Jump to content

SuperBusen lever igen


Niclas46

Recommended Posts

Så jag tänkte försöka mig på att skriva en liten biltråd.

Sen första gången jag såg en Seven har det varit lite av en drömbil. Men plats, tid och pengar har gjort att det månt och mycket förblev en dröm i många år. Under en period så körde jag och min far långloppsracing med olika Volvo bilar. Genom en slump så fick vi en Porsche 944 på halsen, men eftersom plats saknades så blev den stående i ca 10 år. När plats, lust och tid föll på plats påbörjades en uppfräschning av den bilen. Men då det var mer som behövde göras än vad vi riktigt hade tänkt så inhandlades ytterligare en 944 när vi fick möjlighet. Den var helt orginal till skillnad från den andra som var ett påbörjat racebygge. Så förra våren stod den klar och vi hade plötsligt två körbara Porschar... Det visade sig att den som är raceinspirerad är mycket roligare än den andra så tanken på att sälja orginal Porschen dök upp. När vi står och funderar så ringer mobilen och vi får frågan om vi vill köpa en Seven. Aldrig har ett beslut gått så fort att ta. Så Porschen gjordes iordning för försäljning och Seven hämtades hem. 

När jag börjde undersöka bilen så upptäckte jag att det var den som gått under namnet SuperBusen här på forumet. Väldigt spännande att kunna följa bygget av en bil som man har framför sig. Tyvärr så har den levt ett hårt liv sen den försvann från forumet här så det är en hel del att fixa på bilen. Till exempel så funkar inte backväxellådan, det kommer vätska under turbon osv osv. Håller på att sätta mig in i vad som har hänt och vad som behövs göras. 

Det är mycket att lära, har aldrig sysslat med så här pass moderna motorer och aldrig turbomotorer. Men det ska bli en kul resa med en drömbil.

IMG_0059.jpg

  • Like 7
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Grattis till välbyggd bil som går/gick  riktigt bra. Otroligt snygga lösningar på allt och byggd på kvalitetsprylar. Den får du iordning till 2022 bankörningen med Locostsweden👍🏻 Hoppas vi ses då, årets höjdpunkt👌

Link to comment
Share on other sites

Tack så mycket för välkomnadet och ja den verkar vara väldigt välbyggd och väldigt snygga lösningar. Det har varit mycket intressant och spännande att läsa den gamla byggtråden. Det låter ju super kul med bankörning med Locostsweden, vart någonstans körs det? 

Detta är som sagt helt nytt territorium för mig så det är mycket att lära. Och det kommer att göras en del misstag innan jag förstår hur det hänger ihop. Som att en anledning till att backväxellådan inte fungerar är att det saknas en spak... (tror jag) Sen verkar det som att hela växellådan har fått sig en smäll och slagit i ramen, det är även skrapmärken och hål i underredesplåten från höger framhjul och snett bakåt till förarplatsen. 

Det som står på i planeringen nu är att lugnt och metodiskt titta igenom och försöka lista ut hur allt hänger samman samt lära sig. Det svåraste nu är att få tid till det med julavslutningar, julklapps inhandling, osv. 

Link to comment
Share on other sites

On 2021-12-13 at 15:34, Kjelland28 sade:

Vi har av tradition kört mest på Kinnekulle men vi undersöker lite just nu vad det finns för möjligheter annorstädes

Vad kul, har kört en gång på Kinnekulle, en mycket rolig bana vad jag kommer ihåg. Hoppas att kunna vara med på det. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Så efter att ha legat däckad i Covid och lite annat så är jag någorlunda tillbaka på banan. 

Det har inte hänt så mycket med bilen. Konstaterade att backväxellådan saknar den fjäder som gör att backen kan gå i. Så lådan är numera uttagen och hos en kompis som ska försöka fixa en ny fjäder alt ett annat arrangemang så att lådan fungerar. Ska bli intressant hur det blir. Känns skönt och lite nödvändigt att ha en back. 

Det som skett annars är att jag har beställt två stolar från MK sportscar. Eftersom att den alu stol som sitter på förarsidan inte passar mig alls, får inte till någon bra position och eftersom det är jag och min far som delar på bilen behöver vi kunna flytta stolen i längsled. På passagerarsidan saknades en riktig stol så det ska nu rättas till. Svårigheten där är att det är inte så gott om utrymme men MK har en smal stol som bör passa. Det tråkiga i det hela är tillverknings- och leveranstiden, man får räkna ca 20 dagar på tillverkning. Leveranstiden är än så länge okänd. Vill ju ha det igår så att vi kan komma igång att skruva. Men det får bli att lägga i en högre växel när delarna kommer. Hoppas verkligen att kunna vara med på Locostdagarna...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ja, här händer det inte så mycket. Väntar fortfarande på stolarna, de har tydligen problem med underleverantör som inte får fram delarna. I brist på annat så lagar jag lite plastskador på skärmarna, städar av bilen, tittar på olika lösningar som är gjorda och dricker en hel del kaffe i garaget. Vilket iofs är trevligt men det hade varit trevligare att få skruva och få ihop bilen så den är redo för provtur när vädret börjar bli behagligt. 

Ja det är väl bara att vänta och se...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

JA!!!! Provkörning genomförd. Jösses vad roligt!! 
Växellåda fixad, ska bara ordna spaken för att lägga i backen. Stolarna lyser med sin frånvaro. Haft kontakt med MK och det är min smala stol som de har bekymmer att få fram. Har tagit kontakt med losomotors i Portugal för att se om de kan hjälpa mig. 
Men känslan av att krypa ner och dra iväg var otrolig! Ett stort smile från öra till öra!! Även min far testade. 

9276FF7E-8536-46D2-A589-1191EBC79A45.jpeg

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Ja det var ju inte igår som det uppdaterades här…

Men mycket har hänt fast det tar lång tid. Någon sa en gång att det är de sista 20% av ett bygge som tar 80% av tiden. Det stämmer rätt bra här. 
 

Att få ordning på stolarna tog sin lilla tid men de är nu på plats. Fjädern till backväxeln löstes och är monterad, samt en ny spak för att lägga i backen. 
Det som varit en av de svåraste var att få tag på däck. När vi fick tag på 8 st nankang så visade det sig att de inte passade under framskärmarna. Så nya skärmar beställdes men då uppstår problemet hur de ska monteras. 
Lyckades dock lösa det, om det är bra? Nja, än så länge sitter de kvar. 
 

Vi har ju faktiskt lyckats med en shake down på Sturup raceway. Jösses vad kul det var att köra bana igen. Även Porschen fick luftas… Busen gick fint och vi hade det bra. Men i takt med att tempot ökade så uppenbarade sig ett problem. Vid ca 7500-8000 varv så tappar motorn kraft. Det känns som den inte får tillräckligt med bränsle vid de högre varven. 
Utan belastning funkar det fint att varva till 10500 varv men vid belastning så orkar kommer den inte upp i varv. Nytt bränslefilter är beställt om det kan vara det som ställer till det. Har någon några tankar om vad det kan bero på så tar jag gärna emot förslag. 
Lite bilder från tiden som varit kommer nedan. En av bilderna blir upp och ner, får inte rätt på det. 🤣

Nu siktar vi på kontrollbesiktning till våren och en hel kör säsong nästa sommar. 
IMG_0996.thumb.jpeg.85eaf1dd63e86491e0fd9a6045834ea8.jpeg71441268322__22092FAD-E2EB-4F97-B137-E97FF2A05FEB.thumb.jpeg.373835b1eeac6c69601276b3fe100f95.jpegIMG_1001.thumb.jpeg.b577d384af05ab16eaf0a5bca004c786.jpegIMG_0909.thumb.jpeg.1c7554dece5101d761238692b3dc243f.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...