Jump to content

Monoposto - F1/Indycar Locost


Göran Nilsson

Recommended Posts

12 timmar sedan, Göran Nilsson sade:

Emil och Benny

Tackar för uppmuntran 😀.

Se info i bifogad foto, ur tråden om ”Tips om belysning”.   
Det är en vanlig H1 lampa som gör att det blir ganska varmt, jag köpte några H1 LED men vet inte om hur ljusstarka eller hur ljusbilden blir med dem, återstår att se senare.

Kåpan har jag ritat själv och en kamrat har 3D printat den i för mej okänt material.

D512A671-93BB-48B7-9E20-34320E2A5D3A.thumb.png.8aed678f3d5e8b65348a94800072ac5b.png

Tack för svar,,, synd att den inte fanns att köpa,,,

Den ser väldigt perfekt ut!!

Den ser liten och lagom st ut,,,

tack för vänligheten😃😃😃

Link to comment
Share on other sites

On 2022-06-21 at 13:59, Göran Nilsson sade:

Vill du ha STL-filen på kåpan så skicka ett pm med e-postadress så kan du fnula ihop ett par själv.

Tack det var väldigt vänligt!!😃

jag vet inte om den strålkastarna blir godkänd med LED bara,,,

Den ska ju vara märkt HCR då ☹️
 

jag har köpt sen tidigare led med lins som har korrekt märkning,,

alltså med både hel och halv ljus,,,

Är det hel och halv ljus i dina insatser?

mvh Benny,,,,

Link to comment
Share on other sites

2 minuter sedan, Benny Gustafsson sade:

Är det hel och halv ljus i dina insatser?

Ja, det är både hel och halvljus i samma insats.

Ja, den är godkänd, märkt med HCR, den är godkänd med H1 lampa. 
 

Nej, den är inte godkänd med H1 LED lampa. Det är bara jag som ska prova å se hur ljudbilden blir och hur mycket ljus det blir. Fördelen är att blir mindre varmt med den H1 LED lampa jag köpt.

Link to comment
Share on other sites

10 minuter sedan, Göran Nilsson sade:

Ja, det är både hel och halvljus i samma insats.

Ja, den är godkänd, märkt med HCR, den är godkänd med H1 lampa. 
 

Nej, den är inte godkänd med H1 LED lampa. Det är bara jag som ska prova å se hur ljudbilden blir och hur mycket ljus det blir. Fördelen är att blir mindre varmt med den H1 LED lampa jag köpt.

Ok jag förstår,,,👍🏼😃

men det var ett jävligt snygg modell du har gjort iallafall😃👍🏼

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tack vare kontinuerligt regn idag och att jag fick hem den sista svarvade detaljen till styrsystemet, styrstagsförlängarna, så kunde jag jobba lite på bilen. Leveransen tog en del extra tid då jag strulade med ritningen. Men hursomhelst så riggade jag styrväxlen provisoriskt/teoretiskt bara för att få ett första mätvärde på BumpSteer.

Inte så illa, avvikelsen från vertikallinjen blev 3,0mm det är detsamma som 0,27 grader och jag tror att det är svårt att ha den precisionen med bara ratten när man kör 🧐.

Jag tänker göra ett par nya riggningar och bumpsteermätningar av styrväxlen för att se effekten, det kanske går att förbättra lite.

Det var gött att va i verkstaden och meka lite med bilen det har inte blivit mycket av den varan de senaste månaderna då det är så mycket annat jag vill göra och Måste göra, man får ju inte missa att köra mycket med finbilen och köpa glass. Imorgon blir det solsken och då blir det nog en tur till Skummeslöv strand för en glass 🍦.

205DC11A-C0BE-406C-8C87-D573F7DBF058.thumb.jpeg.1524d637a84d86f17b54d77c876140c9.jpeg

32643795-F365-45E9-BD36-84A5B9CE6AC0.thumb.jpeg.09a92341e7cc96f99b0e8a31077620ee.jpeg

Edited by Göran Nilsson
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Så gjorde jag ett litet stöd för kopplingsfoten men det slutliga utförandet blev inte som jag ritade det, det blev bättre i verkligheten 😀.

Fotstödet har samma justerbarhet i djupled som pedalstället, 4 positioner 40mm delning. Dessutom har stolen 3 positioner i djupled.

AC413016-F406-42A6-8E49-B65A8B09C77A.thumb.jpeg.efffb4853dcc09121313cfdea61cec4a.jpeg

49D7895C-ABF6-4D61-855D-83811DDCC29D.thumb.jpeg.4ba9081b65c329f510bcca19163851cf.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Det var en fin sommar och det blev många resor med finbilen, ca 550mil totalt. Dessutom har jag hunnit med att bygga ett växthus tillsammans med sonen, fixat en jordkällare och fixat en massa ved till uppvärmning.
Men nu börjar byggsäsongen.

Jag byggde om växelspaken så att växelvajrarna får en bättre position. 

Gaspedalen som jag köpte var avsedd för en gasvajer som var riktad framåt, så jag byggde om geometrin till riktning bakåt till min motor.

Med bromsskivorna bak på plats kunde jag tillverka fäste till bromsoken och planera dragningen av handbromsvajrarna. Till handbromsen tänkte jag ha en styck vajer från spaken till en central punkt där vajern delar sig till Vä och Hö sida. Till detta system behöver jag 2st svarvade linhjul m lager, få se hur jag fixar det.

Jag fick hem en rostfri plåt som jag ska montera mellan bränsletanken och sätet, det känns bäst att göra så. 🙂
647865BD-6DDF-437B-8304-C74F82D495A4.thumb.jpeg.10f348db123ee167d097ecf195cd0a08.jpeg


4344DFA7-AE46-447F-802B-287BCAB6F849.thumb.jpeg.0c89310f382c9dedf7b7f597dca2b172.jpeg

43B9796C-66E5-43E1-A5FD-55DED7BBA5DD.thumb.jpeg.1defd7166f09142856866fd7853fb0a4.jpeg

FD6D28E4-D5EB-45C3-99CA-EE3116370385.thumb.jpeg.3e67b2b0b5913b200bb16cf42d8e2096.jpeg

E4DEF6BF-760C-45AA-B372-ED7BFD92EA93.thumb.jpeg.0dc41177d1cbac3553f0b298875d4128.jpeg

E06B5C83-7355-41D0-A769-8D4A736DB831.thumb.jpeg.3d30fab3f3ccc81cb58e1cc861dffb48.jpeg

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Det var mycket mer jobb med handbromsen än vad jag trodde. Nu väntar jag bara på två linhjul, sedan är det klart. Handbromsen på min V-storm är elektrisk så där var det enkel och snabb installation men många tusen kronor dyrare.

Jag lyckades bra med att korta slangarna mellan bromscylinder och behållarna. Nu ska jag snart mäta in alla bromsslangarna, det är en hel del pyssel med alla gängor å typer av kopplingar, billigt är det inte heller.

Så plockade jag fram en uppsättning fälgar som jag hade tänk å ha på min V-storm men tröttnade på allt jobbet med att lacka om dem och istället köpte nya. 
Nu ska jag slutföra jobbet och lacka fälgarna, jag måste ju ha något att sätta på vid SFRO1.  Men förmodligen blir det inte dessa fälgarna i framtiden, förmodligen blir det Stålfälgar då.

1D9994F7-E017-4C08-BB8D-A19FCEE3453A.thumb.jpeg.7d1896b93524cdee745959d76942dead.jpeg

857BF1F3-C0CC-4674-AB21-638C6708525E.thumb.jpeg.874142f15784b6fffd8ed24293dcf0ce.jpeg

8473BE31-025E-4F10-8D5E-DE4DF53EBE9D.thumb.jpeg.88109276eac10e1f1b6d65fb291833f6.jpeg
 

E0B64D81-8C00-414C-A42F-B06421A87EEA.thumb.jpeg.f7d2ad62a5dca100ec95f12ffca795c6.jpeg

  • Like 11
Link to comment
Share on other sites

Några få timmar blev det i verkstaden, måttade in rostfri plåt som ska va bakom stolen, kapade plåt och åkte iväg och fick den bockad.

Sedan har jag spenderat timmar med penna och CAD för att få till en instrumentpanel. Planen är att ha 3st 7” läsplattor, en permanent backkamera och två kopplade till MaxECU, den i mitten - varvräknare och hastighet , till höger blir till motordata mm. Sedan ritar jag in plats för några kontrollampor. Skall 3D printas i tre delar och limmas ihop å lackas.

På tal om 3D print så försöker jag sätta mig in i denna, för mej okända, värld genom att googla å läsa i många timmar. Klipper, Marlin, Rasberry Pi, Flashing, Octoprint, Fluidd, Mainssail, Orbiter, PID tuning, E-step, Flow, och många andra begrepp och namn har jag stött på. Det lutar åt att köpa en RatRig V-vore 3.1  400.

Men nu till mer konkreta aktiviteter, insett att jag behöver två garage om jag ska ha två bilar i drift så småningom.  Börjat med markarbete denna veckan resten blir väl klart om ett eller två år 😅

8B08FF75-9077-49A8-9FB0-5DA8DF668C42.thumb.jpeg.88cc81eddce8fc3f7f0d6f9b7815b771.jpeg

E0C0129C-25EE-4C03-B6AF-E86B3FFC2BA3.thumb.jpeg.498588efd7ffd8971a849d0420679ffd.jpeg

9F963A85-3253-4DDA-B296-D0F87C77CFAB.thumb.jpeg.2a89feac84419cd53ad8984920f4bde2.jpeg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

16 timmar sedan, Göran Nilsson sade:

Det lutar åt att köpa en RatRig V-vore 3.1  400

Om du vill ha 3D printing som hobby är det nog ett bra val.    Skulle jag köpa en printer i dag skulle jag nog köpa denna: https://www.3dprima.com/se/3d-printers/all-3d-printers/creality-cp-01-3d-printer-cnc-laser-engraving-200-200-200-mm/a-24386   eller något liknande.  Har en https://www.3dprima.com/se/3d-printers/3d-printers/creality-cr-10-s5-500-500-500mm-print-size/a-22546 i dag. Kör Ultimaker Cura. Är lite pill med att få det att funka, men det kommer oftast ut bitar som man kan använda. I dag så ska det tillverkas plast klipps till en gammal Jaguar

Link to comment
Share on other sites

22 timmar sedan, Göran Nilsson sade:

Några få timmar blev det i verkstaden, måttade in rostfri plåt som ska va bakom stolen, kapade plåt och åkte iväg och fick den bockad.

Sedan har jag spenderat timmar med penna och CAD för att få till en instrumentpanel. Planen är att ha 3st 7” läsplattor, en permanent backkamera och två kopplade till MaxECU, den i mitten - varvräknare och hastighet , till höger blir till motordata mm. Sedan ritar jag in plats för några kontrollampor. Skall 3D printas i tre delar och limmas ihop å lackas.

På tal om 3D print så försöker jag sätta mig in i denna, för mej okända, värld genom att googla å läsa i många timmar. Klipper, Marlin, Rasberry Pi, Flashing, Octoprint, Fluidd, Mainssail, Orbiter, PID tuning, E-step, Flow, och många andra begrepp och namn har jag stött på. Det lutar åt att köpa en RatRig V-vore 3.1  400.

Men nu till mer konkreta aktiviteter, insett att jag behöver två garage om jag ska ha två bilar i drift så småningom.  Börjat med markarbete denna veckan resten blir väl klart om ett eller två år 😅

8B08FF75-9077-49A8-9FB0-5DA8DF668C42.thumb.jpeg.88cc81eddce8fc3f7f0d6f9b7815b771.jpeg

E0C0129C-25EE-4C03-B6AF-E86B3FFC2BA3.thumb.jpeg.498588efd7ffd8971a849d0420679ffd.jpeg

9F963A85-3253-4DDA-B296-D0F87C77CFAB.thumb.jpeg.2a89feac84419cd53ad8984920f4bde2.jpeg

Önskar jag inte köpt en 3d skrivare då det hade gått betydligt fortare att tillverka delarna i metall med såg, borr  och svets. 
Bra för att göra mallar och testa. 
Men vill man ha saker som blir hållbara i längden som tål värme så blir det genast krångligare. 

 

Men alltid kul med nya leksaker och lära sig rita på datorn. 

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Tomas m sade:

Men vill man ha saker som blir hållbara i längden som tål värme så blir det genast krångligare

Jag har läst på ganska mycket och förstått begränsningarna men det finns väldigt många användningsområden där 3D printade delade är oslagbara. I mitt fall är det primära syftet att tillverka pluggar till de gjutformar jag behöver till karossdelarna. Några som bygger egendesignade bilar har använt sig av egenbyggda CNC fräsmaskiner för bearbetning av cellplast till pluggar. CNC är något jag inte har kunskap om därför blir byggande av en sådan maskin orimlig för mej. Enklast och billigaste filament duger till att tillverka pluggar som man sedan ändå skrotar. Jag är ganska duktig på CAD även om det var många år sedan jag använde det proffesionellt, började med SW97.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag har gjort lite på bilen nästan varje dag men det syns knappt. 
Började med att lägga topplack på fälgarna sedan hade jag dem i förhöjd temp till dagen efter, då körde jag till däckfirman och la på fyra begagnade däck. Planen är att ha dessa hjulen på första besiktningen sedan blir det plåtfälgar.

Jag kom på att det vore praktiskt att kunna hissa ner bilen från rullbordet utan att demontera ur motorn/vxl, Därför köpte jag en 1 tons talja som jag riggade i en takstol, så nu ska jag kunna hissa bilen ner och upp på rullbordet.

Så fortsatte jag på plåtarna runt bränsletanken, rostfri plåt är ganska bångstyrig, då det blev mycket fram och tillbaka, prova lite, slipa montera demontera men det kommer säkert bli bra till slut. Jag tänkte sätta några plate nuts i plåtarna men när jag kollade vad de kostade blev jag chockad, 34kr för en M4 mutter, jag måste hitta annan säljare.

Jo, så har jag beställt alla bromsslangar, nipplar och rör, levereras om ett par veckor.

2C5B545E-E093-4771-9A13-1EBD930D05E0.thumb.jpeg.1c4f2a2ef011b9df0d687627dd8cf921.jpeg
 

6DE43E78-D4B7-4EF0-BA2C-454D550D8398.thumb.jpeg.481c664d55ed1d9d117252c089e32959.jpeg

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Det direkta arbetet på bilen har i princip legat nere en månad nu dock har jag inte legat på latsidan. Och så väntar jag fortfarande på bromsslangar och lite svarvade småprylar till handbromsen.  All tid har används till att bygga en 3D printer men jag räknade inte med att det skulle va så tidskrävande och det beror på att jag inte har erfarenhet av Klipper, Mainsail mfl program. Sedan passade jag på att handla  surfplattor på Blackfriday.

FAFCCB84-A581-4556-BF3F-B4AB6C778760.thumb.jpeg.403d4562710569f1d8f968d60618cfec.jpeg

32F74F93-24EF-41A2-A62F-9794A036C3C0.jpeg.108e974cba838c17bdf712b79066ad4f.jpeg

BF53F5A3-FD71-4916-8626-CBFD72D7B8F1.thumb.jpeg.133abff8203a0061148c352fd78188e1.jpeg

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Nu har jag börjat tillverka bildelar i min printer och det kommer bli en lång resa att tillverka alla delar i printer som  i de flesta fall bara är början för att till slut gjuta kolfiber/glasfiber delar. 

Här är en ”luftkil ” som ska sitta på underredet precis i nivå med pedalstället.

Och så är det en prototyp på instrumentbrädan, mittdelen, där jag ska fixa anslutning till USB-micro och en on/off knapp.

Bromsslangarna ligger på posten så nu kan jag ta tag i det snart.

B0B1FF69-17BF-47EC-934A-D7D8B4101B4D.thumb.jpeg.d114d453a5a8653d82758c36db8ab496.jpeg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Bromsslangarna hade fastnat i UK-tullen det var därför det tog så lång tid innan jag fick hem grejerna. Totalt 8stslangar. Nu har jag hållit på med att tillverka diverse fästpunkter både vid oken och i ramen.

Arbetet med att 3D-printa bildelar pågår nästa hela tiden, allt går inte som på räls. Jag satte igång utskrift av noskon men den hade bara skrivit ut några timmar den natten. Plasttråden hade trasslat sig och gått av. Kan tänka nej att det var ett kraftigt ryck i maskinen när tråden gick av. Så det blev att kolla över maskinen och göra en fullständig Kalibrering igen. Pga dålig planering tog filamentet slut och jag hade inte beställt någon nytt och ingen jag kände skulle åka till stan. 

AE19D364-175F-4996-A0F1-B48DE5CB23D1.thumb.jpeg.46d407a002778c462874a9d8faf5e929.jpeg

C2261D78-CE30-420F-9C8C-190BB8C501C4.thumb.jpeg.1c41df8dfe51368bef734bc96bafb1c0.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ett influensa virus eller liknande däckade mej i veckan men tros mina plågor har jag försökt hålla igång printern med jobb. Tack vare att cykeltiderna är så långa har det inte varit så mycket jobb och framför allt inget strul med printern. Cykeltiderna har varit mellan 17h och 33h.

E0E51515-4E9D-4325-B52B-1CBCF5808DEB.thumb.jpeg.97cf4ef490c96706036a3792c19a066b.jpeg

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

On 2022-02-21 at 11:29, Göran Nilsson sade:

Hjärnsläpp är inte omöjligt men inte i denna detaljen iallafall 🤪. så här hade jag tänkt mej lösningen.

1929887185_Coiloverbak.thumb.JPG.c8193fc184f4d81914613355b283bd8b.JPG

Hej Göran,
får man fråga hur själva lagringen av rocker-armen ser ut?
Vad för ingående detaljer har du använt?

Fantastiskt bygge 👏!

Link to comment
Share on other sites

54 minuter sedan, LOLA-Christian sade:

Fantastiskt bygge 👏!

Tack så mycket, kul att du tycker om projektet.

’Lagringen är uppbyggd av

Ett nållager - radialkrafter’

Två glidlager - axialkrafter

En slipad Axel.

98858A68-69AF-4537-8E5C-FB355D45C916.thumb.jpeg.ee5cc317bac12a39e3217d7a05c7755d.jpeg

1507817568_Rockerbakver3Assy.thumb.JPG.1a42e273726bf14852238f406fdc5f6f.JPG

 

Edited by Göran Nilsson
bild
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nu har jag släppt tanken på att jag skulle kunna hålla på med bilramen, bromsarna mm under tiden 3D printern gjorde sitt jobb. Men det ganska mycket jobb med att se till att allt fungerar och hålla igång printern. Nu har printern gått lite över 300 timmar utan något större strul. Egentligen inget konstigt med det, det är bara en ny fas i bilbyggandet som man kan kalla ”karosseri”. Ett litet jobb blev det ändå på ramen - skylthållare. Jag skulle egentligen börja dra bromsrören nu när bromsslangarna är på sin plats men jag hade ingen lust att brottas med bromsrör. Nu blir det mycket slipande på de printade delarna för att sedan limma ihop delarna och montera dem på ett brätte .

5CADD1ED-D694-4480-9285-2F978661AC73.thumb.jpeg.4593e0dfd1d8661d4cc64f97483839c6.jpeg

F77E7A79-96A6-4CAA-AED5-9D453C64A7E2.thumb.jpeg.4123beab9b6ff35da15101501e66c57d.jpeg

 

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Måste säga att jag älskar att följa detta bygge, det är mycket inspirerande att se någon skapa något eget från idé till verklighet med vad som upplevs som en röd tråd och genomtänkt plan.
Kör hårt så vi får se det färdiga resultatet och framförallt om du klarade viktmålet😄

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 2022-12-19 at 14:43, swedishGT40 sade:

Kör hårt så vi får se det färdiga resultatet och

Tusen tack för de fina orden och uppmuntran, jag har läst ditt inlägg många gånger 🙏👍. Det är nästan så att jag glömt att arbeta med viktmålet , det har varit så mycket nytt att försöka lära sig - 3D printning , vacuum injection har varit i fokus ganska länge.

Jag har ägnat all tid senaste veckorna med att förbereda, printa, slipa delarna, limma ihop delarna, skarva ihop filament, mm. Allt för att hålla printern igång, nu har den gått över 500timmar på en månad. Några delar har jag gjort om , en för att det blev stopp i munstycket och ett par andra för att jag tyckte att de inte var fina nog, hade sparat CAD- filen i grov upplösning.

Så har jag fixat några brätten av MDF skivor och av några skåpdörrar. MDFskivorns förstärker jag med aluminiumprofilen så att de håller sig plana.

Jag blev rätt överraskad av precisionen i de printade delarna, när jag limmat ihop delarna till sargen till sitsbrunnen som enligt CAD är 1000mm lång så var det uppmätta måttet 999mm.  Men även med den precisionen får jag ta hänsyn till variationer i den svetsade ramen så därför har jag en mittspalt som jag fyller i när jag har lagt de ihoplimmade printade delarna på ramen.

Tack till Er som är mina ständiga följare och till alla 

GOTT NYTT ÅR 🥳 

84F0C477-0DC0-49D7-B1B1-208857314828.thumb.jpeg.f72a84ad3b0fc2d15f92ebf8357407af.jpeg

6D4F6A63-3B36-434B-A3A3-2B01D1BE6331.thumb.jpeg.c83fa92aa4d8ce9c16322c7ddb2f906b.jpeg

9AB0370E-D99D-4A64-83B0-81915DCD87D8.thumb.jpeg.51053b39e18142a83a0ced9cb0ff2713.jpeg

E530CE1B-A7DE-4B55-B59F-BF2576ED11A6.thumb.jpeg.3c3e40f7a04b65edd1e171646e222fe2.jpeg

  • Like 10
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Min motivation har sjunkit betydligt detta pga att jag inte tycker det är intressant eller roligt att slipa-spackla- slipa. Därför har det inte blivit så många timmar i verkstaden de senaste veckorna. Jag vet att jag måste genomlida denna fasen i bygget.

Men nu snart ska två pluggar topplackas och poleras å då han jag snart gjuta formar, vilket är lite roligare  än att slipa. Ska bli intressant att se hur mycket glasfiber/polyester formen krymper, det krympet behöver jag veta till flera andra formar jag skall tillverka framöver.
Jag tänkte skaffa mej en gelcoat sprutpistol men de var väldigt dyra eller restnoterade, dock fick jag ett tips att använda en Texturfärgspruta @379kr från Biltema. Det är en chansning och jag har byggt om den lite men inte provat den ännu, det blir i kommande vecka.

Printern är igång i princip 24/7 och den håller på att skriva delar till motorkåpan just nu. Jag gjorde en missbedömning på hur ett par delar skulle orienteras på byggplattan för bästa resultat så jag skrotade ett par delar och gjorde om dem - man lär sig lite efterhand.

3085531E-F2C2-421F-B8F1-D2CA068B8AF2.thumb.jpeg.42118ec1aa6c986ad1d5ce0a367f8c8f.jpeg

6D1BD57E-C8AD-45A6-AA53-E5CDB8884474.thumb.jpeg.502ffc833a0a7433dc4304b2ed29f0fc.jpeg

708C45FD-CF12-4BCF-AD04-2B37FF16646E.thumb.jpeg.da0282c9f47fed99853cc1aec07683c1.jpeg

417D747D-8C0D-4F3A-8F8B-20FBF30FCE6F.thumb.jpeg.cfc67398c23318d4482bf0070938b053.jpeg

 

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Jag köpte polyester hos en lokal aktör för några månader sen. Det var något helt annat än plasten jag köpte där för 12 år sen eller vad man nu kan köpa på biltema. Den krymper betydligt mindre, härdar vid +10 grader med 1% härdare och känns fullt slip bar inom ett dygn. Tycker dessutom att den luktar mindre.  Så hur mycket det krymper bör man nog prova noggrant. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 minuter sedan, Klubbsson sade:

Jag köpte polyester hos en lokal aktör för några månader sen. Det var något helt annat än plasten jag köpte där för 12 år sen eller vad man nu kan köpa på biltema. Den krymper betydligt mindre, härdar vid +10 grader med 1% härdare och känns fullt slip bar inom ett dygn. Tycker dessutom att den luktar mindre.  Så hur mycket det krymper bör man nog prova noggrant. 

Intressant att få veta fabrikat och inköpsställe ?

Link to comment
Share on other sites

Det har inte hänt särskilt mycket denna veckan trots att jag hade många planer på vad jag borde hinna men det kom andra grejer emellan. Och så tappade jag fokus från sliperiet lite grann och gjorde några plastprylar bara för att det var roligt - strömlinjeformad hållare till bromslang och strömlinjeform till rör men jag vet inte om det är något jag kommer använda.

Det blev lite fel på en del till 3D printade luftintaget , jag hade inte koll på att jag hade gjort CAD-ändringar i en mellanperiod. Ingen stor skada skedd, på 20 timmar har jag en ny som passar bättre. Min printer har nu gått i 1000 timmar utan större problem .

B8D9DDD9-0128-4894-BB83-9AAA4C7A5A5A.thumb.jpeg.b4cc675ae8b653ad3ddc896d2a704096.jpeg

C97C1493-CCCF-4594-BB71-B93ED16379F8.thumb.jpeg.e678dc274139283b664a50b149b3f48e.jpeg

F5919721-5C58-4ADA-A5E5-010C8D2379A2.thumb.jpeg.08ce4b4b4e319eef884f9b66ceb96459.jpeg

7A397155-A800-4CB0-BDC8-BFB6F80B70F3.thumb.jpeg.51eae790225ebd0133f0330fb0027e48.jpeg

 

Edited by Göran Nilsson
Bilder
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 2023-01-15 at 20:12, Klubbsson sade:

Jag köpte polyester hos en lokal aktör för några månader sen. Det var något helt annat än plasten jag köpte där för 12 år sen eller vad man nu kan köpa på biltema. Den krymper betydligt mindre, härdar vid +10 grader med 1% härdare och känns fullt slip bar inom ett dygn. Tycker dessutom att den luktar mindre.  Så hur mycket det krymper bör man nog prova noggrant. 

Det jag läst mig till, och anammat är att inte lägga tjockt med polyester o glasfiber, har hållt mig till 2 lager 600 matta max, så krymper det inte speciellt mycket. Bra plast du hittat, min blir otroligt långsam vid 15 grader med 2%, har varit tvungen att supporta med konvektorelement ibland.

Link to comment
Share on other sites

11 minuter sedan, ulwe sade:

Det jag läst mig till, och anammat är att inte lägga tjockt med polyester o glasfiber

Jag fick rådet att bygga upp tjockleken på formen i omgångar med härding av polyesterplasten emellan och det är så jag planerar att göra. Tänkte lägga, gelcoat- 300g-450g som första lager och sedan bygga på med 450-450g.

Link to comment
Share on other sites

Jag lackerade de första två pluggarna i början på denna veckan. När jag sprutade den gröna pluggen började sprutpistolen att spotta färg men det var inte värre än att jag kunde avsluta jobbet. Så jag gjorde en extra noggrann rengöring av sprutan, helt demonterad å sedan började jag spruta den grå pluggen men problemet kvarstod. Resultatet blev att båda pluggarna fick en apelsinskalsyta. Extrajobb med att vattenslipa och polera, hade ändå tänkt att polera men inte slipa. Kanske bäst att vänta 7-10 dagar innan jag börjar vattenslipa men sedan kommer pluggarna bli fina.

Vet i tusan vad jag ska göra med färgsprutan 😠

Plastdelar hoppar ur skrivaren varje dygn, nu är merparten av luftintaget/sidepoden vänster sida utskrivet. 
Slipa ,limma  ihop, spackla lite å sedan grundmåla. Nu ska jag förbereda filerna till luftintaget/sidepoden höger sida, 10 filer, och starta tillverkningen.

Kanske kör jag några andra mindre utskrifter emellan men om två veckor har jag höger sida också utskriven.

C66E0E20-9AF4-4C5C-A5D6-C61B0B17EB6D.thumb.jpeg.7fe09e9b49fad7a51ef168ab31653e9d.jpeg

1CB5E86A-2DCF-43B6-B130-730837ECD434.thumb.jpeg.80a244536324a172bf29cd8cf0f46b1e.jpeg

  • Like 10
Link to comment
Share on other sites

Snyggt jobbat 👍

Svårt för mig att förstå hur färgsprutan ”spottar”, men om du har ett ojämnt flöde med färg när du sprutar är det vanligt att färgmunstycket till nålen inte riktigt tätar mot kroppen av färgsprutan. Vissa färgsprutor har en packning som lätt kan skadas, andra behöver spännas lite hårdare för att täta osv.. Kolla även så att sprutbilden är jämn och att du inte får uppbyggnad av färg på luftmunstycket. Vilken storlek har du på färgmunstycket, lufttryck in i sprutan (inte vid ack.tanken) och vilken viskositet på färgen?

Link to comment
Share on other sites

9 timmar sedan, Morty sade:

 

Snyggt jobbat 👍

 

Tackar 🙏 

Lite svårt att förklara hur sprutan uppförde sig, men det var ingen kontinuerlig spraydimma. Jag noterade att det bubblade lite i färgkoppen när jag bara blåste luft. Jag gjorde en pedantisk rengöring och spännande nålmunstycket väldigt hårt. Jag hade spätt färgen med 20% förtunning  och jag spädde ytterligare halvvägs i jobbet utan förbättring.

1,3mm munstycke och 2 bar tryck.

PPG Deltron.

Jag har använd denna sprutan lite då och då senaste året utan problem.

0F834DD0-B8C9-4532-84B1-4CBE77FFD540.thumb.jpeg.548f5849893040715aa108895d227f13.jpeg

 

Link to comment
Share on other sites

Jag beställde och fick hem en reservdelsats men tyvärr innehöll den inte just den tätningen jag misstänker är otät, får göra en ny beställning.

Tillsvidare använder jag en gammal spruta, tur att jag inte slängde den.

I övrigt händer inget spännande med bygget, jag limmar ihop delar, spacklar och slipar.  Delen som jag la topplack på blev ju inte så bra - mycket apelsinskalsyta. Så det blev till att slipa ytan, började med 400 papper och fortsatte med 1000, 3000, 5000 papper. Sedan skulle jag maskinpolera med 3M polermedel, grön kork, men hade bara en liten skvätt kvar, beställt nytt.

3D printer fortsätter skapar delar, nu till luftintaget/sidepod ,höger sida.

14D3B39C-89BE-48DE-A8A6-8EA6DEB12182.thumb.jpeg.15bc9eac6a9c952ca0af3543c7a4e0af.jpeg

D8F13B1A-F931-4D42-83F2-6C8260EBD4CA.thumb.jpeg.98c52c3ce6fe63cc0498f2d907fad505.jpeg
 

DB19BCB4-E21F-48A2-ACBD-A82D173352EC.thumb.jpeg.f7e2de275f03654f231adea849431d17.jpeg

 

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Denna veckan la jag topplack på luftintaget och jag blev väldigt nöjd med resultatet 😀. Visserligen får jag ändå vattenslipa och polera ytan pga lite dammpartiklar men det är inget stort jobb. Detta var den tredje pluggen, det går framåt.

Planen i förra veckan var att ha delarna till höger luftintaget klart idag då jag kunde limma ihop delarna å spackla å slipa kommande vecka. Men det gick inte som planerat pga av 3D printern. Det började med att plasttråd gick av någon gång under natten, jag kunde inte hitta någon direkt orsak. Startade om samma del igen, efter några timmar hade printern stannat igen, en kylfläkt hade slutat gå.

Orsaken var ett kabelbrott i kabelhärvan som går till skrivarhuvudet, fixade det och startade om igen. Sedan hände samma sak men denna gången var det kabeln till en temperaturgivare.

I bägge fallen var det kablar som var något för klena, bytt till bättre kvalité och har nu printa i 24h utan problem.

812FE814-3429-40AB-A23D-264CC28A97C4.thumb.jpeg.8e59dca10c5fa185d39725f7091c4001.jpeg

22F4EDE0-CEB5-4130-A1DB-7B6596FC31FF.thumb.jpeg.064fdb2d8f74ab756b58532cdded5be7.jpeg

3901A36C-FD59-4941-A706-23DA7611331D.thumb.jpeg.498cb8553aa1389f132fbf2f02a00462.jpeg

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Nu har jag slipat och polerat vänster luftintag så nu är den pluggen helt klar .

Nu är det bara att fortsätta på höger luftintag. Några printade delar skall slutföras och limmas på, en liten krage i botten så att luftintaget ligger plant mot brättet. Till de är klara ska jag spackla skarvarna å sedan spruta på slipgrund. Slipa, Slipa, Slipa, Slipa.
 

989E96B4-A548-45DA-B861-3B8EA7689292.thumb.jpeg.a12ed2b56a23c508a7ea84de2b8a5332.jpeg
 

117A0D06-0367-4D5A-978A-9CE220780ADF.thumb.jpeg.7749834bc400c74694b03ee61faa3d42.jpeg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...


Nu är det riktigt tråkigt att slipa ändå gör jag det men det går sakta nu. Trots det har jag kommit en bra bit på den andra luftintaget , en omgång slipgrund och sedan topplack.

Betydligt roligare är det med bakre vingen som jag har börjat jobba med. Tänkte 3D printa kärnorna till sidostyckena i ASA filament och sedan lägga på ett antal lager med kolfiber/epoxi. Jag har gjort ett antal prov på dessa delar för att hitta en bra balans mellan väggtjockleken, % infill och vikt. Som infästning blir det ingjutna aluminium profiler av 2024-T6 . Vingarna blir nog konstruerade med cellplast kärna och gavlar av utskriva plast delar med Aluminiuminsatser.

C907D178-3FC1-4060-B6E6-17CF6BEF95C9.thumb.jpeg.020f1dabfd1722efa8199fb66a5f5254.jpeg

EA753D8A-D1A6-4D58-9041-48032DDB7DE9.thumb.jpeg.903890d72ba6f96b2125f0078585944f.jpeg

F0357512-F014-4272-926F-C054CBCD57D1.thumb.jpeg.ffe9b6ccec4806a1629b3b48fbc82251.jpeg
 

72C9DD0B-B775-4BEA-9156-CF0DB5F11DBA.thumb.jpeg.b747f1210e2660929536443d831ef279.jpeg

 

Edited by Göran Nilsson
Bild
  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...