag se vilka mått det blir. Växellåda är på gång och hoppas få den nästa vecka för att mäta vidare. 

Link to comment
Share on other sites

Började titta på elen till motorn och vad som behöver vara kvar och vad som behöver kopplas in. Motorn har ingen startspärr men har haft en automat växellåda. Har googlat lite på elscheman men ställer frågan här om någon använt BMW m60 motor till något bygge och sitter på lösningen på elen.

 

B734065C-B5E2-4667-826F-4210BE46F464.jpeg

67A27FF8-C7E8-42D4-816F-B94F4E00C13C.jpeg

Link to comment
Share on other sites

On 2022-05-17 at 20:15, rollexe sade:

Började titta på elen till motorn och vad som behöver vara kvar och vad som behöver kopplas in. Motorn har ingen startspärr men har haft en automat växellåda. Har googlat lite på elscheman men ställer frågan här om någon använt BMW m60 motor till något bygge och sitter på lösningen på elen.

 

B734065C-B5E2-4667-826F-4210BE46F464.jpeg

67A27FF8-C7E8-42D4-816F-B94F4E00C13C.jpeg

Troligen enklast att köpa en eftermarknads ECU så blir det lättare att anpassa och mappa för din bil.

https://www.maxxecu.se/ecu_compare

 

Link to comment
Share on other sites

Varit på landet och provat nya framvagnen, det blir bra. Blir att göra två nya fästen mot chassit. Har även kollat på nya styrväxel och den stämmer bra mot fästena som fanns. Ska bara göra nya förlängnings hylsor då nya spindlarna kommer längre ut.

316AC9CA-8D8C-4E45-B758-D6970E9099FB.jpeg

3F164BEB-AE0B-4509-B29E-1E86F5F0B43C.jpeg

872794E9-1AF3-45D2-B12C-513CF15F98FF.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Tänk på att förlängarna behöver låsas i styrleden, har du inte plats för kontramutter där så kan du gänga in en stoppskruv i styrleden.

Själva styrstaget är ju fritt att rotera inne i styrväxeln, så om man inte låser förlängaren så kan den fortfarande släppa från styrleden (kontramutter mellan styrstag och förlängare låser ju inte yttre gängan).

Gustaf

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

23 timmar sedan, rollexe sade:

Ok får svarva av lite till och gänga mera. Så det fungerar inte att man skruvar den i botten mot klacken, tänkte det blir samma som med en mutter.

Eftersom den inte är låst i styrväxeln kan hela staget rotera så det släpper. Jag borrade och gängade för en stoppskruv i själva styrleden, alltså vinkelrät mot befintlig gänga. Det kan vara smidigare än att gänga längre kanske.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...

Har jobbat med chassit och karossen. Nu är framvagns fästena klara och ratten sitter på rätt sida. Pedalstället är inpassat. Har jobbat med hjulhusen och plastat delar för att få allt så klart som möjligt innan hösten.BFCBE7D5-4406-47AA-870D-61FBE5AD66C8.thumb.jpeg.a14463fbc5f01309b9dcc06319fb1dbf.jpego

1232092F-EA14-4C5D-B39A-4A9EABB28AD2.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Då var bilen åter på hjul😃. Har gjort klart mycket som sen inte kommer synas men skönt att ha det gjort. Ska städa i garaget hemma för att sedan frakta över bilen för att jobba vidare med att passa in motor och låda som är nästa stora steg.

0301765D-E7B8-4DC4-949A-9437B8582F96.jpeg

48FC06DE-91DB-4A6A-959B-3D8DC3E47FE1.jpeg

60968372-03D7-400A-A735-ED115C596B5A.jpeg

FD282D76-FF9A-49E5-995F-3936FE452D88.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Fick hem ett roligt paket idag och var tvungen att para ihop drivlinan. Kul att få se hur det blir😃.  Har även måttat chassit och motorpaketet kommer rymmas och att motorfästena i chassit troligtvis inte behöver ändras så mycket. 3D861FA6-85AF-492A-86C1-8A4B8427EC3D.thumb.jpeg.0caf74f54d6bbcc4f263b9a21ffef5c5.jpegJobbar vidare med växelmekanismen i väntan på att jag tar hem chassit/ karossen.

13A9A4F1-68FC-44B6-849F-D3F3D410B6A7.jpeg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Då bilen har varit i trafik i England så finns många delar men för fel sida, bara att spegelvända så passar det😃 har plockat isär och nitat om armen till vindrutetorkaren.

 

657102D5-BF83-4BA0-A84E-89DCE851EF2A.jpeg

Edited by rollexe
Link to comment
Share on other sites

Den där och De Tomaso Pantera var mina favoritbilar i körkortsåldern. Nu så här i lite mer vuxen ålder så är man ju lite mer säkerhets orienterad, säger han som bygger sjua 🙂. Hur tänker du kring det här med båge och bur i passagerarutrymmet ? skulle vara kul att få se den live nån gång lite längre fram kanske på nån bandag på kullen. I år var det två GT40, en Marcos Mantis två BMW och nån 3/4 skalebil som karossbilar din skulle passa perfekt in där.

Edited by Kjelland28
Link to comment
Share on other sites

Ja det har alltid varit min drömbil så jag känner mig lyckligt lottad😃. Det är ett känsligt ställe runt framrutan men det är inplastade rör som stärker upp det men inte som en störtbur. Baktill är det bättre då det är en ram upp mot taket. 
När bilen blir laglig ska det absolut bli någon bilträff.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har fått hem universal elsystem som nu är ändrat och klart för att börja montera i bilen. Är flera funktioner som måste byggas men det gör jag på plats. Är snart helt färdig med framvagn, krängningshämmare och styrning. Även pedalställ ombyggt och vindrutetorkare anpassad i kaross efter ombyggnad för att passa.  Så snart kan motor och låda bli inpassad😃

B09B681E-5B63-4B94-B55A-698E2BD17EBB.jpeg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har börjat med att mäta för motor och låda, kommer att bli trångt. Funderar därför hur stor förskjutning på drivaxeln i längdriktning som skulle fungera utan att det blir konstigt. Annars måste det ev byggas om i torpedväggen för att det ska passa.
Funderar också på om det skulle fungera att luta motorpaketet, så motorn lutar lite uppåt då det är ett stort oljetråg vägen. Tänker att ca 2-3 cm skulle räcka. Tänker att större skillnad blir det när man kör i backar.

68ACC60B-F86E-4D8B-B96B-CADEFC63FBB8.jpeg

194FC48A-CA29-41BB-B136-4042FD8D5A6A.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Har jobbat vidare och måttat. Ska gå att få ner motorn efter mindre ändringar. Har ändrat  i plåtoljetråget som nu är inlämnat hos en kompis för svetsning och motorfästena klara. Höjden ska nu fungera både mot växellåda och motorhuv. Det som blir är att motorn/ låda kommer ca 15-20mm förskjutning bakåt mot hjulupphängningens men det ska inte vara ett problem tycker jag. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, rollexe sade:

Har jobbat vidare och måttat. Ska gå att få ner motorn efter mindre ändringar. Har ändrat  i plåtoljetråget som nu är inlämnat hos en kompis för svetsning och motorfästena klara. Höjden ska nu fungera både mot växellåda och motorhuv. Det som blir är att motorn/ låda kommer ca 15-20mm förskjutning bakåt mot hjulupphängningens men det ska inte vara ett problem tycker jag. 

Kolla vad knutarna klarar för maxvinkel.

Nånstans runt 5-12 grader är inte ovanligt.

Det är där du avgör hur mycket du kan snedställa axlarna.

Link to comment
Share on other sites

Ska bli kul att se hur det blir med vinklar när motorn kommer i, hoppas uträkningarna blir bra. Har fått hem oljetråget och monterat det och motorfästena så nu är det bara att hitta tid att lyfta i motorn och se hur det blir. Jobbar även med framdelen,med pedalställ, vindrutetorkare och instrumentpanel. 

55DE370C-A41C-4D20-8754-5998984FB90F.jpeg

8D313615-B49D-4B31-B0F1-F07DE2C846E7.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Motor och låda är nu på rätt plats och det kommer bli bra. 15 mm förskjutning och drivaxlarna är ca 50cm och det borde vara under 2grader vilket inte borde vara något problem tycker jag. Motorfästena passade perfekt och jobbar nu med fästet för lådan. Känner att höjden på motorn blev bra, syns knappt fast den sitter i😃.

F0F14855-88F8-49E1-9343-6D5DBE2334A8.jpeg

2ECE5C0B-29B1-4CC8-A4E6-59E64FE9E75E.jpeg

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Har nu gjort färdigt växellådsfästet och allt är nu ihop punktat. Har mätt längden för drivaxlarna och ser över flera lösningar. Har fått pris för att göra två nya drivaxlar och det hamnade på 8000kr för två vilket jag tycker är dyrt. 
 

Är det någon som har koll på Audis längder på drivaxlarna, tänker utan knutar?

Link to comment
Share on other sites

Vad är det som gör att du anser det dyrt?
Det måste väl ändå stå i relation till vad som ingår i axeln med knutar eller inte, och vilken längd dom är och effekt dom skall klara?
Mina axlar kommer kosta minst 10'...
Och då är det BARA axlar, på det tillkommer knutar och medbringare som jag redan införskaffat.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det är dyrt med 8000kr för bara Axel utan knutar om man jämför vad kompletta axlar finns att köpa för. Därför vill jag gärna kolla andra alternativ innan jag måste ta den kostnaden för att göra två. Tycker det borde gå att hitta original delar som kan passa ihop utifrån det jag behöver, skulle också vara bra om man skulle behöva köpa reservdelar. Men det är skönt att veta att det finns en lösning att göra axlarna.

Link to comment
Share on other sites

Lågvolymtillverkning är dyrt, det är sånt jag håller på med på arbetstid. Om vi tar en enkel laserskuren detalj så ser pristrappan ut ungefär så här

1 st 569 kr / st

2 st 358 kr / st

5 st 231 kr / st

20 st 168 kr / st

1000 st 146 kr / st

Dina drivaxlar görs dom från homogent stångmaterial? isåfall ser ju tillverkningen ut ungefär som nedan.

Grundmaterialet ska köpas in, transporteras och lagerhållas.  En CNC maskin ska programmeras med dina mått alternativt om det körs manuellt. Bitarna ska bearbetas, kontrollmätas, eftersom det är fåstyckstillverkning så körs dom antagligen från ett redan hårt material annars ska dom iväg på härdning innan dom blästras och målas innan dom skickas till dig. 8000 kr är mycket pengar som privatperson det håller jag med om men du kan inte jämföra priset mot standard axlar som tillverkas i batcher på hundra eller tusentals åt gången även om dom är kompletta med knutar för 2000-3000 kr/st.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 timmar sedan, rollexe sade:

Jag tycker det är dyrt med 8000kr för bara Axel utan knutar om man jämför vad kompletta axlar finns att köpa för. Därför vill jag gärna kolla andra alternativ innan jag måste ta den kostnaden för att göra två. Tycker det borde gå att hitta original delar som kan passa ihop utifrån det jag behöver, skulle också vara bra om man skulle behöva köpa reservdelar. Men det är skönt att veta att det finns en lösning att göra axlarna.

När jag bytte från 7" till 7-1/2" diff på se7en så blev det så klart en hel del mekande och tillverkning av adaptrar.

Dels pga drivknutarna ute på naven var den lilla modellen och på den nya diffen var det så klart den stora....

 

Så lösning blev på den ena drivaxeln sitter det dom små drivknutarna och på den andra dom stora drivknutarna.

Sedan blev det att tillverka 2 st adaptrar som ändrar bultdelning den en sitter ute vid navet på ena sidan

och den andra inne på diffen.

Drivaxlarna råkade bli BMW då måtten var lämpliga 🙂 

 

//Nisse

 

 

Medbringare drivaxlar.jpg

Medbringare på diff.JPG

Medbringare ute vid hjul.JPG

Link to comment
Share on other sites

Det finns många kombinationer och mått på CV-knutar. Vill man byta från 100mm knutar till 108mm finns bl.a. Jeep-knutar med 25 tänder på splinessidan (samma som Ford 100mm knutar) och 108mm ytterdiameter.

Vet du exakta längden på drivaxlarna och vilken dimension du ska ha på knutarna?

Link to comment
Share on other sites

Klart att specialproducerade delar kostar det är inte konstigt men med min bygg budget så kollar jag över andra lösningar. Har drivaxlarna från countachen som jag tittar på om dom går använda med en adapter in mot lådan. Längden verkar stämma och därför letar jag efter medbringare för 100mm cv Knut, så om någon har liggande så skulle jag bli glad.😃

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...