Jump to content

Bärarmar material


MikaelG

Recommended Posts

Hej!

Hade tänkt att använda Hydraulrör R30*3 ST37,4  E235N EN 10305-4 Brottgräns är 340 N/mm2 och Sträckgräns är 235 N/mm2 och Förlängningen är 25%, till mina bärarmar, så då ligger jag på rätt sida enligt SFRO boken om jag tolkar den rätt ?

Hittade materialet hos EMC i Helsingborg.

mvh

Mikael

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har også vurdert hydraulrör til mitt bygg, men jeg hadde tenkt å benytte meg av E235N DN20 - 26,9 x2,3mm. 
Vil dette i henhold til SFRO ikke være godt nok?

Vil jeg måtte gå over på ASTM A106 GrB rør i dim 26,7mm x 2,87mm? 

Bilen vil veie omlag 570kg inkl sjåfør. 

Link to comment
Share on other sites

Om du kan använda E 235 rör eller inte hänger nog lite på hur nära spindeln du fångar upp kraften. Jag fick som en tumregel max längd mellan stötdämparinfästning och spindel 1/3 av hela bärarmens längd.  annars E 355 rör. men som sagt om man gör en beräkning på det och dn inte ser för dålig ut så ska det väl gå.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle nog uttrycka det som att man bör ha minst 3 mm gods i bärarmarna och att de normalt sett ska vara dimensionerade och konstruerade så E235 räcker.

Även om bilen är lätt så är det en fördel med lite mer gods så man enklare kan svetsa med ordentligt med ström och har marginal för korrosion.

Gustaf

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...