Jump to content

Countach Mirage replica


rollexe

Recommended Posts

Här kommer lite info om mitt nya projekt.

Countach Replica med Mirage kaross och ultima chassi och hjulupphägning. Motor är rover 3.5l v8 med en Renault un1 växellåda 5 växlad. Bilen har varit i körbart skick med ratten på fel sida😃. Bilen har också varit SFRO 1 besiktigad med bara ett större problem. Skrubbradien är för stor, tror det är en Granadas spindel och fälgar med 0 ET. Så första steget blir att flytta ratten och lösa problemet med styrradien.

7FB29C54-713C-4BD6-99F2-9DD12598600D.jpeg

BF93B39B-E012-4FBA-8F66-B54733D0FB13.jpeg

F8003CD5-49AE-41C0-81F5-9784678F02F8.jpeg

23230D3C-C08C-477C-A1C7-A376D2B77B1B.jpeg

  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

Spännande projekt!

I ditt läge skulle jag allvarligt överväga att byta framvagn helt. Granada är visserligen enkel men har inte så många bra egenskaper till en "sportbil".

Mazda RX8 kanske kan vara något?

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Tankarna är åt hållet att bygga nytt, har läst om granada spindeln och verkar vara svårt att få det bra. Har dessutom fälgar med typ ET0. Måttade lite snabbt och skulle få typ 110mm i skrubbvinkel. 
kollade på RX8 spindeln och bultcirkeln 5/114,5 skulle fungera mot fälgarna (5/112) med flytande kona på muttrarna. Är det någon som har några mått på den spindeln? Eller flera förslag?
Skulle vara bra om det gick att hitta en spindel/ lösning där bara a-armarna behöver göras nya och slippa ändra fästet i chassit.

Link to comment
Share on other sites

Detta kan bli hur coolt som helst .

Från höften när det gäller att pensionera Granada spindlar , kan inte wilwood mustang 2 pro spindlar vara ett alternativ
är ju många som gått den vägen när Granada spindlar har dömts ut.

Link to comment
Share on other sites

Wilwoods Pro Spindle är absolut värd att titta på. 

Vill man behålla 5x112 kanske någon Mercedes också är värd att kolla upp. MB har ju också haft relativt lågt ET om jag minns rätt och nyare C-klass ser ut som att det ska gå att bygga ett fäste för övre spindelled som gör att man kan välja KPI lite efter behov. Alternativt Ford Scorpio spindel med "svamp" för övre spindelled, det är ju en beprövad lösning.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

En sak värd att reflektera över är vilken vikt (axeltryck) spindlar, hjulnav mm är godkända eller avsedda för.

En MX5 NA har väl totalvikt runt 1230-1250 kg kanske. Det är inte givet att det är ett utmärkt val till en bil som är betydligt tyngre. 

RX8 har kanske totalvikter runt 1500-1800 kg i alla fall. 

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Kanske var lite snabb när jag köpte styrspindlarna, mx5 nb. Är det någon skillnad på na och nb vad det gäller axeltrycksvikten? Blir det svårt att få det godkänt så jag borde byta nu innan jag kommer för långt?

Link to comment
Share on other sites

Enligt listorna jag har (eftermarknadsfjädring för tyska marknaden, data brukar stämma) har NB max axeltryck på 660 kg fram. 

Det känns spontant lite för en Countach. Den senaste replikan jag besiktade hade en tjänstevikt på 1565 kg och totalvikt 1800 kg. Den vägde 660 kg på framaxeln tom, utan förare och last. Viktfördelning tom var 43% fram och 57% bak, så om man tänker att totalvikten fördelas lika så krävs runt 775 kg axeltryck fram. Detta var då en bil med komplett, full inredning, Mercedes V8 så en ganska tung bil men det blir mycket grejer som ska in också.

RX8 finns inte mina listor men den har ju "rätt" vikt från början så att säga.

Mitt råd för att vara framtidssäker är spindlar från en större bil, ja.

Gustaf

 

Link to comment
Share on other sites

Tackar det är så bra med detta forum, finns så mycket kunskap. 👍

Då blir det andra spindlar, och har då chassit att utgå ifrån. Bättre att gör rätt då jag har hela vintern på mig med framvagn och styrning.

Link to comment
Share on other sites

Var och skruvade loss framvagnen igår och måttade av infästningen. Har gjort en mall för att kunna titta vidare mot andra lösningar.

Väntar nu på geometrin till orginal rx8 för att jämföra. Finns det något bygge här på forumet som använt rx8 styrspindel?

 

64770848-6754-447D-8C88-6A328E8FEE8D.jpeg

10E99ED0-62A9-43E2-86F0-B7ADD15237C5.jpeg

Link to comment
Share on other sites

On 2022-02-11 at 09:56, rollexe sade:

Var och skruvade loss framvagnen igår och måttade av infästningen. Har gjort en mall för att kunna titta vidare mot andra lösningar.

Väntar nu på geometrin till orginal rx8 för att jämföra. Finns det något bygge här på forumet som använt rx8 styrspindel?

 

64770848-6754-447D-8C88-6A328E8FEE8D.jpeg

10E99ED0-62A9-43E2-86F0-B7ADD15237C5.jpeg

Jag använder Rx8 fram och bakvagn. 
men jag har inga mått. 

Link to comment
Share on other sites

Har varit många tankar för bygget men kommit fram till att jag inte ska fatta för snabba beslut utan att göra rätt från början.😀 Mina funderingar är kopplat till framvagn, motor och växellåda. Om bilen kommer väga ca 1500kg i tjänstevikt och att 15kw /100kg så skulle det gå att ha ca 300hk om jag räknar rätt.

 

Framvagn

Rx8 har fått lite original mått på geometrin och det verkar stämma för att inte behöva bygga om så mycket, ska på tisdag måtta mera exakt. Hur stora bromsar behöver jag och vad får jag in i 15” fälgar? Till rx8 finns det bromsskivor 302 0ch 323 mm stora, tror bara att det går att få in 302mm skivor mot fälgen och svårt med den större. Är det då någon begränsning för hk med den skivan?

 

 

Motor

Rover 3.5 v8 den motorn har ca 155hk om jag läst rätt och att den verkar svår/dyrt att trimma för mera hk och är väl inte världens bästa motor. Fördelen är att jag har motorn och att den är inpassad i chassit och att all kringutrustning finns. Finns roligare motorer som BMW V8 med inte allt för mycket hk. Vet ej hur jag ska tänka.

 

Växellåda

Renault un1 finns och är inpassad i chassit, drivaxlar och har även adapterplatta, lätt att använda. Lådan är inte vanlig i Sverige utan vanligare i eng. 01E är vanlig i Sverige men vet inte om den är bättre. Behöver passas in i chassi och drivaxlar. Vet inte om det är värt det.

 

Kom gärna med era tankar och tips så blir det lättare att ta beslut.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle säga att med 300 mm ventilerade skivor fram och bak så klarar du 300 hk, men det är inga jättemarginaler i kapacitet. Bra kylning och belägg som tål lite värme är att rekommendera. 

Audi V8 är smidigt av just de skäl som Tomas anger ovan. Kolla bara att motorpaketet med växellåda blir tillräckligt kort (men det borde gå tycker jag). Jag skulle absolut välja Audilådan före Renault, för att framtidssäkra bygget lite mer.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Var och måttade av ett Bilbygge från forumet som använder rx8 hjulupphägning fick där se ett fint bygge. Tack Henrik👍 Har nu ritat upp min framvagn och rx8ans framvagn för att jämföra och det ser ut att jag bara behöver göra nya a-armar. Skrubben med mina ET0 fälgar blir ca 55mm och det borde fungera.

vad har ni för markfrigång på era byggen för att ändå kunna köra på allmän väg?

 

 

Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, rollexe sade:

Var och måttade av ett Bilbygge från forumet som använder rx8 hjulupphägning fick där se ett fint bygge. Tack Henrik👍 Har nu ritat upp min framvagn och rx8ans framvagn för att jämföra och det ser ut att jag bara behöver göra nya a-armar. Skrubben med mina ET0 fälgar blir ca 55mm och det borde fungera.

vad har ni för markfrigång på era byggen för att ändå kunna köra på allmän väg?

 

 

Komplettera med air jacks eller hydrauliska motsvarigheter för att lösa det problemet istället kanske?
Då kan du hålla bilen låg 😎

Denna tanke finns i mitt eget bygge iaf, t.ex. enligt bild:
2022-02-09-09-29-23_air-cup-kits-7.png

Edited by swedishGT40
Link to comment
Share on other sites

Har nu fått hem rx8 styrspindlarna och mätt. Kommer få lite problem med styrradien i alla fall. Om jag räknat rätt så är det styrradie noll original och att original är det ET50 på fälgen. Mina fälgar har ET0 så redan där är det styrradie 50mm. Bromsskivan bygger bara 20mm från framkant till bromsytan och att mina fälgar är nästan raka på insidan (ca 10mm). Hade tänkt lösa problemet med skruvade bromsskivor mot löst nav men den går inte flytta in mera då skivan tar i undre fästet. För att bromsoket ska få plats behövs en distans från bromsskivan mot fälgen och då ökas styrradien. Skulle gissa att distansen behöver bli ca 20mm för att det ska fungera och det innebär att styrradien skulle bli ca 70mm. Har för mig att jag läst att 60mm är gränsen.

Hur omöjligt är det att besiktiga med styrradie 70mm och hur mycket sämre köregenskaper blir det av så stor styrradie? Känns jobbigt att behöva byta fälgar och inte heller rätt att ha besiktningsfälgar om köregenskaperna inte blir bra.

Link to comment
Share on other sites

Byt fälgar, varför hålla på o krångla med att bygga runt befintliga fälgar när du ändå sätter dig och ändrar alla förutsättningar?
Jag skulle bytt fälgar för att passa mot bygget när du ändå lägger ner tid att få det bra så gör det bra hela vägen.

Link to comment
Share on other sites

Det går inte säga att det är "omöjligt" att besikta med 70 mm styrradie men om man har en framvagn anpassad för 0 mm och ökar till 70 så har man drastiskt försämrat egenskaperna och det ger normalt sett en spårkänslig och orolig bil. Till viss del kanske man kan kompensera med mer caster (vilket kan behövas ändå om den blir lättare fram än RX8) men det kommer inte hantera allt.

Att byta fälgar så du kan bygga med rätt ET är ett bra råd. Det tråkiga kan ju vara om du fått med eller skaffat "korrekta" fälgar till en Countach, de har ju lågt ET.

Har man tur är fälgcentrum så tjockt att det går att svarva av men det är långt ifrån säkert.

Ett annat alternativ är ju att åter titta på andra spindlar. Min magkänsla är till exempel att det borde gå att bygga med en McPhersonspindel så du får rejäl KPI vilket minskar scrub rätt rejält. Men det förutsätter också att du har utrymme att få in vettig längd på bärarmarna - den övre blir fort rätt kort om man använder extrem KPI.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Blir att fundera på en bra lösning. Vill ju att denna bil ska bli så bra som möjligt. Fälgarna jag har är splitfälgar och det borde gå att svarva en distansring för att ändra ET.  Ska till helgen hämta upp bromsskivor som är bultade mot nav och får mäta därifrån.

141BDED5-4FB8-4C11-BA3C-CF346FF0DDC5.jpeg

B5A0A677-581B-4D3B-BA07-73F2D743627F.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Ja, med den typen av splitfälg där centrum inte är klämt mellan banorna går det ju att göra en spacer där, även om det blir lite tungt. Andra fälgbanor är "rätt" sätt att ändra ET men det kan vara lite svårt att hitta om det är gamla fälgar. Men Compomotive är ju ett populärt märke i alla fall.

Gustaf

 

 

Link to comment
Share on other sites

Har funderat och måttat vidare, har kommit på en idé men vet ej om det kommer kunna bli godkänt. Om jag skulle bygga en förlängning på övre fästet till styrpindeln (den är klumpig och stor nu men går att göra snyggare) som blir bultad så skulle jag inte behöva ändra så mycket. Kpi skulle bli ca 16 grader, styrradien 50mm, behöver ej göra om fästena i chasssit, övre a-arm behöver inte göras om, styrväxel passar i leder och fälgar fungerar. Det som skulle behövas ändras är undre a- arm mot nya spindelleder och skruvfästena för övre spindelled.

vad tror ni på den lösningen?

A3C1B9BD-864D-4CCC-8C46-3991DABD1D91.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle säga att det troligen går att få till en sådan lösning.

Men, som sagt, kolla vad det innebär för camberkurva etc. när övre bärarmen riskerar att bli kort.

Man bör väl också undvika att belasta övre bärarmen, dvs kör ingen typ av pushrod eller så från den som tar fjäderkrafter.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Har varit och plockat isär bilen mera och för att kunna jobba vidare med att flytta ratten på rätt sida. Kommer även behöva plasta till sommaren då vissa delar inte är så bra. Har även måttat och karossen sitter inte riktigt centrerad framtill och hjulhusen ser lite olika ut. Får se hur jag löser det efter att planeringen av framvagnen är klar.

DC05CD59-55B3-4796-8608-D742E5A6713F.jpeg

71586358-B526-43F5-B14E-6AA0A51A8500.jpeg

2A5C10FF-FC44-4410-9EF0-3C59A2697C69.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Har letat på nätet efter info men hittar inget. Är det någon som vet vad som är skillnaden mellan rx8 framvagn med bromsskiva 320mm och 302mm? Är det samma ok men olika bromsokhållare eller vad är skillnaden?

någon som vet?

Link to comment
Share on other sites

Nu ska planeringen för framvagnen vara färdig, väntar in bromsoket för att kunna få sista måtten. Kommer inte behöva göra adaptern utan byter fälgbana på fälgarna istället. kommer samtidigt bygga om chassit så att det blir rymligare för personer över 180cm när jag ändå bygger om ratten till rätt sida.

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Valet av motor är svårt. Många olika alternativ men inte så bråttom att bestämma mig.

Fick ett erbjudande att köpa en komplett fungerande Audi a6 med v6 2.7l biturbo med en 6 växlad växellåda för framhjulsdriven bil (borde vara en 01E låda om jag inte tar fel). Känns lite tråkigt med en v6 istället för en V8 men det borde vara en trevlig motor för att kunna få ut rätt många hk och ett trevligt ljud.

Hjälp med för och nackdelar till ett sådant motorval. Är det någon som har erfarenhet av dessa motorer? Eller blir det för tråkigt motorval?

Link to comment
Share on other sites

Allt som inte är en tolva kommer ju låta fel, en Jaguar V12  hade ju varit ok. Visst ingen muskelmaskin direkt men den låter ju rätt. 

Affinity imports tar fram insug så man kan använda Edelbrock förgasare på en Jagga V12. 

 

Link to comment
Share on other sites

Alltid lika svårt med de här med motorval. 
Jag hade ju tänkt mig att bygga en Aventador, men det blev inget med det, där jag först tänkte mig en BMW V12a, fördelen med den är att det finns färdig adapter till Audi 01E lådan. Vissa sa till mig att BMW 12an är en ”prutt motor”, jag vet inte om dom har rätt. 
 

Tillslut valde jag den enkla vägen. Porsche Boxter S låda, den är ju färdig med vajerstyrning till spaken till och med. 
 

W12 motorn är ju häftig! Och bör väll va rätt kompakt också. Vet ej om den passar direkt på en 01E låda. 
 

Annars är väll ett komplett Audi V8 paket smidigt. 

Link to comment
Share on other sites

Jag har en crate motor (Blueprint) Ford Windsor 347 (400 HP) med adapterkit till Audi 01E (adpaterplatta, koppling, startmotor,...etc). Har inte ännu satt ut den men kommer inom kort

Link to comment
Share on other sites

Såg det i din byggtråd att du tyvärr har sålt fast jag förstår när motivationen har svalnat. Det är synd då dina byggen har varit inspirerande för mig eftersom det alltid blir fint och med hög kvalite. Skulle vara ett trevligt motorpaket men det stämmer inte med min byggbudget. Skulle kunna vara intresserad av växellådan men synd att splittra på ett sådan bra motorpaket.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har ritat upp framvagnen efter att jag nu fixat klart med bromsar och räknat på olika lösningar med fälgbanor. Beroende på vilka fälgbanor jag får tag i så blir skrubben från 29mm till 60mm. Så snart går det göra nya a-armar.
Hade hoppats på att få in stora bromsar i 15” fälgarna men det gick inte😃. Trodde att bellhousen skulle gå att använda med annan bromsskiva men den får för stor diameter. så de blir till salu.

F408ABF3-1FF3-4BF5-A24D-866445001071.jpeg

Edited by rollexe
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu är det klart och provar så det fungerar. Lyckades få om 302mm bromsskiva innanför 15” fälgarna. Trångt med det kommer fungera. Fick använda flytande bromsok men efter lite matte så borde det bli mera bromstryck med en kolv på 57mm än ett 4 kolvs ok med kolvar på 38mm. 
 

 

127CA3D7-B15B-4EE7-BB1E-7B3E86BFAFF5.jpeg

5C8D63DA-3277-41DB-ACE2-6EBAB579B58A.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har en fundering eller fråga. Har monterat fälgen och måtten verkar stämma med att styrradien kommer att bli 70mm med dessa fälgar vid 0 caster. Tänker att jag borde ha 7-9 grader caster och undrar hur mycket det kan gör för styrradien? 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har plockat ner bilen för att kunna jobba vidare. Blir en hel del att fixa för att få den som jag vill, tur att man byggt tidigare så att man planerar rätt från början. Bakre hjulupphängning behöver nya bromsar men annars ser det rätt bra ut.

3487B975-E99A-4825-A4E2-AB95995ECD5A.jpeg

79701C38-264F-4218-9377-5FE7A6113C93.jpeg

F29A76F8-5CA4-4500-913F-7968B2A8A35F.jpeg

7D6581D3-6AD2-42E0-AF83-B91E573C4F63.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Rörramen och hjulupphängningarna kommer från ultima. Har kollat på nätet efter info och det är deras egen spindel och att de anpassar lager och bromsar efter behov. Ser ut som Ford Scorpio delar på min spindel.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...