Jump to content

Slut för fossila bränslen 2040 och nyregistreringar 2030


Recommended Posts

Tjena,

Jag lyfter en grej som påverkar oss alla (nästan 😉 ) på ett eller annat sätt. Så tänkte detta kunde bli en typ debatt/diskussions-tråd i ämnet.

Disclaimer: jag är inte påläst jättemycket så har jag missuppfattat så vänligen korrigera 😉

Så regeringen (tillsammans med EU?) avser då att biltillverkare (som jag tolkar det även oss amatör-bil-tillverkare) att 2030 sluta producera bilar som drivs med fossila bränslen och sluta försäljningen av fossila bränslen 2040.

Då blir mina funderingar/åsikter bland annat:

  • Den samhällsekonomiska konsekvensen för dom som inte har råd att ha en icke-fossil-driven bil, säkerligen kommer de icke fossildrivna bilarna bli billigare över tid men 10-20 år är kort tid i sammanhanget
  • Är E85 ett "godkänt" icke fossil-bränsle ? - dvs ska vi som bygger  bilar som inte är eldrift alltid besiktiga för E85 drift?
  • Är E85 "hållbart" eller kommer MP efter dessa också?
  • ...säkert många fler....

Så  detta var några initiala tankar och ser fram emot era tankar i detta ämne

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det finns ingen "färdig" kommunikation som är direkt riktad till oss inom SFRO men då jag delvis jobbar med denna typ av frågor dagligen, i mitt vanliga arbete, så har jag lite tankar.

När man pratar om "stopp" för fossila drivmedel så är det nästan alltid nyregistrering av serietillverkade fordon som avses. Frågan om enstycksgodkännanden och liknande berörs nästan aldrig av de personer/organisationer som driver fram denna typ av förslag. Hittills har det varit möjligt att fortsätta tillåta undantag för små serier och enstycksgodkännanden (som amatörbyggen är). Om det fortsätter så eller inte? Tja...

E85 räknas av de flesta som tillräckligt fossilfritt men det är något vi måste fortsätta jobba för. Personligen tycker jag att E85 är det enklaste sättet att se till att det går att fortsätta köra äldre fordon som hobbyfordon och därför är det viktigt att hålla fram det. Alternativen annars är ju någon form av alkylatbensin som är betydligt dyrare.

Generellt sett kan man också säga att jag upplever att MP och andra som driver denna typ av frågor behöver utbildas mer i fördelarna med E85 men framförallt skillnaden mellan brukstrafik och hobbyfordon.

Jag tycker också att man ska försöka se möjligheter - stopp för fossila bränslen är ju inte samma sak som stopp för förbränningsmotorer i hobbyfordon.

Gustaf

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Fossila bränsle till bilar vara eller icke vara kan bli en lika het potatis som kärnkraften kanske hetare då det är många människors vardag som blir påtagligt påverkad.

Nä jag tror inte på stopp på fossila bränsle om inte det blir stora omvälvningar i världen innan 2040, typ ständiga naturkatastrofer som kan kopplas till fossila bränsle, världskrig och därmed stopp i alla transportkjedor.

Link to comment
Share on other sites

2007 släpptes första iPhone en snordyr kuriositet som bara tekniktokiga med en stor portion disponibel inkomst brydde sig om, det är 14 år sedan.

Idag är det ett extremt aktivt val att inte ha en smart telefon. De har fullständigt revolutionerat hur vi interagerar med samhället. Forumet vi är på här är en mycket trevlig dinosaurie…

Bilars teknikcykler går långsammare med den första Tesla modell S lanserades redan 2009, en dyr kuriositet för teknikgalningar med en stor portion disponibel inkomst.

Jag tror att för våra tråkiga bruksbilar kommer det 2040 att kännas konstigt med en vibrerande bullerapparat med dålig gasrespons. Men mer säkehetsande tror jag det kommer vara konstigt med en bil som inte i det stora kör sig självt.

För mig är det redan idag en stor klyfta mellan min hobby, hur jag vill att en rolig leksak ska bete sig, och vad jag vill ha ut av en rumpfraktare som tar mig mina 6 mil till jobbet.
Idag har jag separerat; en Auris Hybrid som billig rumpfraktare som är bekväm att sitta i bilkö med, en Sjua för adrenalin och skaparglädje och en Mustang cab för alla familjefärder inomskärs när det inte är vinter.
När nu min fru hämtat ut en e-Niro som förmånsbil blev i det den vi åkte våra 40 mil till landstället, tyst bekvämt, och ganska tråkigt, det är vad man på engelska kallar för appliance, typ en vitvara.
Men sen är jag en medelålders civilingenjör i fordonsbranschen så jag kanske passar i kategorin ovan men jag tror mer att vi redan är en bit upp på s-kurvan.

Han teslachefen utryckte en åsikt, vilt översatt blir det; hästar var ett tag huvudtransportmedlet, idag skulle vi aldrig drömma om att ta hästen till Ica för att köpa mjölk, men vi leker fortfarande med hästar, förbränningsmotorfordon som man kör själv kommer att gå samma väg.

Jag tror att vårat fokus behöver ligga på att försvara vår hobby, att förklara att det vi gör inte handlar om att spontanslösa kolväten utan om njutning och livsglädje, lite som att dricka ett gott vin (eller att spela ett datorspel typ ansiktboken med våra vänner via en koldioxidslösande server på andra sidan världen).
Det gäller att sätta våra 100 liter njutningsbensin per år i sitt sammanhang.
Lika så tror jag inte att ett bensinpris på 50 kr/liter kommer att påverka mängden mil jag lägger i sjuan, det går liksom inte att prata ekonomi när jag precis lagt 15-20 tusen på att göra motorn mindre körbar under tre tusen varv (och fantastiskt mycket roligare däröver).

Bara några tankar så här i sommarkvällen..

/T

 

Edited by tpau
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Kul med lite tankar och reflektioner 😄

Ja vi behöver engagera oss i att våra hobby/entusiast-bilar kan fortsatt leva vidare med kanske i många fall med E85 så vi behöver strida för och utbilda runt behovet av detta. Det är ju bevarandet av ett historiskt arv.

Vad det gäller våra bruksfordon så har jag idag en Volvo V70 2,5 FT (bensin eller E85) men ska byta bil (företagsleasing på min firma) när sonen fått körkort i höst. Jag är frestad till elbil men ännu inte övertygad utan skulle nog vilja se några års anpassning/utbyggnad till innan jag går på 100% el. Så det blir troligen en hybrid (Volvo V60 T8) denna gång även om Polestar har sina fördelar. Så jag bedömer det lämpligt att ge en hybrid en leasingperiod (3 år) och omvärdera då.

Sen är jag inte helt övertygad på nuvarande elbilar heller då detta har sina nackdelar och förhoppningsvis är detta ett steg på resan. Kanske bränsleceller eller varför inte "Flux Capacitor" 😉 (har en annan liknande rolig svart/vit video i åtanke också men kan inte hitta den)
 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...