Jump to content

Styrväxel - vinklar/höjd - vad man kan justera?


rug

Recommended Posts

Jag har en gammal Fiat 124 med styrsnäcka och funderar på att byta till styrväxel för att få plats för motorbyte. 

Fiat 124 tillverkades sista året med styrväxel så delar går att få tag i. Min utmaning är att jag kanske inte kan montera styrväxeln i samma höjd som orginalet. Jag tror jag kommer behöva sänka styrväxeln någon/några centimeter.

Så var är nyckeln till framgång här? Vilka parametrar har man att leka med för att få till bra styrning? Finns det någon websida eller program för att hjälpa mig i detta arbetet?

Link to comment
Share on other sites

Detta är vad du går efter (förutsatt att du har dubbla a-armar, stämmer ej på mcpherson t.ex.)
Dvs. du måste se till att ha inre styrväxelleden i linje med inre lederna för båda a-armarna.
Den procentuella diffen i höjdled du placerar inre styrleden på mellan armarna måste återspeglas i procent av höjdled ute vid yttre lederna.
Detta förhindrar bumpsteer.

image.thumb.png.85b9a442eaebe9d9842696fb5d9a3bd0.png

Edited by swedishGT40
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Det går inte att kräva 0 bump steer genom hela rörelsen (och det är inte ens säkert att det är önskvärt).

Det finns en hel del skrivet om detta tidigare på forumet så det är nog bra att söka så slipper jag upprepa mig. Är det fortfarande oklart efter en sökning - fråga gärna upp.

Gustaf

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Citat

Det blir nog svårt att undvika bump steer om du inte flyttar styrstagets yttre infästning samtidigt

Det borde vara lugnt så länge jag får till höjden på styrväxeln. Yttre infästning är den samma för bilmodellen för snäcka och styrväxel. Fiat verkar bara bytt snäckan, lagt till fästen på tvärbalken och förlängt staget från ratt ner till styrväxeln med ett par extra leder. Nästan lite märkligt att de väntade till 85 för den uppgraderingen 😉

0005584_gelenkwelle-lenksaule_220.jpeg.33fbb9c37fce9147a9c898567c8b4c6b.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...