Jump to content

Laser eller vattenskärning


Tomas

Recommended Posts

Online skulle jag säga att du får betala bra överpriser. Har du nåt lokalt företag så brukar det alltid vara enklast. Det bästa är ju om du har färdiga dxf filer i skala 1:1 så minimerar du arbetet som företaget behöver göra annars får du ju betala för uppritning också. En PDF ritning för att dom ska kunna verifiera måtten är också bra att ha.

Link to comment
Share on other sites

Precis som Mats säger och jag vill lägga till mina erfarenheter 

- Samla ihop all filer/detaljer på en gång och förhandla fram ett pris. Normalt är att betala ca 400kr per detalj som startkostnad + material, blir ju väldigt dyrt om man bara har 10 olika detaljer med enstyckstillverkning , minimikostnad på 4000kr 

- Laser eller Vattenskärning är likvärdigt kvalitetsmässigt om vi diskuterar stålmaterial.

Link to comment
Share on other sites

Personligen kör jag lokalt företag som tar emot mina dxf filer i skala 1:1 med glädje, inga ställkostnader då jag är återkommande kund.
producerar mina dxf filer från sketcher i 3D programmet, är alltid spot on. (man får se upp med dubbla linjer ibland däremot)

Link to comment
Share on other sites

Eftersom jag jobbar med detta så kan jag komma med ett par tips som många nya kunder gör fel.

Använd så få materialtjocklekar som möjligt. Att köra fram olika pallar med material med trucken och ladda skärmaskinen med olika plåttjockekar tar tid och drar ställkostnader. Istället för tjocklek 1 mm, 2, mm, 3 mm och 5 mm, så försök kompromissa ner det till kanske 1,5 mm och 4 mm så har man sparat en hög med pengar.

Ritar man upp delarna själv och ska laserskära så kan man etsa märkningar i plåten (stålmaterial, alu funkar inte lika bra) om det är t.ex ett hål som ska borras senare så ritar man helt enkelt ut positionen och gör den cirkeln gulfärgad i DXF filen. De flesta lasermaskiner tolkar gul som etsning och skär då inte igenom plåten utan ställer ner effekten. Vi använder det mycket för att märka artikelnummer och liknande men även positioner på delar som senare ska sättas ihop så man enkelt kan linjera upp etsarna inför svetsning. Bilden visar ett etsat artikelnummer som är ca 4 mm högt.

 

 

exempel etsning.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Mats Karlsson sade:

Använd så få materialtjocklekar som möjligt

Det är nog lite olika på olika firmor, där jag laserskär samlar de ihop detaljer per plåtspecifikation och kör till många kunder samtidigt, kan bli att de kör halvdag eller flera dagar i samma tjocklek. Nu har de flera laser så det brukar inte bli långa väntetider men det är klart att hobbygrejor har låg prio.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...