Jump to content

Letar efter styrväxel med central pinjong


Recommended Posts

Jag började helt nyligen leta efter en styrväxel med centralt placerad pinjong. Efter väldigt många googlesökningar hittade jag två men de hade en hög kostnad, 700-1000€, med förskottsbetalning men då fick man de tillverkade enligt egen specifikation. Quaife var en av tillverkaren.

Har ni tips på styrväxel till lägre kostnad ?

 

 

0C63F151-66E8-469A-90DF-035927446879.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Det finns gott om olika ATV-delar men man ska nog inte ta för givet att de är lämpliga till en tyngre bil. Detsamma gäller styrväxel från en mopedbil till exempel.

Krafterna blir betydligt större i en sportbil så jag skulle nog säga att man bör välja styrväxel från en produktionsbil med ungefär liknande vikt eller en specialbyggd styrväxel avsedd för bil.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

6 minuter sedan, therealpinto sade:

Det finns gott om olika ATV-delar

Jo, jag håller med dej, lite tveksamt om man inte chanser och köper för att kunna analysera material och konstruktion. Självklart säkrare med styrväxel normal personbil.

Jag kollade in Bilbasen, en skrot i Mölndal hade en styrväxel till Porsche 914, pris 400kr, ringde och fick foton, tyvärr off-center pinjong, dessutom hydralisk. Tyvärr var det bara priset som var rätt. 
 

4000 kr var lite överraskande om man jämför med många andra styrväxlar på skrotgården men det är kanske priset man får betala när man behöver udda reservdelar.

Fungerar det att handla från tyska bilskrotar, de måste ju ha massor av Porsche grejor ?

Link to comment
Share on other sites

47 minuter sedan, Göran Nilsson sade:

Jo, jag håller med dej, lite tveksamt om man inte chanser och köper för att kunna analysera material och konstruktion. Självklart säkrare med styrväxel normal personbil.

Jag kollade in Bilbasen, en skrot i Mölndal hade en styrväxel till Porsche 914, pris 400kr, ringde och fick foton, tyvärr off-center pinjong, dessutom hydralisk. Tyvärr var det bara priset som var rätt. 
 

4000 kr var lite överraskande om man jämför med många andra styrväxlar på skrotgården men det är kanske priset man får betala när man behöver udda reservdelar.

Fungerar det att handla från tyska bilskrotar, de måste ju ha massor av Porsche grejor ?

Det var nog en 924 eller 944 isåfall, 914 har aldrig haft offcenter eller styrservo.

Link to comment
Share on other sites

https://berrisford.co.uk har en del intressana grejer. 

Lite rörig struktur på sidan men i den här kategorin finns olika styrväxlar. Höger, vänster, centrerad (även reservdelar) för £160

https://berrisford.co.uk/product-category/parts-components/steering/

 

Även en variant "made to order"  £300

https://berrisford.co.uk/product/steering-rack-assembly-c6-c3/

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Johan Lekås sade:

https://berrisford.co.uk har en del intressana grejer. 

 

Det ser ju också ut att vara typ Crosskartdelar så jag skulle vara fundersam till en gatbil. Men man kan ju undersöka det närmare.

Göran; du kan absolut handla från tyska skrotar men jag känner inte till någon söktjänst där (det kanske andra gör). Risken är väl också rätt stor att frakten snabbt äter upp skillnaden mot att handla en Porschestyrväxel i Sverige. Men det går ju bra att kolla runt.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

5 timmar sedan, Johan Lekås sade:

Även en variant "made to order"  £300

Berrisford kundanpassade styrväxel verkar intressant, är lite kraftigare med 41mm hus och M14 gängor i ändarna. Kan man få den enligt mina mått vore det toppen.

’Jag skickar min ritning för offert på styrväxel inkl övriga grejer runtomkring.

En väns vän i Tyskland ska kolla runt lite på tyska skrotfirmor efter Porsche styrväxlar

Edited by Göran Nilsson
Skrot i Tyskland
Link to comment
Share on other sites

Vet inte om denna typ av lösning kan vara intressant .

www.sandparts.com/Billet-HD-Center-Load-Rack-and-Pinion_p_72056.html

Center Load Billet Polished Rack and Pinion  Your Price: $208.01

  • 5/8" 36-spline output.
  • HEAVY DUTY RACK
  • This rack can handle it all.
  • International Tie Rod Ends.
Heavy duty rack & pinion beam mount. Mounting holes measure 6 inches spacing tie rod holes are 2-1/2 inches eye to eye and 12 inches overall. 1:1 ratio with roughly 3 5/8 inches of travel. Height: 4 7/8 inches Overall Length: 17 1/4 inches Spline: 5/8 inches -36 Stud Thread: 3/8 inches
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

En del skrotar lägger upp på Tyska ebay, men de vet sitt värde. Verkar som om gamla 911 kanske också har centrerat.

en fördel med att köra porshe delar till styrning är att det kommer finnas reservdelar och uppgraderade delar som passar.

Här är en länk till en säljare, men som sagt; 4kkr

https://www.ebay.de/itm/192673079128?hash=item2cdc35df58:g:3xQAAOSwq9NZwjbj

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...