Jump to content

Monoposto - F1/Indycar Locost


Göran Nilsson
 Share

Recommended Posts


Nu har jag startat den fysiska delen av mitt nya projekt efter att alla huvudsakliga omständigheter är okej, såsom anpassning till familjen - jag har lovat att inte jobba mer än 30h/vecka, konstruktionen har finjusterats och laserskärning av plåtar är beställda. Så i helgen hämtade jag en bunt rör och började med att tillverka ett nytt arbetsbord  👍🏻

För snart ett år sedan visade jag detta projekt som en idé  . I stora drag blir det en bil för gata och bana med en Subaru motor/drivlina


 

9505372B-3837-4F86-86DA-081A4A9C73FE.png

B7AFFD3A-D559-4806-96AA-A37C4EE5367E.jpeg

Edited by Göran Nilsson
Ändrat rubrik
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • Göran Nilsson changed the title to Monoposto - F1/Indycar Locost

Under den gångna veckan har jag färdigställt arbetsbordet, en träskiva i amerikansk körsbär fick jag billig pga av transportskada, jag kunde kapa bort den skadade ändan.

Jag försökte borra i betonggolvet men min borrmaskin klarade inte det så jag fick åka iväg och hyra en riktig slagborrmaskin. Så har jag skruvat fast bordet och allt är plant och rakt.

Kapning och svetsning och riktning av 2 spant och rör där emellan, här har jag lagt ner en hel del tid på att få det hela rakt och plant och i vinkel.

Det är guld värt att ha en 3D CAD model för att kolla mått och vinklar, mina ritningar är inte helt kompletta har jag märkt men det är mindre jobb att kolla i datorn efter ett mått.

Jag är jäkligt nöjd 😄 

 

21E5314B-D893-4E4F-9885-BA5EB1AD276D.jpeg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Många pinnar blir det men det blir bra, jag har häftat fast en del, kryssen häftar jag inte förrän jag passat in alla i golvet. Det tar lite extra tid att passa in alla rör särskilt om man har OCD😂

De laserskurna plåtarna blir preliminärt klara om tre veckor, det blir en milstolpe att få hem dem💪
 

Första nyfikna kommer på besök ca 10 november, ska bli kul att tjata lite om bilar👍

 

255D0840-060C-4C4D-A78A-D3A973A96037.jpeg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, swedishGT40 sade:

Vad kul att du skred till verket på detta bygge, jag kommer följa detta bygge med glädje 😁

Kul att tycker det, det gläder mej. Jag läst din tråd sedan december 2017 med intresse, det är roligt att se ett gott hantverk👌. Jag har inte varit så duktig på att publicera vad jag knåpat på tidigare så nu tänkte jag att bättra mej på den punkten.

Link to comment
Share on other sites

Så nu har jag tagit fritt från bilbygge denna veckan, gick in och drack en Irish coffee tillsammans med hustrun.

Jag kanske inte fått så mycket gjort i denna veckan då jag haft många besökare som hängt i verkstaden och tjatat bilar, mycket skoj och skratt.

Men några pinnar blev det ändå kapade och häftade på plats . Då har jag mätt in positionen för främre länkarmar infästning, bara det tog en god stund. Ibland överraskar man sig själv som jag gjorde med ett par stolpar när verkligheten stämde med CADmodellen på tiondelen 👍.

I nästa vecka ska jag vara extremt social då dottern kommer hem och hälsar på, då blir det inget gjort på bilen. Så nästa rapport kommer inte förren 14 november.

 

 

EBA8C6C7-C144-4364-8D98-CBF4BFBAED26.jpeg

AC0405AA-77DE-447A-9D78-562BBBD67C07.jpeg

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det blev som planerat - jag var extremt social hela förra veckan. Det var fantastiskt roligt men det hade sitt pris, jag blev smittade med maginfluensa så det gick bort några dagars arbete i denna veckan.  Nåväl jag har ändå fått lite gjort, jag har färdigsvetsat ca 95% av det som är gjort av ramen så långt. En mindre korrigering behövdes efteråt, inte större än att det gick att korrigera med en tving. Så har jag gjort lite på bärarmsinfästning till bakhjulen och fortsatt att tillverka och montera kryssningen på ramsidorna. Det vore väldigt roligt om jag fick de laserskurna plåtarna i kommande vecka. 
Jag tog ett fotografi ifrån förarpositionen och framåt, det fotot visar att ramen smalnar av framåt i motsats till att annat foto där det ser ut som att ramsidorna var parallella.

5BE9DC4E-0A6A-4F47-AE9A-0BE652F7BBB9.jpeg

6A09702B-0D2E-47B3-BBC5-F87EABC69AAF.jpeg

89BA50F6-3472-4C9F-B48C-8359FC7200D7.jpeg

  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

Det blev inte som jag hoppades-jag trodde att jag skulle få hem 100st laserskurna plåtar men så blev det inte. Jag vill inte ringa och stressa firman eftersom det är ett ”kamratjobb”.
Däremot blev jag glatt överraskad när en vän ringde och berättade att en lokal bilfirma som höll på att flytta till nya lokaler skulle skrota en massa Subaru specialverktyg och jag fick komma och hämta dem annars gick de till soptippen. Egentligen är jag bara intresserad av motorverktyg men vid ett sådant här tillfälle är det inget att tveka på att ta alltihopa. 

Denna Subarumotorn och växellåda ska jag använda, nu är det bara kvar att bygga en ny oljesump men det blir inte gjort förren jag har positionerat motorn i ramen å ser hur form och storlek kan bli.  Till motorn kommer jag ha en MaxECU Sport.

Och så har jag arbetat lite på bakvagnen också men skulle behöva en del skurna plåtar för att komma vidare.

79728DB2-C612-4A59-8B02-C8E06074C805.jpeg

4789D922-43BB-4577-B55E-AA9BD50C24BD.jpeg

7663FA3E-9DFB-4421-9624-4B29DFF042C9.jpeg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Hej igen

Det har inte blivit så mycket gjort denna veckan av många olika anledningar, jag är lite låst att komma vidare med rambygget pga brist på plåtar som jag väntar otåligt på. 
Jag har riggat och häftat rör så gott det har gått. 
Jag fick en oanvänd kopplingssats av en kamrat tyvärr hade den legat i ett skjul så den hade en hel del ytrost, ska se om jag lyckas få bort rosten i någon kemisk process. Svänghjulet var väldigt lätt tycker jag, 7,0kg

Sedan har jag frågat mej själv - är det för tidigt att sitta i ”bilen” och göra motorljud med munnen ? 🤪

 

 

39C484AD-6689-4E59-B4C5-1D7277DB4FDE.jpeg

C3AD29FA-F651-401E-B9F9-7C2FD87102D3.jpeg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Jag tillverkade själv några plåtar, i väntan på de laserskurna plåtarna, så att jag kom vidare med svetsning av bakdelen av ramen. Typiskt att jag fick in i ögat från vinkelslipen trots att jag hade skyddsglasögon så det blev en runda till läkare men inget allvarligt, troligen gnodde jag in metallspånan med handen.

Jag färdigsvetsade delar av ramen med MIG-svetsen då det var lättare att komma åt med det handtaget och så har jag gjort lite korrigering av ramen med domkraft efter svetsningen så nu är den delen av ramen helt klar.

Så fixade jag rosten på kopplingen, tre påsar citronsyra i 10 liter vatten som jag badade grejorna i under två dygn, sedan tre påsar bikarbonat i 10liter vatten kopplingen i badet under ett dygn och all rost är nu borta.

Nästa stora utmaning är att positionera motor och växellåda och göra fästen till dem, jag planerar att ha motorn stumt monterad och ett gummifäste till växellådan.

E955A5CC-CC92-4BE6-A827-8A79867922A4.thumb.jpeg.6fd51018fbcc2bc2f0ad5c4ff6e80703.jpeg629FC741-D981-4F7C-9A7F-2F474E943161.thumb.jpeg.67f0c4bc0a16d68d1c14524d68d5d7ad.jpeg23D81614-315C-4327-AB86-BE75A94D9C96.thumb.jpeg.ff887cbfe35fd5f5a98c130ec2e6a6a5.jpeg

8EC523DE-29CE-48C6-8649-B8BEDDDDF432.jpeg

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Normalt sett brukar man inte rekommendera att blanda stumma fästen med avvibrerade. De stumma kommer ta betydligt mer last än det med gummi och har man otur leder det till att man bryter sönder dem till slut.

Vad är bakgrunden till tanken med fästena?

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, therealpinto sade:

Vad är bakgrunden till tanken med fästena?

Anledningen till att jag valt att ha stumma motorfästen är att motorn kommer att bli en integrerad del av ramen Men jag har valt ett ”High Performance” gummifäste till växellådan, det är väldigt stumt men inte rigid. Ramen kommer att flexa något under körning och vill jag inte att den brytning överförs till växellådan.

Link to comment
Share on other sites

Nu har det hänt, jag fick skrota ett rör. Normalt brukar jag ”mäta två ggr och kapa en gång”. Jag får skylla på att jag läste och svarade på SMS under tiden jag höll på med det röret . Men men 60cm rör är ingen stor förlust däremot hade jag lagt en timmes arbete.

Jag har lagt mycket tid på att positionera motor å växellåda både i sida och framförallt höjd och växellådan/drivaxel position. 
Så har jag tillverkat motorfästen, original positionen på motorn men inte svetsat fast dem då jag inte har fått hem växellådefästet så jag vet inte dess exakta position.

Och så har jag tillverkat ett skruvat ramkryss ovanför motorn.

Nu hoppas jag på leveranser av material i kommande vecka, plåtar, störtbågen, växellådefäste, mm.

18AD3525-0DD8-4B78-91AB-18DCB1AEC687.thumb.jpeg.e265963d2882d645261486befee78d47.jpeg259A236A-B957-4D88-B966-2CBD1ACC002F.thumb.jpeg.d0467ee01e15a2fe6ccc31bde9e8da6a.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Så fick jag de efterlängtade plåtbitarna i mitten på veckan. Iväg och bockade några på mitt fd jobb i en bättre kantbockmaskin. Sedan skulle jag bocka plåtar till stolfästen, aluminium 6061-T6 min bockradie 8mm, det var inte lika enkelt och till slut gick jag tillverka ett eget ”verktyg”  av en 16mm rundstång jag hade liggandes i brahalådan. Det var väldigt trevligt att montera ihop och svetsa nosplåtarna, perfekt passning med laserskurna plåtar.

Nu har jag förbrukat tre flaskor m gas , a 11 liter, argon 895kr per st.

Och så fick jag hem en del grejer från UK bla ett växellådefäste, tyvärr var det en alltför stor variant som inte får plats mellan ramrören, det var okej att returnera, och så har jag beställt ett annat fabrikat från Polen.

Just nu ligger jag i soffan med en mansförskylning, orkeslös sedan fredagen. Det blir nog inte mycket gjort den närmsta tiden med sjukdom å Jul 🎄 mm.

F82CB762-DB79-4A81-A431-36F006108869.thumb.jpeg.fe0b46714663ffd37920e5a479433ed1.jpeg

FAC50C15-57C3-479B-A5A3-13D6BFDB953C.thumb.jpeg.a50391d2305857117afe17af19894178.jpeg

0D4B220F-D35A-435D-92D4-38ADEFE5FB98.thumb.jpeg.18fa154716e7f2bf08d30eafb18d61ac.jpeg

503F710F-F4B9-44EA-9DD7-8770C54B35BD.thumb.jpeg.ed295b5d8b976174a7b36b1da39377c0.jpeg

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
16 minuter sedan, Tomas sade:

Snyggt bygge! Vilken variant av motor och låda använder du?

Tackar 😊 

’Motorn är en EJ20. 125hk med en 5vxl låda, jag köpte motor,vxl, drivaxlar från samma krockade bil som hade gått 2700mil. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mellandagarna har varit produktiva, efter en veckas frånvaro från verkstaden så var suget stort att jobba på bilen.

Då jag fått hem ett mindre växellådefäste kunde jag slutligen positionera motor och växellåda, punktsvetsat undre motorfästet och tillverkat en liten balk till vxl-fästet.

Sedan har jag tillverkat ytterligare fyra fästen mellan motor och ram så sammanlagt är motorn skruvad till ramen med 11 skruvar.  
Nu kunde jag kapa bort en del av ramfixturen och tillverka de bakre rören i ramen.

Jag gjorde en snabbkoll på hur grenröret passade och kunde konstatera att det kräver en hel del arbete för att gå fritt från ramen och växlingsreglaget till växellåda, får beställa några rörkrökar till modifieringen.

AEA63247-DEE6-43DB-96CA-B9D544AB5CDC.thumb.jpeg.eaa13b3099469e31ffdc2b5bfd9c60ff.jpeg

B6B59671-27A9-4CAD-9401-2A02EB811043.thumb.jpeg.4bcb434e79a1970b8c28ca845ce2d549.jpeg

5594930C-0664-47B6-A1EA-D39CB8C079C1.thumb.jpeg.542b49f769407d648342c49c0f1e9d85.jpeg

3BED7DBB-0303-4571-98C3-378A0789488A.thumb.jpeg.c7f40f8b4266390c2d8b25d097527c8a.jpeg

48027319-795A-47C4-9AB9-3F84E4F3F0D2.thumb.jpeg.178b28b771d77639cde1340e4e6d2815.jpeg

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

17 minuter sedan, sorin sade:

Senaste Complet Kit Car . Är det nåt liknande du bygger ?

 

Ja, något liknande är det men jag har konstruerat och ritat allt själv, givetvis med inspiration från många källor. Idagsläget är min bil röd.

 

B9FAC826-9ED7-4267-BE17-5DA4E1F758A5.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag avser inte ha stolen på räls, det får bli några fasta positioner. Dessutom kommer jag ha pedalstället justerbart på några fasta positioner. Det är alltid roligt med aluminiumjobb så att man får nita lite.

Jag började på bakre fäste till stötdämpar-rockern i den gångna veckan.

Sedan länge har jag tänkt att ha en drag, tryck och vridstång mellan växellådan och växelspaken. Jag har till och med räknat ut geometrin/slaglängder men nu när jag ser utrymmet mellan stol och vxl ser det mörkt ut med mycket grejor i vägen, avgassystemet, stötdämparna, ramrör. Det kanske får bli växelvajrar som kan slingra sig fram, vi får se senare.

10BB108C-EC42-48DC-BAAD-9DDAAA195177.thumb.jpeg.8115e5c6a632163fe539b433e63cdbd4.jpeg

B8DE6C24-568C-41E2-8E91-CB5E5C8F8307.thumb.jpeg.5e4579724fa1aea4d526c92144f9d123.jpeg

C70932D8-15D3-4D51-9F1E-E3BD2FE9D755.thumb.jpeg.a0682d4fbab89377102ab532c7afda3f.jpeg

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Nu tänkte jag att göra hela avgassystemet innan jag tar ur motorn men det var inte så lätt som jag trodde, bara ett par snitt med vinkelslipen så att rören kom fritt från ramrör. Konstigt men det blev bara fler och fler delar av grenröret ju mer jag jobbade med den. En svetssöm är allt jag åstadkommit denna veckan.

Jag beundrar all de fina grenrör jag sett, det är skickliga svetsare som gjort perfekta passningar mellan rören och med fina svetssömmar.

Jag har lagt en hel del tid på efterforskningar efter styrväxel, rörbockning och svarvning.

Ritningen på styrväxlen dubbelkollades och skickades till en firma UK, jag får se vad det ger.

Jag fick många tips från Er på firmor som bockade störtbågar och nu är en båge på väg hem till mej.

Det har blivit lite strul med svarvning då han som brukar hjälpa mej har för mycket att göra och mina hobbygrejor är inte prioriterade, får hur jag löser det.

A160ACF0-3277-496A-9CC2-D422451A64F6.thumb.jpeg.44f1b28da1494de0d2760c26e93973b8.jpeg

D258C4A1-35F4-45F8-A5B5-E2A52A312A64.thumb.jpeg.710da91074cfab69b895ce302b441f42.jpeg

BE1343E4-7E47-4AEC-9151-AD5400260332.thumb.jpeg.806537bf0f19112ea3a3709f31fcc420.jpeg
 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Det är mycket jobb för att skapa ett avgassystem, det mest utmanande har varit att pussla ihop mitt söndersågade grenrör. Det är inte klart ännu men jag har skarvat ihop 3 av 4 rör med nio skarvar/svetsar nu har jag bara fem skarvar kvar. Jag tröttnade lite på grenröret och gav mej på ljuddämparen och up-pipen. Jag insåg att det blir lättare att göra det sista på grenröret om jag har motorn upp och ner i en motorställning. Nu vet jag att grenröret går fritt från ramen och att det går demontera utan att lyfta motorn däremot är det inte säkert att det går byta oljefilter utan att lossa grenröret lite, vi får se senare.

Jag är nöjd med ljuddämparen och dess placering, jag ska göra någon form av värmebarriär mellan ljuddämpare och växellådan. Undrar vad som är effektivast en polerad plåt emellan eller en isoleringsmatta på vxl.

Jag provmonterade bågen men svetsar fast den senare när jag fått hem säkerhetsbältet. Min plan är att montera rullen till bältet i bågen någonstans, kanske i ett tvärrör.

Kanske bäst att beställa lite aluminiumplåt till bränsletanken så jag inte står utan jobb, tänkte svetsa tanken i 2,0mm  1050 alu.

AF93FA2F-61C2-417F-9556-5D49611C7936.thumb.jpeg.fdee2967963398c0c5028b64ffccfe19.jpeg

D72BE7CA-C7E0-4FF4-837F-0F41FA9B1C5D.thumb.jpeg.55c347fac45cc694e3c6a7132d9a4702.jpeg

1E9BDB4C-EBA3-477F-A69A-42190BA2CFC8.thumb.jpeg.8964c79bb2ba2ed3bdf26570aa889262.jpeg

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

13 timmar sedan, Göran Nilsson sade:

.......... värmebarriär mellan ljuddämpare och växellådan. Undrar vad som är effektivast en polerad plåt emellan eller en isoleringsmatta på vxl........................

 

Det är klokt att skydda lådan från strålningsvärme så slipper den bli krokig i slutet på rakorna.:icon_thumbup:

Jag vet inte vilket som är bäst, det beror nog på hur mycket luft som flödar mellan låda och ev. skyddsplåt. Varför inte båda om man är osäker tänker jag? En tunn plåt som inte behöver poleras med ett lager självhäftande värmeskyddsmatta, så slipper man kladda ner lådan. Tänker typ sådan som finns bl.a. på Speeding - Värmeskyddsmatta . Nu inbillar jag mig att det inte borde vara jättekritiskt med just din ljuddämpare som är placerad så långt bak men även rören före strålar ju värme.

Link to comment
Share on other sites

23 minuter sedan, Arto sade:

så slipper den bli krokig i slutet på rakorna

En krokig raka, är bäst att undvika 😂

Värmeskyddsmatta är ingen dum ide, särkilt den från speeding som är tunn då det inte är så mycket plats. Så en tänkbar konstruktion kunde va en aluminiumplåt som täcker stötte delen av ovansidan på växellådan,  på den klistras mattan. Eftersom jag planerar att ha en diffusor som täcker hela underredet motor/växellåda får jag nog sätta ett antal NACA duct för att få luftcirkulation runt motor och vxl. 

Link to comment
Share on other sites

Annars så finns det värmeskyddsplåtar på vissa skrotbilar som inte är så skadade typ i kardantunneln. Jag har använt sådana åk förbi JB bildemontering i Jönköping 

Edited by Mildseven
Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, Göran Nilsson sade:

Det är heller inget dumt förslag, kan va lite svårt att komma in på skrotgården bara men värt ett försök

Jb har väl självplock men vänta lite till det blir lita bättre väder

Edited by Mildseven
Link to comment
Share on other sites

35 minuter sedan, Tomas sade:

Kommer du bygga egna hjulspindlar eller blir det från någon annan bil?

Hjulspindlarna med nav fram blir från Mazda MX5 NB, de ligger på hyllan och bara längtar till att bli provmonterade 😀

Bak blir det egentillverkade, som jag hoppas få hjälp med av en kamrat som har tillgång till en bättre mekanisk verkstad. Planen är att vi tillsammans ska bygga spindlar och bakre länkarmar över en helg. 

Link to comment
Share on other sites

Jag gjorde som jag nämnde förra veckan, nu plockade jag ur motorn å vxl. 
Det blev betydligt enklare att tillverka det sista röret i grenröret men jag fick göra en kompromiss eftersom jag inte kunde lösa både frigång från ram vid demontering av grenröret och frigång för grenröret vid demonteringen av oljefilter. Jag valde frigång för oljefilter då det blir enklare vid oljeservice. För att ta bort grenröret måste jag lyfta motorn ungefär 20mm.

Så när motorn och vxl var uttagen lossade jag ramen från fixturen och vänd upp och på den så jag kunde svetsa färdigt allt på undersidan. Vände tillbaka ramen och fixerade den igen så att jag kunde positionera och svetsa fast bakre länkarmsinfästningarna.

När det var gjort monterade jag tillbaka motor och vxl så att jag kunde tillverka avgaskollektorröret och up-pipen. Som ni ser har jag en V-band klämma på kollektorröret, jag hoppas att den fungerar och är tät. För säkerhets skull monterar jag en upphängning mellan up-pipen och motorn för jag tyckte att röret flexade lite för mycket.

Jag skickade en ritning på styrväxlen till firman Berrisford i UK men eftersom de inte svarat på mitt mejl ringde jag å fick reda på att man skulle skicka ritningar till en annan adress, få se om de svarar på den adressen.

75B27879-7822-4A8A-9B09-9F14BBF7B07E.thumb.jpeg.1936e084e65e4138033820cf999932e5.jpeg

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

56 minuter sedan, sorin sade:

Har du kollat med https://titanexpress.co.uk/collections/all/products/titan-bespoke-steering-rack-drawing-only ang styrväxel ? Tror inte att dem har locost priser men kanske bra att kolla ändå .

// Sorin 

Jag har en sådan på min Vstorm, kostade ca 10k SEK men letar efter något som kostar mindre denna gången.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Göran Nilsson sade:

Jag ska montera mitt rullbälte och jag undrar om det är okej att bältet från rullen löper över fyrkantsröret eller är det tvunget att man måste ha en avlänkare?


 

Mig veterligen måste du ha en omlänkare, men dubbelkolla med din närmaste SFRO-kontakt.
Kan aldrig tro att det är tillåtet att låta bältet nöta över en balk eller dyl.

Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, swedishGT40 sade:

Kan aldrig tro att det är tillåtet att låta bältet nöta över en balk eller dyl.

Balken har inte så vasst hörn men givetvis bättre med avlänkare med större radie.

Ett alternativ är att sätta avlänkare så att den står på balken som då får ta upp all last vid belastning, för säkerhets skull så kan jag sätta en teflonfilm över balken då bältet på detta utförande har viss/minimal kontakt med balken.

8EA893B0-13BE-46B1-A3FD-9685613BA3FB.thumb.jpeg.48bbf4c1f04bd942b4bff165a8890259.jpeg

Link to comment
Share on other sites

47 minuter sedan, Göran Nilsson sade:

Balken har inte så vasst hörn men givetvis bättre med avlänkare med större radie.

Ett alternativ är att sätta avlänkare så att den står på balken som då får ta upp all last vid belastning, för säkerhets skull så kan jag sätta en teflonfilm över balken då bältet på detta utförande har viss/minimal kontakt med balken.

8EA893B0-13BE-46B1-A3FD-9685613BA3FB.thumb.jpeg.48bbf4c1f04bd942b4bff165a8890259.jpeg

Är inte tanken med en omlänkare att den ska följa med när bältet dras snett?

Annars orsakar du nötning iaf.

Link to comment
Share on other sites

Link to comment
Share on other sites

44 minuter sedan, Rikard Larsson sade:

Jag drog mina bälte runt ett rör i bågen.

Det är en fin bil du har 🏆

’Jag har en aning om att det är flera som gjort som du med bältet, det var väl min tanke med min bältesdragning också.  Nu är det ganska stor skillnad mellan ditt rör med radie 20 och mitt rör med radie 3. Man kanske kunde svetsa på ett cirkulärt rör på mitt fyrkantsrör ?  Eller svetsa fast en stålkulas på störtbågen som man monterar avlänkaren  i.  

On 2022-02-01 at 20:12, sorin sade:

Varför inte ha omlänkaren på tvärbalken och inte i bågen

Bästa stället, som är bågen då den är den kraftigaste strukturen i det området, annat alternativ är inte åtkomligt pga bränsletanken och jag vill inte göra en genomföring i brandskottet för bältet. Anledningen till att jag krånglar med övre avlänkningen är att jag vill ha den monterad så lågt som möjligt så den döljs av av chassikåpor.

 

F9D67B12-7A1E-49CF-9FC2-A000580864A3.jpeg.ffe3f56f87832fb00d6f7159d79dd4d3.jpeg

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Så har en lågintensivt vecka passerat men jag hann ändå få beslutsångest över bältesinfästningen. Efter diverse råd så blir det ett svetsat fäste till övre bältesavlänkaren, det blir bra 😅.

Min initiala plan för växelspak var att ha en stång mellan spak och växellåda men när jag gjorde avgassystemet insåg jag att det inte få plats utan mycket krångel så jag övergick till växelvajrar. Jag tycker att jag hittat en bra position till växelspaken, med vajrar blir man lite friare vid val av position, men platsen är ändå inte överdrivet stort. Jag har gjort några extra hål i hävarmen till växelväljarn
 

Det var inte mycket fri tid till bilbygge denna veckan och det kanske blir ännu mindre kommande vecka, tiden går till att tapetsera väggarn hos min son.

899DDC79-C489-4591-8DCB-44A6019CD48B.thumb.jpeg.07f7d9656c78adb0564b9ba4d70b5181.jpeg

E66CCBBA-2DF5-4548-AA2B-A1B46504E7D3.thumb.jpeg.1211143c7c5d3236e83d2fbd72b60418.jpeg

709DEDBC-B3E6-4FD9-9B0C-0D08D9E61234.thumb.jpeg.e1cda3aa0186c3657f5fb24e85bf335a.jpeg

00E490BE-B63F-472C-93A9-37C8AE269E8D.thumb.jpeg.bb93a15453311fd6e35a0fe876bf5acc.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...