Jump to content

Tomas GT40


Tomas

Recommended Posts

Tänker dra igång ett GT40 bygge från scratch så det är väl lika bra att göra en byggtråd direkt om inte annat än för min egen del

 

Byggde en Westfield super seven för 10år sedan. Den är såld sedan ett antal år tillbaka och ända sen dess har det kliat i fingrarna att bygga nåt nytt. GT 40 har funnits i tankarna i omgångar men av olika anledningar inte blivit av. Har även funderat på att bygga en eldriven Porsche 356 och det kan mycket väl också bli av men just nu går utvecklingen på elbilssidan rasande fort så på 10år misstänker jag att utbudet av produkter för hemmabyggare ökat markant. Så det projektet får vila och mogna några år. 

Det som talat mot GT40 är väl att jag egentligen aldrig sett en live och kunnat provsitta (se om man ryms..) men för några veckor sedan fick jag syn på Christers svarta fara och det är knappt att gåshuden har lagt sig än. 

Tanken är att utgå från fransmannens design på chassit men självklart förstärka med trianguleringar. Det blir ett ganska enkelt bygge utan fina frästa delar i aluminium och skippar troligvis AC. Så försöka hålla ner kostnaderna lite åtminstone. Tidsplanen är att försöka få ihop hjulupphängingen i vinter för att se om jag behöver ändra nåt i ramen innan den svetsas under nästa år. Vill helst ha "standard" delar så att det är lätt sedan att tex byta ett hjullager eller drivknut. Så vad jag har kommit fram till hittills är:

15" hjul

Mazda MX5 NB spindlar fram med en enkel adapter för att kunna använda ett Audi hjullager 5x112 (SKF VKBA 3656), brembo 288mm bromsskivor

MX5 har ju runt 0 i styrradie med ET37-42 men med mindre hjul så med 225/60r15 blir det låg skrub även med 0 i offset på fälgen. Får se mer exakt när jag monterat Audi hjullagret

Bak blir det egna spindlar i plåt anpassat för Audi hjullager (SKF VKBA 3643)

Audi växellåda av nåt slag (01E?)

Motor...det enklaste är väl kanske att ta en Audi V8 som passar mot lådan direkt men en Ford skulle kännas lite mer "äkta"

Ja det är väl ungefär så långt jag har kommit än, har beställt lite lager och hjulspindlar än så länge så jag kan komma igång

 

Så bomba på med era tankar och ideér. Om nåt är helgalet så är det ju bättre om det kommer fram i tidigt skede och är det någon som har ritningar eller delar liggandes på tex bakre spindlar eller adapterplattor så är allt av intresse. 

 

Målbilden är väl nåt åt det här hållet

 

 

GT40_red.png

Edited by Tomas
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Alltså bromsar... får man stopp på kärran med tex Wilwood Dynalite? eller vad avgör själva bromsförmågan med olika bromsok? Är det storleken och materialet på bromsklossen som är avgörande och att olika ok har olika stora klossar? Och vilken kolvstorlek fram respektive bak är lämpligt? 

Ojoj har säkert 1000 frågor till 

 

forged_dynalite-lg_2.jpg

Link to comment
Share on other sites

15 minuter sedan, Tomas sade:

Alltså bromsar... får man stopp på kärran med tex Wilwood Dynalite? eller vad avgör själva bromsförmågan med olika bromsok? Är det storleken och materialet på bromsklossen som är avgörande och att olika ok har olika stora klossar? Och vilken kolvstorlek fram respektive bak är lämpligt? 

Ojoj har säkert 1000 frågor till 

 

forged_dynalite-lg_2.jpg

Ask and you shall recieve!
https://brakepower.com/

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Välkommen! Härligt med fler byggare av 40-tummare :icon_thumbup: 

Angående bromsar så är det allra viktigaste att försöka knöla in så stora skivor som möjligt i fälgarna. Bromsbalansen fixas till bäst om den är ställbar. Jag har f.ö. exakt samma grejor fram som bak då behovet av skillnad minskar med motor och växellåda bakom ryggen.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Fick hem miata spindlarna men det blir inte riktigt bra med dem. Undre bärarmens infästning hamnar högt upp i ramen. Borde jag såklart ha insett för länge sen eftersom Miata har mindre hjul och säkert lite högre markfrigång än en GT40. 
 

Så för att göra det enkelt för mig så får det bli Wilwoods Mustang 2/Prospindle med något komplett bromskit fram

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

CADar du upp något?
Isf. har du något chassi, hjulupphängning och parametrar att dela med dig utav för att bolla ideér och kanske kunna knuffa dig på "rätt" spår för din skapelse så att du inte fastnar?
Har du räknat något på hjulupphängningen i CASIM eller motsvarande, och kollat om du får in fästpunkterna i chassiet eller om balkar måste designas om för att komma rätt?

Link to comment
Share on other sites

Har bara lärt mig cadda enklare saker än så länge. Har lekt lite i http://vsusp.com för att få en uppfattning om fästpunkter och bärarmslängder. Har svarvat en adapter till MX5 spindeln för att kunnna montera Audi-lagret och det skulle absolut kunna funka. Antar att det egentligen bara är att betämma sig vilket spår man ska gå på. Finns ju såklart möjligheten att bygga en egen spindel också för att få det som man vill. 

MX5 spindeln med audi lager

MX5.thumb.jpg.9d31e919e60df6924844396074a5606a.jpg

 

Per Ajdens konstruktion

15.thumb.jpg.5b11d383c7c55201397935462e63c8da.jpg17.jpg

Tony Tegheim – Mooseville Performance

3028-new_2009-12-07-2009120797830.jpg

Okänd tillverkare

upright.thumb.jpg.d70df9644e24352357466df5e3b1b615.jpg

Edited by Tomas
Link to comment
Share on other sites

Det är i mitt tycke garanterat värt ansträngningen att göra hemläxan ordentligt vad gäller geometrier på fram och bakvagn så man hamnar så rätt som möjligt från början. Det är även väldigt bra att bygga in ställbarhet överallt så att man kan göra justeringar om behov (eller nyfikenhet?) skulle uppstå. Lyckas man bra får man en bil som ger måånga fler leenden när man så sedan är ute och gasar :icon_thumbup:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kan bara instämma med Arto, det är inte jättejobbigt att bygga egna uprights, kräver bara tid och nogrannt arbete 😄
Med det sagt, så har jag läst om flertalet som lyckats väl med wilwoods pro spindle som du nämner.
Så du kanske kan skippa större delen av arbetet o köra med den uprighten och sen fokusera på "rätt" bärarmlängder och infästningspunkter i chassi?

Edited by swedishGT40
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, swedishGT40 sade:

Kan bara instämma med Arto, ...................................

Det går att fint använda andra spindlar utan att tillverka egna, bara man tar sig tid att få koll på geometri, skrubb etc. Det är förbaskat mycket jobb att snickra ihop en GT40 och då är synd att bygga tokigt.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...