Jump to content

Vilken MIG svets?


Henrik Nilsson

Recommended Posts

Nu börjar det bli dags att köra igång, alltså dags att skaffa en svets. Jag har kollat på några nya (som inte är allt för dyra), då det verkar bristfälligt med migsvetsar i Stockholm nu (?). Biltemas svetsar är ju lite billigare och de som kommer på tals då är ju:

MIG/MAG-svets 150E - 3 290:-

MIG/MAG-svets 180E - 3 995:-

www.biltema.se

Samt då Esabs svets:

SVETS ESAB ORIGINAL MIG 150A. - 4 045:-

www.jula.se

Tror ni att Biltemas svetsar duger? Vilken av dom ska man välja?

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Jag skulle satsa på ESAB, de hundralapparan extra är värda det. Hade den billigaste Biltemasvetsen "svetsa utan gas, dvs flusstråd" bara skräp tycker jag. Antar att deras större håller samma kvalitet.

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte 130 A MIG från Clas Ohlsson för några år sedan, med vilken jag har svetsat mitt chassi + en hel del annat smått och gott. Har fungerat utan problem. Men jag tror att 130 A är det minsta man kan använda om man vill vara säker på genombränning.

Helst skulle man vilja ha en 3-fas på en 250 A eller så, men det får bli till nästa bygge. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

När jag skulle köpa svets fick jag rådet att helre köpa en begagnad

3-fas svets än en ny 1-fas. Men så här i efterhand kunde det kanske kvittat för min del då husets elsystem inte pallar med de höga effektlägena :( .

Ett tips: kolla om du hittar en begagnad 5L Atal flaska för de är svindyra i inköp men kostar bara 300 spänn att fylla, Kolla med din gasåterförsäljare vad det skall stå på flaskan...

Mvh Svante

Link to comment
Share on other sites

När jag köpte min svets för några år sen tittade jag bl.a. på Esab, de hade då en serie billigare svetsar för oss hobby svetsare. Jag blev dock avrådd därför att slangpaketet var nån specialare som bara kunde köpas av Esab = dyrt, Jag köpte sedan en svets av Verktygsboden i Borås.

De har bra priser och bra sortiment. Där köper jag i stort sett alla mina maskiner och de har alltid varit billigast vid jämförelse. Senast köpte jag en svarv 700x125 med växellåda och skåpstativ för 11900 :-

Ta tid på dej, det första är sällan det billigaste

Ha de

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Hej, Jörgen här,

Skulle rekomendera dig att köpa en 3-fasare,begagnad, det är en himmelsvid skillnad att svetsa med 3-fas mot 1-fas,mycket bättre i startfasen av en svets och klarar verkligen av att bränna igenom ordentligt.

Faktiskt lättare att svetsa med för en nybörjare (3-fas).

Vanligaste felet nybörjare gör är att svetsa för fort, man tror att man ska bränna hål om man kör sakta men de är ofta raka motsatsen.

Men, om du nu inte har råd att skaffa en 3-fasare(3000-6000:- beg) så skulle jag köpa Esab 150 A.

Har bara goda erfarenheter av denna lilla svets, bara man tar det lugnt och inte svetsar för fort.

Mindre än 150 A är inte att rekomendera, det sliter hårt på svetsen annars.

Det är lätt att få tag i resrervdelar om det skulle behövas, men det är sällan dessa svetsar går sönder, om man sköter den på rätt sätt.

Hoppas detta hjälper dig i valet av svets, Jörgen, Vobbla vidare :D

Link to comment
Share on other sites

Hej!Jag sällar mig till de som förespråkar 3-fas.Det är lättare att ställa in strömstyrka och matningshastighet var för sig.1-fas (220v) har ofta en ratt för båda värdena.Om du dock bara skall ha svetsen till ditt locost-bygge kan du klara dig med 1-fas.Det blir ju inga rostiga plåtdetaljer.1-fas kräver ren plåt,3-fas är inte lika känsligt.En annan fördel är att en 3-fas klarar ofta att ställas in för riktigt tunn plåt,samtidigt som du kan svetsa grövre grejor.Använder dagligen en gammal ESAB,3-fas,från -75.Den är fortfarande suverän.Skall dock använda en ESAB 1-fas,125 A,till mitt bygge.Den funkar jättebra till att svetsa rena fyrkantsprofiler,25x25x2.Jag skall i största utsträckning vända och vrida på chassiet så att det blir horisontal-svetsat.Något annat som man bör tänka på att när man använder 1-fas till våra ramar,är att mot-svetsa.Det innebär att man,om man som jag är högerhänt,svetsar från höger till vänster.Det gör att temperaturen i smältan ökar och det bränner in bättre.Annars får man en svets som ligger ovanpå som en"snorkråka".Detta är min erfarenhet.Hoppas att jag inte rörde till det för dig.

mvh pixbo

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag har själv ESAB 150. Är mycket nöjd och även min far som jobbat heltid som svetsare i drygt 20 år var imponerad av vad den klarade av. Självklart är en trefasare bättre, men det har ju en del nackdelar, tillexempel har du naturligtvis inget trefas uttag innom räckhåll när du ska fixa något annat än din pärla.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hej, som jag skrev i mitt inlägg tidigare så är 3-fas mycket lättare att få ett bra resultat med.

Har själv arbetat med Esab 150 A svetsen och är mycket imponerad av denna lilla svets, ett bra köp för en låg peng.

Säger än en gång att med mindre än en ,150A svets så är det svårt att få acceptabla svetsfogar, så 150A +.

Mvh Jörgen, Vobbla vidare :D

Link to comment
Share on other sites

Biltemas 180 E (inte 180 A) är inte det bara ett namn? den är väl inte på lika mycke amper om man tittar på datan som står om den 30-116 Amp.

Medans ex ESAB så står det i(Jula katalogen) att ESAB 180 A Svetsar med 180Amp. :huh:

Link to comment
Share on other sites

Hej !

Om jag inte missförstått Pixbo har jag en annan uppfattning vad som är motsvetsning. När jag motsvetsar svetsar jag från vänster till höger (jag är högerhänt). Skickar med ett utdrag som gäller rörtråd men det allmänna resonemanget gäller även homogentråd.

M.V.H.

Per-Erik

svets.htm

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag har kört min Smashweld 180 i ca 25 år. Även om den "bara" används till hobbyverksamhet tycker jag kvalitén är superb.

Om jag fattat rätt går det inte att svetsa rostfritt med modell 180, jag tror det beror på trådmatningshastigheten. De större modellerna lär fixa det. Kan vara värt att ta hänsyn till om man vill ha "blanka" delar, annars går det ju bra att bygga i "svart-järn" och kroma... ;)

Någon som vet exakt vad som krävs för svetsning i rostfritt?

Hälsningar,

Bengt

(Pedalstället på plats, rattstång härnäst!)

Link to comment
Share on other sites

Ska du svetsa rostfritt är det bästa att Tig-svetsa, då används också ren Argon som skyddsgas och inte en Blandgas som mest används till Mig-Mag svetsning.

Vad jag vet så borde det gå att köra rostfri tråd i din maskin, men då bör du använda ren Argongas.

Jörgen, CAPER B)

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag försöker bygga efter devisen "snabbt och enkelt" (och billigt) i detta första bygge. Därför har jag valt att använda ett Escort-ställ rakt av. Pedalstället är monterat så att det är flyttbart +/- 50 mm i steg om 5 mm. Mellan rören P och Q har jag satt 2 st 20mm fyrkantsprofil som jag svetsat in skarvmuttrar från Biltema i. Delningen på fästhålen i ramen är 30 mm (5 st) och på vinkeljärnen jag satt pedalstället på är delningen 20 mm (6 st). Längden på vinkeljärnet är 130 mm, vilket gör att det går att flytta 100 mm då jag har 230 mm mellan rören P och Q (i boken står det 229mm).

Bromscylindern från Sierran gick att bulta direkt i pedalstället efter lite justering av diverse hål. En ny tryckstång tillverkades och ett nytt infästningshål gjordes i pedalen för tryckstången. Denna flyttades till 40 mm från rotationscentrum för att få bättre utväxling eftersom jag skrotat bromsservot.

Kanske lite svårt att förstå utan ritning eller bild, men bilder är tagna och kommer att läggas ut på http://groups.msn.com/Super7Karlstad så snart som möjligt.

Hmm...

Detta hamnade kanske helt fel i forumet!?!

Hälsningar,

Bengt

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Dammar av en riktigt gammal tråd.

Jag har blivit erbjuden att köpa en ESAB Smashweld 180 i mycket fint skick för 4000kr. Är det ett bra pris? Att det är en ok svets förstår jag av posten ovan...

Tydligen var det nått slangpaket och eventuellt en tub med. Vad är det för svets? Farsan sa den var gul.... :wacko:

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte en Smashweld 180 för länge sedan, det var 17/6 1987. Garantin har säkert gått ut - men faktum är att svetsen har fungerat oklanderligt i alla år, med obefintligt underhåll.

Kvalitet.

Den kostade förrexten 8500 på den tiden.

Link to comment
Share on other sites

JonteN, 1000kr måste väl ändå anses som billigt?

Det är en flaska med. Svetsen är lite använd och i bra skick. Äldre bekant till farsan som säljer så inget fuffens...

Enligt denne bekant kostade svetsen 16000kr ny, antar att det var inklusive tub då...

Link to comment
Share on other sites

KÖP !

Har just nu kompisens 180:a till låns och den är underbar att svetsa med...

Edit: vill du komma och provsvetsa lite så hojta till, har dock ingen svetsskärm (den ligger kvar i kompisens garage)

Edited by Falcor
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...