Ulf Thulin Posted October 29, 2021 Share Posted October 29, 2021 Hej ! Nybliven Westfield ägare som ska ägna vintern åt en mild renovering. Karosslyft, lacka ramen m.m. Söker en (två om nån har över) backspegel som monteras på rutramen, ett extraktor avgasrör till Ford Zetec och andra goa tips...ex. fälgar typ "minilite" m.m. Finns det någon återförsäljare i Sverige? Mvh Ulf 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ulf Thulin Posted November 19, 2021 Author Share Posted November 19, 2021 Nu är renoveringen igång, fixar klädsel, målar ramen, galvar, byter lite plåtar m.m. Nytt grenrör Kanon roligt med ett nytt vinterprojek. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
postmanpat Posted November 20, 2021 Share Posted November 20, 2021 Snyggt grenrör, inköpsställe? /bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ulf Thulin Posted November 20, 2021 Author Share Posted November 20, 2021 Tack, köpt här. The Westfield Experience - Westfield Sportscars (westfield-sportscars.co.uk) //Ulf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ulf Thulin Posted December 2, 2021 Author Share Posted December 2, 2021 Hej! Återmonteringen har börjat, galvet tillbaka, blev riktigt fint. Ramen borstad och slipad och lackad med sidenmatt Bengalack. Bytt kamrem, olja och filter och stift när motorn ändå stod på bänken. Behöver nya reflektorer fram 5,75", nån som som har tips var dessa kan köpas? //Ulf 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ulf Thulin Posted December 20, 2021 Author Share Posted December 20, 2021 Hej Återmontering av sidoplåtar underlättas av proffsverktyg (tack Verktygsboden) när 350 nitar ska dit. Drog en sträng Butylmassa mellan ramen och alu-plåten. Tack Magnus Viktorsson för lack-provet, känns helrätt till min bil. Julhelgen blir det provmontering av karossen för inmätning av nya fälgar, gäller att mäta rätt ET och bredd när man ska beställa. Må gott, skruva lite lagom och God Jul och Gott nytt år. Ulf 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ulf Thulin Posted January 17, 2022 Author Share Posted January 17, 2022 Hej på er! Lite mer jobb klart på "7:an", fälgar beställda hos Mocomp. 7x15 Revolution 8 spoke Classic, R däck på G i veckan och inte minst så har jag fått hjälp med lack hos Viktorssons Billackering i Borås, supernöjd, tack Magnus som supportat mitt underarbete och hållit i sprutan med BRG. 👌👍 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ulf Thulin Posted February 6, 2022 Author Share Posted February 6, 2022 Hej ! Monterat karossen, sett över el-dragning, nytt tanklock. 4 st nya däck Nankan Sportnex NS 2 R kom, så nu väntar man på fälgarna från England. Fyllde på olja och tryckte på startknappen, startade perfekt. Må gott !! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
emilborg Posted February 7, 2022 Share Posted February 7, 2022 Snygg bil! Vad har du för spec på motorn? Är den bänkad? 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ulf Thulin Posted February 9, 2022 Author Share Posted February 9, 2022 Hej ! Tack, vet inte mer än effektintyget från 2009 när den reggades första gången. 145hk vid 6600rpm. Nytt extraktorrör tills i år kanske ger någon häst till ?? Snyggare i alla fall. Tänkte köra denna säsongen som den är och känna på´n, testa både gata och lite bana. Tar gärna emot tips och trix av er som provat att preppa Zetec. //Ulf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
emilborg Posted February 9, 2022 Share Posted February 9, 2022 16 minuter sedan, Ulf Thulin sade: Hej ! Tack, vet inte mer än effektintyget från 2009 när den reggades första gången. 145hk vid 6600rpm. Nytt extraktorrör tills i år kanske ger någon häst till ?? Snyggare i alla fall. Tänkte köra denna säsongen som den är och känna på´n, testa både gata och lite bana. Tar gärna emot tips och trix av er som provat att preppa Zetec. //Ulf Jag har nog också nånstans kring 140 hk i effektintyget. Ska byta sprut tills i år, sen har jag individuella spjällhus och ett annat grenrör , varvstopp ligger på 6800 nu. De sägs att byta till arp bultar på vevstakarna så ska man kunna höja varvet till 7400. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ulf Thulin Posted February 9, 2022 Author Share Posted February 9, 2022 Bra, kul om vi kan hitta bra lösningar ihop. Karaktär på kamaxlar är ju också viktiga erfarenheter, så man får det körbart. Vore roligt att utveckla en modern motor, har mest klurat med min Capri som har V6 3,1L och är ju en gammal motorkonstruktion. Kvällslektyren är ju Burton Racing och dom skriver en del om Zetec. Ska kolla lite med de som åker Ginetta/Zetec, kanske hittar lite där. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
emilborg Posted February 9, 2022 Share Posted February 9, 2022 8 minuter sedan, Ulf Thulin sade: Bra, kul om vi kan hitta bra lösningar ihop. Karaktär på kamaxlar är ju också viktiga erfarenheter, så man får det körbart. Vore roligt att utveckla en modern motor, har mest klurat med min Capri som har V6 3,1L och är ju en gammal motorkonstruktion. Kvällslektyren är ju Burton Racing och dom skriver en del om Zetec. Ska kolla lite med de som åker Ginetta/Zetec, kanske hittar lite där. Absolut, håll mig gärna uppdaterad vad du hittar på 🙂 Letar efter både kamaxlar och lättat svänghjul, får se om de blir till nästa vinter kanske 🙂 Snygg capri det med! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ulf Thulin Posted March 11, 2022 Author Share Posted March 11, 2022 Hej !! Lite nytt från mig, väderskydd fixat i veckan. Snyggt och passar perfekt över det lilla bagaget. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ulf Thulin Posted March 11, 2022 Author Share Posted March 11, 2022 3 minuter sedan, Ulf Thulin sade: Hej !! Lite nytt från mig, väderskydd fixat i veckan. Snyggt och passar perfekt över det lilla bagaget. Sorry, kunde inte vrida bilderna rätt ( åldern 60+) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ulf Thulin Posted March 12, 2022 Author Share Posted March 12, 2022 Hej! Fick min nya fälgar idag, Revolution 7X15 ET15. Tack Lars på MOCOMP !! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted March 15, 2022 Share Posted March 15, 2022 On 2022-02-09 at 22:19, emilborg sade: Letar efter både kamaxlar och lättat svänghjul, får se om de blir till nästa vinter kanske 🙂 Om du inte redan vet det men 1.8 motorn har lite lättare svänghjul än 2.0 sen kan man ju svarva bort lite material svänghjulet. Om du råkar ha ett par kammar extra kan du ju skicka dom på omslipning. //Nisse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
emilborg Posted March 15, 2022 Share Posted March 15, 2022 23 minuter sedan, super7 sade: Om du inte redan vet det men 1.8 motorn har lite lättare svänghjul än 2.0 sen kan man ju svarva bort lite material svänghjulet. Om du råkar ha ett par kammar extra kan du ju skicka dom på omslipning. //Nisse Okej! Nej de visste jag inte, men då får man byta koppling också? Jag har testat å svarva av ett 2.0 reserv svänghjul jag hade, men man måste vara mer dratisk och fräsa ur så de blir mer ett skeletthjul för att få någon större vinst i det, annars gör det inte mycket skillnad.. Har faktiskt funderat på det lite, men det måste väl ändå vara en kompromiss att slipa om? Eller läggs det på mtrl först ? /Emil Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted March 15, 2022 Share Posted March 15, 2022 Det här får bli ett långt inlägg inser jag när jag började skriva och ändrade lite här och där. Jag köpte ett kam kit av en här på forumet för typ 10 år sen och det var 2 st kammar samt 16 st ståltryckare, ventilspelet justeras med lash cap som sitter på ventilen under tryckaren. Original tryckaren har ju en bricka uppe på i olika tjocklekar. Kammarna hade Kjell på Elwa Motor tagit fram i samarbete med Nisse Hedlund. Slipning är ju bascirklen som görs mindre enkelt uttryckt tar vi mina kammar så är bascirklen Insug 33 mm originalkam 36mm Avgas 32,42 originalkam 36 mm //Nisse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted March 15, 2022 Share Posted March 15, 2022 Man slipar på baksidan också så nollpunkten flyttas. Lite svårt att förstå (så var det för mig i alla fall 😄) Resultatet blir att ventiltryckarna "blir tjockare" eftersom det är mindre material på baksidan och sen när nocken kommer trycks ventilen längre än original. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
emilborg Posted March 15, 2022 Share Posted March 15, 2022 32 minuter sedan, Rikard Larsson sade: Man slipar på baksidan också så nollpunkten flyttas. Lite svårt att förstå (så var det för mig i alla fall 😄) Resultatet blir att ventiltryckarna "blir tjockare" eftersom det är mindre material på baksidan och sen när nocken kommer trycks ventilen längre än original. Då klarnar det lite mer 🙂 Tack! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted March 15, 2022 Share Posted March 15, 2022 1 timme sedan, Rikard Larsson sade: Man slipar på baksidan också så nollpunkten flyttas. Kammen minsta mått, kallas även bascirkeln👍 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus. Viktorsson Posted May 15, 2022 Share Posted May 15, 2022 När allt faller på plats. En bra dag helt enkelt. 4 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.