Jump to content

Skärmar ?


MulleMeck

Recommended Posts

Var får man tag i slimmade skärmar i plast (eller plåt) ?

Vill att de skall vara så tight mot hjulen som möjligt så om det finns någon firma med lite sortiment och lite att välja på så vore det toppen.

Om man åtmindstone får tag i med rätt radie så kan man ju alltid bredda/smala av dem,..

Annars, hur gör man dem själv på enklaste sätt ?

Link to comment
Share on other sites

Det är inte enklast att göra dom själv men det är inte speciellt svårt heller.. Man sågar ut minst två bågar som stämmer överens med hjulets krökning plus materialtjockleken och luftmellanrummet (och MDF-boardens tjocklek) sätter de med avstånd som skärmen ska vara bred, skruvar en tunn MDF-board på krökningen. Sen två gavlar och skapar en radie mellan... slipa spackla och slipa igen...

Link to comment
Share on other sites

Vill att de skall vara så tight mot hjulen som möjligt så om det finns någon firma med lite sortiment och lite att välja på så vore det toppen.

Slimmat är snyggt, men tänk på att göra stagen tillräckligt kraftiga. Många är vi som åker, eller har åkt omkring med måsvingar på framhjulen. Det fladdrar mer än man kan tro.

Link to comment
Share on other sites

Mina framskärmar är plåt som skall sitta på en släpkärra igentligen..

men jag rekomenderar nog glasfiber av samma anledning som tidigare talare.. det är inte roligt när skärmarna fladdrar.. :(

Link to comment
Share on other sites

Ja skärmar till släpvagn skulle kanske kunna passa fint, vill ju ha tag i låga "flata" skärmar. Var kan man köpa sådana ?

Plåt eller plast spelar ingen roll.

Någon postade bildlänkar till en "ferrari-seven" här på forumet för ett tag sedan, den har sådana slimmade skärmar jag söker.

Link to comment
Share on other sites

En del av fladdret oavsett skärmmaterial kommer från vinkeln på hållaren där den träffar skärmen.

Mina är gjorda som Heralues (Mickes) och de fladdrar inte de minsta. Med en lagom radie på böjen så verkar det bli stadigare än de som jag sett som har en skarpare eller 90 graders vinkel. Platta inte ut röret för tidigt alltså. Den estetiska nackdelen är väl möjligtvis att man får kapa ur lite ur själva skärmen.

Till bakskärmarna skulle jag kolla noga på vilka framtida däck man kan vara intresserad av att köra på så man inte sätter de för tajt för ett lågprofilsgatdäck som sedan omöjliggör R-däck som oftast har en lite högre däcksida.

Link to comment
Share on other sites

JAg tror inte det är trevligare med fladdrande plastskärmar, eller *stenskott* som slår sönder finishen på skärmarna.

jag kommer nog frsöka få fixat ett par i kolfiber, men då kommer jag försöka hitta någon riktigt tunn "gummimatta" att limma på hela insidan just för att slippa stenskotten... :)

Link to comment
Share on other sites

JAg tror inte det är trevligare med fladdrande plastskärmar, eller *stenskott* som slår sönder finishen på skärmarna.

jag kommer nog frsöka få fixat ett par i kolfiber, men då kommer jag försöka hitta någon riktigt tunn "gummimatta" att limma på hela insidan just för att slippa stenskotten... :)

Tänk bara på att större stenar ibland dras med runt hjulet och spräcker framskärmar innifrån, det har hänt mig. Jag undrar om inte gummiduk på insidan ökar den risken?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

:o Hjälp !

Kan bara konstatera att jag kört fast vad gäller skärmar, konstaterat att jag kommer inte att hinna göra dem själv och vore därför _väldigt_ tacksam för tips på VAR man kan köpa låga, "flata" skärmar i plast eller ev i plåt.

Ni som vet får gärna överösa mig med Adresser, tel-nummer, webbsidor, etc etc... ;)

Skärmlös o Rådlös

Link to comment
Share on other sites

Hej jag kör med plåt skämar jag tycker att det funkar bra,sen är dom billiga tror dom gick på 250kr st.Men det blir lite bankande innan dom passar jag tror inte att dom håller för mycket mer än plast,men dom är ju nästa gratis.

post-3-1105444012.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej jag kör med plåt skämar jag tycker att det funkar bra,sen är dom billiga tror dom gick på 250kr st.Men det blir lite bankande innan dom passar jag tror inte att dom håller för mycket mer än plast,men dom är ju nästa gratis.

Telefonnummer tack :icon_oops:

Link to comment
Share on other sites

Köpet dom på KABO kaross i umeå det finns lite olika sorter men många som byggt bil i ume trakten kör mer dom skärmarna så han vet nog vilka du menar om du ringer.Tele nr kolla gulasidorna.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...