Jump to content

Cad till Volvo?


vedde

Recommended Posts

Vet inte - passar den Turboplenumkammaren?

Den har dock fel delning så jag vill ju inte köpa en jag inte kommer använda utan jag vill vattenskära en som jag kan anpassad för mina Jenvay DTH ITB´s.

Link to comment
Share on other sites

Dög inte den du fick av mig?
Jo men då måate jag ju rita själv, vilket jag är dålig på och om jag kunde få en grund så kunde det hjälpa- har inte kollat delningen på din - kanske ska göra det först, så får jag köpa loss den om det funkar.
/Vedde

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Har du ringt KL och frågat om en du kan få en som passar till dina spjällhus eller en utan hål ? annars så kan jag modellera upp en åt dig om jag får lite mått bara. Nedan 400 lång, 100 bred, ändradie 50, 4 tjock, 4 st hål 48 i diam placerade i ytterradie centrum och nästa in mot mitten med 95 mm

 

309802164_Skrmbildfrn2021-10-1513-51-15.thumb.png.5887bc46da5fe1a29416532731c4a7a2.png 12827_1.jpg.58c014cc8f58a7488abc9af5d8721bf0.jpg

 

Edited by Kjelland28
Link to comment
Share on other sites

Hej

Tack Kjell, KL har jag frågat men de lämnar inte ut CAD eller verkar ha något som passa till mina Jenvey. 

Jag tar lite bilder och måttsätter. 

Stort tack för hjälpen - verkar så enkelt när man kan 🐵😆

Link to comment
Share on other sites

On 2021-10-12 at 20:59, vedde sade:

Jo men då måate jag ju rita själv, vilket jag är dålig på och om jag kunde få en grund så kunde det hjälpa- har inte kollat delningen på din - kanske ska göra det förstemoji16.pngemoji106.png, så får jag köpa loss den om det funkaremoji120.png.
/Vedde

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk
 

Min platta är cc 89 mm mellan insugen duratec är 96

Edited by Mildseven
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Om du laddade ner ritningarna jag la upp igår så släng dom och ta dom här istället. Det här borde funka men jag skulle ändå skriva ut dxf'en i skala 1:1 och kolla så det stämmer. Modellen är gjord 10 mm tjock. Jag sparade den som dwg dxf och step nåt borde funka för den som ska skära

screenshot_51.jpg.41462836700e0dd57ef469ed58f66fdd.jpg

 

Plenumplatta2.dwg

Plenumplatta2.stp

Plenumplatta 2 kontur.dxf

 

 

 

 

 

Edited by Kjelland28
Link to comment
Share on other sites

@Kjelland28- wow!
Super tack för hjälpen.
Tar dem till min kille och ber honom testköra i masonit.
Jag måste få till hålen sen för Jenvey trottelhusen.

/Vedde

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Varsegod, tycker det ser ut som om hålen på Jenveyhusen påminner om luftfilter anslutningen på en Weber 45 DCOE borde gå att få tag i nån packning och kolla med eller så strycker du med en blyerts penna över flänsarna och sen pressar ett papper mot flänsen så du får ett avtryck att mäta på. får jag bara måtten så kan jag lägga dit dom med. 😀 

Edited by Kjelland28
Link to comment
Share on other sites

hittade Jenvey ritningen så jag slängde in 50mm hål på deras delning och chansade in lite fästhål lagom långt ut i 30 graders lutning skär denna i masonit. 

Redigerat DWG'n med mer mått,  info vad den är till samt en copyright note som ger alla rätten att använda ritningen för eget, ej kommersiellt, bruk som en följd av en diskussion runt att det alltid är den enskilda personen som lägger upp material här som är ansvarig för materialet 😀

 

screenshot_53.thumb.jpg.a1ba70f6e1175bf5c352f9492a960c7b.jpg

filerna finns uppdaterade längre ner

 

Edited by Kjelland28
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Enligt Per så är hålens mått till plenumet inte symmetriska så jag får komma med lite nya mått om det visar sig vara så. Får mäta alla individuella pinnbultar i förhållande till varandra.
Suck - vad är det för fel på symmetri?
/Vedde

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk



Link to comment
Share on other sites

Ok, som det är nu så ska ligger dom på samma mått som mot cylinderhuvudet, 91, 96, 91mm såg ut att vara så på Jenvey ritningen. fästhålen som jag lade till har samma mått som på ett 50 DCOE hus från Aliexpress ( var det enda jag hittade med mått på ). Men skicka måtten så uppdaterar jag modell och ritningar.

Link to comment
Share on other sites

@Kjelland28
Här kommer de lite avvikande måtten, alla 6 i mitten är symmetriska 106cc mellan i rad och 108cc tvärs över. Vänster sida har båda 116cc till kortsidan och höger sida 120cc.
Tror jag får testa så med de nya måtten
, tack för all din hjälp.
Alla mått i mm såklart.226d06e443a81b844182c03d6ff3ad1d.jpg

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Ok, blir intressant, tror jag ska göra ett liknande arrangemang till mina SU för att flytta filtret och hämta luften på nåt kallt ställe. 
Japp, Volvo plenumet är prisvärt också.


Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

@Kjelland28, jag har lämnar in för skärning i masonit eller liknande så kan kan provmontera eller justera.
Återkommer när jag hör mer

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ok, svetsa igen hålen och slipa plant, skaffa stoppskruvar som passar i de gängade hålen i kammaren. Spetsa ena änden på skruvarna väl centrerat, skruva i skruvarna i kammaren och låt nån mm sticka ut. Placera kammaren rätt på plattan och håll ner den med en hand samtidigt som du klappar till lite försiktigt med gummi klubba. Nu borde du fått märken som du kan körna upp och borra ! 🙂 Eller fila upp hålen och använd brickor.

Edited by Kjelland28
Link to comment
Share on other sites

@Kjelland28
Närå, håller på att justera måtten för CAD:en - gör man fel får man göra om. Jag får en ny med justerade mått. Jag ber att få återkomma när jag har alla justeringar så vi får till en riktig plåt.
/Veddes

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej

@Kjelland28

Nu har mitt digitala skjutmått fått nya batterier så nu kanske det blir mer rätt. Jag har använt * för grader och målat i med röd färg på bilden för att demonstrera vilket håll och hur mycket hålet skall flyttas. Det var små skillnader mellan 0,5 till 1,5 mm som skiljer.

Alla Jenvey hålen var rätt men fästhålen som du satte till 30* var mer 24,5* när jag försöker mäta in så gott jag kunnat.

Skrik till om du inte fattar eller kan läsa. Sidan du ser är mot spjällen och plenumet är under.

Fantastiskt tacksam för all din hjälp.

/Vedde

insugsplatta_Jenvay_Volvo till Duratec.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hålen ligger ju inte centrerat så kan du mäta yttersta spjällhålet till yttersta montagehålet på båda sidor och skriva dit med tusch så att jag kan lägga modellen åt rätt håll innan jag börjar flytta hålen så är det snart fixat.

 

Link to comment
Share on other sites

Så då har jag gjort om den och flyttat åt rätt håll förhoppningsvis gjorde hålen lite större samtidigt  samt satte dit en grej för att enklare kunna se hur den ska monteras. Måttsättningen är väl inte så snygg men den är ju mest för att kunna efterkontrollera

Plenumplatta5.dwgPlenumplatta5.dxfPlenumplatta5.stp

Edited by Kjelland28
Link to comment
Share on other sites

Grymt Stort Jätte Tack!

Vi kan lägga upp den när jag fått den omskuren så vi ser att den passat. Tänker att andra likt dig kanske är intresserade av Volvo turbo plenumet som är rimligt pris på.
/Vedde

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Coolt med Dubbla SU brukar låta riktigt gött med förgasare. 

Kollar med min skärare imorrn om han är på plats så får vi se när han skär 10 mm alu nästa gång för då lägger han med min ritning så jag får den gjord.

Hör av mig när den kommer tillbaka.

/Vedde

Link to comment
Share on other sites

Japp körde med det i första bilen för 37 år sen, fan vad länge sen, en 142:a som pinnade iväg till 100 på 8,6 sek då. Tror att en original sån gjorde det på 15 sek. räknade ut att jag hade nånstans runt 125-130 drivhjulshästar vilket jag fick till att det skulle motsvara ca 160 på veven nästintill dubbla original effekten. 🙂

 

Edited by Kjelland28
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Blev bra, lite skev i hålen fortsatt men går med lite lätt filning. Jenvey hålen vart klockrena och helt rätt.
Blir super när jag blir klar!
Tusen tack.
/Vedde0f80a9ba281c576e50ce52ed0b96b49c.jpg

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

On 2022-01-06 at 22:12, vedde sade:

Blev bra, lite skev i hålen fortsatt men går med lite lätt filning. Jenvey hålen vart klockrena och helt rätt.
Blir super när jag blir klar!
Tusen tack.
/Vedde0f80a9ba281c576e50ce52ed0b96b49c.jpg

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk
 

Blir det några uppsättningar trattar och prova sig fram eller?

Link to comment
Share on other sites

Blir det några uppsättningar trattar och prova sig fram eller?
Letar trattar nu och har hittar ett par på JSpec fullradie 50mm i alu.
Kan kaps och svetsas på insidan gar jag tänkt.9ddcfa666ea430bc45cdb710deae752e.jpg

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...