Jump to content

Hembryggda hjuldollys


tpau

Recommended Posts

Jag funderar på hur jag ska få in en jolle tillsammans med Sjuan i garaget i vinter och har börjat tänka på hjuldollys. Men tycker att alla som säljs kostar lite mycket (kanske bara jag som är snål)

Jag har diverse bitar 19mm plywood liggande och funderar på en platta av sånt med såna här hjul: https://www.lankhjul-outlet.se/transparenta-lankhjul-50-mm-m3-t50.html

Så nu till funderingarna:

  • Nån som provat?
  • några tips att tänka på?

 

Link to comment
Share on other sites

Har liknande hjul (bara hjulet alltså) till min hembyggda travers. Enda att tänka på kan vara om dom står nedtyngda länge på hårt underlag så kan dom bli platta. Kör på!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Om man tar Biltema's dolly (2 pack) så kostar dom 500 kr, enbart hjulen (dom du refererar till) i ett hemmabygge blir ju ca 200 kr + frakt. Så 300 kr/paret för övrigt material/arbete. Vad som är dyrt eller inte får nog var och en avgöra 😉 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag har bara 2 st biltema dollys då jag numer har "pallbocks-dolly" (höj/sänkbar). Lite dyrare men ganska najs.

https://verktygsboden.se/pallbockar/pallbock-rullbar

Biltema dolly har jag haft en liten pall monterad på och perfekt att ställa växellådan på och kunna flytta på den

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Det är billigare att göra en egen hjulvagn, men du måste se till att den fungerar. Hemmagjord hjulvagn tillverkad av en överskottsskruvdragare, stång, rör, axel, lager och hjul. Gör det lättare att justera skruvarna när man fäster hjulen på ett fordon. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...