Jump to content

konstruktion sju i frankrike med volvomotor


cyril86

Recommended Posts

Hej alla, jag är fransman, jag är 46 år gammal. språkbarriären är inte lätt när det gäller översättning, ursäkta mig.
Jag bygger min sjua i mitt lilla garage. motorn är en 5 cylinder volvo 2.5 20 ventil (850 glt), växellådan blir en bmw 530d GS5-39DZ. Jag håller på att fundera på motor/växellådans koppling. Jag skulle ha många frågor om motorn, jag demonterade den själv från donatorbilen i fungerande skick men jag kommer säkert att stöta på några problem för omstart.
Är EVAP-systemet absolut nödvändigt på motorn, eller kan det kringgås?
Jag har en facebooksida för förverkligandet av de sju:
sju lokostprojekt.
Vi ses snart på forumet

Link to comment
Share on other sites

 

användningen av bilen är avsedd för kretsen, i Frankrike är det praktiskt taget omöjligt att köra på våra vägar med en hemmagjord bil, så mina frågor kommer främst att riktas till användning för bandagar.

Link to comment
Share on other sites

förlåt för det tidigare meddelandet som skickades från min bärbara dator.
realiseringen av sjuan är endast avsedd för banan i spårdag. körning i Frankrike med en bil av personlig tillverkning är förbjudet på öppna vägar om du inte tar juridiska risker.
Jag såg nyligen en video på en svensk man med sin sju volvo 5-cylindriga motor, men i turboversionen blev jag kär i den. ett mycket vackert utförande. och just jag såg inte EVAP-systemet. och a priori måste den behålla hanteringsmodulen för den ursprungliga motorn.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hej Cyril ! 

Att behålla original styrbox blir svårt då den innehåller en massa saker utöver själva motorstyrningen som du inte kommer att ha på din bil. föreslår istället att du tittar på Megasquirt MaxEcu eller Speeduino  

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

14 timmar sedan, Kjelland28 sade:

Hej Cyril ! 

Att behålla original styrbox blir svårt då den innehåller en massa saker utöver själva motorstyrningen som du inte kommer att ha på din bil. föreslår istället att du tittar på Megasquirt MaxEcu eller Speeduino  

Jag bygger med samma motor och har tänkt använda orginalboxen. Vad är det som skulle ställa till det med att använda orginalboxen (boxarna)?

Edited by Mats Karlsson
Link to comment
Share on other sites

Vad jag har hört så pratar originalboxarna med stöldskydd och en massa annat som man i så fall behöver bena ut för att få det att fungera. Bygling av rätt saker, kanske fuska till signaler etc. Men det har hänt att jag har haft fel förr. Nån har ju säkert löst detta och kan man få reda på en beskrivning på hur man kan göra så går det ju säkert at komma runt hörnen. 

Link to comment
Share on other sites

34 minuter sedan, Kjelland28 sade:

Vad jag har hört så pratar originalboxarna med stöldskydd och en massa annat som man i så fall behöver bena ut för att få det att fungera. Bygling av rätt saker, kanske fuska till signaler etc. Men det har hänt att jag har haft fel förr. Nån har ju säkert löst detta och kan man få reda på en beskrivning på hur man kan göra så går det ju säkert at komma runt hörnen. 

Det beror på vilken årsmodell av motor man har. 19992-1994 har inget stöldskydd alls. Därav att dessa motorer (framför allt turboversionerna) är populära att transplantera ner i 240/740 etc och sen trimma 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...