Jump to content

Monoposto - F1/Indycar Locost


Göran Nilsson

Recommended Posts

5 timmar sedan, Göran Nilsson sade:

Jag jobbar parallellt med både motorkåpan och vinge, med det som behagar mej mest för stunden😂🤪

18634CA5-6DD1-4DAF-8B14-FBDB12A315F8.thumb.jpeg.bfcfd0c57a7ed7941f176e8951fedde9.jpeg
90B0B051-DDCF-42DA-9FDD-4AB87EFC977C.thumb.jpeg.c2d37337c09183936d72ce6ab21acc08.jpeg

Snyggt som vanligt!  Vad är det för mtrl du använder för flänsarna när du gör gjutformen där? 🙂

Link to comment
Share on other sites

29 minuter sedan, emilborg sade:

Vad är det för mtrl du använder för flänsarna

Tack, kul att du gillar 😀

Flänsarna är gjorda av massivt kartongpapper t=2,0mm. Köpt på ett tryckeri, används ofta till plakat. Vaxat med släppvax 4ggr. Har tidigare gjort "släpptest" med både epoxi och gelcoat/polyester, det var inga problem.

Edited by Göran Nilsson
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det går inte en dag utan man lär sig något nytt.  
Jag lärde mej att inte lägga på för mycket polyester och glasfiber på en liten detalj, det blev väldigt varmt när polyestern härdade, så varmt så att min plugg i 3D printad PLA blev helt deformerad. PLA börjar mjukna vid 50 grader.  Så första försöket blev skrot. 
Vis av erfarenhet så gick det bättre med de två halvorna jag gjorde sedan. 
Nu måste jag printa en ny plugg och lacka den.

Jo, så har jag lagt in några fler lager kolfiber i formen till motorkåpan. Sandpåsarna i botten på formen tynger ner väven å håller den på plats, nästan som ett par hjälpande händer. Hoppas att jag kan gjuta motorkåpan denna vecka, arbetet med vingarna har tagit mycket tid.

9E0EE84B-10E8-4D39-AFC6-BB3ED3B712DC.thumb.jpeg.3d71021f033038bae5a0c320e55ad449.jpeg

CA082636-D0C2-4AC4-B099-4E4FB3D1EC4D.thumb.jpeg.b6e085679def4d45bdca3c8fc99e12c8.jpeg

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Det har bara varit arbete med motorkåpan sista tiden, dels det vanliga arbetet med att lägga i kolfibern, peelply, flödesnät och sist vacuumpåsen. Sedan krånglade det en hel del med läckage. Pressade påse tejpen flera gånger, letade hål och till och med så slipade jag hörnen på formen och penslade på polyester.

Till slut slet jag bort vacuumpåsen och la dit en ny och då fick jag fullt vacuum direkt. Nu på förmiddagen så släppte jag på epoxin, efter 20 minuter var det klart. Om 3 dygn kan jag se resultat 😀.

44744968-47BF-471E-9FB0-056C04D6A96B.thumb.jpeg.7b7679404ec76c58e8854fe75092d882.jpeg

 

D13440DA-0A78-43F7-A046-D474F2C64100.thumb.jpeg.893790a80fee2db6530dd33d4f020cc0.jpeg

093713BE-3C10-4754-B077-8640D3EE62FA.thumb.jpeg.7af597333e5c0ff1d8ea19a286e652d7.jpeg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, swedishGT40 sade:

Sjukt vilken finish det blir.

Snart ringen väl mclaren eller nå andra o ber dig börja på prototypverkstan 😁

Jo, det blir bra men det är sjukt mycket jobb med att komma dit. Ringer MacLaren ska jag fråga om de har några enklare arbetsuppgifter 🤪

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

20 timmar sedan, Göran Nilsson sade:

Motorkåpan blev bra och jag är nöjd. Nu behöver den bara en plan vägg och ett luftintag, som står på tur att tillverkads.

BC8946E7-5324-4FA6-A257-58B9D2C4FBBD.thumb.jpeg.e59c6377dc747d7b5dabf6179704302d.jpeg

 

 

Nu snackar vi, ser jäkligt fint ut!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 minuter sedan, MikaelG sade:

Lägger du 3 lager ? Och vilken vikt använder du 200gram twill. 

Var köper du ditt material ifrån?

 

3-5 lager lite beroende på till vad som ska tillverkas. 
Jag gör i princip alltid enligt denna sekvensen 

1:a lagret det visuella , 210g twill

1-2-3lager, 450g twill. Antalet beror på vad som ska tillverkas.

Sista lagret 210g twill.

Jag använder de två sorterna till allt i olika kombinationer, enkel lagerhållning 😎

Köper materialet från Easycomposites.co.uk, som har ett lager i Holland, fungerar väldigt bra, inte stor skillnad på fraktkostnaden från Sverige eller Holland. 

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, Kjelland28 sade:

Kommer att vara sjukt kul att höra historierna om när polisen stoppar dig i vad dom tror är en tävlingsbil som illegalt körs på väg ! 🙂

 

Tycker jag med å jag lovar att berätta om/när det händer 😀

Link to comment
Share on other sites

Till slut blev det en hel felfri plugg till luftintaget printad, pga av mitt strul med skrivaren så blev det två som var kass. Nu har jag slipat, spacklat, grundmålat, slipat och sprutat topplack. Eftersom jag ska göra en pressgjutning så är det en plugg till formen och en plugg till insatsen.

Sedan när jag ändå skulle spruta färg så fixade jag till pluggen till vinge.

Eftersom det är tråkigt att titta på när färg torkar då förberedde jag formen till ena vingen med allt som behövs för att gjuta halvorna i kolfiber med vacuum.

E6F65D05-DECE-441A-8CC1-D0D334CEB638.thumb.jpeg.5ac18a32b6a700a08099fe52983353fd.jpeg

 

CEB5D110-4EE9-4145-B47F-7BDF92815F42.thumb.jpeg.ed203fcaa49b97c7ed5aba5f82b442c6.jpeg

 

D7BB2B64-6FB1-4231-8E5A-709B7F788C0A.thumb.jpeg.4b2f25cfbe4fc641f672e871f8e79a6e.jpeg

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det är väldigt roligt och tillfredsställande när saker och ting bara flyter på, även om det är mycket jobb. 
Så har det varit de senaste dagarna men luftintaget till motorkåpan, jag hade tidigare skrivit ut och lackat hon och han delen tidigare. Nu gjöt jag av pluggen så att jag fick en honform. Pluggen lossnade väldigt mätt ur formen trots att jag bara hade 1 grad släppvinkel på vissa område.  Jag gjorde en mall till kolfiberväven dels för att den hade en oregelbunden form och att jag behövde 5 lager väv. Sedan drapera jag alla lagren på handelen och sedan tryckte jag på formen över, sedan slangar och vacuumpåse som vanligt. Till och med att få vacuumpåsen tät gick lätt. Jag öppnade kranen till epoxin kl 16:53 och efter 7 minuter kröp epoxin upp ur formen men jag brukar hålla kranarna till epoxin och vacuum öppna en liten stund till men 17:15 stängde jag bägge kranarna.

Om 2 dygn får vi se resultat men framför allt märker jag om släppmedlet fungerar 😃

800B547C-D192-460C-AB55-12E726BA2FD2.thumb.jpeg.e6f7a90211e38379183ec9f369e404f2.jpeg

7B4E97CA-F65D-457A-8A35-CB92DEA94281.thumb.jpeg.381b63e14fd958e128108ca0e3a62c5e.jpeg

BEB24E0D-8EB6-4CFB-AD04-5DA536AE44AD.thumb.jpeg.a28de2c7620499194a443728212178d5.jpeg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Efter 47h och 55 minuter slet jag bort vacuumpåsen och ställde in hela formen i frysboxen. Idén med det är att den 3D printade plasten krymper mer än polyesterplasten. I vilket fall som helst gick det väldigt lätt att plocka ut pluggen och kolfiberdelen ur formen. Några små luftbubblor finns det mitt i detaljen men hela den ytan ska sågas bort eftersom det är luftinsläppet, i övrigt blev delen bättre än förväntat, jag är väldigt nöjd 😄.

6B0E5DB0-0F9F-4197-A3E8-F51AA92DD0B4.thumb.jpeg.ffeb5ccab6fa2c354bf4a35d80733d65.jpeg

301AB540-B8D3-4922-B083-C3C8BF3207DF.thumb.jpeg.a35d96d2fc83ed55ffe79f86544cbeb2.jpeg

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Äntligen är jag klar med formarna till den böjda vingen. En plugg och en formhalva blev skrot pga att jag inte tänkte efter före.

Egentligen hade jag inte behövt göra dessa formar just nu i detta projektet men jag blev inspirerad av en annan bilbyggare och eftersom  jag är lite naiv när det gäller tidsplanering visste jag inte hur mycket jobb det skulle bli.

Nu får får jag ta tag i motorkåpan och göra den färdig, men imorgon bär det iväg till Elmia.

C6D720AE-D793-423E-B1C5-FB5F35CCCE48.thumb.jpeg.7d39d23015508936bdd1da4309daf9af.jpeg

C6C683E8-1627-42E0-96E0-317254D5583D.thumb.jpeg.f95ab34bd4a2bac34338e3ee1e0b80a5.jpeg

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Nu var jag iallafall metodisk och fortsatte att arbeta på motorkåpan. Renkapade luftintaget och limmade fast den på motorkåpan. Förstärkte sedan skarven med ett antal lager kolfiber. Sedan fortsatte jag med att passa in ”väggen” under luftintaget. Med där gjorde jag först en pappersmall då jag inte ville riskera att såga fel i kolfiberskivan. Jag valde att limma skivan till luftintaget när den sitter på ramen bara för att få bästa passning. Limningen bestod av en mix av epoxi och kolfiberklipp som jag la som en radie på insidan på motorkåpan. När det har härdat kan jag lyfta av motorkåpan från ramen och förstärka fogen med ett antal remsor kolfiber.

48288CE0-2558-4C0B-983C-DA04E533F0A9.thumb.jpeg.c0eece59911ce80e033d37815e2f66ba.jpeg


2C323D31-B165-4861-B5D5-DAB9565FFCD8.thumb.jpeg.f940ecbee0616924d9941e37c3fa52c8.jpeg

 

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

12 timmar sedan, swedishGT40 sade:

Det är så sexigt så det borde räknas som porr detta 🤤🤤🤤

När blir det 18 års gräns på denna tråd? 😁

Haha, bara Admin inte sparkar ut mej 🤫

4 timmar sedan, Mats Karlsson sade:

Luftintag / kepsuppsamlare 😄

Bra att ha, har förlorat några kepsar i andra bilar 🧢

2 timmar sedan, sorin sade:

Så imponerad av din noggrannhet och kvalité på grejerna. 

Tusen tack 🙏 

Link to comment
Share on other sites

On 2024-04-05 at 06:28, Mats Karlsson sade:

Luftintag / kepsuppsamlare 😄

Jag får nog sätta galler i luftintaget 😜.

68F62980-1BD2-4C96-89BB-85095C99C766.thumb.jpeg.0cfee5e35bd2d43850b5ca9b972667b7.jpeg

Bara för skoj skull så döpte jag bilen

4845DF52-A32B-49AC-A3D1-1610997E87DE.thumb.jpeg.371b23f149132346cf32404ed0196e76.jpegSedan har jag faktiskt gjort lite vettigt arbete också, gjöt förstärkningar i invändiga hörn motorkåpan.

754A8B7E-FAEB-434B-BCF1-FBE55CDD4E31.thumb.jpeg.9a679202a4c2a09fc1cc0a5bb681b476.jpeg

 

  • Like 2
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Jag tar en paus från motorkåpan och fortsätter tillverka fler böjda vingar. Har gjort en vänstersvingen och nu ska jag göra höger sida. Många delar blir det för att gå ihop en vinge. 
- 4st. 210g twill kolfiber. 
- 4st. 450g twill kolfiber. 
- 2st. Peelply. 
- 2st. Flödesnät. 
- 2st vacuumpåse.  
- 2st spiralslang till epoxin.  
- 2st MTI-slang till vacuum.  
- 2 meter PVC slang övrigt. 
- 5 meter tejp till vacuumpåse.  
- 250 gram Epoxi.  
- 2st formar, över och undersida.

Sedan är det bara att slänga ihop grejerna och fylla på epoxin i formarna.

Jag var lite nyfiken på hur det såg ut utifrån med motorkåpan på plats och förare med hjälm på plats. Det blev ungefär vad jag har föreställt mej.

CE720314-15F0-4336-890A-AC7BA380000E.thumb.jpeg.defa728bbba1a1e7dc7ec1bcdd04d283.jpeg
 

1A0138FB-76C4-47F6-A02A-D01AF53B49EB.thumb.jpeg.154136efc30912c40bea4052073d0293.jpeg

DF0426AB-ABE9-4B10-9ACF-EC6C23800FC3.thumb.jpeg.ae1069356aed157a6ed1a000b09b55ab.jpeg

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

Jag tog tag i växelspak och vajar igen, har inte varit nöjd med konstruktionen av hållaren till växelspaken och dess hållare till vajrarna. Tog ett radikalt grepp och skrotade befintliga version och gav mig på en tredje variant. Nu separerade jag hållaren till spaken och fäste till vajar, fäste vajar i ramstrukturen istället. Denna versionen blev bra tycker jag, till och med lite lättare trots användande av länkhuvud. Fäste till vajar vid växellådan kan jag skruva bort och därmed kan jag trä vajar genom länkhuvuden fram.

Jag experimenterade lite med gjutningen av den böjda vingen, försökte snåla med epoxin för att reducera vikten. Men jag gick lite för långt och det blev en hel del pinhole på ytorna, få se om jag kan rädda vinghalvorna eller göra nya. Nästa gång ska jag inte experimentera.

Nästa jobb blir att fixa gasvajern.

2CA9AC2B-5A50-4556-B841-C9610459F294.thumb.jpeg.72da187902322135b4d5f4fcfb87a7da.jpeg
 

2EEFD8A6-7B74-4BDD-88D5-FBBE25FF861A.thumb.jpeg.6d5364fab8e5b248d4a8e90236da723e.jpeg

 

E31D3B6E-C462-4FF8-9B85-3B03922C368F.thumb.jpeg.3770064bd9d7c2d78d9019410fb7f2c1.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jag tillverkade en liten plåtkonsol till gasvajern, så nu fungerar det att gasa också.

Hade jag bara haft de rätta hjulen på bilen så skulle jag beställt tid för SFRO 1. Tyvärr har det bara varit en massa strul med fälgarna, det har pågått hela året men ny lösning på gång.

EBBCAC14-97BC-40BE-89B4-03AACC12DE62.thumb.jpeg.d87885a07b0349a1c6373899992717ad.jpeg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jag har funderat på hur jag ska montera regskylten fram och det vore snyggt om den inte var i blickfånget när bilen står stilla. Så jag tänkte något sådant här. Man skulle kunna manövrera den med en push-pull vajer eller med ett servo som är kopplad till ECUn som villkorar manövreringen i förhållandet till bilens hastighet. Drar undan skylten vid hastighet under 5km/h.

 

 

 

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

On 2024-04-10 at 18:52, Göran Nilsson sade:

Jag tar en paus från motorkåpan och fortsätter tillverka fler böjda vingar. Har gjort en vänstersvingen och nu ska jag göra höger sida. Många delar blir det för att gå ihop en vinge. 
- 4st. 210g twill kolfiber. 
- 4st. 450g twill kolfiber. 
- 2st. Peelply. 
- 2st. Flödesnät. 
- 2st vacuumpåse.  
- 2st spiralslang till epoxin.  
- 2st MTI-slang till vacuum.  
- 2 meter PVC slang övrigt. 
- 5 meter tejp till vacuumpåse.  
- 250 gram Epoxi.  
- 2st formar, över och undersida.

Sedan är det bara att slänga ihop grejerna och fylla på epoxin i formarna.

Jag var lite nyfiken på hur det såg ut utifrån med motorkåpan på plats och förare med hjälm på plats. Det blev ungefär vad jag har föreställt mej.

CE720314-15F0-4336-890A-AC7BA380000E.thumb.jpeg.defa728bbba1a1e7dc7ec1bcdd04d283.jpeg
 

1A0138FB-76C4-47F6-A02A-D01AF53B49EB.thumb.jpeg.154136efc30912c40bea4052073d0293.jpeg

DF0426AB-ABE9-4B10-9ACF-EC6C23800FC3.thumb.jpeg.ae1069356aed157a6ed1a000b09b55ab.jpeg

Gillar skylten " FARA " lite flygvapen inspirerad coolt! 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...