Jump to content

Hjälmar för bilkörning..


Eddy

Recommended Posts

jag gjorde ett besök hos en kille här i göteborg som bygger en Westfield (tror ja de va)

killen hänger på rejsa.nu så det var den vägen ja kom i kontakt me han...

nåväl..

han har en MCfirma i Mölndal å när jag var på besök frågade jag om man kunde få bra priser å det skulle tydligen inte vara något problem..

dock vet jag inte om vi bör köpa MChjälmar då dom är tyngre än "bilhjälmar" och det ökar enligt vad jag hört på risken för nackskador vid krock...

någon som vet mer om detta ??

Link to comment
Share on other sites

simpson gör ju bara såååå snygga hjälmar... :wub:

frågan är var man hittar dom i butik så man kan prova fram rätt storlek ??

jag har inte sett dom i någon butik än sålänge.. :(

Link to comment
Share on other sites

Nu börjar man snart bli lite Off topic....... :icon_oops:

Själv fastnade jag med för bandit men kunde inte hitta den billigare än 345$

vilket inte är så dyrt nu som det var för 1 ½ år sedan när jag kikade på den...

själv så fastnade jag sedan för en billigare och mer praktisk hjälm än sipsons bandit.

om det nu är skillnad på bil /MC hjälmar så är den jag köpte defenitivt en MC hjälm iallafall..

Många hjälmar kan man ju fälla upp "integralen" på och det är ju inte så dumt alltid.

det som däremot inte är lika bra oftast är att det bara går att fälla upp till strax över ögonen

och upp i pannan, sedan är det stopp. det blir ju världens bästa vindfång och är ganska hopplöst..

Men kika lite på denna som jag fastnade för då:

http://www.roof.fr/ROOF%20ANGLAIS/Ero5boxer.htm

billigare än många andra och bra att fälla upp-bak när man kommer in i ett samhälle

eller kliver ur en vända vid den lokala korvlådan....

desutom är den jäkligt skön.

jag lyckades snoka upp en mattsvart hjälm och slog till direkt.

så jag köpte hjälm i tid kan man säga.... = sommaren 03 :lol:

garanterat så blir man väl en tjockskalle innan våren då så den inte passar :whistling:

Link to comment
Share on other sites

Jag kör med min RAT som jag beställde direkt från tyskland (utan att kunna tyska :D )

Har den när jag kör Harleyn också.

Fick hem den under 1000-lappen när jag beställde den för 2 år sedan.

Kostar runt 1800-2000 här hemma.

Direktlänk

204104_410_FR.JPG

Link to comment
Share on other sites

Zaphod Posted: 2004-11-27, 23:14 

Lite nyheter ang Simpson.

Ingen idé.

Ingen i Sverige tar in dom längre pga av att dom bara strular.

Min kompis beställde för ett par år sedan 2st Simpson Bandit storlek medium, det han fick var två medium enl märkning men en var small i storlek.

Ett annat skräck exempel var en Funnycar åkare som beställde en värstinghjälm som kostade många sköna tusen. Han fick hjälmen och det var rätt storlek (hör & häpna) Hjälmen lackades upp i sponsorfärger och när första racet skulle gå av stapeln så vart det körförbud då hjälmen hade MC-godkännande och inte Bil-godkännande.

På följesedeln var det rätt (bil) nummer på hjälmen men dom hade skickat fel. Hjälmen målad, ingen retur.

Vill man ha en Bandit så rekommenderar jag http://www.bandithelmets.de Inte Simpson men bra nära.

Min Bandit Alien funkar strålande. Fast nog sneglar man på en Roof Boxer...

--------------------

Jocke Englundh

Stockholm

Citerar zaphod från "offtopic tråden"

Bandit xx i mattsvart var ju inte helt fel...

vem säljer dom i sverige och vet du vad dom kostar?

nu har jag ju redan en roof boxer som sagt men jag har ju två

pojkar som behöver krukor med , men xx lär väl inte finnas hur små som helst.....

Link to comment
Share on other sites

dock vet jag inte om vi bör köpa MChjälmar då dom är tyngre än "bilhjälmar" och det ökar enligt vad jag hört på risken för nackskador vid krock... 

någon som vet mer om detta ??

Man bör inte använda mc-hjälmar men de är ju klart bättre än ingenting.

Mc hjälmar och bilhjälmar skyddar mot olika typer av våld. Mc hjälmen skyddar mot EN stor smäll och sen flera små. Den är också designad mer för skjuvkrafter.

Bilhjälmen är gjord för att skydda mot en massa medelhåda smällar som tex uppkommer om man voltar, seriekrockar mm.

Det är dessutom av YTTERSTA vikt att man väljer en hjälm som är så lätt som möjligt. Jag har debaterat detta på rejsa men det finns ett antal där som inte håller med...

Den vanligaste dödsorsaken inom högre motorsport idag är basilär skallfraktur (en sorts nackbrott). Det finns två metoder för att skydda sig mot detta. Lätt hjälm och/eller nackavlastare som HANS device, Hutshkens device etc.

Personligen kommer jag att använda den lättaste integralhjälm jag hittar. Peltor G10 eller om jag kan hitta någon annan som är FIA godkännd. Sen kommer jag att se till att allt som huvudet kan träffa har ordentlig padding. Tänk på att paddingen ska vara hård, annas gör den ingen nytta. Man ska kunna dra till den stenhårt med knytnäven utan att bottna ur :twisted:

Det finns FIA godkännd padding. Jag har själv inte provat den men rimligvis är den bra.

Link to comment
Share on other sites

Stämmer som Gripenland säger, på en MC sitter man inte fast på samma sätt som i en bil så vid en krock kan påfrestningen för nacken bli för stor om man har en tung hjälm.

Har själv en MC hjälm men en riktigt lätt version,

Skall investera i en bilhjälm i sommar och ha mchjälmen som extra hjälm.

Link to comment
Share on other sites

Det märks att det är skillnad på MC- och bilhjälmar. RAT-hjälmen exempelvis väger ju 450 g eller 41% mer än Peltor G10. Ingen som kan fixa rabatt på Peltorhjälmar?

Link to comment
Share on other sites

Jag kör också med Peltors G10, jag köpte en till mig och

en till min sambo på Forsmans i Huddinge. Säkerhet framför snålhet, har man brooklandrutor och en ganska låg störtbåge (eller om jag är för lång) så vill man ha en bra hjälm.

http://www.forsman-motor.se/

Just nu får man med en hjälmväska på köpet vilket faktiskt är bra att ha. Repiga visir är ju aldrig kul...

Fast jag var i Spanien i helgen och passade på att leta efter scooterhjälmar, såg några som hade en hjälm som såg ut som en blandning mellan basebollhjälm och ridhjälm helt i kolfibermesh - hur balla somhelst med liten skärm fram. Bra för de dagar man inte behöver ha integralhjälm eller bara kepa. Tyvärr så hittade jag aldrig kolfibervarianten. :( Så det blev inget köp.

Annars så gör MOMO balla hjälmar, tyvär mest för MC.

http://www.momodesign.it/eng/home_eng.html

Helikopterlook! :wohow:

Link to comment
Share on other sites

Hjälmar för bilsport är en riktig soppa med helt olika åsikter från officiella organ om vad som är säkert och vad som är farligt.

Svenska Bilsportförbundet (SBF) prioriterar låg vikt (nackskador) och FIA (Internationella Bilsportförbundet) ett starkt skal (=högre vikt).

Detta har resulterat i att från 1995, om jag minns rätt, så har vi i Sverige egna hjälmbestämmelser som skiljer sig åt från FIA:s. Det finns alltså SBF godkända hjälmar och FIA godkända hjälmar för bilsport. Det finns idag tyvärr inga hjälmar som både är FIA och SBF godkända. Godkännande ska framgå av märkningen på hjälmen.

Detta ger följande konsekvenser:

- Om man är svensk och kör en svensk tävling och har nationell licens måste SBF hjälm användas. FIA hjälm är ej tillåten.

- Om man är svensk och kör en svensk tävling och har internationell licens får både SBF hjälm och FIA hjälm användas.

- Vid internationell tävling måste FIA hjälm användas, oavsett nationalitet. SBF hjälm är ej tillåten.

- Vid nationell tävling utanför Sverige är FIA hjälm godkänd. SBF hjälm är normalt ej tillåten (de flesta nationella förbunden följer FIA:s hjälmkrav). SBF hjälm är t.ex. inte tillåten i Finland.

Lättbegripligt eller………

Motorcykelhjälmar är normalt inte godkända för Bilsport enligt någon av normerna.

FIA godkända hjälmar har de flesta stora hjälmtillverkarna. SBF godkända finns det enbart ett fåtal modeller av, Peltor och något lågprismärke beroende av hjälmtyp. SBF godkända Peltorhjälmar är G10 (integralhjälm för öppna bilar) och G6 (jethjälm för täckta bilar).

Vad drar man för slutsats av detta??

Har man funderingar på att tävla med bilen, köp en SBF godkänd hjälm, typ Peltor G10, annars är det upp till en själv att försöka bedöma vad som är säkrast.

/Håkan L

Link to comment
Share on other sites

Detta ger följande konsekvenser: 

- Om man är svensk och kör en svensk tävling och har nationell licens måste SBF hjälm användas. FIA hjälm är ej tillåten.

- Om man är svensk och kör en svensk tävling och har internationell licens får både SBF hjälm och FIA hjälm användas.

- Vid internationell tävling måste FIA hjälm användas, oavsett nationalitet. SBF hjälm är ej tillåten.

- Vid nationell tävling utanför Sverige är FIA hjälm godkänd. SBF hjälm är normalt ej tillåten (de flesta nationella förbunden följer FIA:s hjälmkrav). SBF hjälm är t.ex. inte tillåten i Finland.

Lättbegripligt eller………

Oj---Oj...oj... :wacko:

Att allt skall behöva vara så krångligt.

Vart hittar man föresten bästa pris på Peltor G10 ?

Link to comment
Share on other sites

Vart hittar man föresten bästa pris på Peltor G10 ?

Jag kollade runt lite...

Forsman Motor 3 620,00 (inkl väska (gäller fram till jul))

Dalhhems 3.350 (G90 som är FIA-godkänd kostar hela 5.590)

Radne Motor AB 3 625,00

Rallyimport har inte G10 på sin site, men det står att de har tillgång till hela Peltors sortiment. Priset på en G90 ligger på 4990, så de verkar ju billigare än Dalhems.

edit: kollade ett par till

Orust Motor 3.625:-

Jan och Lisa Motorsport 3.625:-

Din Rallyeboutique 3.625:-

3.625 verkar vara något rekommenderat pris verkar det som... :)

Edited by gka
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...