Jump to content

Vilka "nyare" volvo motorer går ner?


Henrik Nilsson

Recommended Posts

Nu har man suttit och kollat tidningar, aktioner, internet annonser... över allt! Jag hittar inte en enda 940 turbo motor till salu!

Men däremot hittar man massor av de nyare motorerna från ex, 850, S80 och V70 till (konstigt) låga priser...

Gulatidningen:

MOTOR Volvo S80 24v 2.5 -96, 5.000 mil, kompl, fint skick. P: 5.000:-.

Blocket:

http://www2.blocket.se/view/1631661.htm?l=0&city=0

http://www2.blocket.se/view/1631269.htm?l=0&city=0

http://www2.blocket.se/view/1529697.htm?l=0&city=0

Får man ner dessa motorer i mitt chassi tro, (visserligen inte börjat på det men ändå...), kommer vara standardbredd och längd. fast 5 cm högre. Växellådan får man ju greja på ngt sätt också... vad tror ni? Tycker själv att det är lite konstigt med så pass nya motorer ute på beg marknaden nu...

Vad finns det för fördelar resp nackdelar med dessa nya motorer jämtemot de äldre som 940?

...Fast man ville ju ha en med turbo...

Link to comment
Share on other sites

Jag har fått för mig att lådorna till dom bakhjulsdrivna passar rakt på dom nyare motorerna med, så det ska inte vara några problem... jag kan ha fel..?

Problemet är väll, om du ska ha en turbo iaf, att du kommer få aldeles för hög effekt för att få regga bilen med den motorn.

En 2.4T har väll 200hk, 2.0T från X40 har väll 160 lite drygt, det skulle nog fungera om du låter bilen gå upp lite i vikt. Med 150hk måste bilen väga nästan 750kg. Det är ju klart, man Kan ju byta motor efter men det får man ju inte göra.

Link to comment
Share on other sites

Har för mig att växellådorna ska ha någon form av adapter, så det är inte det som är själva problemet egentligen... utan om motorerna är för höga/breda/långa för att komma ner i bilen... Vikten, hmm man får väll använda bly istället för aluminium i karrossen eller nått :D Jag ville ju helst ha en 940 turbo (B230fk? samma som Wackt har...) fast den verkar ju omöjlig!

Link to comment
Share on other sites

Tycker själv att det är lite konstigt med så pass nya motorer ute på beg marknaden nu...

Vad finns det för fördelar resp nackdelar med dessa nya motorer jämtemot de äldre som 940?

Gammla B230F/K eller vad dom nu heter som sitter i 960/940 och 760/740 dricker bara ca 0,8 l/mil medans nya 5-cylindriga motorerna i 850 och V70 tar över litern per mil. Jag har en bekant som vägrar köpa en V70 som hans sambo vill ha just pga. av detta.

Link to comment
Share on other sites

Gammla B230F/K eller vad dom nu heter som sitter i 960/940 och 760/740 dricker bara ca 0,8 l/mil medans nya 5-cylindriga motorerna i 850 och V70 tar över litern per mil. Jag har en bekant som vägrar köpa en V70 som hans sambo vill ha just pga. av detta.

Hoho, att dom drar mycket har man fått erfara... vår V70 drog 1,5 liter milen (var automat men ändå...) blev lite dyrt att köra den så vi sålde den... :unsure: Fast för mig spelar det ingen roll, fort ska det gå! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Bränsleförbrukningen justeras ganska enkelt med gasfoten :P

Jag har inga problem att hålla mig under litern med de V70 S60 och S80 som jag har kört. Utom kanske S80 T6 som drog 1,2 l/milen på autobahn ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...