Jump to content

Metallsåg


Göran Nilsson

Recommended Posts

42 minuter sedan, Göran Nilsson sade:

Jag såg denna på Biltema idag, kan det vara något att ha om man skulle kapa en massa profilrör ?

 

8D84F852-BA3A-4CDC-B22A-FCA61345E015.jpeg

Med riktigt sågband så funkar det fint. Kolla med Stjärnsågar i Kopparberg,  https://www.stjarnsagar.se/ 

Han har gjort band åt mig, och det är som dag och natt med livslängden 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, swedishGT40 sade:

Förespråkar denna typ av kap för snygga o raka snitt https://www.makita.se/product/lc1230n.html
Men det är dubbla pengen...
Har dock vart värd varenda krona i mitt bygge iaf, blir klockrent arbete med den.

Jo 6500kr är mycket, sprutar den inte lite gnistor. Om den gör det så smutsar den ner omgivningen å då vill jag inte ha den i bygglokalen.

Link to comment
Share on other sites

19 minuter sedan, Göran Nilsson sade:

Jo 6500kr är mycket, sprutar den inte lite gnistor. Om den gör det så smutsar den ner omgivningen å då vill jag inte ha den i bygglokalen.

marginellt med gnistor, och dom går bak till en uppsamlare tillsammans med det mesta av spånet.
Boschklingan jag har nu gnistar mer o skär sämre, Makita skivan som satt från start skar bättre och renare.

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Göran Nilsson sade:

Jag såg denna på Biltema idag, kan det vara något att ha om man skulle kapa en massa profilrör ?

 

8D84F852-BA3A-4CDC-B22A-FCA61345E015.jpeg

Jag har köpt en Biltema såg men beställt riktiga band till den. Tycker den är prisvärd till det jag har den till.

Link to comment
Share on other sites

Jag skaffade denna innan rambygget började, funkar klockrent nu, men det tog 3 hela dagar att ställa in den. När jag fick den så sågade den sönder sig själv eller kastade av bandet ..... hittade en 9-sidig beskrivning hur man MÅSTE ställa in bandet. Sågen har dämpkolv och mothållsfjäder. Och bra sågband, köper mina på bandsågblad.se

http://verktygsstallet.se/sortiment/sagning/maskiner/kallbandsagar/kallbandsag-mbs-150fh/

 

150fh.PNG

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Denna köpte jag nyligen. Har mest testsågat lite, men önskar att jag haft den när jag byggde min ram...

25x25x2 mm är som att såga i smör. Även 5x50 mm plattjärn går bra. Inte mycket till gnistor och snitten är svala direkt efter.

R210CMS - 210mm Compound Mitre Saw - HandymanTools

Link to comment
Share on other sites

4 timmar sedan, Rikard Larsson sade:

Denna köpte jag nyligen. Har mest testsågat lite, men önskar att jag haft den när jag byggde min ram...

25x25x2 mm är som att såga i smör. Även 5x50 mm plattjärn går bra. Inte mycket till gnistor och snitten är svala direkt efter.

R210CMS - 210mm Compound Mitre Saw - HandymanTools

Sådan så kallad kallkap som jag köpte för att kapa upp chassiet.
Guld värd! Och är man noga med digital vinkelhake och kapningarna så blir det snuskigt tight precision i delarna.

Link to comment
Share on other sites

5 timmar sedan, Rikard Larsson sade:

Denna köpte jag nyligen. Har mest testsågat lite, men önskar att jag haft den när jag byggde min ram...

25x25x2 mm är som att såga i smör. Även 5x50 mm plattjärn går bra. Inte mycket till gnistor och snitten är svala direkt efter.

R210CMS - 210mm Compound Mitre Saw - HandymanTools

Hittade den ännu billigare här: https://www.amazon.se/Evolution-Power-Tools-R210CMS-Geringssåg/dp/B07S5VWY9M/ref=asc_df_B07S5VWY9M/?tag=shpngadsglede-21&linkCode=df0&hvadid=476652476393&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=12759458264683197948&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=c&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=1012257&hvtargid=pla-832598381246&psc=1

Hmm kanske måste beställa en 🙂

Link to comment
Share on other sites

13 timmar sedan, Rikard Larsson sade:

Inte mycket till gnistor och snitten är svala direkt efter

Jag står i valet och kvalet vilken typ av såg jag ska köpa. Den du köpte sprider den gnistor långt ifrån och ner på golvet ?  Jag antar att det är en hårdmetallklinga , eller ?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
2 timmar sedan, Rikard Larsson sade:

Ingen aning än tyvärr. Har använt min för lite för att kunna svara.

Jag har kapat en del nu och jag tycker att klingan vobblar lite för mycket och jag tror det beror på att klingan bara har 24 tänder.

’så nu letar jag efter en klinga med fler tänder och har varit i kontakt med första träffen på Google 

Vi har en klinga hos vår leverantör i dimension 216x2,0/1,6x30/25,4 Z 48 (tänder).
Pris SEK 1 590 fritt vårt lager i Sollentuna.
Leveranstid 3-4 dagar från order, Thomas Håkansson
Intercut Sverige AB

Jag har inte kollat om den 16mm större diametern passar, priset är något högt men det industristandard på klingan.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...