Jump to content

Svetsning


Alverby

Recommended Posts

Om man tig svetsar en ram måste man då vara "certifierad" eller går det bra att vara "hobby" svetsare??

Tängte mest vad SFRO och SBP säger !

Det lutar förövrigt åt ett bygge för mig också, långt gångn planer finns !! :) :) :) :) :)

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Varför är det så mycket mystik runt tig-svetsning?

Det är mycket lättare att få till en mag-svetsfog som för ett otränat eller ett lite tränat öga ser mycket bra ut men som har mycket dålig inbränning och vidhäftning än med en tig. Det är dessutom mycket lättare att få till en tig-fog än en mag-fog som är konkav , vilket är bättre ur utmattnings och brottanvisningshänseende.(konstigt ord det där)

Varför är det tillåtet att måla ramen innan ni besiktigar svetsarna?

Då är det ju i stort sett omöjligt att med hjälp av blåneringen se hur värmen har spridit sig och ev. sprickor eller vidhäftningsmissar är ju ifylda med färg.

Vill man rostskydda den kan man ju spraya den med tex WD40 eller olja in den med motorolja och en trasa.

MVH

Fredrik

Link to comment
Share on other sites

En ram byggs upp via en djävla massa kälfogar.

kälfogar är en styggelse. p.g.a. Blunt toe, d.v.s. att svetsgodset bara lägger sig på ytan utan riktig metallisk bindning men kan vara så tätt att det inte suger ens penetrant. Gissa vad som är risken när man MIG/MAG svetsar, då smält material slängs mot fogen och man hoppas att det smälter ihop.

När man TIG (eller gas-) svetsar så skapar man en smälta och tillför tillsatsen i smältan.

Detta var vad som fick Plattformen Alexander Själland att brista för att senare tippa.

Blunt Toes är en av anledningarna att kälfogar mer eller minrdre är förbjudna i Flygindustrin.

Röntga kälfog? vad hoppas man kunna se då?

Vid TIG svetsning tillförs ca &ggr mer energi än vid MIG svetsning Visst det slår sig mer men det kan antas att inträngningen blir bättre.

Den dagen jag börjar bygga så blir det TIG eller Hårdlödning.

Får ta och torka upp kaffet jag spillde när jag läste röntgen och kälfog i samma mening.

Lycka till med er svetsning och satsa på ett så bra verk som möjligt och bry er inte om flashiga material kalldraget och dyligt. de påverkas bara mer negativt av svetsningen.

-Bosse

Link to comment
Share on other sites

Hej

SFRO rekommenderar inte målning av ramen men tunn rostskyddsfärg brukar vara okej. Nånstans måste vi (enligt min egen åsikt som besiktningsman) landa i hanterbara krav för byggarna och på avdelningen rostskyddsmålning har vi hamnat just där.

Om jag tolkar dutch rätt ser man inte brister i en kälfog vid röntgning?

Varför så stark ton?

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Anledningen att jag vill TIG svetsa en ram är att jag tycker det blir snyggt!!!

Och att det blir lite mindre och slipa.

Sedan har jag också undrat över hur det är med "dränering" av rören. När man svetsar samma alla rör så får man stängda profiler med ren metall i. Och vad jag förstår så bildas det kondens i rören och det börjar rosta av kondensen. Skall man dränera dom stängda rören och även spruta rostskydd i eller hur har ni andra gjort ????? :(

Link to comment
Share on other sites

Radigrafisk provning:

Röntgen provning sker genom att "belyser" objektet med röntgen strålning och har en film på baksidan, matrialet dämpar strålningen och man får olika svärtning på filmen.

Så för att se en spricka måste den gå i linje med strålningen för att dyka upp som ett svart streck på filmen.

Det är även viktigt att filmen ligger nära (an mot) det man provar annars så får man distortion och en suddig bild. Vilket blir svårt att uppnå när man svetsar ihop två profiler. Det skulle även bli en hel del skuggningar som blir svåra att tyda.

De defekter som man kan förväntas hitta är porer och wolfram från TIG elektroden om den har doppats.

Om jag inte missminner mig så hade Porsche ett system där man trycksatte ramarna till sina 917 och hade en tryckmätare i cupen.

Inget tryck = sprucken ram = gå i depå

ursäkta de hårda orden tidigare.

Link to comment
Share on other sites

Oavsett svetsmetod så måste man ju vara så nogrann det går. Även om man lägger x antal kronor extra på en TIG-svets istället för att använda en vanlig MAG-svets, så är och förblir nog de flesta av oss glada amatörer. Man får inse sina begränsningar helt enkelt.... Jag hört att det är en god idé att måla ramen i någon ljus färg och inspektera känsliga ställen då och då. :)

Link to comment
Share on other sites

jag hade tidigare en ram som var hårdlödd men det fick jag inte ha så det var bara att börja om igen.

det var Bosse bildoktor som rekommenderade att inte ha hårdlödd ram.

Link to comment
Share on other sites

Har Tigsvetsat min ram (självlärd :D ) och det tar en j...a tid så numera Migsvetsas saker som fästöron och andra ting.

När det gäller och svetsa Tig så har jag en kompis som är Licenssvetsare på Tig och han visade mig hur det skulle gå till och sedan under byggtiden så kom han och inspekterade mina svetsar..

Tog mig ca 1 månad att få till godkända svetsar som han kunde godkänna (4 st 5liters tuber med Argon tog det :lol: )och numera så säger han att jag skulle kunna få godkänt på ett prov. :thumbup: , efter ca 6 mån evigt svetsande.

Fungerar alldeles utmärkt med Mig svetsning till rambygget, det vanligaste felet en nybörjare gör är att man svetsar för snabbt och har för lite strömstyrka och trådmatning.

Så det är bara att börja träna med svetsen grabbar ;)

Caper :D

Link to comment
Share on other sites

Om jag inte missminner mig så hade Porsche ett system där man trycksatte ramarna till sina 917 och hade en tryckmätare i cupen.

Inget tryck = sprucken ram = gå i depå

För att spinna vidare på temat trycksatta ramar så används tvärbalkarna i TGB 11 (Volvo C303) som vakuumreservoarer då inkopplingen av framaxel och diffspärrar är vakuumstyrda. Något att ha i åtanke om man behöver spara vikt på en vakuumtank nånstans?

Edited by patjo
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
jag hade tidigare en ram som var hårdlödd men det fick jag inte ha så det var bara att börja om igen.

det var Bosse bildoktor som rekommenderade att inte ha hårdlödd ram.

Har inte Caterham hårdlödda ramar?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

På tal om svetsar, finns det ingenstans på nätet som man kan läsa och se lite bilder över hur det ska se ut, hur det inte ska se ut och hur man ska göra för att svetsarna ska bli riktigt bra. Jag har MIG svetsat en del, mest på gamla bilar och byggt lite smågrejer. Jag är "självlärd" mer eller mindre och jag tycker jag får till skapliga svetsar när jag kommer igång :)

Edited by JohanB
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...