Jump to content

Monoposto - F1/Indycar Locost


Göran Nilsson
 Share

Recommended Posts

Äntligen svarade firman i UK som tillverkar styrväxlar och de bekräftade att de kunde tillverka enligt min ritning, deras listpris på styrväxel är 300£ och 4 veckors leveranstid, nu väntar jag på ordererkännande. 
Det verkar som att jag kan få några delar svarvade under nästa vecka så det verkar lösa sig med svarvare också. Om jag har mycket tur så blir det snart tillverkning av de bakre spindlarna, i alla fall inom 2 veckors tid.

Jag fick hem några aluminiumplåtar i veckan så jag började på att tillverka bränsletanken. Det blir en tank på 30 liter av 2 millimeter 1050 Alu och jag planerar att låna en AC/DC Tigsvets och svetsa den själv. I tanken kommer det bli två skvalpskott och de kommer ett förses med var sin klaff som samlar bränslet i mittsektionen.

Sedan har jag pillat lite med växelspaken och växelreglaget på vxl-lådan. Jag skickade några frågor till en firma som tillverkar växelvajrar efter deras svar kan jag bestämma de sista detaljerna och beställa växelvajrar och throttlevajer.00FF5FA1-0B81-4D84-8046-0062D921D7B8.thumb.jpeg.21d2fe4f6015fea0b4eb7048ca2904ed.jpeg

7D5FD85B-0A9F-4E7E-9597-41B19A60D036.thumb.jpeg.8d4b4f973bc90e7843ae5be1d22d5741.jpeg

C499A349-1BA4-4848-9820-6E3A3CFDF9C5.thumb.jpeg.ced71b91c8689fd87477175c24d93223.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, swedishGT40 sade:

vad är anledningen till att ha spaken till vänster?

Kul att du gillar mitt bygge, det är inget litet projekt du själv håller på med, fullt med tekniska utmaningar som är roliga.

Det korta svaret: Växelväljaren på växellådan är placerad på vänster sida så det blir en rakare linje fram till växelspaken.

Det långa svaret: Eftersom jag nu använder växelvajrar skulle jag kunna sätta spaken antingen på höger eller vänster sida. Av erfarenhet vet jag att det inte har någon betydelse om jag håller växelspaken i höger eller vänster hand, det blir lika bra vilket som trots att jag är högerhänt. Så jag valde vänster sida enligt argumentet i det korta svaret. 

Link to comment
Share on other sites

Med kort varsel drog min kamrat och jag igång tillverkningen av bakre a-armar och spindles, vi jobbade intensivt med det i slutet på veckan. Det är fantastiskt vad det blir mycket rationellare när man får tillgång till en välutrustad mekanisk verkstad och med en kamrat som är proffs på diverse maskiner. Tillverkade svetsfixtur, bockade rör, svetsade och svarvade så vi gjorde klart två spindlar och fyra a-armar dessutom material till  främre a-armarna och dess svetsfixtur. Mycket nöjd med det !

Tidigare I veckan blev det lite jobb på bränsletanken, tre stycken skott blev det till slut. En som jag bockade fel och två som jag behöver.

164F72D4-D421-462D-B3E6-6C9AD094A9EB.thumb.jpeg.ad928581f7b6e8ca3055612edc35fd88.jpeg
 

2BF2057C-8081-4378-BE57-F7E559D9A1FE.thumb.jpeg.23ed5fbd63aa5440842b2fe22b1d278e.jpeg

  • Like 5
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

12 timmar sedan, Göran Nilsson sade:

Med kort varsel drog min kamrat och jag igång tillverkningen av bakre a-armar och spindles, vi jobbade intensivt med det i slutet på veckan. Det är fantastiskt vad det blir mycket rationellare när man får tillgång till en välutrustad mekanisk verkstad och med en kamrat som är proffs på diverse maskiner. Tillverkade svetsfixtur, bockade rör, svetsade och svarvade så vi gjorde klart två spindlar och fyra a-armar dessutom material till  främre a-armarna och dess svetsfixtur. Mycket nöjd med det !

Tidigare I veckan blev det lite jobb på bränsletanken, tre stycken skott blev det till slut. En som jag bockade fel och två som jag behöver.


 

 

Vackert Göran! 😄
Du har garanterat tänkt på det och jag missat, men inte ska du koppla dämparen mot fästet i chassiet där tvärstaget i övre bärarmen sitter ivägen väl?

Link to comment
Share on other sites

23 minuter sedan, swedishGT40 sade:

Vackert Göran! 😄
Du har garanterat tänkt på det och jag missat, men inte ska du koppla dämparen mot fästet i chassiet där tvärstaget i övre bärarmen sitter ivägen väl?

Han bygger väl med pushrod fjädring, så dämparen sitter inne i ramen och därmed går det fritt?

Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, swedishGT40 sade:

Vackert Göran! 😄
Du har garanterat tänkt på det och jag missat, men inte ska du koppla dämparen mot fästet i chassiet där tvärstaget i övre bärarmen sitter ivägen väl?

Hjärnsläpp är inte omöjligt men inte i denna detaljen iallafall 🤪. så här hade jag tänkt mej lösningen.

1929887185_Coiloverbak.thumb.JPG.c8193fc184f4d81914613355b283bd8b.JPG

Link to comment
Share on other sites

Sportlovsvecka var det och då blev det inte mycket gjort på bilen.  Allt jag hann med var att svetsa fast skvalpskotten och sedan tillverka gavlarna och svetsa dem också.

Lite otur hade jag med den lånade svetsen, den elektromagnetiska gasventilen läckte och jag märkte inte det förren mer än hälften av gasen i flaskan hade läckt ut - jäkla  💩 ,

Jag ska fortsätta med bränsletanken den närmaste tiden men generellt blir det nog inte så mycket tid i verkstaden framöver, vintern är snart slut å då brukar det bli mycket annat att göra/måste göras.

3BC9EE41-BDA9-4095-92B3-2CA7C4E081BE.thumb.jpeg.e11072468009f9d99d3f3b8b294d1035.jpeg
2DBCDF5C-C9B7-40EB-9C45-BEF0322149CE.thumb.jpeg.96bccc344076036994dd19943d9f038a.jpeg

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag och hustrun tog några dagars semester och softade i Borgholm, fint väder när man satt inne och tittade ut. Men jag fick lite tid över i veckan ändå, så jag jobbade vidare på bränsletanken, tillverkade topp-plåten , lucka med fäste till pump med mera.

61CEFFE9-0DFE-44F2-A27A-450A993BE03D.thumb.jpeg.348a0bedaf3c5b6944ea82d339039232.jpeg

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jag undrar om man får en indikation på om det finns någon svetspor som läcker igenom bensin genom att bara fylla på bensin i den öppna bränsletanken???

7C20EFC3-A728-465A-9DA3-757FCEFAA92B.thumb.jpeg.b9184a1adbcffc1e7bed65886d377cbd.jpeg
 

Jag har inte svetsat på sista plåten ännu.

Link to comment
Share on other sites

Nej inte säkert och sedan kan du inte svetsa i tanken igen utan risk för explosion. Fyll den nästan full med vatten och trycksätt den med 0,2bar tryckluft. Vrid tanken så du har svetsen du kontrollerar med luft inne i tanken och spruta på såpvatten. Läcker det ser du det tydligt.

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Göran Nilsson sade:

Jag undrar om man får en indikation på om det finns någon svetspor som läcker igenom bensin genom att bara fylla på bensin i den öppna bränsletanken???

7C20EFC3-A728-465A-9DA3-757FCEFAA92B.thumb.jpeg.b9184a1adbcffc1e7bed65886d377cbd.jpeg
 

Jag har inte svetsat på sista plåten ännu.

Tror folk brukar trycksätta med lagom mycket tryckluft och diskmedel utanpå fogarna för att se om det bubblar. 

Link to comment
Share on other sites

Tack för input !!

Jo, jag har rätt bra koll på hur man tryckprovar en bränsletank, har gjort det på andra tankar jag byggt.
Nu var jag nyfiken på om mina svetsar var täta innan jag gjorde tanken helt färdig.  Jag får helt enkelt ha lite tålamod och bygga tanken klar så jag kan tryckprova på bästa sätt.

Denna tanken gjorde jag till förra bilbygget.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Är inte ett beprövat sätt att hälla i T-Röd och låta skarvarna få detta utan trycksättning? Kanske ger en indikation på läckor innan slut-svetsning och trycksättning

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

fotogen i tanken och krita på utsidan på skarvarna.
Har det inte krypit igenom under natten så är den tät.
Kryper det igenom så blir det mörka fläckar i kritan 👍

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, swedishGT40 sade:

fotogen i tanken och krita på utsidan på skarvarna.
Har det inte krypit igenom under natten så är den tät.
Kryper det igenom så blir det mörka fläckar i kritan 👍

Aha, inte så dumt 👌

Link to comment
Share on other sites

Sitter och funderar och googlar på däck, svårt att välja däckstorlek med en rimlig kostnad för mej.

Jag kommer köra 95% på gata, kanske 1-2 ggr på bana. Sammanlagt  300 mil per år.  Runt 4k per däck är väl min gräns. Sedan vill jag såklart ha breda bakdäck men inte för lite gummi i profilhöjden.

Vad tror ni om ?

Bak: 315/30 18”

Fram 215/40  18”

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har blivit frustrerad över att behöva vänta på ett antal svarvade detaljer i över sex veckor. Som en konsekvens så står jag stilla med en hel massa jobb, bränsletanken, a-armar, rockers, mm.

Men iallafall så svetsade jag fast fästet till bältet och så har jag förberett svetsfixturen till främre a-armarna.

Det är dags att beställa, bromsskivor och bromsok, tänkte mej Hi-Spec 4-kolv fram och 2-kolv m mekanisk parkeringsbroms. Vet inte om jag ska köpa standard bromsskivor eller EBC med Turbo Groove, prisskillnaden är stor.

Sedan var det coilover och där tänkte jag ProTech 400 med dubbeljustering.

Däck och fälgar har jag nämnt tidigare. 
Ja, å sedan har jag beställt lite grejer till bränslesystem och en MaxECU Sport.

430415D3-A748-4FEE-995D-70DEE4940A95.thumb.jpeg.14ea358a03a360de863175776d11422d.jpeg

535E4950-DAFE-4984-A760-639DB3D85072.thumb.jpeg.90bb115b1b11655449c1ee4b6d6c1a61.jpeg

 

Link to comment
Share on other sites

Ivrig att skruva alltså Göran? 😄
En fundering bara, om du ändå ska köra dubbeljusterade, varför köra 400 serien med 1,9" ID fjädrar, får inte 600 seriens 2,25" ID fjädrar plats?

Link to comment
Share on other sites

Nu måste jag avslöja min okunskap om stötdämpare.  Jag vet inte om 600-serien skulle passa, jag har hela tiden planerat för 400-serien.

Är 600-serien bättre på något sätt ?

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Göran Nilsson sade:

Nu måste jag avslöja min okunskap om stötdämpare.  Jag vet inte om 600-serien skulle passa, jag har hela tiden planerat för 400-serien.

Är 600-serien bättre på något sätt ?

Påstår mig inte ha någon större kunskap heller tyvärr, utan lyssnar bara lite på andra att man ska försöka hålla sig till 2,25" ID fjädrar om det går, pga. större område på fjäderkonstanter tillgängligt.
Men med din lätta bil så är det troligen ingen risk att du hamnar i ett hårdare spann av fjädrar.

Enda andra fördelen med 600 serien är större volym olja, dvs. den kan köras hårdare.
Men du skulle lika gärna kunna köra 400 serie med dubbeljustering och extern tank om du vill få ner måtten.

Ta ett snack med Libell.nu, dom verkar ha lite koll på grejerna iaf.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag kör 98% bana med min bil och oftast i tävlingssammanhang. Jag klarar mig fint med Protech 400 med enkeljustering. 
 

Får du tag på HiSpec? Jag har försökt få kontakt med dem ett antal gånger de senaste fyra månaderna och de svarar inte på mail eller meddelande. Tveksamt om jag skulle beställa något från dem. Fungerar inte Wilwood Powerlite för dig? Finns med inbyggd handbroms. Även om den kanske inte är världens bästa, så klarar bilarna jag sett besiktningen med dem i alla fall.

 

Link to comment
Share on other sites

4 timmar sedan, Morty sade:

Jag klarar mig fint med Protech 400 med enkeljustering

Magnus,  jag har protech 400 med dubbeljustering på min V-Storm därför beställde jag samma till denna bilen, det kanske va onödigt med dubbeljustering, jag vet inte.

HiSpec är inte så lätta att kontakta, jag har pratat med dem tre gånger under de senaste 7 dagarna men jag har nog ringt dubbelt så många gånger. Dessutom har jag skickat två Mail som de inte har besvarat. Nu är  HiSpec inte ett unikt företag i UK, generellt tycker jag att kommunikationen med kunder är betydligt sämre där än företag i SE. 
Jo, jag tittade hastigt på Willwoods website och drunknade i så många olika bromsok jag gav upp. Så jag lägger mina pengar på HiSpec de närmaste dagarna.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade jättebra kontakt med HiSpec innan beställning till GT40.
Efter leverans så var ett bromsok felaktigt fräst, inga problem och hade tät kontakt med dom. Dom löste detta på 2 veckor.

Sen har jag senare skickat några frågor om rekommendationer om huvudcylindrar etc...och det har betydligt långsammare. Skulle tro att detta började med typ pandemin.

Kanske fick dom kicka massa folk när pandemin drog igång och ev. lider av detta fortfarande.

Fina grejer från HiSpec är det i alla fall och numera är "mina"  i Skåne 😉 

Link to comment
Share on other sites

När jag köpte mina bromsok så ringde jag till dom och följde sedan upp med en beställning via mail med de punkter vi kom överens om i samtalet.

Killen jag pratade med hette Paul och var väldigt bra att ha att göra med, det var dock två år sedan så saker har säkert ändrats sen dess.

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Jag lider av att jag inte får mina svarvade delar klara, ska ta ett krafttag i detta område i nästa vecka för att lösa upp situationen.

För att komma framåt lite gjorde jag ett par provisoriska hylsor så att jag kunde jobba lite på länkarmarna fram. Denna gången var jag inte lika bortskämd som när länkarmarna bak tillverkades, i fullt utrustad verkstad. Nu fick jag tillverka länkarmarna i eget garage med egna verktyg, vinkelslip och fil men det går det med.

81A8E03C-FBE1-4979-8AD9-9DFDB51F7670.thumb.jpeg.e8428f4c799be98059cb464103b51baa.jpeg

Edited by Göran Nilsson
felstavat
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det hjälpte en del att va irriterad/arg för jag fick ett knippe hylsor till Länkarmarna gjorda, bättre än ingenting.  Nu kan jag göra de sista finslipningen och häfta länkarmarna.

6F71A924-3CD9-46BC-B8A5-9293EF32F3BB.thumb.jpeg.801f2804a47615846b5cec9f6b6e1a8c.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Så helsvetsade jag länkarmarna efter att jag fått de svarvade insatserna som ska hålla hylsor runda när jag svetsar. En liten riktning behövdes också.

Jag monterade på så mycket delar på ramen som jag hade och vägde allt och så uppdaterade jag viktkalkylen - med lite tur och en hel del kolfiber så kommer jag klart under 600kg.

B1C2D256-D41C-4485-9E9D-319906ABB630.thumb.jpeg.88547cf7a990b6df1270b3a104f30a0a.jpeg

3839E651-2959-469E-A9F9-99515142D561.thumb.jpeg.4b9e8d47c6f5b304f416e7cc3aa3224d.jpeg

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

Lite blev det gjort i veckan.

- Infästning till stötstången till fjädringen.

- Infästning till pedalstället, 4 positioner blev det plus att sätet har 3 positioner, borde väl räcka till diverse förare.

Och så började jag på att tillverka fastspänning av bränsletanken medels ett par tankband.

A746B467-6F1A-4F22-AD3B-AA171D9165BB.thumb.jpeg.74191c8d077e3c1341f32a552f62ad5b.jpeg

078630C6-BE53-4593-975A-1DC37D2A1EC2.thumb.jpeg.f09e7ce219c409dcdf9b87774bc262ff.jpeg

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Jag har pillat lite med allt möjligt denna veckan 

- Fastspänning av bränsletanken med två stålband.

- Fäste till strålkastarna.

- Positionering av stötdämparna och gjort uttag i tvärrör.

De två sista punkterna kan jag inte färdigställa förren jag fått svarvade detaljer till rockern.

En vän med 3D printer har skrivit ut ett par prototyper till lamphusen fram och jag har gjort några justeringar så nu är den slutliga versionen o skrivaren.

00CF8E19-052F-4580-9FE8-16A4CFCBB256.thumb.jpeg.637cd975431aff4d1dc201c3b12e04a7.jpeg

11BDD691-D8F9-49BC-97B3-F3969E3786DA.thumb.jpeg.d7662a3463027bf9eb4cc5e86b079fdc.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

I denna veckan ramlade det in några kutsar till stötdämpar-rockers, har bara väntat 10 veckor på dem. Nu kunde jag positionera stötdämparna och svetsa fast fästen till dem. Jag skall också ”klä” rockerna med plåt mellan profilerna.

Nu ramlade också styrväxlen in men jag har inte arbetat med fästen till den ännu. Jag tror att jag har koll på hur man kontrollerar och justerar för minimal bumpsteer men kanske får läsa på lite innan när jag får tid.

Som jag nämnt tidigare blir det inte så mycket tid till att arbeta på bilen under våren sommaren, jag har ju en finbil också och den ska fixas till lite innan jag tar ut den, mest tvätta och polera så att blir som ny igen.

Jo, så möblerade jag om i verkstaden också, detta för kunna få ut finbilen. Svetsfixturen åkte ut och nya bilen lyftes över till ett rullbord.

Imorgon, annandagpåsk, blir det besök på mässan i JKP.

 

22E4EF78-3C60-4B71-A93C-BBF93D4BA6E5.thumb.jpeg.c07d46f8b2dde59719c13d9e5eedf228.jpeg
 

42E73E79-F030-4A7A-9279-F03ED28CDCC9.thumb.jpeg.358c2a61cfc10d2324514988694ce39e.jpeg

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jag planerar att bygga en rattstång och då tänkte jag mej något sådant här. Vill bara kolla med er så jag inte gör bort mej helt.

- Styrväxel, grå

- Knutkors DD,  gul

- Kort rattstång DD, blå

- Knutkors DD, gul

- Kort rattstång DD, mörkgrå

- Lagring, grå

- Rattstång lång teleskoperande, grön

- Rattstång lång teleskoperande,  blå

- Lagring, grå

- Ratt med snabbkoppling, gul/svart

AFB0870A-642D-4B94-B91A-90FBCB405B84.thumb.jpeg.92ea70b9294829c101079bc1c4094223.jpeg

Link to comment
Share on other sites

10 minuter sedan, JaBa sade:

Du bör ha något som låser rattstången axiellt.

Du har helt rätt  !

Det får bli någon form av stoppring bägge sidor om lagringen närmast ratten. På övriga ställen är delarna bultade ihop, ingen svetsning.

 

6EB445A3-CC90-4BF2-8E3B-DC2B5F13E988.jpeg.c669329a4ed398642e3306ce608fde74.jpeg

 

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker verkligen att man som byggare ska försöka använda en övre del av rattaxeln som har kollapsfunktion som även tar hand om krafter som kommer av att föraren slår i ratten. En produktionsbil har detta smidigt löst med fästen som kan glida ur osv.

Det löser en mängd problem och risker på ett enkelt sätt.

För att en teleskopdel som den du ritat ska kunna fungera bra som kollapsdel kan den inte vara för tajt, har man då en enkel lagring (speciellt "uniball") överst som du ritat in så är risken stor att hela axeln vill vicka. Det kan gå att lösa med plastlagringar i teleskopdelen men det är inte säkert att man får till en bra funktion. En extra lagring kan behövas.

Om man av någon anledning inte kan använda en produktionsrattstång tycker jag man ska prioritera att få plats med ett rattnav som kan kollapsa. Ganska många eftermarknadsnav har en konstruktion som ger den möjligheten.

Har du dessutom möjlighet att rotera styrväxeln så du får vinkel i båda knutarna (helst samma vinkel men det kan vara svårt) så är det en fördel. Dels för att vinkeln brukar ta ut skillnaderna i rotationshastighet men också för att du får större chans att axeln mellan första och andra knuten viker undan vid en kollision.

Gustaf

 

Link to comment
Share on other sites

13 timmar sedan, therealpinto sade:

Gustaf

Tack för råden men jag behåller denna typen av rattstång med förbättringar enligt nedan.

- rotera styrväxel för att få samma vinkel på knutarna.

- kollapsnav tillkommer bakom ratten.

- dubbel övre lagring.

 

8 timmar sedan, tpau sade:

Jag använde ett sånt här lager till min rattstång.

Rattstången jag planerar att använda har en diameter på 3/4” (19,05mm) och det närmaste jag hittar är 18,0mm eller 20,0mm på de mest vanliga lagerkonsoler. Därför behåller jag nog de lagringarna som jag ritat, som har en innerdiameter på 3/4”.

 

1353B844-760C-4FAF-9CD4-CEB0DF8C3D8E.thumb.jpeg.f88d9311c71963c50c468e66c479ff66.jpeg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

En godhjärtad medlem hjälpte mej med att svarva en aluminiumdetalj till bränsletanken så nu har jag svetsat det sista på tanken och kan lämna tillbaks den lånade AC Tigsvets. 

Jag har fått hem delarna till rattstången, knutar, lager och teleskoperande krocksäker rattaxel. Dock saknar jag några detaljer för att kunna koppla ihop styrsystemet. 
 

3B2340C9-668A-4C04-ABCB-65AF010B3855.thumb.jpeg.21c818b57057f461353e6e65f3737e97.jpeg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jag har lyckats att klämma in några timmar i verkstaden då det varit regnväder. 
Då tillverkade jag alla rockers och monterade stötstänger och stötdämparna så nu har jag fjädring😀. Bara för att jag var nyfiken riggade jag bakvagnen så att jag kunde se hur mycket fjädrarna komprimerades och för att gunga lite. Nu är inte bilen komplett men fick ändå en indikation på att fjädrarna inte är helt fel.

Med coilover på plats kunde jag svetsa fast hållare till strålkastarna och så gjorde jag en grov inmätning på strålkastarpositionen, höjd och avstånd från ytterkant på hjul/skärm. Och tillverkade fästena på strålkastarna och filade till och monterade strålkastarhuset. Positionsljus och blinkers kommer senare när jag hittat något smått.

BAAD7CEE-EAD7-4A3B-9FF6-59293E662980.thumb.jpeg.162ad36411c52e621807ffac09ab8c33.jpeg
 

23F6F091-B3FF-46C6-813A-6E613FF0C951.thumb.jpeg.5741eb6bb87af7250a6849b763a99ad0.jpeg

D6C16FD6-437F-4610-92F6-9AEB1403594E.thumb.jpeg.b6f1389e04cfe94ff536a2a3354ab324.jpeg
 

A068DFBC-373B-452F-BBFE-A861C5DAE828.thumb.jpeg.3691a2ce3d62a6889b51841226785147.jpeg

B745D805-7017-4808-AD02-D3DBE4F49AC3.thumb.jpeg.ac50553b9238b0cc47bc24b51c288425.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
On 2022-05-24 at 18:33, Göran Nilsson sade:

Jag har lyckats att klämma in några timmar i verkstaden då det varit regnväder. 
Då tillverkade jag alla rockers och monterade stötstänger och stötdämparna så nu har jag fjädring😀. Bara för att jag var nyfiken riggade jag bakvagnen så att jag kunde se hur mycket fjädrarna komprimerades och för att gunga lite. Nu är inte bilen komplett men fick ändå en indikation på att fjädrarna inte är helt fel.

Med coilover på plats kunde jag svetsa fast hållare till strålkastarna och så gjorde jag en grov inmätning på strålkastarpositionen, höjd och avstånd från ytterkant på hjul/skärm. Och tillverkade fästena på strålkastarna och filade till och monterade strålkastarhuset. Positionsljus och blinkers kommer senare när jag hittat något smått.

BAAD7CEE-EAD7-4A3B-9FF6-59293E662980.thumb.jpeg.162ad36411c52e621807ffac09ab8c33.jpeg
 

23F6F091-B3FF-46C6-813A-6E613FF0C951.thumb.jpeg.5741eb6bb87af7250a6849b763a99ad0.jpeg

D6C16FD6-437F-4610-92F6-9AEB1403594E.thumb.jpeg.b6f1389e04cfe94ff536a2a3354ab324.jpeg
 

A068DFBC-373B-452F-BBFE-A861C5DAE828.thumb.jpeg.3691a2ce3d62a6889b51841226785147.jpeg

B745D805-7017-4808-AD02-D3DBE4F49AC3.thumb.jpeg.ac50553b9238b0cc47bc24b51c288425.jpeg

Hallå hallå,,, snyggt bygge!!

vad kommer dessa lampor i från?

Är det LED?

Är det både hel och halv ljus i dessa?

skulle själv vilja ha sådana,,

Benny,,,,

Link to comment
Share on other sites

Emil och Benny

Tackar för uppmuntran 😀.

Se info i bifogad foto, ur tråden om ”Tips om belysning”.   
Det är en vanlig H1 lampa som gör att det blir ganska varmt, jag köpte några H1 LED men vet inte om hur ljusstarka eller hur ljusbilden blir med dem, återstår att se senare.

Kåpan har jag ritat själv och en kamrat har 3D printat den i för mej okänt material.

D512A671-93BB-48B7-9E20-34320E2A5D3A.thumb.png.8aed678f3d5e8b65348a94800072ac5b.png

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...