Jump to content

GT40 Kaross i Sverige? / Brexit?


Spett och Slägga

Recommended Posts

Om Magnus har tid så får du nog den bästa karossen därifrån.

Sen vad det gäller UK så är det absolut inget som är ett större problem. Fastnar i tullen? Ja på så vis att du måste betala tull och moms på paket utanför EU. Bygger du en GT40 så kan du lugnt räkna med att beställa från många ställen utanför EU. Jag har ingående paket från Australien, USA och UK.

En del delar kan gå att hitta i Sverige eller EU men ofta är dom tillverkade utanför EU så tull och moms är redan pålagt. Fördelen är att gynna svenska företag och att det potentiellt går snabbare (om dom har i lager).

Sedan Brexit - jag det har blivit dyrare än innan men då dom har en stor mängd delar som vi vill åt så är det enligt mig bara att bita ihop. Många gånger svårt att hitta samma grejer i EU.

Så nej, det är inte speciellt svårt att handla från UK

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ok! Tack för svaren!

Om man vill bygga ram själv hellre än att köpa färdig, finns det någon bra ritning?

Jag såg en tråd som hänvisade till en fransman som la ut bilder och ritningar på sin ram.

Men hur vet man om den är "bra"?

GT forte verkar ha en bra ram som visserligen är färdigkapad, men den kanske bara matchar deras egen glasfiberkaross?

https://www.gtforte.co.uk/chassis-tube-flat-pack-kit-96-p.asp

Edited by Spett och Slägga
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Att avgöra om en ram är bra eller inte är inte så enkelt som "ja" eller "nej". Det beror också på vad man vill få ut av bilen. Ska det bara glidas runt och njutas duger nästan vad som helst så länge SFRO godkänner det.

Har man lite banåka ambitioner bör man kanske ta en titt på hur fram och bakvagns geometri verkar och trianguleringen av ramen så man kan förvänta sig en relativt styv ram med relativt bra förutsättningar för bra chassie geometri.

Har man större banåka ambitioner bör man också titta på hur lasterna från hjulupphängningarna tas upp i chassiet.

Är man lång få man titta på vilka dimensioner kupén är ritad med, mindre petigt om man är lite kortare.

Bygger man själv och inte har gjort en hel projektering i 3D med mer eller mindre samtliga ingående delar i bilen hade jag rekommenderat att inte helsvetsa hela chassiet direkt utan bara punktat ihop vissa delar för att lättare kunna göra ändringar för att få plats eller förbättra en position/geometri etc.

Så det är som sagt ingen super enkel fråga att svara på utan mer information om vad Du är ute efter 🙂 Finns ju ett antal ritningar att hitta på nätet som alla skiljer sig en aning. 

Link to comment
Share on other sites

Fransmannens chassi saknar trianguleringar, så den måste ändras för att få igenom hos SFRO skulle jag säga.
Bygger man en GT40 så ställer dom krav därefter också på chassit för att hantera den tänkta effekten och körningen.
Dvs. har du en bil som är racebetonad så räknar dom med att den ska ha motsvarande vägegenskaper och ett styvt chassi, bygger du en glidarbil kan du bygga med två längsgående balkar o känna dig nöjd.

Lite som Johan skriver, syftet styr chassit's utformning.
Dock har jag svårt o tro att olika leverantörer har olika karosser, alla bygger från samma ursprung, men sen skiljer kvalitet och tjocklek på glasfibern, samt hur väl förstärkt och hur mycket väggar det är på insidan.
Det är VÄLDIGT små differanser i dom olika chassina som finns på dom viktiga punkterna där karossen fästs, dvs. höjden mellan sparklåda och hatthyllan för a-stolpen, lutning på ryggstödet, axelavstånd och bredd, allt sånt är rätt så definierat även om små variationer förekommer. (dels för att karossen inte centrerar hjulhusen ordentligt med "rätt" måttsättning)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...