Jump to content

Volvo multilink nav?


Jocke

Recommended Posts

Tänkte använda Volvo 140 spindlar fram och 740 axel bak, men har börjat spekulera lite i en delad bakaxel istället.. (har en diff. klump med axlar och nav till en Sierra liggandes), men jag vill gärna ha samma bultmönster bak som fram (108*5 ?)..

Finns det något lämpligt nav att kombinera med Sierra diffen?, eller är det lättaste att borra om Sierra navet till Volvons bultmönster?, har även hört mig lite för om Volvos multilink axel, men den är verkligen svindyr!!, kanske bara använda nav etc.?, någon som har en bättre detaljerad bild på upphängning etc.?

/Jocke

post-3-1067015727.jpg

Link to comment
Share on other sites

Varför tar du ej det uppenbara och använder Tanus eller Sierran. Sierran behöver dock en insats "svamp" på engelska. fördelen med detta är om man använder den svamptyp som MK tillverkar så kan man justera hjulvinkeln Caster tror jag det heter.

Ha det

Michael

Link to comment
Share on other sites

så kan man justera hjulvinkeln Caster tror jag det heter.

Camber vinkel påverkas men inte Castor-vinkeln, Castor-vinkeln är lutningen genom led-punkterna och de flyttar sig inte. Däremot flyttar sig hjulcentrum i förhållande till led-punkterna. Har inte en aning om vad det kan heta.

Link to comment
Share on other sites

Cambern är väl lutningen i sida. Det jag menar är att insatsen "svampen" är exsentisk och genom att vrida den så ändras hjulnavets vinkel i längsled(överdelen). Jag är ej kunnig men så har jag fått det förklarat. Rätta mig gärna om jag har fel

Michael

SJÖVIK

Link to comment
Share on other sites

Tackar för svaren!, ser ut som det blir Sierra bakvagn med omborrade nav!, skiljer det något imellan husen på en LSD och en vanlig Sierra diff?, eller går det att skaffa en LSD i efterhand och stånka in i huset och se glad ut när man väl har fått ihop en vettig konstruktion? :)

Vilka satt det LSD i förresten?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...