Jump to content

Sikt krav på vindruta?


Recommended Posts

Hej allesammans...

finns det någon som har koll på vad det är för regler och krav på en vindruta?

Har hört någonstans att sikt-gluggen måste vara minst 20 cm hög om man sätter en linjal rakt igenom framrutan, men stämmer det?

Jag har sökt en del på nätet men inte hittat någon information,,,

Det gäller alltså en sjua med tak detta.

tacksam för svar!!😃😃😃

703E6F18-4E3D-49D9-84E4-17A8BB957C16.jpeg

Link to comment
Share on other sites

12 minuter sedan, Kjelland28 sade:

Kan inte säga att jag vet säkert men en period så räknades det som var under 20 cm som vindavisare och då behövdes inga torkare eller defroster. Men de reglerna tror jag är ändrade

Ok tack för svaret!

jo så kan det säkert vara,

då jag tak sänkte en Amazon för 25 år sedan så var det så.

Link to comment
Share on other sites

I version 1.0 finns den här sidan som handlar om sikt.

F6F63791-7840-4773-970D-8B1A56A39462.thumb.jpeg.1ecdafcbd11ade23d6b2acf128c6273a.jpeg

Det är lite kryptiskt men som jag förstått det är det att försöka tolka detta som gäller.

På sidan innan står det så här:

image.thumb.jpg.12c6592599404df26b9a3b53ae4f101d.jpg

Hoppas det hjälper.

/T

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, tpau sade:

I version 1.0 finns den här sidan som handlar om sikt.

F6F63791-7840-4773-970D-8B1A56A39462.thumb.jpeg.1ecdafcbd11ade23d6b2acf128c6273a.jpeg

Det är lite kryptiskt men som jag förstått det är det att försöka tolka detta som gäller.

På sidan innan står det så här:

image.thumb.jpg.12c6592599404df26b9a3b53ae4f101d.jpg

Hoppas det hjälper.

/T

Tack det var väldigt vänligt av dig!

jag ska försöka tolka detta!

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, tpau sade:

Jo just det, till den roliga fråga; Vad blir det för tak?

/T

Det blir i glasfiber, och dörrarna också, ingen måsvinge men dörrarna kommer att öppnas snett upp framåt, som på en donkervoort hardtop, inte så lätt att bygga men jag ska göra ett försök,

det är ju inte alltid sol i Sverige🤨

det kommer ju inte bli exakt likadant men principen ska jag försöka få lika

DD3A7B45-D465-40D6-9264-7D91266C1F8B.png

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Med dagens regler finns inget fast om siktfält (eller högsta höjd på vindavvisare). 

Eftersom det inte finns specifika regler får man försöka tillämpa 3 paragrafen i TSFS 2013:63 (den som styr mer än man kanske inser vid första läsningen);

 

3 § Ombyggt eller amatörbyggt fordon ska vara trafiksäkert och vad avser material, konstruktion och utförande vara byggt på ett sätt som ger godtagbar trafiksäkerhet.

 

Vad är då godtagbar trafiksäkerhet? Skissen från boken ovan ger en vägledning men en enklare tumregel är den som besiktningsorganen ofta använt - ett liggande A4 på ratten - det man ser genom den ytan är minsta godtagbara siktfält. Men det är en tumregel, beroende på bilens konstruktion kan man behöva större siktfält. Något som är viktigt på bilar med låga tak är att jobba med sittställningen - ska man kunna se vettigt gäller det att placera och vinkla stolen så man får bästa möjliga förutsättningar. Oftast betyder det en ganska tillbakalutad ställning så ögonen kommer ned en bit från taket.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

7 timmar sedan, therealpinto sade:

Med dagens regler finns inget fast om siktfält (eller högsta höjd på vindavvisare). 

Eftersom det inte finns specifika regler får man försöka tillämpa 3 paragrafen i TSFS 2013:63 (den som styr mer än man kanske inser vid första läsningen);

 

3 § Ombyggt eller amatörbyggt fordon ska vara trafiksäkert och vad avser material, konstruktion och utförande vara byggt på ett sätt som ger godtagbar trafiksäkerhet.

 

Vad är då godtagbar trafiksäkerhet? Skissen från boken ovan ger en vägledning men en enklare tumregel är den som besiktningsorganen ofta använt - ett liggande A4 på ratten - det man ser genom den ytan är minsta godtagbara siktfält. Men det är en tumregel, beroende på bilens konstruktion kan man behöva större siktfält. Något som är viktigt på bilar med låga tak är att jobba med sittställningen - ska man kunna se vettigt gäller det att placera och vinkla stolen så man får bästa möjliga förutsättningar. Oftast betyder det en ganska tillbakalutad ställning så ögonen kommer ned en bit från taket.

Gustaf

Tack för ditt svar!... så som jag har tänkt,

man ska ju kunna köra bilen på ett säkert sätt ju. Man vill ju se vad som händer runtomkring, lite självbevarelsedrift!!!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...