Jump to content

Omröstning på ett ev. föreningsnamn


Jonte

Välj ett namn  

48 members have voted

  1. 1. Välj ett namn

    • Svenska Locost Klubben
      2
    • Locost Sweden
      38
    • Locost Sverige
      1
    • Svenska Amatörbyggare
      1
    • Svenska Replika Klubben
      0


Recommended Posts

Detta får ses som en vägledande omröstning och inte definitivt. Skulle någon komma på ett genialiskt namn under röstningen gång så får vi ta ställning till det.

Link to comment
Share on other sites

tänkte väll att alla kunde starta en poll.. :)

själv röstade jag på Locost Sweden dels då de låter lite internationellt, låter bättre rent allmänt samt att de står det på de fina t-skirt å kepsarna jag köpt av tommy.. :)

( tack åter igen tommy.. använder kepsen nästan varje dag.. :wub: )

Link to comment
Share on other sites

Detta är inte samma grej som vi diskuterade innan eller? Ang en förening för alla Seven-ägare/byggare, där vi även skulle inkludera Caterham, Lotus, Westfield etc. Eller? Ska det vara för just Locost så är valet definitift Locost Sweden. ;)

Link to comment
Share on other sites

Vid ett ev. "Locost Sweden" har man ju hjälp av namnet att försöka lura huvet & plånboken att man bygger en Locost...... :lol:  :lol:  :lol:  :blink:

Conco

*asg* :D

Det stämmer..... Om det inte var för namnet så har jag nog inte haft ett bygge i garaget nu!

HicostSweden skulle passa bättre! :whistling: ;)

Link to comment
Share on other sites

Ang en förening för alla Seven-ägare/byggare, där vi även skulle inkludera Caterham, Lotus, Westfield etc. Eller? Ska det vara för just Locost så är valet definitift Locost Sweden. ;)

Det vi får hoppas på är att namnet inte skrämmer bort någon som bygger Westfield eller Caterham för den delen... Tror det blir svårt att försöka blåsa upp detta och hoppas att alla självmant kommer till klubben. Istället är det nog bäst att försöka börja ungefär där vi är idag och sedan dra igång lite evenemang som bankörning, söndagsturer på slingriga vägar, garagekvällar, föredrag etc och meddela att alla är välkomna.

Funkar detta och det sprider sig att vi har kul i klubben hoppas jag att fler av de med mer "renrasiga" sjuor får upp ögonen för Locost Sweden. Körningen på Tullinge är ett klockrent exempel - Dala 7:or och Caterham samlade på samma plats utan varken upplopp eller misshandel som resultat! ;)

Link to comment
Share on other sites

Körningen på Tullinge är ett klockrent exempel - Dala 7:or och Caterham samlade på samma plats utan varken upplopp eller misshandel som resultat! ;)

Fast det var väll "Se7en days" och inte "Locost Sweden" ? :icon_blink:

Link to comment
Share on other sites

Detta är inte samma grej som vi diskuterade innan eller? Ang en förening för alla Seven-ägare/byggare, där vi även skulle inkludera Caterham, Lotus, Westfield etc. Eller? Ska det vara för just Locost så är valet definitift Locost Sweden. ;)

Men allt är relativt.

För Per Gessle så är väl alla bilar oavsett märke Locost ;)

Link to comment
Share on other sites

Det är just detta som kommer att bli problemet.

Seven får vi inte heta och Locost inkluderar inte alla.

Clubman som egentligen är ett bättre uttryck är redan taget i Sverige för en tävlingscup.

Se7enDays som jag själv är engagerad i fungerar ju bra på träffar etc - alla kommer oavsett biltyp.

Det är dock ingen klubb eller ett teknikforum och har ingen ambition att bli så heller.

Det är bara en löst sammansatt grupp människor som vill arrangera banträffar och garageträffar.

Enklast är nog att fortsätta kalla detta för Locost Sweden och hoppas att tävlingsserien Locost inte börjar knorra över den namnförrvirring som säkerligen kommer att uppstå....

Link to comment
Share on other sites

Enklast är nog att fortsätta kalla detta för Locost Sweden och hoppas att tävlingsserien Locost inte börjar knorra över den namnförrvirring som säkerligen kommer att uppstå....

Det borde knappast vara något problem eftersom Rune Näss till och med ville använda "vår" logotyp även för Locost-serien.

Link to comment
Share on other sites

För mig finns ingen klassindelning.... Tycker vi alla "sitter i samma båt" !

En sjua är och för mig förblir en sjua oavsett vart bilen är köpt byggd eller vad den kostar !

Det finns Locost´s som kostar mer än en "renrasig Sjua" och vad är det för bil då?

Är det priset på bilen som avgör vilken "klass" den eller föraren tillhör?

Jag kommer inte att bli klok på detta....

Som sagt ... att tex, låta en engelsk firma bygga ett kit med donatordelar, köpa det i delar och bygga det själv eller som så många andra: Bygga ett eget kit med samma donatordelar ????

Vad är det som skiljer en privat byggd Locost från en firmabyggd "Sjua" som gör att de hamnar i olika "klasser". Det enda som skiljer är att de bygger fler....och behöver inte vara bättre.... eller?

Att det sedan finns ett historiskt ursprung att ta hänsyn till det kan jag "köpa" ......

Bara några tankar :prop:

Link to comment
Share on other sites

Anledningen till att jag använder ordet "renrasig" Se7en är på grund av att jag sett en Caterham under uppbyggnad på nära håll och min inställning är att Caterham står i en annan klass än vårt hemmabygge. De har inga rör som inte fyller någon funktion, alla rör är hårdlödade istf svetsade osv...

Har tyvärr inte haft äran att kolla närmare på Rush eller Westfield men jag tvivlar på att de har samma möjligheter att anlita utomstående företag för att hjälpa dem med utveckligen av ett nytt chassi som Caterham gjorde när de utvecklade CSR:en.

Dock är det inte säkert att jag köpt en Caterham även om jag hade snuskigt mycket pengar - konstuerandet i sig är f-bannat skoj och mycket av det försvinner om alla delar ligger i numrerade plastpåsar med tillhörande ritning.

För mig är det inte priset på den färdiga bilen som avgör om en bil är renrasig eller inte - det är ursprunget! Om jag skulle köpa även den bästa Cobra-byggsats och lägga ner hela min själ i den så blir det aldrig en äkta Cobra utan kommer istället att vara en mycket bra kopia. Detsamma gäller våra bilar...

Link to comment
Share on other sites

Min åsikt är att det är bara att köra igång. Är man intresserad så hänger man på... om inte, knappast ett problem för oss övriga.

Blir vi tillräckligt "stora" och kända borde puritanerna vara intresserad ändå, om det börjar ordnas körningar och träffar i Locost Swedens namn.

Dock tror jag att om det skall startas en klubb måste det vara ULTRA tydligt att ingen 7:a diskrimineras utan att ALLA är välkommna.

Problemet är väl att hitta eldsjälen som sätter ner foten och drar igång, annars blir det ju mest sy-junta av det hela.

Jag har sagt det förut och säger det igen. Behövs det hjälp så ställer jag upp.

Link to comment
Share on other sites

Min åsikt är att det är bara att köra igång. Är man intresserad så hänger man på... om inte, knappast ett problem för oss övriga.

Blir vi tillräckligt "stora" och kända borde puritanerna vara intresserad ändå, om det börjar ordnas körningar och träffar i Locost Swedens namn.

Dock tror jag att om det skall startas en klubb måste det vara ULTRA tydligt att ingen 7:a diskrimineras utan att ALLA är välkommna.

Problemet är väl att hitta eldsjälen som sätter ner foten och drar igång, annars blir det ju mest sy-junta av det hela.

Jag har sagt det förut och säger det igen. Behövs det hjälp så ställer jag upp.

Samma här: Behövs det hjälp så ställer jag upp. :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Ja jag röstade NULL av misstag, men Locost Sweden är det väl inget fel på. :) Jag har varit inne på att man skulle inkludera alla amatörbyggda sportbilar, exempelvis, men va sjutton.... vi är ju över 300 medlemmar på detta forumet nu! Vi blir nog lagom många om vi bara räknar in alla som inspirerats av Locostkonceptet. Vill sedan nån Lotus/Caterham-nisse vara med trots namnet så är han välkommen. Är inte Locost Sweden fint nog så är nog inget annat det heller. ;)

Jag håller helt med Tommy om att det inte är kostnaden som är grejen, även om det var tanken från början. Som så många andra begrepp ändras innebörden med tiden och nu kan man väl säga att Locost nästan är synonymt med Seven, med den skillnaden att man inte blir stämd om man använder Locost. Mannen på gatan vet ändå vad varesig Locost eller Seven är förnåge. :)

Lite OT: skulle vara intressant att se statistik på hur många på forumet som är "Intresserade", "Planerar", "Bygger" och "Kör".... eller vad det nu är för indelning på medlemsstatusen.

Link to comment
Share on other sites

jag kan instämma med att det bästa vore ett namn som innefattar alla, men det är nog omöjligt...

själv tycker jag att bygger man bilen själv vare sig det är en sjua eller ett mittmotorbygge så skall man kunna vara med...

det är själva konseptet som är viktig, inte om bilen är "äkta" eller inte... :)

vad gäller statestiken på "planerar", "bygger" m.m så är det inget som jag kan få fram...

det är om man skapar en "rösta"topic isåfall...

Link to comment
Share on other sites

Jag håller på Locost Sweden. Det är redan inarbetat.

Sen håller jag med Zaphod att vi måste vara tydliga med vårat syfte.

Skulle det vara nån som inte vill vara med pga namnet, då slipper han.

Link to comment
Share on other sites

vad gäller statestiken på "planerar",  "bygger" m.m så är det inget som jag kan få fram...

det är om man skapar en "rösta"topic isåfall...

Inget som inte en välriktad sql-fråga kan lösa. ;) Har du tillgång till databasen? Niklas har väl det om inte annat?

Link to comment
Share on other sites

Nu när namnet verkar vara klart.... Vad gör vi sedan?

För att citera Superswift i annan tråd

Såhär skulle det kunna gå till i början:

-Be snällt att få utgå från detta forum till att börja med för att bygga en organisation

-upprätta en interimstyrelse

- skapa stadgar

- beräkna budget för att fastställa medlemsavgift

- skaffa postgirokonto

- göra enkel webbsida och annonsera efter medlemmar

- skapa medlemsregister och ta in medlemsavgifter

- utlysa årsmöte för val av styrelse antingen på nån plats i Sverige eller digitalt...

- planera aktiviteter och klubblad etc....

- ta kontakt med försäljare och försäkringsbolag och ansöka om rabatter etc

- skapa lokalgrupper med träffar etc

Link to comment
Share on other sites

Nu när namnet verkar vara klart.... Vad gör vi sedan?

För att citera Superswift i annan tråd

Japp.... Så skall en "slipsten dras" ! :thumbup:

SuperSwifts handlingsplan verkar vara helt OK :D

Det viktigaste tycker jag är att vi integrerar detta forum i den nya organisationen.

EDIT: Superswift Hur startar vi ?

Edited by Tommy
Link to comment
Share on other sites

Exempel på föreningsstadgar:

Stadgemodell I

1. Föreningens namn och hemort

Föreningens namn är__________________________________________________

_____________________________________________________________________

och dess hemort är

2. Syfte och verksamhetsformer

Föreningens syfte är:

Föreningen fullföljer sitt syfte genom att:

Föreningen stöder sin verksamhet genom att:

3. Medlemmarna

Envar som antar föreningens syfte och stadgar kan bli medlem i föreningen. Föreningens medlemmar godkänns av styrelsen på ansökan.

4. Utträde och uteslutning av en medlem ur föreningen

En medlem har rätt att utträda ur föreningen genom att skriftligen anmäla detta hos föreningens styrelse eller dess ordförande eller genom att vid föreningens möte anmäla om utträde för anteckning i protokollet.

Styrelsen kan utesluta en medlem ur föreningen om medlemmen inte har betalat sin förfallna medlemsavgift eller om han annars har underlåtit att fullgöra de förpliktelser som han genom sitt inträde i föreningen har åtagit sig eller om han genom sitt beteende inom eller utom föreningen avsevärt har skadat denna eller om han inte längre uppfyller de villkor för medlemskap som nämns i lag eller i föreningens stadgar.

5. Anslutnings- och medlemsavgifterna

Årsmötet besluter om storleken av den anslutningsavgift och årliga medlemsavgift som uppbärs av medlemmarna.

6. Styrelsen

Föreningens angelägenheter sköts av styrelsen till vilken hör en ordförande och......andra ordinarie medlemmar samt...suppleanter som alla utses vid årsmötet.

Styrelsens mandattid är tiden mellan årsmötena.

Styrelsen väljer inom sig en vice ordförande samt utser inom eller utom sig en sekreterare, en kassör och andra nödvändiga funktionärer.

Styrelsen sammanträder på kallelse av ordföranden eller då han har förhinder på kallelse av vice ordföranden då de anser att det behövs eller minst hälften av styrelsemedlemmarna så kräver.

Styrelsen är beslutför när minst hälften av dess medlemmar, ordföranden eller vice ordföranden medräknade, är närvarande. Omröstningarna avgörs med enkel majoritet. Om rösterna faller jämnt avgör ordförandens röst, vid val avgör emellertid lotten.

7. De som får teckna föreningens namn

Föreningens namn tecknas av styrelsens ordförande, vice ordförande, sekreterare eller kassör, två tillsammans.

8. Räkenskapsperiod och revision

Föreningens räkenskapsperiod är ett kalenderår.

Bokslutet jämte nödvändiga handlingar och styrelsens årsberättelse skall

överlämnas till revisorerna senast tre veckor före årsmötet. Revisorerna skall ge sitt utlåtande skriftligen till styrelsen senast två veckor före årsmötet.

9. Föreningens möten

Föreningens årsmöte hålls årligen på en av styrelsen fastställd dag under tiden januari-maj.

Ett extra möte hålls då föreningens möte så besluter eller då styrelsen anser att det finns skäl därtill eller då minst en tiondedel (1/10) av föreningens röstberättigade medlemmar skriftligen kräver det av styrelsen för ett särskilt angivet ärende. Mötet skall hållas inom trettio dagar från den tidpunkt då kravet på mötet framställts hos styrelsen.

Vid föreningens möten har varje medlem en röst.

Som mötets beslut gäller, om inte något annat bestäms i stadgarna, den åsikt som har understötts av mer än hälften av de avgivna rösterna. Omröstningarna avgörs med enkel majoritet. Om rösterna faller jämnt avgör mötesordförandens röst, vid val avgör emellertid lotten.

10. Kallelse till föreningens möten

Styrelsen skall sammankalla föreningens möten senast sju dagar före mötet genom att skicka ett kallelsebrev till varje medlem.

11. Årsmöte

Vid föreningens årsmöte behandlas följande ärenden:

1. mötet öppnas.

2. val av mötesordförande, sekreterare, två protokolljusterare och vid behov två rösträknare

3. mötets laglighet och beslutförhet konstateras

4. föredragningslistan för mötet godkänns

5. bokslutet, årsberättelsen och revisorernas utlåtande presenteras

6. besluts om fastställande av bokslutet och beviljande av ansvarsfrihet till styrelsen och andra ansvarsskyldiga

7. verksamhetsplanen, budgeten samt anslutnings- och medlemsavgifternas storlek fastställs

8. val av styrelsens ordförande och övriga styrelsemedlemmar

9. val av en revisor eller två revisorer och hans/deras suppleanter

10. behandlas övriga i möteskallelsen nämnda ärenden.

Om en föreningsmedlem önskar att ett ärende skall behandlas vid föreningens årsmöte skall han skriftligen meddela detta till styrelsen i så god tid att ärendet kan tas med i möteskallelsen.

12. Ändring av stadgarna och upplösning av föreningen

Beslut om ändring av stadgarna eller upplösning av föreningen skall fattas vid föreningens möte medminst tre fjärdedels (3/4) majoritetet av de röster som avgetts vid omröstningen. I möteskallelsen skall nämnas om ändring av stadgarna eller upplösning av föreningen.

Då föreningen upplöses används föreningens tillgångar för att främja föreningens syfte på ett sådant sätt som bestäms av det möte som fattar beslutet om upplösningen. Om föreningen blir upplöst används tillgångarna för samma ändamål.

Link to comment
Share on other sites

Att starta en förening med lokala grupper kanske inte är så lyckat...

Det går åt en viss mängd personer för att upprätta en interimstyrelse.

Skall det sedan ev startas tex, grupper för Svealand, Götaland och Norrland och därefter gruppera dessa länsvis.....

Ja då finns det bara styrelsemedlemmar i föreningen och följden blir att vi kommer att administrera sönder en start av Locost Sweden

Sedan tror jag att vi behöver ett Säte.

Skall ett säte väljas med tanke på Komun / Läns ekonomiska situation med tanke på bidrag eller skall den vara virtuell?

"Bara några frågor och synpunkter"

Link to comment
Share on other sites

Snyggt jobbat!

Angående var sätet skall vara så kvittar det för min del... Vi är ju ändå så utspridda över landet att det alltid blir någon som känner sig trampad på tårna. Sen att lägga sätet där det är bäst rent ekonomiskt med tanke på bidrag känns lite kortsiktigt - sådana saker ändras väl ungefär varje budgetår eller vid varje val.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det vore bra med längre kallelsetid till årsmöte än 7 dagar, då de flesta som har en bit att resa kan behöva lite mer tid på sig för att planera resan, det kan vara svårt nog endå att frigöra en kväll med så kort varsel.

Sen tycker jag det vore intressant med virtuella möten med tanke på föreningens relativa spridning.

Virtuell säte vore kul det med. :prop:

Link to comment
Share on other sites

Säte: Sverige? :)

Vad har det för betydelse var man har föreningens säte egentligen?

Man kan söka bidrag hos kommun eller län där man har sitt säte.

Alla kommuner och län hanterar inte tex, föreningsbidrag lika.

Jag har inte varit delaktig i en förening som sträcker sig över hela sverige

utan har bara själv jobbat med lokal föreningsverksamhet, så jag är lite osäker.

Jag har varit med och sökt / fått Investeringsbidrag, Resebidrag och Hyresbidrag etc,

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...